nieuwe laptop: fresh install i.v.m. bloatware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 08:14
Ik heb een nieuwe laptop gekocht, en eigenlijk installeer ik altijd Windows opnieuw op basis van een kale image. Dit in verband met al die bloatware die altijd meekomt en die alleen maar zorgen voor bevuiling en ongewenste processen die de performace/accuduur niet ten goede komen. Natuurlijk kan je die processen/programma's ook deinstalleren/deactiveren, maar het voelt altijd lekkerder om gewoon een frisse installatie te doen en de drivers handmatig te installeren.
  1. Wie van jullie doet dit in het algemeen ook bij aanschaf van een nieuwe laptop/PC?
  2. Zijn jullie wel eens tegen problemen aangelopen die het delen waard zijn, zodat ik daar rekening mee kan houden? De laatste dat ik x een fresh install heb gedaan op een nieuwe PC/laptop is inmiddels 10 jaar geleden denk ik
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Bloatware is heel afhankelijk van merk laptop.
Daarnaast als er bloatware op zit, verwijder ik die zelf.

Fresh reinstall heb ik nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

Doe ik ook, omwille van dezelfde redenen als jij :)

Met een Asus laptop heb ik wel eens problemen gehad waarbij de hotkeys niet werkten en het touchpad anders reageerde dan bij de "bloated" install. Het installeren van de Asus drivers van de officiele site hielp daarbij niet. Achteraf dmv de hardware ID's toch alternatieve drivers gevonden van een andere fabrikant en daarmee werkte het wel.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:17

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

SuperCrisz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:09:
Dit in verband met al die bloatware die altijd meekomt en die alleen maar zorgen voor bevuiling en ongewenste processen die de performace/accuduur niet ten goede komen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen :)
Welke bloatware, en wat voor invloed heeft het op de performance van je nieuwe laptop?

10+ jaar geleden was het een issue, maar nu?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb net een nieuwe Macbook, standaard zitten er apps als Garageband en Pages op die ik niet gebruik. Ik zie dat het er nog op staat, 't boeit mij niet zo veel eigenlijk :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Tens schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Welke bloatware, en wat voor invloed heeft het op de performance van je nieuwe laptop?

ik heb een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 AMD 16 GB gekocht met geintegreerde video. Vanmiddag wordt ie geleverd en vanavond wilde ik aan de slag gaan met de fresh install, afhankelijk van jullie comments :) Ik weet nog niet hoe erg Lenovo is met bloatware (zal ook wel per type verschillen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:41
SuperCrisz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:27:

ik heb een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 AMD 16 GB gekocht met geintegreerde video. Vanmiddag wordt ie geleverd en vanavond wilde ik aan de slag gaan met de fresh install, afhankelijk van jullie comments :) Ik weet nog niet hoe erg Lenovo is met bloatware (zal ook wel per type verschillen)
Valt mee, over het algemeen is het alleen McAfee, wat redelijk goed te verwijderen is.

Wat ik altijd doe is in ieder geval even kijken in het Configuratiescherm bij de geïnstalleerde programma's, en hetzelfde in de Microsoft Store. In die laatste meld ik me dan even aan met mijn Microsoft account, zodat de geïnstalleerde apps aan mijn account gekoppeld worden. Dan kan ik ze later altijd nog installeren als ik dat wil. En dan heb je ook meteen een overzicht van applicaties die bijvoorbeeld zorgen dat je extra functietoetsen op het toetsenbord werken, indien nodig. Screenshotje of fotootje maken.

Voorbeeld: Op mijn Legion zat Dolby Vision, en die app kreeg ik niet tevoorschijn getoverd na een fresh install, ook niet als ik in de Microsoft Store zocht. Die app werd pas beschikbaar voor me nadat ik deze aan mijn Microsoft had gekoppeld in de originele installatie. Kon 'm daarna zo installeren op m'n fresh install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je je daar druk om maakt, zou ik eerst eens beginnen met alle MS meuk te verwijderen. En het eea te blokkeren qua privacy

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
redah schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Valt mee, over het algemeen is het alleen McAfee, wat redelijk goed te verwijderen is.

Wat ik altijd doe is in ieder geval even kijken in het Configuratiescherm bij de geïnstalleerde programma's, en hetzelfde in de Microsoft Store. In die laatste meld ik me dan even aan met mijn Microsoft account, zodat de geïnstalleerde apps aan mijn account gekoppeld worden. Dan kan ik ze later altijd nog installeren als ik dat wil. En dan heb je ook meteen een overzicht van applicaties die bijvoorbeeld zorgen dat je extra functietoetsen op het toetsenbord werken, indien nodig. Screenshotje of fotootje maken.

