Vraag

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter

Achtergrond
Mijn vier gezinsleden (twee volwassenen, twee kinderen) hebben hun eigen Microsoft-accounts en Apple ID’s. Voor de vier Microsoft-accounts heb ik ingesteld dat alle data netjes worden gesynchroniseerd met OneDrive en voor de vier Apple ID’s dat alles wordt gesynchroniseerd met iCloud. Dat werkt allemaal keurig.

Probleemstelling
Hiermee heb ik geregeld door voor alle data in mijn gezin off-site backups worden gemaakt in de Cloud. Mocht het huis afbranden, dan hebben we in ieder geval de foto’s nog :+. Waar deze oplossing echter niet tegen beschermt is dat een virus of ransomware alle data in een account - en via omwegen misschien zelfs in alle accounts - versleutelt of verwijdert. Ook een onbedoelde actie van mijn kinderen zou in principe een hele berg data uit hun Microsoft-account kunnen verwijderen. Tot slot bestaat de (geringe) kans dat Microsoft of Apple om wat voor reden dan ook een account te blokkeren, waarmee de gegevens eveneens onbereikbaar worden.

Gewenste oplossing
Daarom overweeg ik een NAS of misschien wel een Ubiquiti Dream Machine Pro te plaatsen, die als enige taak heeft om periodiek backups te maken vanuit de verschillende accounts bij OneDrive en iCloud. De reden dat ik ook de UDM Pro noem is dat er sowieso een Ubiquiti Cloud Key in huis moet komen voor het beheer van de Ubiquiti access points. De oplossing moet ‘set and forget’ zijn, ik wil dat de backups volautomatisch worden gemaakt zonder dat ik daar zelf periodiek iets voor moet doen.

Ik werk alleen in de Microsoft en Apple ecosystemen en heb op dit moment nog geen NAS; vandaar dat ik geen goed beeld heb in welke richting ik zou moeten zoeken, laat staan welke NAS-fabrikant welke plug-ins heeft. Ik ben absoluut niet van plan om me in Linux te gaan verdiepen; een Linux-gebaseerde NAS (of UDM Pro) mag best, zolang er maar een gebruikersvriendelijke user interface aanwezig is.

Vragen
  1. Zijn er specifieke NAS-apparaten of NAS-fabrikanten die mooie (en betrouwbare) bieden voor wat ik zoek?
  2. Specifiek voor de Ubiquiti Dream Machine Pro: biedt die een oplossing voor wat ik wil?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Alle reacties

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:03

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je kan met QNAP een backup maken in de cloud en in de NAS met HBS 3.
Je kan automatische jobs instellen.

iCloud wordt niet ondersteund, omdat Apple alles dichtgetimmerd heeft.

[Voor 26% gewijzigd door Dutchredgaming op 05-01-2022 11:12]

Review QNAP TS-230 NAS

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:47
Welke type onedrive heb je precies? Consumenten of zakelijk?

Maar de eerste gedachte zou zijn een synologie nas, icm de backup mogelijkheden, waarbij dit voor de zakelijke versie heel goed werkt. Consumenten kan ook, maar werkt minder gemakkelijk.
Voor onedrive ben je dan gedenkt, apple is een stuk lastiger. Misschien de foto's daarvan ook in onedrive zetten?

[Voor 17% gewijzigd door Rolfie op 05-01-2022 12:01]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Ik heb de standaard 1 GB 1 TB OneDrive-accounts voor consumenten, die je bij Office 365 Family krijgt.

