Achtergrond
Mijn vier gezinsleden (twee volwassenen, twee kinderen) hebben hun eigen Microsoft-accounts en Apple ID’s. Voor de vier Microsoft-accounts heb ik ingesteld dat alle data netjes worden gesynchroniseerd met OneDrive en voor de vier Apple ID’s dat alles wordt gesynchroniseerd met iCloud. Dat werkt allemaal keurig.Probleemstelling
Hiermee heb ik geregeld door voor alle data in mijn gezin off-site backups worden gemaakt in de Cloud. Mocht het huis afbranden, dan hebben we in ieder geval de foto’s nog
Gewenste oplossing
Daarom overweeg ik een NAS of misschien wel een Ubiquiti Dream Machine Pro te plaatsen, die als enige taak heeft om periodiek backups te maken vanuit de verschillende accounts bij OneDrive en iCloud. De reden dat ik ook de UDM Pro noem is dat er sowieso een Ubiquiti Cloud Key in huis moet komen voor het beheer van de Ubiquiti access points. De oplossing moet ‘set and forget’ zijn, ik wil dat de backups volautomatisch worden gemaakt zonder dat ik daar zelf periodiek iets voor moet doen.Ik werk alleen in de Microsoft en Apple ecosystemen en heb op dit moment nog geen NAS; vandaar dat ik geen goed beeld heb in welke richting ik zou moeten zoeken, laat staan welke NAS-fabrikant welke plug-ins heeft. Ik ben absoluut niet van plan om me in Linux te gaan verdiepen; een Linux-gebaseerde NAS (of UDM Pro) mag best, zolang er maar een gebruikersvriendelijke user interface aanwezig is.
Vragen
- Zijn er specifieke NAS-apparaten of NAS-fabrikanten die mooie (en betrouwbare) bieden voor wat ik zoek?
- Specifiek voor de Ubiquiti Dream Machine Pro: biedt die een oplossing voor wat ik wil?
Een goede grap mag vrienden kosten.