Toon posts:

Data veiligstellen Seagate IDE st3491a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:01
Ik heb nog een harde schijf gevonden van mijn overleden familielid, maar na het aanschaffen van een adapter zie ik alleen de drive letter staan, maar geen partities, filesystems, ect.

Is de Seagate st3491a overleden of kan ik een andere adapter proberen om data veilig te stellen?

Review QNAP TS-230 NAS

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:33
Wat voor een adapter gebruik je, heeft deze ook een voeding voor de +5/12V? Is de data belangrijk? Dan stoppen met zelf prutsen en evt data recovery bedrijf inschakelen. Anders schijf aan oud systeempje hangen of andere adapter met voeding proberen.

/edit: Hoe heb je de bios ingesteld, volgens mij werd bij schijven van dat tijdperk het aantal koppen/cylinders/etc nog met de hand ingesteld, en hoeft dit niet overeen te komen met evt auto detectie.

[Voor 31% gewijzigd door Nielson op 05-01-2022 11:29]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Spint hij nog op?

Dat is een oude 427MB disk, die nog CHS adressering gebruikt. Geen idee of moderne operating systemen daar nog überhaupt mee om kunnen gaan.
Maar mogelijk kan Testdisk je helpen, daar kun je nog CHS gegevens invullen via 'disk geometry', en als een partitie herkend word de inhoud kopiëren.

• Dutchredgaming
Mijzelf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:31:
Spint hij nog op?

Dat is een oude 427MB disk, die nog CHS adressering gebruikt. Geen idee of moderne operating systemen daar nog überhaupt mee om kunnen gaan.
Maar mogelijk kan Testdisk je helpen, daar kun je nog CHS gegevens invullen via 'disk geometry', en als een partitie herkend word de inhoud kopiëren.
Hij sprint wel.

Zal de tool even checken.

Review QNAP TS-230 NAS

• Dutchredgaming
Nielson schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:24:
Wat voor een adapter gebruik je, heeft deze ook een voeding voor de +5/12V? Is de data belangrijk? Dan stoppen met zelf prutsen en evt data recovery bedrijf inschakelen. Anders schijf aan oud systeempje hangen of andere adapter met voeding proberen.

/edit: Hoe heb je de bios ingesteld, volgens mij werd bij schijven van dat tijdperk het aantal koppen/cylinders/etc nog met de hand ingesteld, en hoeft dit niet overeen te komen met evt auto detectie.
Ik gebruik deze adapter

Review QNAP TS-230 NAS

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Weet je zeker dat je het goede type hebt opgegeven ?
Dat is een model van ruim 25 jaar oud.

Dan is het zowiezo al de vraag al zou het tecnisch kunnen werken, dat er nog leesbare data op staat.
zowiezo zal er dan waarschijnlijk niet echt interessante data opstaan. foto's ingescande documenten etc op je pc is eigenlijk pas een stuk later gangbaar geworden.

[Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 05-01-2022 12:18]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dutchredgaming
heuveltje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:
Weet je zeker dat je het goede type hebt opgegeven ?
Dat is een model van ruim 25 jaar oud.

Dan is het zowiezo al de vraag al zou het tecnisch kunnen werken, dat er nog leesbare data op staat.
Stond op de sticker.

Er zit geen Master/slave connecties op, dus dat is ook raar.

Review QNAP TS-230 NAS

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 12:50

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Even heel dom maar heb je een drive letter toegewezen aan de drive? Soms komt het nog wel eens voor dat die niet toegewezen wordt namelijk.

-Te huur

• Dutchredgaming
Yagermeister schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:19:
Even heel dom maar heb je een drive letter toegewezen aan de drive? Soms komt het nog wel eens voor dat die niet toegewezen wordt namelijk.
Automatisch door Windows 10 gok ik. Was zelf ook verbaasd.

Review QNAP TS-230 NAS

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dutchredgaming schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Stond op de sticker.

Er zit geen Master/slave connecties op, dus dat is ook raar.
Weet je dat zeker ?
https://www.seagate.com/support/disc/iguides/ata/3491aig.pdf
zegt dat deze onder op de pcb zouden zitten

al zou het eigenlijk niet uit moeten maken zolang het de enige schijf op de kabel is.

[Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 05-01-2022 12:22]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Probeer iemand te vinden die een oud retro systeem heeft.

Ik heb de zelfde schijf in een 486DX4 zitten, word netjes gezien door een oer oude VESA localbus kaart.

Best kans de de adapter niet met deze oude schijven overweg kan.

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:23

nelizmastr

Goed wies kapot

SpiriTNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:52:
Probeer iemand te vinden die een oud retro systeem heeft.

Ik heb de zelfde schijf in een 486DX4 zitten, word netjes gezien door een oer oude VESA localbus kaart.

Best kans de de adapter niet met deze oude schijven overweg kan.
Hier heb ik nog een seagate 250MB disk liggen, doet het wel onder Win10 hiero.
Maar ik heb maar een simpele IDE naar USB met letterlijk een molex naar 12V adapter blokje :+

Maar met een oude PC is de kans wel het grootst direct aan een IDE bus zonder verloopjes. Iets met XP of ouder moet lukken.

I reject your reality and substitute my own

• Dutchredgaming
nelizmastr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Hier heb ik nog een seagate 250MB disk liggen, doet het wel onder Win10 hiero.
Maar ik heb maar een simpele IDE naar USB met letterlijk een molex naar 12V adapter blokje :+

Maar met een oude PC is de kans wel het grootst direct aan een IDE bus zonder verloopjes. Iets met XP of ouder moet lukken.
Tijd om mijn Windows xp vm opnieuw te installeren.

Review QNAP TS-230 NAS

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Dutchredgaming schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Tijd om mijn Windows xp vm opnieuw te installeren.
Eerder een XP computer aansluiten en de disk daar in bouwen met een IDE kabel.
Anders kan je adapter nog steeds het probleem zijn.

I reject your reality and substitute my own

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 00:30
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee