3 fase kabel gesplitst in 3x1-fase, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:29
Ik kwam er laatst achter dat er een constructie in onze stoppenkast zit die ik niet ken, en waar ik me van af vraag wat ik daar mee moet.

Er zit een 3-fase zekering in (ouderwetse stoppen), die met één 3-fase kabel naar buiten lopen. Ergens buiten worden deze 3 fases gesplitst: 1 fase voor de airco, 1 voor de tuin, en 1 voor de schuur.

Over een paar weken komen ze een nieuwe stoppenkast installeren, en ik vraag me af of ik dat dan gelijk laat vervangen door 3x1 fase automaat, maar dan moet ik ook 3 nieuwe kabels leggen...
Of dat ik lui/krenterig ben en de huidige situatie in stand hou...

Wat zijn de regels en risico's hieromtrent?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Diegene welke je nieuwe groepenkast komt plaatsten zal op voorhand toch wel even komen kijken naar de gewenste behoeften én de huidige situatie?

Of monteert die persoon gewoon willekeurig dát wat jij (goedkoop via 'internet'?) bestelt hebt zonder verder rekening te houden met NEN regelgeving / aansluit normen?

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 05-01-2022 00:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Will_M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:15:
Diegene welke je nieuwe groepenkast komt plaatsten zal op voorhand toch wel even komen kijken naar de gewenste behoeften én de huidige situatie?

Of monteert die persoon gewoon willekeurig dát wat jij (goedkoop via 'internet'?) bestelt hebt zonder verder rekening te houden met NEN regelgeving / aansluit normen?
De groepenkast wordt vervangen door een installateur in opdracht van een zonnepanelenboer, en nee, die installateur is nog niet langs geweest. Zonnepanelenboer heeft wel een foto gemaakt van de huidige installatie, dus ik vermoed/vrees dat ze een 1-op-1 vervanging gaan doen, inclusief de 3-fase zekering. De informatievoorziening hierbij gaat niet helemaal soepel...

Anyways, ik moet tig meters gaan graven om die drie kabels te leggen, dus wanneer de huidige constructie niet toegestaan is onder NEN dan weet ik dat graag NU al zodat ik van de week al de schep in de grond kan zetten, en dat ik de installateur een heads-up kan geven.

Ik heb ook geen idee hoe dat in z'n werk gaat, een groepenkast vervangen (gebeurt niet iedere maand hier, maar ik neem aan dat de wifi even uit gaat en ik niet kan feesboeken 8)7 ). Assembleren ze die groepenkast van te voren, of trekt de installateur ter plekke automaten en aardleks uit z'n koffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
boxlessness schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:38:
[...]

De groepenkast wordt vervangen door een installateur in opdracht van een zonnepanelenboer, en nee, die installateur is nog niet langs geweest. Zonnepanelenboer heeft wel een foto gemaakt van de huidige installatie, dus ik vermoed/vrees dat ze een 1-op-1 vervanging gaan doen, inclusief de 3-fase zekering. De informatievoorziening hierbij gaat niet helemaal soepel...

Anyways, ik moet tig meters gaan graven om die drie kabels te leggen, dus wanneer de huidige constructie niet toegestaan is onder NEN dan weet ik dat graag NU al zodat ik van de week al de schep in de grond kan zetten, en dat ik de installateur een heads-up kan geven.

Ik heb ook geen idee hoe dat in z'n werk gaat, een groepenkast vervangen (gebeurt niet iedere maand hier, maar ik neem aan dat de wifi even uit gaat en ik niet kan feesboeken 8)7 ). Assembleren ze die groepenkast van te voren, of trekt de installateur ter plekke automaten en aardleks uit z'n koffer?
Nee dit mag niet.. 3 aparte kabels is idd nodig. De groepenkasten zijn vaak voor geassembleerd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aapie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:45:
[...]

Nee dit mag niet.. 3 aparte kabels is idd nodig. De groepenkasten zijn vaak voor geassembleerd ..
Zoals ik me nú even snel een beeld kan vormen van de huidige situatie op basis van de aangeleverde gegevens gaat er daar wel iets meer werk in zitten dan het alléén ingraven van een paar (3 x 6 mm2 ?) kabels.

Klinkt alsof er behoorlijk wat zonnepanelen komen te liggen op een schuur welke vrij van 't woonhuis staat?