Voorbeeld: Op mijn Legion zat Dolby Vision, en die app kreeg ik niet tevoorschijn getoverd na een fresh install, ook niet als ik in de Microsoft Store zocht. Die app werd pas beschikbaar voor me nadat ik deze aan mijn Microsoft had gekoppeld in de originele installatie. Kon 'm daarna zo installeren op m'n fresh install.
waardevolle toevoeging!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Die bloatware is ook wel een beetje iets van vroeger.

Meestal staat er een antivirus trial op die je kunt laten staan zolang de trial actief is. Of je kunt het direct verwijderen
En een Office trial die je er af kunt gooien.

Er is geen reden om een nieuwe installatie te doen.
Even in Apps en Features kijken en alles er af gooien wat je niet wilt.
Verder kun je met powershell nog Windows features verwijderen. Ik lees dit veel op tweakers, zoals ook door @Hackus , maar het levert eigenlijk gewoon weinig op. Geen sneller systeem in ieder geval en het zijn zeer kleine apps, dus ook schijfruimte ga je niet winnen. (Een verse WIndows installatie lost dit probleem sowieso niet op, want daar komen ook MS programma's mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:08
Ik wilde PC Decrapifier als suggestie doen, maar zie dat die tool uit de lucht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Tens schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Afgelopen weken meerdere nieuwe HP's, MSI en Asus laptops in mijn handen gehad, en er zit nog genoeg 'meuk' op waar heel veel mensen geen behoefte aan hebben.

Maar een kale installatie zou ik niet altijd adviseren. Gewoon los verwijderen scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Tnx allen! Ik denk dat ik geen fresh install ga doen dan op basis van jullie input

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Luchtbakker schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Afgelopen weken meerdere nieuwe HP's, MSI en Asus laptops in mijn handen gehad, en er zit nog genoeg 'meuk' op waar heel veel mensen geen behoefte aan hebben.

Maar een kale installatie zou ik niet altijd adviseren. Gewoon los verwijderen scheelt al een hoop.
Geen behoefte hebben aan geleverde software vs "in de weg zitten" of vertragen zijn wel 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Hann1BaL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Geen behoefte hebben aan geleverde software vs "in de weg zitten" of vertragen zijn wel 2 verschillende dingen.
Het vertragende is bij de meeste laptops niet echt meer van toepassing, door de snelle hardware van tegenwoordig.

Maar zoals bij MSI waar Norton standaard geleverd wordt, en je vervolgens een abonnement door je strot heen probeert te duwen, is echt ongewenst. HP met Mcafee idem.

Dit soort troep hoort er gewoon niet op als je er niet van houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SuperCrisz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:02:
Tnx allen! Ik denk dat ik geen fresh install ga doen dan op basis van jullie input
Gewoon de meegeleverde proefversies van sec etc niet instellen, of later verwijderen met iets van Geek Uninstaller

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Luchtbakker schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Het vertragende is bij de meeste laptops niet echt meer van toepassing, door de snelle hardware van tegenwoordig.

Maar zoals bij MSI waar Norton standaard geleverd wordt, en je vervolgens een abonnement door je strot heen probeert te duwen, is echt ongewenst. HP met Mcafee idem.

Dit soort troep hoort er gewoon niet op als je er niet van houd.
Dat is gewoon functionele software die je tegenwoordig gelukkig wel gewoon kunt verwijderen. Vroeger was Norton en McAfee gewoon niet te verwijderen omdat het uninstall process meestal niet alles er af kreeg. Het was malware op zich. Nu proberen ze wel abonnementen door je strot te duwen, maar gewoon even naar Apps & Features en dan uninstall en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het eerste waar ik aan denk als ik "Lenovo-laptop" hoor, is toch superfish. Tuurlijk, dat was 7 jaar geleden, en andere fabrikanten halen ook wel eens streken uit, maar toch weet je pas zeker dat dat soort fratsen niet op je laptop staan als je zelf je OS installeert. En zelfs dan kan er natuurlijk wat in de drivers zitten, die je toch echt wel wil hebben.