Dat backups maken vanuit de iCloud moeilijk of misschien zelfs onmogelijk zou zijn had ik überhaupt niet bij stilgestaan :S. Foto’s synchroniseren met OneDrive zou ik wel kunnen inrichten - dan wordt daar tenminste een backup van gemaakt. Dat is echter wel een stuk foutgevoeliger, omdat alle foto’s dan op 4 locaties moeten worden gesynchroniseerd:
  • iOS devices: iPhone en iPad
  • Windows 11 devices
  • iCloud
  • OneDrive
En daarnaast moet er dan nog een backup op een NAS worden gemaakt. Dat klinkt alsof er heel veel mogelijkheden zijn om sync issues te krijgen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:47
Tomatoman schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:08:
Ik heb de standaard 1 GB OneDrive-accounts voor consumenten, die je bij Office 365 Family krijgt.
Ik denk dat je 1TB bedoelt?
Dat backups maken vanuit de iCloud moeilijk of misschien zelfs onmogelijk zou zijn had ik überhaupt niet bij stilgestaan :S. Foto’s synchroniseren met OneDrive zou ik wel kunnen inrichten - dan wordt daar tenminste een backup van gemaakt. Dat is echter wel een stuk foutgevoeliger, omdat alle foto’s dan op 4 locaties moeten worden gesynchroniseerd:
  • iOS devices: iPhone en iPad
  • Windows 11 devices
  • iCloud
  • OneDrive
En daarnaast moet er dan nog een backup op een NAS worden gemaakt. Dat klinkt alsof er heel veel mogelijkheden zijn om sync issues te krijgen.
Je kunt er ook voor kiezen om geen icloud te gebruiken, maar alles op onedrive te zetten, al heb ik hier geen ervaring mee? Onedrive werkt juist heel goed op Windows machines, zo gebruik ik hem ook. En al mijn foto's op mijn telefoon gaan direct onedrive in (zakelijke variant). Google gebruik ik juist hier niet voor. Maar een lastige.....

Ik heb zelf niet heel veel ervaring met de family versie van onedrive, ik denk dat dit centraal inrichten iets lastiger maakt. Je zult namelijk nu een aparte configuratie moeten maken voor iedere onedrive. Maar nog steeds mogelijk.

De wizards van Synologie (en ik denk QNAP) zijn vrij eenvoudig. Een voorbeeld je: How to Backup OneDrive to Synology NAS Effortlessly

Unifi apparatuur kun je hiervoor niet echt gebruiken als backup oplossing. Of je gaat echt heel erg hobby aan de slag.

Ik zou eerder gewoon voor een 1bay synologie NAS gaan (2bay is beter) en daarop de backup inrichten.

Alternatief voor OneDrive, er zit versie control in, juist voor malware aanvallen. Je kunt tot 30 dagen terug in versies.

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 08:13
Waarom doe je het niet andersom? Alles syncen naar je NAS, en vanuit daar een backup maken naar de cloud?

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
OmeAnne schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:32:
Waarom doe je het niet andersom? Alles syncen naar je NAS, en vanuit daar een backup maken naar de cloud?
Dat werkt niet met de ingebouwde synchronisatie van iOS naar de iCloud en ook niet van Windows naar OneDrive.

Het blijft me verbazen dat hier niet een hele reeks standaard oplossingen voor bestaat. Zo bijzonder is het toch niet wat ik wil?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik heb zelf ook OneDrive (Business) en ook iCloud maar ben er zelf nog niet uit hoe ik de backup wil inrichten. Vergelijkbare use case dus.

Ik denk dat ik voor de backup van bestanden de computer wil syncen met OneDrive en de bestanden dan lokaal wil opslaan op een Linux VM. Met een programma as rclone kan dit redelijk eenvoudig. Met deze oplossing heb je het gemak van OneDrive en toch een lokale backup.

Ik zou een interval van een paar dagen nemen, want anders zit je bij ransomware met encrypted bestanden op je lokale opslag. De bestanden van OneDrive kun je waarschijnlijk wel terugzetten.

Ik geef zelf niet veel om fotos en gebruik mijn iCloudopslag niet voor echt belangrijke bestanden, maar in het geval dat je wat mist kun je binnen 90 dagen nog bestanden van iCloud terughalen.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-05 10:56
De Onedrive's op elke computer zo transparant mogelijk organiseren (liever op Folders-basis dan Filetype's) en die folders dan met een aparte Sync of backupsoftware veilig stellen (ik heb sinds 12 jaar Allway Sync in gebruik)
Met incremental of differential is het nog veiliger maar ook lastiger, ik houd van open filesystemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee