Bij het printen een bel af laten gaan, hoe ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:52
Voor een printer in ons magazijn is het nodig dat er een bel of signaal af gaat als er een print uit komt.

Ik heb zoiets al eens gezien bij Cranenbroek in het magazijn, maar heb geen idee hoe dit daar werkt (kan ook niet even gaan kijken).

De printopdracht wordt vanaf een externe locatie gegeven naar het magazijn.

Wat zou de meest simpele manier om dit te realiseren ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Sensor tegen een wieltje waar het papier overheen loopt monteren. Draaiend wieltje = bel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Welke printer?
Hoe is deze aangesloten?
Is er budget?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34
De functie om geluid af te spelen bij een voltooide printopdracht zit in Windows zelf. Wellicht een Bluetooth speaker koppelen die je vervolgens in het magazijn neerzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BHYt8brS_2g2ajuwF9n9ilJyL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b9i5okkCUEWZscgecniImrQ8.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 15:16
Als het om een zogenaamde POS printer gaat, die hebben vaak een extra aansluiting waar je een bel / zoemer op aan kan sluiten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:21

Soggney

Zeekomkommer

Een andere manier is via de task scheduler bij elke document printed event (trigger) een externe bel te triggeren. Afhankelijk natuurlijk van de bel die gebruikt wordt

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ryan_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:01:
De functie om geluid af te spelen bij een voltooide printopdracht zit in Windows zelf. Wellicht een Bluetooth speaker koppelen die je vervolgens in het magazijn neerzet?

[Afbeelding]
Die speelt af op het apparaat wat de printopdracht geeft, niet de printserver zelf als die al Windows is.... Dan klinkt er ergens een geluidje in een kantoor 12 kilometer verderop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Het gaat om een Brother HL-L5200DW welke bedraad aangesloten is.

@jadjong , wieltje is een leuk idee, maar een kant en klare oplossing zou fijner zijn.
@MSteverink er is budget, zeg € 100,00
@Ryan_ Ik denk dat een signaal alleen werkt bij de PC die de print verstuurd (en die staat op een andere locatie)
@Sparkiee het is geen POS printer, gewoon een domme netwerkprinter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als de printer meestal in stand-by staat, maar opwarmt voor een printje, dan zou je de printer in een master-slave-stekkerdoos kunnen steken met de printer als master en een bel als slave. De bel krijgt dan alleen stroom als de printer uit stand-by komt. Ik heb een goedkope Chinese remote-deurbel die even afgaat als hij stroom krijgt na stroomuitval.

Dan moet er wel fors verschil zitten in stand-by/aan, en je moet accepteren dat je één belletje krijgt per keer dat hij door een queue heengaat, niet echt per document.

[ Voor 19% gewijzigd door marcieking op 05-01-2022 09:26 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
Noppesnada schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:19:
Het gaat om een Brother HL-L5200DW welke bedraad aangesloten is.
Netwerkkabel, USB, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Excuses, netwerkkabel, het is een zakelijke omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 13:14
Een computer naast de printer neerzetten die de print queue gaat pollen. Als er een print plaatsvind, kan er een geluidje afgespeeld worden.
Blijkbaar kan zoiets met powershell.
https://www.cyberdrain.co...-monitoring-print-queues/

Wellicht ook mogelijk met linux icm raspberry pi.

Of die PC instellen als printer server en kijken of er iets bestaat als hooks.

Wellicht kan de oplossing van @Ryan_ werken als je de printer kan delen vanaf een PC naar het netwerk toe. Ik weet niet of hij alsnog een geluidje zal afspelen.

