Tegelvloer slopen en vloerverwarming vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Wij hebben een ander huis gekocht waar momenteel op de begane grond een marmeren-tegelvloer ligt met een (oude) tyleen vloerverwarming. Omdat wij iets anders als marmer willen (PVC) en bovendien de vloerverwarming als hoofdverwarming willen gaan gebruiken (ook ivm. installatie hybride warmtepomp), moeten in ieder geval de tegels eruit gesloopt worden. Maar wat er daarna heb beste kan gebeuren ivm. de nieuw vloerverwarming is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb het hele internet al afgezocht en ook een aantal bedrijven gevraagd die vloerverwarming aanleggen echter krijg ik geen eenduidig antwoord.

Mijn vragen zijn:
1) Kan ik de oude vloerverwarming het beste laten verwijderen alvorens er een nieuwe wordt ingefreesd? Of zou egaliseren + opnieuw infrezen prima moet gaan?
2) Kan ik zelfs beter de hele dekvloer laten verwijderen om vervolgens eerst nieuwe vloerverwarming te laten leggen waar vervolgens een nieuwe dekvloer overheen komt? Dit lijkt mij echt heel veel gedoe (ook ivm. droogtijd).

Wij zijn op zoek naar "de oplossing" met het minste gedoe maar wij zitten ook met het probleem dat we "slechts" 6 weken hebben om alles in orde te maken. Wie weet raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:04
In juni hebben wij bij ons de begane grond aangepakt. Hier hadden we parket met daaronder een tegelvloer. Vloerverwarming lag hieronder, maar gebruikte we niet vanwege de dikte wat erboven lag en lag daarnaast als bijverwarming.

We hebben de parket- en tegelvloer verwijderd, vervolgens hebben we de vloer geëgaliseerd. De vloerverwarming is er daarna in gefreesd, gewoon door de oude vloerverwarming heen. We hebben het nu een tijd in gebruik en het werkt perfect. Doorlooptijd (mede vanwege droogtijd en leggen nieuwe vloer) was twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08
@arnova Er zijn methodes om dwars door je oude tegelvloer en oude leidingen heen te vrezen. Per bedrijf is het verschillend hoe ze graag willen werken.
Voordeel is dat je niks eruit hoeft te halen. Enkel dicht smeren en egaliseren en je pvc kan erover heen.

Uiteraard is het het beste om alles eruit te halen en helemaal opnieuw te beginnen. Maar of je dat verschil gaat merken is maar de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10
Ga je, met zo'n planning, nog wel bedrijven vinden die tijd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hier heb ik 2 lagen plavuizen verwijderd. Ik zou wel alle dekvloer verwijderen. Misschien dus met de vloerverwarming. Als je maar genoeg ruimte hebt voor isolatiemat en dan rasterwerk en daar de leidingen opknopen. Dan dekvloer, dan egaliseren en pvc.
Als je nog aan de onderkant (kruipruimte) kan isoleren kan het ook zonder mat en knopen. Dan kan je ook freezen in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:20
Hier hetzelfde gehad begin september.

Bestaande tegelvloer met daaronder tyleenvloerverwarming. En her en der nog leidingen voor radiatoren en een stalen gasbuis.

Ik had vooraf al bedacht om de hele dekvloer eruit te slopen omdat ik de vloerverwarming zelfde wilde gaan leggen. En vervolgens is hier een nieuwe cementdekvloer overheen gesmeerd.
Dit was goedkoper te realiseren dan tegels eruit bikken, egaliseren, vloerverwarming laten infrezen en weer dichtsmeren.

Qua droogtijd zat de standaard droge cementdekvloer op ongeveer een week per centimeter (nadat de stucloper verwijderd was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
De oplevering van ons huis is pas in Mei, dus op zich heb ik nog wel even maar dat is dus wel de reden dat ik nu zo langzamerhand wel wat knopen moet gaan doorhakken. De kruipruimte is al geisoleerd (huis is uit 1989) dus dat scheelt. Vooralsnog ben ik toch wel erg geneigd om te gaan voor het plan waarbij alleen de tegels eruit gaan en dan hopen dat de oude dekvloer voldoende goed blijft en makkelijk geegaliseerd kan worden. En dan dus daarin de vloerverwarming te laten frezen. Een alternatief zou dus nog kunnen zijn om het in te laten frezen in die marmer-tegels die er al liggen alleen weet ik niet of dat uberhaupt gaat met marmer, bovendien moet ik dan nog wel controleren of dat qua opbouw-hoogte geen problemen gaat geven (deuren e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Her en der lees ik dat infrezen een beter rendement geeft dan een nieuwe dekvloer storten over je vloerverwarming heen. Klopt dat?