@boxlessness : Het gaat deze week nog nét niet vriezen dus je kunt geluk hebben met het gaan 'spaaien' van een gripje.... Maar serieus: Laat het elektrotechnisch installatiebedrijf er even z.s.m. naar kijken, ze kunnen de situatie dan meteen goed inschatten én alles op de dag van plaatsen regelen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:00
Aapie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:45:
[...]

Waarom mag dat niet? In mijn meterkast thuis word de 3 fase verdeelt over een aantal groepen. Hoe kun je anders een normaal stopcontact gebruiken bij een 3 fase installatie?

Ik ben overigens niet op de hoogte van de nen, maar mits de automaten selectief zijn is er toch niets mis mee om de 3 fase binnen af te zekeren, 3 fase naar de schuur te leggen en dan daar weer af te takken naar losse groepen?
Hoe kun je anders een schuurtje/werkplaats hebben met zowel 3 fase als 1 fase aansluitingen?

@boxlessness zit deze splitsing ergens in een verdeelkast geregeld met eigen zekeringen? Anders word het een ander verhaal idd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
heggico schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:00:
[...]

Waarom mag dat niet? In mijn meterkast thuis word de 3 fase verdeelt over een aantal groepen. Hoe kun je anders een normaal stopcontact gebruiken bij een 3 fase installatie?

Ik ben overigens niet op de hoogte van de nen, maar mits de automaten selectief zijn is er toch niets mis mee om de 3 fase binnen af te zekeren, 3 fase naar de schuur te leggen en dan daar weer af te takken naar losse groepen?
Hoe kun je anders een schuurtje/werkplaats hebben met zowel 3 fase als 1 fase aansluitingen?

@boxlessness zit deze splitsing ergens in een verdeelkast geregeld met eigen zekeringen? Anders word het een ander verhaal idd...
Volgens mij hangt het er van af hoe de splitsing gemaakt is.
Ik ga ook met een 5x6mm2 naar de schuur en daar hangt een tweede zekeringkast waar het verdeeld wordt over 2 driefasen groepen en 4 enkelfase groepen.
Daarmee kun je in de schuur elke groep veilig afschakelen.

Zou je nu met die 5x6 in een lasdoos gaan splitsen naar drie enkelfase groepen is het overzicht zoek.
Daarnaast is er een risico dat in de 5x6 kabel een beschadiging zit waardoor je dus niet beslist de groep die je denkt te hebben spanningsvrij maakt.

Hoe dit precies volgens de wetgeving in elkaar zit weet ik niet maar kan me voorstellen dat de laatste door mij voorgestelde situatie niet mag...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Will_M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:53:
[...]

Zoals ik me nú even snel een beeld kan vormen van de huidige situatie op basis van de aangeleverde gegevens gaat er daar wel iets meer werk in zitten dan het alléén ingraven van een paar (3 x 6 mm2 ?) kabels.

Klinkt alsof er behoorlijk wat zonnepanelen komen te liggen op een schuur welke vrij van 't woonhuis staat?

@boxlessness : Het gaat deze week nog nét niet vriezen dus je kunt geluk hebben met het gaan 'spaaien' van een gripje.... Maar serieus: Laat het elektrotechnisch installatiebedrijf er even z.s.m. naar kijken, ze kunnen de situatie dan meteen goed inschatten én alles op de dag van plaatsen regelen.
Het is niet zooooo dramatisch, dit 3fase-groep/kabel-probleem staat helemaal los van de solar installatie (4kW, 1fase), maar ik krijg het nu voor de kiezen omdat de groepenkast ook gelijk vervangen wordt.
Alleen ik moet uitvogelen in welke lasdoos ze de splitsing hebben gemaakt en nalopen waar die kabels naar toe lopen. Gelukkig lopen ze nu allemaal bovengronds onder de dakrand van het huis, en de grootste uitdaging is die lasdoos op 7 meter hoogte waar de airco op aangesloten staat.
Maar goed, ik kan wel een strategie bedenken hoe ik die kabels het beste op hun plek krijg. Zo heeft de airco geen prio op dit moment en kan ik die omsluiten zo gauw het weer wat beter wordt. Dan hoef ik nu niet met bevroren handjes op een ladder kabels te strippen :)
Dat is ook de reden waarom ik deze kabels (deels) in de grond ga leggen. Op dit moment moet ik 7 meter omhoog om er bij te kunnen, en dat vind ik nogal spannend :p
[...]
Ik heb nergens een 3fase stopcontact zitten. Dit is een typische "ik-heb-drie-groepen-nodig-maar-wil-maar-één-kabel-leggen"-oplossing.

En nee, er is geen aparte kast voor de splitsing. Althans, niet die ik ontdekt heb. Gezien het beun-niveau van veel dingen hier in huis die de vorige bewoners in 40 jaar hebben gedaan, vermoed ik dat de splitsing ergens in een lasdoos zit met lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:13
graaf dan maar drie kabels in. trouwens even een buinhaas oplosing.
graaf 2 nieuwe kabels in. en laat de oude zitten op 1 fase aangeslloten.
maar dus wel netjes afgedopt aan biede kanten. dus zowel in de lasdoos buiten.
als in de meterkast. (in een lasdoos) dan kan je het later helemaal opknappen.

wil je helemaal safe werken zet even een steigerjte op. met vangrail.je leeft maar 1 keer.
hoef je niet op een ladder te gaan staan kutten. en je hebt 2 handen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Als er netjes een onderverdeelkast geplaatst is dan is dit idd geen probleem. Maar naar mijn idee is dit hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:52
miciel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 02:46:
graaf dan maar drie kabels in. trouwens even een buinhaas oplosing.
graaf 2 nieuwe kabels in. en laat de oude zitten op 1 fase aangeslloten.
maar dus wel netjes afgedopt aan biede kanten. dus zowel in de lasdoos buiten.
als in de meterkast. (in een lasdoos) dan kan je het later helemaal opknappen.

wil je helemaal safe werken zet even een steigerjte op. met vangrail.je leeft maar 1 keer.
hoef je niet op een ladder te gaan staan kutten. en je hebt 2 handen beschikbaar.
Waarom is dat een beunhaas oplossing? Is een prima oplossing..de lastigste kabel laat je zitten, 2 aders aan beide kanten netjes afdoppen. En dan 2 nieuwe kabels voor die andere 2 groepen.

Andere oplossing is een onderverdelertje te plaatsen aan de andere kant van kabel maar als ik t zo hoor zit die niet op een mooie plek daarvoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kort antwoord: nee, dit mag niet.

Lang antwoord: nee, dit mag niet omdat je niet meer dan één groep door een leiding mag trekken. Op deze manier heb je 3 groepen in één leiding, wat dus niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Het was niet duidelijk of er idd nog een verdeelkast was of niet. Die 3 fase zekeringen, zit er daar ook eentje voor de nul? Want zo niet kan dit enorm gevaarlijk zijn. Als je 2 groepen vol belast gaat er meer dan 16A lopen door de nulleiding. Met alle gevolgen van dien.

Zoals ik het zie heb je 2 opties.
1: nieuwe kabels bij leggen en binnen 3 losse groepen maken.
2: zoeken waar die 3 fase groep uitkomt en daar een verdeelkastje maken met 3 losse automaten. En binnen zorgen dat hij 4 polig is afgezekerd, dus inclusief de nul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

heggico schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:00:
Het was niet duidelijk of er idd nog een verdeelkast was of niet. Die 3 fase zekeringen, zit er daar ook eentje voor de nul? Want zo niet kan dit enorm gevaarlijk zijn. Als je 2 groepen vol belast gaat er meer dan 16A lopen door de nulleiding. Met alle gevolgen van dien

Zoals ik het zie heb je 2 opties.
1: nieuwe kabels bij leggen en binnen 3 losse groepen maken.
2: zoeken waar die 3 fase groep uitkomt en daar een verdeelkastje maken met 3 losse automaten. En binnen zorgen dat hij 4 polig is afgezekerd, dus inclusief de nul.
Met een 3 fase is de nul deelbaar vanwege het verschil in de sinus. Er gaat nooit meer dan 16A terug via de Nul.

De TS heeft eigenlijk gewoon dit, maar dan zonder extra automaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ronald.42 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:30:
[...]

Zou je nu met die 5x6 in een lasdoos gaan splitsen naar drie enkelfase groepen is het overzicht zoek.
Daarnaast is er een risico dat in de 5x6 kabel een beschadiging zit waardoor je dus niet beslist de groep die je denkt te hebben spanningsvrij maakt.
Dat overzicht heb je ook niet nodig, zolang je met 1 automaat alle drie de fases afschakelt. Dus bij vervangen door 3 losse automaten heb je een probleem, nu niet.

Ik zou zorgen dat er geen losse automaten komen en het dan lekker laten zitten. Het is niet heel anders dan 1 aardlekschakelaar die een aantal groepen tegelijk beveiligt.
heggico schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:00:
Die 3 fase zekeringen, zit er daar ook eentje voor de nul? Want zo niet kan dit enorm gevaarlijk zijn. Als je 2 groepen vol belast gaat er meer dan 16A lopen door de nulleiding. Met alle gevolgen van dien.
nee, doordat de spanning op de fases 120 graden t.o.v. elkaar verschoven is, kan er nooit meer dan 16 A over de nul lopen, of je nu 1, 2 of 3 fases vol belast. Dat met die nul is een hardnekkig fabeltje.

[ Voor 26% gewijzigd door thunder7 op 05-01-2022 09:49 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij zolang je het ook maar met een 3-fase automaat vervangt is er niet veel aan de hand. Alleen als er wat gebeurd in de tuin (beetje vocht in een lamp bijvoorbeeld) ligt je schuur en airco er ook uit. Beetje omgekeerde van een fornuisgroep (meerdere groepen naar één gebruiker vs één groep naar meerdere gebruikers). Maar of het echt mag, weet ik niet.

Door drie losse automaten mag zeker niet omdat je de kabel niet mag delen.
boxlessness schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:34:
[...] de solar installatie (4kW, 1fase)
Dan komt er dus wel een extra 3x40A automaat in de kast? Anders ga je met 4kW wel over de maximale rating van 40A heen van van standaard kasten (bekabeling en aardlekschakelaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Septillion schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:40:

Dan komt er dus wel een extra 3x40A automaat in de kast? Anders ga je met 4kW wel over de maximale rating van 40A heen van van standaard kasten (bekabeling en aardlekschakelaars).
4 kW 1 fase gaat over 16A heen, niet over 40A. Er zal dus een 20A of 25A zekering voor moeten, en de kabeldikte moet kloppen. maar een 3x40A automaat extra lijkt me dan niet nodig.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
RaZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Met een 3 fase is de nul deelbaar vanwege het verschil in de sinus. Er gaat nooit meer dan 16A terug via de Nul.
Het was nog vroeg, haalde even 3 fase en 2*230 door elkaar (zelfde fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
thunder7 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Dat overzicht heb je ook niet nodig, zolang je met 1 automaat alle drie de fases afschakelt. Dus bij vervangen door 3 losse automaten heb je een probleem, nu niet.

Ik zou zorgen dat er geen losse automaten komen en het dan lekker laten zitten. Het is niet heel anders dan 1 aardlekschakelaar die een aantal groepen tegelijk beveiligt.

[...]

nee, doordat de spanning op de fases 120 graden t.o.v. elkaar verschoven is, kan er nooit meer dan 16 A over de nul lopen, of je nu 1, 2 of 3 fases vol belast. Dat met die nul is een hardnekkig fabeltje.
Dan heeft de ts nu eigenlijk een probleem met zijn ouderwetse stoppen.
Idd vervangen met een driefasen automaat zou prima zijn.

Ik zou trouwens opteren voor een onderverdeler als je dan toch bezig bent.

Wat betreft de stroom door de nul zie ik ook geen probleem.
Als alle drie de aftakkingen gelijk belast worden is de stroom zelfs nagenoeg nul. ( afgezien van een beetje blindstroom door verschillende type belasting)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:27
Ik zie het probleem niet. Als dit: https://www.toolnation.nl...400v-16a-3x-230v-16a.html mag, waarom zou dan een ingegraven kabel volgens hetzelfde concept niet mogen?

Het lijkt me wel dat alle 3 fasen gelijktijdig aan/uitgeschakeld moeten kunnen worden.

Het onderwerp is interessant omdat ik een soortgelijke oplossing overweeg om buitenom een paar 230V airco's via een 5 aderige kabel aan te sluiten.