[ Voor 28% gewijzigd door com2,1ghz op 05-01-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 13:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

- tussenstekker/stekkerdoos die stroom meet
- Home assistant op een pi4 bijv.
- indien wattage > X watt komt, = printen
- indien wattage weer op oude niveau zit -> klaar met printen
- speel geluid af ergens / stuur notificatie etc / laat lampen knipperen, weet ik het :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04 16:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

De makkelijkste oplossing lijkt mij idd een PC / Raspberry Pi die de status van je printer monitort. Via een Pi kan je makkelijk via de GPIO pins een bel doen afgaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:05

BCC

De meeste printers hebben een status pagina die je eenvoudig kan pollen met wat scripten op een pi

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
CUPS op een Raspberry. En vervolgens zelf een back-end defiiniëren die eerst de printjob uitvoert, en daarna (je schrijft TIJDENS het printen, maar dat lijkt me niet de bedoeling?) een 5V-pin hoog zet voor een paar seconden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fripster
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09-2022
Moet je in hardware doen, veel simpeler: Een optische reflectiesensor plaatsen die afgesteld wordt op het witte papier wat er uit komt. Deze op een timerrelais aansluiten welke een getimede bel af laat gaan als het papier gezien wordt. (Anders blijft de bel jengelen totdat het papier weggehaald wordt: Wordt heel gauw irri)

Simpel, En goedkoop. En je TD kan zoiets wel in elkaar flansen. En: Je bent niet afhankelijk van IT!

Groet,

Fripster

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 23:32
Het meest simpele en betrouwbare oplossing is naar mijn mening een reflectie-lichtsluis. Zo'n ding die je de bel doet afgaan wanneer je een winkel binnenloopt. De optische sensor hang je boven de printer en op de printer plak je een reflector. Zodra een vel papier uit de printer komt zal deze de lichtstraal onderbreken en dan laat je een bel afgaan. Het bevat geen bewegende delen, er is dus niets dat stuk kan gaan. Komt er een andere printer dan zet je de reflector over en klaas is kees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zoals al eerder is gezegd, een master / slave spanningsslof die stroom meet. een laserprinter verbruikt een stuk meer stroom tijdens het printen, en de drempel is dus makkelijk in te stellen. die dingen kosten een paar tientjes. ik heb zo'n ding tijden gebruikt om mijn randapparatuur in te schakelen als ik mijn pc aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 15:50
Lamp met bewegingssensor een idee? richt deze op je printer, als er een blaadje uitkomt zal het ding wel aangang denk ik. Wellicht dan ipv een lamp een belletje er op aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
BCC schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:12:
De meeste printers hebben een status pagina die je eenvoudig kan pollen met wat scripten op een pi
Dit dus. Raspberry pi, 50 euro met behuizing/adapter. Goedkoopste speakersetje er aan (pi heeft 3.5" jack). cron scriptje dat elke minuut de printer status pagina pollt, bv. aantal geprinte pagina's scrapen (deze brother printer heeft zeker zo'n pagina), vergelijken met aantal van een minuut geleden, indien verschillend -> ping!

Low power oplossing ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ik vind het wel een high complexity oplossing.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ik zou er dan een HA opstelling van maken bestaande uit 4 Pi's. Twee die de printer pollen en twee loadbalancers die kruislings verbonden zijn. Moet eigenlijk nog een vijfde bij als management doos.

Ik vergeet eigenlijk nog de dubbele audio-matrix die input B dicht houdt tenzij input A geen signaal geeft. En dan nog een trigger verstuurt naar unit B voor een herhaalde melding in het geval de audio schakeling niet helemaal goed ging.

[ Voor 37% gewijzigd door jadjong op 05-01-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:10
Ik lees zakelijke omgeving. Is het niet gewoon een idee om dit bij je IT partij/contactpersoon neer te leggen?
Zeker als het een kritische printer is zou ik er zelf niet mee gaan lopen rotzooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Stroomverbruik meten, en daar een bel op af laten gaan? Bij een laserprinter piekt dat gigantisch namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 09:58

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wilke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Dit dus. Raspberry pi, 50 euro met behuizing/adapter. Goedkoopste speakersetje er aan (pi heeft 3.5" jack). cron scriptje dat elke minuut de printer status pagina pollt, bv. aantal geprinte pagina's scrapen (deze brother printer heeft zeker zo'n pagina), vergelijken met aantal van een minuut geleden, indien verschillend -> ping!

Low power oplossing ook.
Dan zou ik downsizen naar een Pi Zero 2 W, of een ESP8266 / ESP32. Een gewone Pi is wat overkill. En dan een relais aansturen dat een (AC) beltrafo aan een gong aanstuurt.

