Toon posts:

DHL-Pakket gericht aan ander persoon zichtbaar in app

Pagina: 1
Acties:

• Maverick24
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03 19:15
Beste Tweakers,

Sinds gisterenavond is er in mijn DHL-Parcel app een zending zichtbaar geworden welke niet aan mij geadresseerd is.

Ik heb deze morgen via de chat contact gehad met DHL om te vragen of mijn gegevens aan deze zending aan mijn gegevens gekoppeld zijn, hierbij geven zij aan dat dit niet het geval is. Zij adviseren de zending te verwijderen uit mijn app en hier verder geen aandacht aan te besteden.

Ik ben er toch niet helemaal gerust op. Waar doe ik verstandig aan op dit moment?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Sowieso, als ze aan de deur komen om te leveren, weigeren.

Hier staat tekst

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-03 14:01
De zending te verwijderen uit je app en hier verder geen aandacht aan te besteden (dus eventueel ook de zending weigeren), lijkt mij?

• Maverick24
Dank voor de reacties, om het een en ander te verduidelijken:

De adresgegevens zijn niet van mij (andere persoon, ander adres) en niet bij mij bekend. Ik heb via de chat bij DHL nagevraagd om mijn (email-)adres (welke ik alleen voor mijn DHL-account gebruik) gekoppeld is aan deze zending. Dit is volgens hen niet het geval.

Ik vraag mij af hoe deze zending in mijn DHL-parcel app verschijnt, en of mijn DHL zendingen daardoor mogelijk onder het account van iemand anders zichtbaar worden waardoor we mogelijk spreken over een beveligingsincident/datalek.

[Voor 0% gewijzigd door Maverick24 op 05-01-2022 11:58. Reden: typo]

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03 15:10

Grannd

da Granndest

Je zou met de afdeling gegevensbescherming contact op kunnen nemen, misschien slaan die wel aan op een mogelijk datalek.

https://www.dhl.com/nl-nl...a-protection-contact.html

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Grannd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:04:
Je zou met de afdeling gegevensbescherming contact op kunnen nemen, misschien slaan die wel aan op een mogelijk datalek.

https://www.dhl.com/nl-nl...a-protection-contact.html
Is dat niet een beetje van een mug een olifant maken?

Als zoiets vaker gebeurt, of als ze dat pakketje daadwerkelijk bij jouw deur zouden achterlaten (wat ik niet verwacht aangezien het adres niet overeenkomt met dat van TS)... ja dan kan je zoiets doen.

Maar overal kan een keer iets om onduidelijke reden misgaan (misschien een scanfout, of degene die het label aan heeft gemaakt heeft een verkeerd email-adres ingevuld o.i.d.).

Mooi fout is niet lelijk

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03 15:10

Grannd

da Granndest

Strikt genomen is er al sprake van een datalek, want er zijn persoonsgegevens gedeeld met een niet-bedoelde ontvanger.
In dit geval lijkt er sprake te zijn van een mug, dat ben ik met je eens. TS heeft niet de intentie om misbruik te maken van de informatie die die heeft gekregen, je zou dit niet hoeven melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens als datalek (maar in principe wel moeten registreren als DHL-zijnde).

Als er echter sprake is van een zwakke plek in de beveiliging waardoor dit vaker voorkomt of je een kwaadwillende actief persoonsgegevens van DHL verzendingen op zou kunnen vragen is er wel degelijk sprake van een datalek waarbij er de kans is dat er wél misbruik gemaakt zal worden van de uitgelekte NAW-gegevens (evt. in combinatie met andere datalekken).

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:58
Weet niet of je dat kan zien maar heb je soms ooit eerder een pakket gehad met dezelfde airwaybill nummer?
Die zijn namelijk niet uniek en rouleren. Hierbij gebruiken ze vaak extra informatie als constraint, echter is dat niet altijd beschikbaar. Ik gok dat het daar aan ligt.

• Maverick24
Ik heb een bericht gestuurd via het systeem wat @Grannd heeft aangegeven en al vrij snel een reactie mogen ontvangen.