En is er nog iemand die iets zinnigs kan zeggen over oa. de verdeler (+pomp) in het geval van LTV (dus met een hybride warmtepomp). De verschillende leveranciers zeggen hier verschillende dingen over. Er zijn er die zeggen dat het in dat geval zonder pomp gaat, dus direct aan je CV. Andere claimen dat het wel met een eigen pomp moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Houd in de gaten dat je niet in dat marmer kunt frezen, dat wordt een soort klei en de frees komt er niet doorheen. Door tegels is een ander verhaal, maar dan nog moet je zeker weten dat ze goed vast zitten.

Ben toch bang dat de hele vloer eruit moet, waarbij je je cementdekvloer zoveel mogelijk probeert te sparen. Afhankelijk van hoeveel je kwijtraakt zou dat met egaline kunnen tot een cm of 3-4, maar dat loopt aardig in de papieren. Heb je iets meer tijd, dan zou je een cementdekvloer met verharder erin kunnen smeren, maar dan moet je wel overal voldoende laagdikte kunnen aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:57
Ik zie adviezen om de gehele dekvloer eruit te halen, dat dat minder werk zou zijn. Dat is dus breken, afvoer, leggen van nieuwe vv, wapenen, afstorten, droogtijd, opstookprotocol volgen.

Bij mij zijn ze met 60m2 infrezen van plavuizen 1,5 dag bezig geweest (1man) incl leggen van leidingen en aansluiten verdeler. Direct erna dichtgesmeerd en geegaliseerd. 2 dagen later kon de pvc vloer verlijmd worden. Qua doorlooptijd en opstookprotocol is in bestaande situatie infrezen echt veel interessanter. En de bestaande tyleen buizen, daar gaat zon frees fluitend door heen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75ydXeDcy2v5QDCRjzqUYLHPcPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oexEewkC7ZF1bUxRcKnyVce3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Zoals ik al zei: door een marmeren vloer komt die frees niet heen, dat is wat anders dan tegels.

Leuk als hij op basis van jouw verhaal alles gaat plannen en contracteren, om daarachter te komen als de frezer het na een uurtje opgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
Het vrezen kan soms door tegels, maar bij ons weigerde de frezers dat. Dus, even met de breekhamer erop en toen konden ze door.
Uitbreken van de houten (bij ons) volledig verlijmde vloer deden ze met een soort tankje met een beitel voorop.
Als ik zou mogen kiezen zou ik het verwijderen uit besteden en de rest zelf doen met van die matten. Maar goed, ik hoef hier niet te kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:57
HvB83 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:29:
Zoals ik al zei: door een marmeren vloer komt die frees niet heen, dat is wat anders dan tegels.

Leuk als hij op basis van jouw verhaal alles gaat plannen en contracteren, om daarachter te komen als de frezer het na een uurtje opgeeft...
Marmeren vloer verwijderen is wat anders dan de gehele dekvloer verwijderen. Ik had het van S-te-fan begrepen dat cementdekvloer ook werd aangeraden om weg te halen, lijkt me niet nodig. Egaliseren na wegbreken marmeren vloer volstaat. Ben het met jou eens hoor

[ Voor 6% gewijzigd door Eivogel1985 op 09-01-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal het is mij wel duidelijk volgens mij. Marmeren tegels gaan eruit (en oude tyleen buizen blijven zitten) en daarna egaliseren + infrezen. Weet iemand of men bij het egaliseren normaal eerst de grote gaten vult en daar vervolgens nog egaline oid overheen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35
arnova schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:02:
Ok, bedankt allemaal het is mij wel duidelijk volgens mij. Marmeren tegels gaan eruit (en oude tyleen buizen blijven zitten) en daarna egaliseren + infrezen. Weet iemand of men bij het egaliseren normaal eerst de grote gaten vult en daar vervolgens nog egaline oid overheen gaat?
De sleuven met nieuwe vloerverwarming worden als het goed is met tegellijm dichtgesmeerd. Daarna pas egaline er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Daan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:19:
[...]

De sleuven met nieuwe vloerverwarming worden als het goed is met tegellijm dichtgesmeerd. Daarna pas egaline er overheen.
Sorry ik had misschien iets duidelijker moeten zijn: Ik bedoel voordat er gefreesd kan worden (en dus na het wegslopen van de tegels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35
arnova schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Sorry ik had misschien iets duidelijker moeten zijn: Ik bedoel voordat er gefreesd kan worden (en dus na het wegslopen van de tegels).
Ik weet niet of je na het verwijderen van de oude tegels nog moet egaliseren. Lijkt me dat dat dan al vlak genoeg is om er met de frees overheen te gaan? Zou het met de uitvoerende partij bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

Tens

let me drink about it

HvB83 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:29:
marmer is een vrij zachte steen, hardheid 3 of 4. je hebt keramische tegels die harder zijn.

Maar TS moet het echt met degene die moet frezen overleggen.
Direct infrezen in het marmer is het minste werk (is marmer plus een beetje dekvloer), en je hebt weinig kans dat je leidingen raakt. Als je het marmer verwijderd zal degene die moet frezen eerst de vloer willen zien voordat hij begint, als je met te veel geweld een maanlandschap gemaakt hebt is egalisatie mogelijk nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door Tens op 10-01-2022 10:39 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:48
Kan het zijn dat ik dan helemaal geen dekvloer heb, maar dat de plavuizen rechtstreeks op de constructie vloer zijn gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
jelleeelco schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:25:
Kan het zijn dat ik dan helemaal geen dekvloer heb, maar dat de plavuizen rechtstreeks op de constructie vloer zijn gelegd?
In theorie zou het kunnen, maar ik ben het nog niet eerder tegen gekomen. Hoe dik is het geheel? Daar zou je het ook uit kunnen afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

Daan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Inderdaad, anders gaat de vloerverwarming alsnog drijven op de egaline.
Dus oude tegels er uit, rest laten zitten.
Infresen door oude leidingen heen.
Dichtsmeren (!= egaliseren, meestal met flexibele tegellijm)
Egaliseren
Schuren, lijmen en (dryback) PVC er op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

jelleeelco schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:25:
Waar ligt de oude tyleen vloerverwarming dan in?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:48
timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Waar ligt de oude tyleen vloerverwarming dan in?
Ah...natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Inderdaad, anders gaat de vloerverwarming alsnog drijven op de egaline.
Dus oude tegels er uit, rest laten zitten.
Infresen door oude leidingen heen.
Dichtsmeren (!= egaliseren, meestal met flexibele tegellijm)
Egaliseren
Schuren, lijmen en (dryback) PVC er op.
Let op: alleen dichtsmeren met tegellijm als je er naderhand ook tegels op lijmt. Voor PVC moet je krimpvrij vulmiddel gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@arnova Hoe ligt de vloer(verwacrming) er nu in? Je hebt (bijna) een stookseizoen achter de rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
timovd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:16:
@arnova Hoe ligt de vloer(verwacrming) er nu in? Je hebt (bijna) een stookseizoen achter de rug.
Ja prima. Netjes stookprotocol gevolgd en vvw en pvc liggen er nog prima in. Erg blij dat we dit gedaan hebben :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36
arnova schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Ja prima. Netjes stookprotocol gevolgd en vvw en pvc liggen er nog prima in. Erg blij dat we dit gedaan hebben :-)
Nog even een check: je hebt nu (zelf?) de tegels eruit gebikt en de nieuwe leidingen laten frezen (door de bestaande of erboven)?
Ik zit met hetzelfde dilemma dat ik voor september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Topicstarter
Prutsky schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Nog even een check: je hebt nu (zelf?) de tegels eruit gebikt en de nieuwe leidingen laten frezen (door de bestaande of erboven)?
Ik zit met hetzelfde dilemma dat ik voor september.
Die vloer heb ik er gelukkig niet zelf uitgebikt ;-) Maar ja: tegels eruit, dekvloer er (gedeeltelijk) uit. Vervolgens hebben ze gedeeltelijk door de oude vloerverwarming heen gefreesd. Dat moet zonder problemen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36
Ik was het wel van plan om zelf te doen met een breekhamer op een trolley (huren). toevallig ga ik vandaag naar mijn nieuwe woning toe om het 1 en ander op te meten en aan de huidige bewoners de nodige vragen te stellen in de hoop dat ze dat weten. Of de huidige cementdekvloer zwevend is gelegd, hoe de convectorput gemaakt is, wat de dikte is van de cementdekvloer en of er isolatie onder de huidige vloerverwarming ligt...
Pagina: 1