Oh, en ik zou het aantal jobs scrapen, want je wil niet voor elke pagina een TRRRRRIIIINGGGG over de gang horen :) Bij nalezing is dit precies wél wat TS wil :o
martijn_me schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:44:
Lamp met bewegingssensor een idee? richt deze op je printer, als er een blaadje uitkomt zal het ding wel aangang denk ik. Wellicht dan ipv een lamp een belletje er op aansluiten?
Ik denk niet dat printerpapier invloed heeft op infrarood-sensoren :+

[ Voor 21% gewijzigd door Thijsmans op 05-01-2022 13:43 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
FrankHe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:29:
Het meest simpele en betrouwbare oplossing is naar mijn mening een reflectie-lichtsluis. Zo'n ding die je de bel doet afgaan wanneer je een winkel binnenloopt. De optische sensor hang je boven de printer en op de printer plak je een reflector. Zodra een vel papier uit de printer komt zal deze de lichtstraal onderbreken en dan laat je een bel afgaan. Het bevat geen bewegende delen, er is dus niets dat stuk kan gaan. Komt er een andere printer dan zet je de reflector over en klaas is kees.
Dit zou wel eens de meest eenvoudige oplossing kunnen zijn, nog niet aan gedacht.

Hier ga ik eens verder naar kijken !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 15:50
Thijsmans schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:37:

[...]

Ik denk niet dat printerpapier invloed heeft op infrarood-sensoren :+
Warm papier dan weer wel lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt met een lichtstraalsensor hooguit een keer een valse melding als iemand grappig denkt te zijn :+

404 Signature not found

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:41

FreakNL

Well do ya punk?

Zakelijke omgeving en de zolderkamerhelden komen hier met RPIs aan. Wie gaat dat beheren dan?

Dit moet je simpel houden en hardwarematig. Dus idd iets met een reflectiesluis. Kan iedere TDer er ook wat mee. Niet gaan hannesen met master-slave dozen, RPIs of andere moeilijke oplossingen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:07:
Ik zou er dan een HA opstelling van maken bestaande uit 4 Pi's. Twee die de printer pollen en twee loadbalancers die kruislings verbonden zijn. Moet eigenlijk nog een vijfde bij als management doos.

Ik vergeet eigenlijk nog de dubbele audio-matrix die input B dicht houdt tenzij input A geen signaal geeft. En dan nog een trigger verstuurt naar unit B voor een herhaalde melding in het geval de audio schakeling niet helemaal goed ging.
Je vergeet de UPS, A/B feed en de noodstroom aggregaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Vorkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Je vergeet de UPS, A/B feed en de noodstroom aggregaat.
Met SMS-doormelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Noppesnada schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Dit zou wel eens de meest eenvoudige oplossing kunnen zijn, nog niet aan gedacht.

Hier ga ik eens verder naar kijken !
Zie ook de reactie van @fripster over een tijdrelay om de duur van de bel in te korten, anders blijft die gaan.
fripster schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:33:
Moet je in hardware doen, veel simpeler: Een optische reflectiesensor plaatsen die afgesteld wordt op het witte papier wat er uit komt. Deze op een timerrelais aansluiten welke een getimede bel af laat gaan als het papier gezien wordt. (Anders blijft de bel jengelen totdat het papier weggehaald wordt: Wordt heel gauw irri)

Simpel, En goedkoop. En je TD kan zoiets wel in elkaar flansen. En: Je bent niet afhankelijk van IT!

Groet,

Fripster
Ik heb even een tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKsDL1l7iPCgD9Pu_mXGliSivCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QtvgLbwW2GrOk7ED04QVi4BJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
En tot slot het timing diagram van de signalen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
printer idle

------------------------

papier uit printer
        ----------------
--------

tijd relay
                --------
----------------

belsignaal
        --------
--------        --------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
https://www.possupply.com...s-systems/printer-buzzers

Zoiets lijkt mij veel beter dan een houtje-touwtje oplossing, moet je waarschijnlijk ook een andere printer aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
JoPiDo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:05:
https://www.possupply.com...s-systems/printer-buzzers

Zoiets lijkt mij veel beter dan een houtje-touwtje oplossing, moet je waarschijnlijk ook een andere printer aanschaffen...
Als de printer een potentiaalvrij contact heeft dan kan daarmee een bel worden bediend. Dit heeft echter wel als nadeel dat je beperkt bent in de keuze van je printer. Een gemiddelde laserprinter heeft dit namelijk niet als standaard functionaliteit.