De vraag van @boxlessness MAG het is dus ook voor mij relevant, daar heb ik nog geen antwoord op gelezen - of ik heb t over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DjoeC schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:10:
Ik zie het probleem niet. Als dit: https://www.toolnation.nl...400v-16a-3x-230v-16a.html mag, waarom zou dan een ingegraven kabel volgens hetzelfde concept niet mogen?

Het lijkt me wel dat alle 3 fasen gelijktijdig aan/uitgeschakeld moeten kunnen worden.

Het onderwerp is interessant omdat ik een soortgelijke oplossing overweeg om buitenom een paar 230V airco's via een 5 aderige kabel aan te sluiten.

De vraag van @boxlessness MAG het is dus ook voor mij relevant, daar heb ik nog geen antwoord op gelezen - of ik heb t over het hoofd gezien.
Dat wordt op bouwplaatsen en werkplaatsen gebruikt, en daar gelden andere regels dan voor een woonhuis.

De Perilex standaard hebben we in een woonhuis ook totaal schijt aan (koken en ventilatie-systemen) terwijl die in de industrie wel aan die standaard wordt houden.

Opzich is het gewoon veilig, maar volgens de regels mag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Makrolon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:11:
[...]

Waarom is dat een beunhaas oplossing? Is een prima oplossing..de lastigste kabel laat je zitten, 2 aders aan beide kanten netjes afdoppen. En dan 2 nieuwe kabels voor die andere 2 groepen.

Andere oplossing is een onderverdelertje te plaatsen aan de andere kant van kabel maar als ik t zo hoor zit die niet op een mooie plek daarvoor.
een spatwaterdichte onderverdeler. nadeel je moet iedere keer de trap op als er wat mis is. ;)

waarom het beunhazen is er kan later best wel wat het een en ander mis mee gaan.
als er bijv een een andere montuer de meterkast komt instalaren niet wat er mee is.
waarom deze is afgedopt etc. eigenlijk zou je het moeten opschrijven op de lasdoos.
het is gewoon niet heel erg netjes om zo te werken. maar verder kan het wel.

na even terug on topic. het is beter/zeg maar verplicht om per fase een aardlek te hebben.
dus een drie fase zekering plus n. of combinatie schakelaar mag niet.
tenzij je hem echt ook gebruikt waarvoor die bedoelt is namelijk kracht stroom.
nu ga je per fase afsplitsen. het mag niet of het kwaad kan is wat anders.
dan moeten er dus 3 losse aardleken zijn zoals dat er is ingetekent.
lang verhaal kort de boel moet op kop/begin maar met graven.
daarnaast kan je dan alles op dezelfde fase gooien is ook wel lekker.
en je kan dan de hele buiten groep op dezlefde fase zetten.
er klapt dan maar 1 aardlek uit bij een storing. de andere blijven zitten.

of bel voor de zekerheid even de instalateur/mail hem dit verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 05-01-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:27
@RaZ volgens de regels mag het niet Dat is waar ik en TS naar op zoek zijn. Welke regels?

NEN 1010-8:2021 lijkt nogal hoogover en zegt er mijns inziens niet zoveel over (zoeken op fase). Ik zie een NPR 5310:2017 deel 43 die over "parallel geschakelde leidingen" - meeraderige kabels - gaat. Ik haal er alleen niet uit of dit over fasen heen geldt. Wel wordt daar de tekst "groepering van de verschillende fasen of polen" gebruikt.

NB: Ik ben geen electrotechnicus en snap de context dus maar deels, excuus als dat dom overkomt. Een harde norm regel met motivatie kan helpen bij dat begrip, daar doe ik dan kennis mee op. Op basis van wat ik lees zie ik geen "het mag niet"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
Als je er een mini meterkastje(onderverdeelstation) aan het einde van de kabel hangt en daar afsplitst mag het.
In de meterkast hangt dan een 3 fase automaat, bij storing op 1 fase gaat de rest ook uit.

In de mini meterkastje hangen dan weer zekeringen over je 3 groepen en de aardlek.

@miciel Hoe vaak klapt er een zekering uit in praktijk denk je? ja precies nooit,het is uitzonderlijk en dan daadwerkelijk echt iets aan de hand.

[ Voor 145% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2022 13:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DjoeC schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:09:
@RaZ volgens de regels mag het niet Dat is waar ik en TS naar op zoek zijn. Welke regels?

NEN 1010-8:2021 lijkt nogal hoogover en zegt er mijns inziens niet zoveel over (zoeken op fase). Ik zie een NPR 5310:2017 deel 43 die over "parallel geschakelde leidingen" - meeraderige kabels - gaat. Ik haal er alleen niet uit of dit over fasen heen geldt. Wel wordt daar de tekst "groepering van de verschillende fasen of polen" gebruikt.

NB: Ik ben geen electrotechnicus en snap de context dus maar deels, excuus als dat dom overkomt. Een harde norm regel met motivatie kan helpen bij dat begrip, daar doe ik dan kennis mee op. Op basis van wat ik lees zie ik geen "het mag niet"...
Dat ben ik ook niet, wel voor geleerd, maar ben met de opleiding gestopt.

Max 1 groep per buis. Een krachtstroomgroep wordt gezien als 1 groep. Ga je die splitsen naar 3x 230v zijn het 3 groepen geworden. En dat mag niet.

De kookgroep / fornuisgroep (krachtstroom) wordt ook als 1 groep gezien, die je dan niet mag splitsen. Dat de kookplaat / fornuis dat intern gewoon wel doet, heeft niemand het over.

Dan heb je max 4 groepen per aardlek, en een 2x16a kookgroep die in 1 buis zit wordt op de aardlek als 1 groep gezien. Als je op die aardlek nog 3 andere groepen hebt, en je splits die 2x16a heb je in eens 5 groepen op die aardlek, en dat mag dan weer niet.

Het zijn regels, en als iedereen zich daar aan houdt, staat Henkie niet met z'n mond vol tanden omdat Pietje schijt heeft gehad aan de regels, en niet meer weet wat er allemaal ge-hobby-bopt is.

Opzich moet een krachtstroomverdeler op een 5p CEE gewoon kunnen, zoals dat ding waar je naar hebt gelinkt. Daar zal niemand snel over vallen, stekker er uit, en het klopt zoals het hoort. Maar voor een permanente installatie is het makkelijker als men zich aan standaarden houdt.

Ik heb zelf m'n enkelfase 2x16a perilex geplitst naar 2 schuko stopcontacten, en heb door die constructie ook 2 groepen in 1 buis: https://tweakers.net/foto...IfvBZM98va8cDXsphgAH.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
mr_evil08 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:17:
Als je er een mini meterkastje(onderverdeelstation) aan het einde van de kabel hangt en daar afsplitst mag het.
In de meterkast hangt dan een 3 fase automaat, bij storing op 1 fase gaat de rest ook uit.

In de mini meterkastje hangen dan weer zekeringen over je 3 groepen en de aardlek.

@miciel Hoe vaak klapt er een zekering uit in praktijk denk je? ja precies nooit,het is uitzonderlijk en dan daadwerkelijk echt iets aan de hand.
in het mini meterkastje mogen eventueel ook 3 combie zekreingen. of drie aarlekken en drie zekeringen.
een buitengroed wil nog weleens eruit klappen maar dat komt inderdaad weinig voor bij een goede instalatie.
met een onderverdeler dan wel mini meter kastje aan het einde van de kabel mag je wel alle drie de fase
gebruiken en afsplitsen. zonder mini meterkastje mag het niet. de waarom is mij ook niet helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:37
Lijkt mij geen enkel probleem. Wat je niet mag doen, is binnen één kabel/buis met losse groepen werken. Ik zou het gewoon op één krachtgroep houden. Het nadeel daaraan is dat de hele groep, dus de drie fases uit gaan op het moment dat één een probleem heeft. Dat is niet erg praktisch, maar het kan geen kwaad.