Al die troep met "hoi, ik ben het programmaatje van je OEM en ik ga nu je pc bijwerken/veiliger maken/reclames serveren"... Hoepel op, zeg, daarvoor gebruik ik wel software van een bedrijf dat daadwerkelijk softwareontwikkeling als kernactiviteit heeft. Kwaliteitssoftware vindt je bij de gemiddelde OEM niet, en dat draait dan vaak ook nog eens met veel te veel rechten.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 05-01-2022 13:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 12:47
Vorige week een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 binnen gekregen en geprobeerd een fresh install te doen. Het enige punt......hij ziet geen enkele USB stick bij t booten? Iemand dit ook gemerkt? Nu kan je alsnog een fresh install doen vanuit Windows 11 maar dat is toch niet hetzelfde als een ECHTE fresh install.

[ Voor 23% gewijzigd door bgttje op 10-01-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
bgttje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:59:
Vorige week een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 binnen gekregen en geprobeerd een fresh install te doen. Het enige punt......hij ziet geen enkele USB stick bij t booten? Iemand dit ook gemerkt? Nu kan je alsnog een fresh install doen vanuit Windows 11 maar dat is toch niet hetzelfde als een ECHTE fresh install.
Heb op basis van alle reacties in dit topic, besloten geen fresh install te doen. Heb je op de supportpagina de USB drivers al handmatig gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik doe het soms ook als er allemaal data in beslag wordt genomen door recovery partities of de partitites niet aligned zijn door een rare imiging methode af fabriek maar ook dat valt tegenwoordig allemaal wel mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Heb t voorlopig opgelost door m op n andere AMD desktop te installeren en toen met Macrium de image overgezet en gereboot.................geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
SuperCrisz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:12:
[...]Heb op basis van alle reacties in dit topic, besloten geen fresh install te doen. Heb je op de supportpagina de USB drivers al handmatig gedownload?
Zal ns ff kijken, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DukeBox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:15:
Ik doe het soms ook als er allemaal data in beslag wordt genomen door recovery partities of de partitites niet aligned zijn door een rare imiging methode af fabriek maar ook dat valt tegenwoordig allemaal wel mee.
Precies, als ik n laptop heb gaat er altijd een low level format van de hele schijf overheen, daarna in een C en D verdelen. Weet je zeker dat ie schoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
SuperCrisz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:12:
[...]Heb op basis van alle reacties in dit topic, besloten geen fresh install te doen. Heb je op de supportpagina de USB drivers al handmatig gedownload?
Staan geen aparte USB drivers op de Lenovo support site dus..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
bgttje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Staan geen aparte USB drivers op de Lenovo support site dus..........
Wat je kan doen is alle drivers installeren, kan geen kwaad. Het moet gek lopen als je USB porten dan niet aan de praat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
SuperCrisz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:53:
[...]Wat je kan doen is alle drivers installeren, kan geen kwaad. Het moet gek lopen als je USB porten dan niet aan de praat hebt.
1st met Rufus de USB stick in GPT mode formatteren, staat standaard in MBR mode. Dan installatie schijf maken met ISO van Win11 en ff kijken of ie t nu wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
bgttje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
[...]1st met Rufus de USB stick in GPT mode formatteren, staat standaard in MBR mode. Dan installatie schijf maken met ISO van Win11 en ff kijken of ie t nu wel doet.
Idd, nu ziet ie m met booten................zo ff een echte fresh install doen.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 10-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SuperCrisz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:09:
Zijn jullie wel eens tegen problemen aangelopen die het delen waard zijn, zodat ik daar rekening mee kan houden? De laatste dat ik x een fresh install heb gedaan op een nieuwe PC/laptop is inmiddels 10 jaar geleden denk ik
Ik zie dat het nog niet genoemd is in dit topic. Maar houdt rekening met het feit dat je mogelijk problemen krijgt met WKOA als je de recoverypartitie verwijderd met een clean install. Dit is al meermaals in verschillende topics naar voren gekomen.

Persoonlijk doe ik altijd een clean install omdat ik nog nooit een laptop geleverd heb gekregen met de voor mij juiste Linux distro. ;)