De oplossing met een reflectie-lichtsluis is naar mijn mening de meest universele, vergt geen configuratie en vergt geen onderhoud.

Toevoeging:
Even die site achter de link verder bekeken, het betreft oplossingen voor bonnetjesprinters. Ik zie er geen A4-formaat printer tussen staan. De aangedragen oplossing gaat dus niet werken voor TS.

[ Voor 13% gewijzigd door FrankHe op 06-01-2022 08:32 . Reden: toevoeging bonnetjesprinters ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
FrankHe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Als de printer een potentiaalvrij contact heeft dan kan daarmee een bel worden bediend. Dit heeft echter wel als nadeel dat je beperkt bent in de keuze van je printer. Een gemiddelde laserprinter heeft dit namelijk niet als standaard functionaliteit.

De oplossing met een reflectie-lichtsluis is naar mijn mening de meest universele, vergt geen configuratie en vergt geen onderhoud.

Toevoeging:
Even die site achter de link verder bekeken, het betreft oplossingen voor bonnetjesprinters. Ik zie er geen A4-formaat printer tussen staan. De aangedragen oplossing gaat dus niet werken voor TS.
Ook een mooie oplossing !

Dat het geen A4 is zou geen probleem op mogen leveren, er hoeft niet zo veel data op te komen staan. Het gaat gebruikt worden om de artikelen door te geven vanuit onze winkel aan het magazijn zodat het klaar staat als de klant er is.

Nu gebeurt dit vaak telefonisch, dit is nogal foutgevoelig en zorgt voor verstoringen in het pickproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Ah ok, doorgaans is papierformaat in dergelijke gevallen wel een hard gegeven maar in dit geval dus niet. Dan is een bonnetjesprinter met buzzer zoals @JoPiDo voorstelt inderdaad geen gek idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
Is het budget vergroot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
MSteverink schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:32:
[...]

[...]

Is het budget vergroot?
Jazekers, vanmorgen een overleg gehad. Het moet gewoon geregeld worden. Zal nu waarschijnlijk een printer met signaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:21

Soggney

Zeekomkommer

Ok, maar dit gaat dus om picklijsten. Dit kan natuurlijk ook paperless opgelost worden. Want zodra het klaar staat voor de klant is de data op het papiertje niks meer waard.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FrankHe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:29:
Ik zou er dan wel een vertraging in zetten anders wordt dat 'bel systeem' vrij snel onklaar gemaakt door de medewerkers op de werkvloer. Erg irritant als die bel continue aan het rammelen is op het moment dat iemand een document van een paar honderd pagina's dubbelzijdig aan het afdrukken gaat (en waarbij er dus pauzes in de uitvoerstroom van het papier komen....).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Soggney schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:40:
Ok, maar dit gaat dus om picklijsten. Dit kan natuurlijk ook paperless opgelost worden. Want zodra het klaar staat voor de klant is de data op het papiertje niks meer waard.
Er is al een implementatie van een WMS systeem aanstaande, maar dit schijnt toch een lastige te zijn.

Klanten welke direct in de winkel een aankoop doen die bij ons magazijn opgehaald moet worden worden nu doorgebeld, daar willen we vanaf.

We kunnen dit op dit moment niet (goed) in het pickproces opnemen, vandaar dat we een tussenstap maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Will_M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Ik zou er dan wel een vertraging in zetten anders wordt dat 'bel systeem' vrij snel onklaar gemaakt door de medewerkers op de werkvloer. Erg irritant als die bel continue aan het rammelen is op het moment dat iemand een document van een paar honderd pagina's dubbelzijdig aan het afdrukken gaat (en waarbij er dus pauzes in de uitvoerstroom van het papier komen....).
Het is niet de bedoeling te irriteren, sterker nog, ik vind een bel een beetje onzinnig. De ervaring leert dat een signaal/opdracht tot handelen aan zet.

Anders blijft het printje op de scanner liggen tot de klant er al staat. Dat is vaak al binnen 10 minuten.
Pagina: 1