Bij omzetten naar 3 losse automaten, heb je een gedeelde 0 en wordt het rommelig. Dus lekker zo vervangen door een 3-fase automaat, maar bij problemen zit alles maar op 1 krachtgroep.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:52
miciel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:05:
[...]

een spatwaterdichte onderverdeler. nadeel je moet iedere keer de trap op als er wat mis is. ;)

waarom het beunhazen is er kan later best wel wat het een en ander mis mee gaan.
als er bijv een een andere montuer de meterkast komt instalaren niet wat er mee is.
waarom deze is afgedopt etc. eigenlijk zou je het moeten opschrijven op de lasdoos.
het is gewoon niet heel erg netjes om zo te werken. maar verder kan het wel.

na even terug on topic. het is beter/zeg maar verplicht om per fase een aardlek te hebben.
dus een drie fase zekering plus n. of combinatie schakelaar mag niet.
tenzij je hem echt ook gebruikt waarvoor die bedoelt is namelijk kracht stroom.
nu ga je per fase afsplitsen. het mag niet of het kwaad kan is wat anders.
dan moeten er dus 3 losse aardleken zijn zoals dat er is ingetekent.
lang verhaal kort de boel moet op kop/begin maar met graven.
daarnaast kan je dan alles op dezelfde fase gooien is ook wel lekker.
en je kan dan de hele buiten groep op dezlefde fase zetten.
er klapt dan maar 1 aardlek uit bij een storing. de andere blijven zitten.

of bel voor de zekerheid even de instalateur/mail hem dit verhaal.
toon volledige bericht
Dat ben ik dan niet met je eens. Als ik 2 afgedopte draden in een meterkast of lasdoos tegen komen denk ik, dat zal een reden hebben en laat ik het zo zitten. Of ik ga het uitzoeken als ik wat met die draden wil. Ik installeer laadpalen en daar leggen we altijd een 3 fase kabel, ook als t een een fase laadstation is. Dan liggen er ook 2 draden afgeopt in de meterkast. Niks mis mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
thunder7 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:51:
[...]

4 kW 1 fase gaat over 16A heen, niet over 40A. Er zal dus een 20A of 25A zekering voor moeten, en de kabeldikte moet kloppen. maar een 3x40A automaat extra lijkt me dan niet nodig.
Als je volledig van het net gaat, ja. Maar als je zoals 99,99% van de Nederlanders gewoon voor zonnepanelen en een netaansluiting gaat dan niet. Dan heb je 25A (Net) + 20A (PV) = 45A. Dat is dus gewoon te veel voor de standaard 40A aardlekschakelaar.

Dan kan je zeggen, maar dat trek ik nooit. Maar als je dat aanneemt dan hoef je ook geen losse groepen aan te brengen. Ik trek immers ook nooit 16A uit een stopcontact :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Septillion schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Als je volledig van het net gaat, ja. Maar als je zoals 99,99% van de Nederlanders gewoon voor zonnepanelen en een netaansluiting gaat dan niet. Dan heb je 25A (Net) + 20A (PV) = 45A. Dat is dus gewoon te veel voor de standaard 40A aardlekschakelaar.

Dan kan je zeggen, maar dat trek ik nooit. Maar als je dat aanneemt dan hoef je ook geen losse groepen aan te brengen. Ik trek immers ook nooit 16A uit een stopcontact :+
Interessant, maar ik weet lang niet genoeg van elektra/groepenkast om dit te begrijpen (i.e.: weet er bijna niets van). Daarom dat ik dit ook laat doen door iemand die er (hoop ik) kaas van gegeten heeft, de groepenkast blijf ik met de klauwtjes van af.

Waar loopt die 25A+20A dan? Zoals ik met mijn lekenkennis het ken voor een enkele fase:
PV --> 20A automaat --> aardlek 1 --> 25A hoofdzekering <--> net.... denk ik
Huis <-- 16A automaten <-- aardlek 2, 3 ,4, etc <-- 25A hoofdzekering <--> net

De enige plek waar 25A+20A loopt is tussen aardleks en hoofdzekering... hoe heet dat ding in de meterkast waar alle hoofddraden op aangesloten zitten... de kam? Er gaat hier verder geen 40+A door een aardlek/zekering. Toch?

Mijn 3-fase vraag staat trouwens helemaal los van de PV. De PV installatie en vervanging van de groepenkast is de trigger dat ik hier nu achter kom en recht moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Septillion schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Als antwoord op mijn eigen vraag:
https://www.123groepenkas...jsxqch1rohvoghohrdm8fqiyx
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/FileBrowser/images/automaat-40a.png

Dus die 40A automaat bij de groene pijl moet er ook nog tussen om te zorgen dat er niet meer dan 40A op het railsysteem en de achterliggende aardleks komt te staan.

Weer wat geleerd. :)
Pagina: 1