Mocht ik toch Windows willen installeren ram ik er ook altijd een script overheen zoals bijv.: https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1 waarbij veel privacy beperkende aanpassingen van Microsoft op de juiste manier worden ingedamd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
True schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:12:
[...]Ik zie dat het nog niet genoemd is in dit topic. Maar houdt rekening met het feit dat je mogelijk problemen krijgt met WKOA als je de recoverypartitie verwijderd met een clean install. Dit is al meermaals in verschillende topics naar voren gekomen.
Nooit een probleem mee gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bgttje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:26:
Precies, als ik n laptop heb gaat er altijd een low level format van de hele schijf overheen,
Dat is compleet onzinnig en bij SSD's zelfs zonde van de beperkte write cycles. Daarnaast betekend low level eigenlijk wat anders (fysieke indeling van je HDD) maar ik neem aan dat je 'zeroing' van de data bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DukeBox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:46:
[...]Dat is compleet onzinnig en bij SSD's zelfs zonde van de beperkte write cycles. Daarnaast betekend low level eigenlijk wat anders (fysieke indeling van je HDD) maar ik neem aan dat je 'zeroing' van de data bedoeld.
Quick format doe ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dat is iets héél anders dan een low level format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 13:06
Installeer altijd kaal, meestal heb ik ThinkPads. Lenovo Vantage zorgt voor de drivers, bios en firmware. Anders op hardware id zoeken op www.lenovo.com. Nooit gedoe met hotkeys en touchpads, altijd de juiste drivers. Dell en HP hebben ook zo'n tool. De reden waarom ik nooit consumenten laptops neem, is de repareerbaarheid, stevigheid behuizing, bloatware en de betere driver voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 13:06
DukeBox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Dat is compleet onzinnig en bij SSD's zelfs zonde van de beperkte write cycles. Daarnaast betekend low level eigenlijk wat anders (fysieke indeling van je HDD) maar ik neem aan dat je 'zeroing' van de data bedoeld.
Gewoon handmatig trim doen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DukeBox schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:37:
[...]Dat is iets héél anders dan een low level format.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 15:44

PinusRigida

I put the p in pool.

Niet meer sinds Win10, mensen kopen laptop, vragen me om die "in orde te zetten"... en mijn eerste stap is altijd dezelfde tegenwoordig: f********ing bloatware uninstallen... yep, het is klote... maar duurt m.i. nog steeds minder lang dan een fresh install.

Gisteren nog met een Asus laptop van iemand; McAfee's voorgeinstalleerde BS "mensenbangmakensoftware met gratis proefperiode" er af gooien...

De waarschuwingsvenstertjes die dan komen zijn echt ongelooflijk, en ze weten donders goed dat 90% van de eindgebruikers die onzin gelooft en dan maar akkoord gaat om hun troep te betalen na de proefperiode.

(flashback naar m'n pa die zich steeds liet vangen om veel te zware Norton troep op z'n toenmalig Celeronnetje te laten zetten door een PC-boer waar hij soms het toestel liet nakijken, waarna het ding natuurlijk voor geen centimeter meer vooruit te branden was, en ik het heel simpel kon oplossen maar dat niet mocht want ja, dan had hij voor niks die Norton aangekocht om z'n zo al trage laptop extra traag te maken) :F

Het zijn nét dié mensen die voldoende hebben aan een Free AV.
We weten (hopelijk) allemaal dat de standaard AV dat al op Windows toestellen staat, ruim voldoende is (en steeds beter wordt) voor de schoonmoeder die haar laptop gebruikt om Jeroen Meus z'n recepten in op te zoeken en eens Netflix te kijken.

Maar goed, ongevraagde voorgeïnstalleerde AV is eigenlijk nog de ergste tegenwoordig qua bloatware i.m.o. , en Microsoft Office. die eraf gooien en eventueel nog een 3D paint en wat andere gimmick-apps dat toch niemand ooit gebruikt er af kegelen en pc is eigenlijk zo goed als fresh.

Bijkomend voordeel: het kleine beetje dat nog overblijft heeft zo'n minieme invloed op huidige generatie processoren dat eindgebruiker het toch niet merkt... zelfs budgetprocessoren gaan daar een pak beter mee om, dat was wel anders in het verleden. :X :D

Vind het tegenwoordig erger met smartphones op dit gebied, veel van die troep kàn je zelfs niet verwijderen via de normale weg.

[ Voor 20% gewijzigd door PinusRigida op 13-01-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja, ik doe altijd na ongeveer een week een verse installatie. In die eerste week bekijk ik de voorgeïnstalleerde tools van de fabrikant en verzilver ik eventuele goodies die bij de aanschaf kwamen. Daarna begin ik me te storen aan de ongewenste software. Op mijn nieuwste laptop stond bijvoorbeeld een trial van Norton, die had ik direct verwijderd maar er waren toch sporen achtergebleven.

Ik heb even in de recoveryscripts gekeken en zag allemaal systeemaanpassingen die ik zelf nooit zou doen. Overschrijven van een logo in de Windows-folder was daarvan nog een van de minst ingrijpende.

De laptop zal van die schone installatie niet sneller of efficiënter worden, dat is ook niet mijn doel.

Ik doe dit al jaren met zowel pc's als Macs en heb nog nooit achteraf het idee gehad dat ik het beter niet had kunnen doen, integendeel ...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1