De ontvanger waar dit om gaat heeft een telefoonnummer wat één getal afwijkt van het mijne, hierdoor is het pakket automatisch aan mijn account gekoppeld.

Oorzaak is daarmee achterhaalt, dank voor het meedenken! :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:56
Lijkt erop dat we tegenwoordig op zoek zijn naar wereldproblemen.

Verwijder de zending en ga verder met je leven.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maverick24 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:05:

De ontvanger waar dit om gaat heeft een telefoonnummer wat één getal afwijkt van het mijne, hierdoor is het pakket automatisch aan mijn account gekoppeld.
Pardon? :?
Omdat een telefoonnummer 1 digit afwijkt, koppelen ze dat aan een andere account?
WTF! Dat zou leuk worden; zo kun je wel tig accounts koppelen aan een 'beetje' afwijkend nummer.

Is dit een nieuwe vorm van fuzzy AI logic ofzo? 8)7

Mooie Plaatjes   

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ehtweak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Omdat een telefoonnummer 1 digit afwijkt, koppelen ze dat aan een andere account?
WTF! Dat zou leuk worden; zo kun je wel tig accounts koppelen aan een 'beetje' afwijkend nummer.

klinkt als een Levensteihn distance algoritme om typfouten af te vangen. :)

If <phone number not found> in accounts, check accounts where distance =1 oid.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:59

timovd

Voorsprong door techniek

Gadgeteer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:36:
Lijkt erop dat we tegenwoordig op zoek zijn naar wereldproblemen.

Verwijder de zending en ga verder met je leven.
Wat een rare reactie. Er zit duidelijk een fout in het systeem van DHL. Verstandig om te melden bij DHL, zodat ze het systeem kunnen fixen/verbeteren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Lijkt logischer dat die andere accounthouder een verkeerd (namelijk van TS) telefoonnummer heeft ingevoerd.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:01

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

P_de_B schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Lijkt logischer dat die andere accounthouder een verkeerd (namelijk van TS) telefoonnummer heeft ingevoerd.
Dit dus!
Als ik een pakket invoer bij postnl met een verkeerd emailadres of dus een verkeerd telefoonnummer krijgt iemand anders de update.

Dat is geen datalek. Dat is gewoon verkeerde contactgegevens invullen.

• Gadgeteer
timovd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Wat een rare reactie. Er zit duidelijk een fout in het systeem van DHL. Verstandig om te melden bij DHL, zodat ze het systeem kunnen fixen/verbeteren.
Zo raar is mijn reactie niet hoor.
TS had al contact gehad met DHL en advies gekregen de zending uit de app te verwijderen en er geen aandacht meer aan te schenken. Een menselijke fout is niet meteen een fout in een systeem.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Zo raar is mijn reactie niet hoor.
TS had al contact gehad met DHL en advies gekregen de zending uit de app te verwijderen en er geen aandacht meer aan te schenken.
Ja, natuurlijk wil DHL niet dat er aandacht wordt geschonken aan problemen bij DHL... Met die instelling hadden we nog steeds in 2010 geleefd, waarin er nul aansprakelijkheid is voor slecht gegevensbeheer.

Nou ben ik het er mee eens dat dit net zo goed een typo had kunnen zijn van de persoon wiens gegevens zelf gelekt zijn, dus het is niet eens duidelijk of het wel echt een aan DHL te wijten datalek is, en ik zou er zelf verder ook niks mee doen. Maar ik vind het niet gek om de lat laag te leggen voor het melden van datalekken, of navragen of het datalek is. Het is niet alsof de AP voor deze ene melding in actie gaat komen dus het wordt toch geen olifant. Maar als dit structureel zou gebeuren, hoe gaat iemand daar achter komen (behalve DHL) als 'kleine lekken' niet geregistreerd worden?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Gadgeteer
bwerg schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Ja, natuurlijk wil DHL niet dat er aandacht wordt geschonken aan problemen bij DHL... Met die instelling hadden we nog steeds in 2010 geleefd, waarin er nul aansprakelijkheid is voor slecht gegevensbeheer.

Nou ben ik het er mee eens dat dit net zo goed een typo had kunnen zijn van de persoon wiens gegevens zelf gelekt zijn, dus het is niet eens duidelijk of het wel echt een aan DHL te wijten datalek is, en ik zou er zelf verder ook niks mee doen. Maar ik vind het niet gek om de lat laag te leggen voor het melden van datalekken, of navragen of het datalek is. Het is niet alsof de AP voor deze ene melding in actie gaat komen dus het wordt toch geen olifant. Maar als dit structureel zou gebeuren, hoe gaat iemand daar achter komen (behalve DHL) als 'kleine lekken' niet geregistreerd worden?
Als je mij vraagt, leven we allemaal wel heel erg in de paniek mode tegenwoordig.
Het woord datalek neem direct de overhand in dit topic terwijl de oorzaak lijkt te liggen in een vergelijkbaar telefoonnummer wat mogelijk door een typo het nummer van TS is geworden.

We leven al in een lastige tijd, moeten we ook nog van elke mug een olifant gaan maken. Hier wordt het niet gezelliger door. En begrijp me niet verkeerd, ik ken ook de verhalen van screw ups door DHL....

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Als je mij vraagt, leven we allemaal wel heel erg in de paniek mode tegenwoordig.
Of je vat het op als paniek terwijl een melding op het bureau van een instantie als de AP gewoon een formaliteit is. Ten minste, zolang er niet 1000 vergelijkbare klachten binnenkomen, en dat is nou net precies wanneer de zogenaamde "paniek-mode" terecht is.

Het staat ook best duidelijk in de wet wat een datalek is en daar heeft dit gewoon de schijn van, net zoals dat even iemand over het hoofd zien bij een rotonde ook een verkeersovertreding is. Dat is nog niet per se "paniek".

• Maverick24
Onderstaand de reactie welke ik van DHL heb mogen ontvangen. Het gaat dus om een typefout van de ontvanger van het pakket.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel bijzonder dat één parameter ervoor zorgt dat een pakket wordt gekoppeld. Bij PostNL wordt dit bijv. gematched aan naam + adres + telefoonnummer voordat deze automatisch in de app verschijnt.

Achteraf geen reden voor paniek. Echter ben ik zuinig op mijn gegevens, zeker gezien de hoeveelheid pakketfraude die anno 2022 plaatsvind.

[Voor 19% gewijzigd door Maverick24 op 07-01-2022 10:58]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch gek dat het telefoonnummer prioriteit heeft bij het koppelen van een zending.
Ik was uitgegaan van emailadres wat nodig is bij registratie. In de DHL app heb ik helemaal geen telefoonnummer opgegeven.

• Gadgeteer
bwerg schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Of je vat het op als paniek terwijl een melding op het bureau van een instantie als de AP gewoon een formaliteit is. Ten minste, zolang er niet 1000 vergelijkbare klachten binnenkomen, en dat is nou net precies wanneer de zogenaamde "paniek-mode" terecht is.

Het staat ook best duidelijk in de wet wat een datalek is en daar heeft dit gewoon de schijn van, net zoals dat even iemand over het hoofd zien bij een rotonde ook een verkeersovertreding is. Dat is nog niet per se "paniek".
Accepteer dat het een menselijke en verklaarbare fout is in plaats van direct in de wet te kijken wat een datalek is. Gebruik je energie liever voor zaken die er echt toe doen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Accepteer dat het een menselijke en verklaarbare fout is
"Menselijke fout" is niet relevant, dat kan net zo goed een datalek zijn. Het is aan de AP om het te negeren omdat het maar een enkelmalig incidentje was. Als er herhaaldelijk of structureel "menselijke en verklaarbare fouten" gemaakt worden is dat net zo goed reden tot zorg. Een gemiddeld postbedrijf is een bedrijf met grote volumes en lage marges, die gaan zelf waarschijnlijk geen moeite steken in dit soort zaken als ze daartoe niet worden aangespoord (zie ook: de omgang met persoonlijke gegevens voor het AP-tijdperk).

Maar goed: gezien het antwoord van de TS is dit ook geen fout bij DHL maar bij degene die zelf zijn telefoonnummer verkeerd invoert.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee