Toon posts:

Gezocht: zuinig systeem met seriële poorten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mauricej
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-02 22:50
Ik ben op zoek naar een klein/zuinig systeempje voor gebruik als NTP-server.
Mijn wensen zijn:
- console op seriële poort
- tweede seriële poort om GPS-ontvanger aan te sluiten
- 5 a 10 W energieverbruik
- fanless
- geschikt voor Linux en OpenBSD
- minimaal 512 MB RAM, liefst 1GB
- minaal 1 netwerk-poort, liefst twee (100 Mbit/s is OK, Gigabit is leuk maar niet nodig)
- Atom CPU of vergelijkbaar, in ieder geval net wat sneller dan de 500 MHz die ik nu heb (zie hieronder).

Een Soekris 6501 zou ideaal zijn, maar Soekris is ermee gestopt in 2017 en de 6501 is niet meer te vinden (ik had er één maar toen de voeding poef zei, ging het moederbord helaas ook stuk).
Nu heb ik een tijdje terug 2 stuks Soekris 5501 op de kop getikt die het op zich prima doen, maar ze zijn eigenlijk net wat aan de trage kant (met een 500 Mhz AMD Geode CPU).

Ik ben dus op zoek naar iets anders, maar dat lukt nog niet zo goed.

Een APU2 heeft helaas geen 2e seriële poort, dus die valt ook af. Ik heb al een USB-COM adapter geprobeerd, maar dat geeft te veel jitter op de GPS timestamp en is ook niet stabiel genoeg om langere tijd te draaien.

Heb me nooit zo bezig gehouden met Raspberry Pi's, maar wat ik zo snel zie zit daar ook geen seriële poort op.
Nu zijn er ook zat network appliances te vinden, maar ook daar lijken seriële poorten tegenwoordig zeldzaam te zijn.

Heeft iemand nog tips voor een leuk machientje? Alvast bedankt.

Beste antwoord (via mauricej op 05-01-2022 15:22)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kijk eens naar Shuttle barebones, bv. Shuttle XPC slim DL20N of de iets krachtigere Shuttle XPC slim DL20N6.
Een 2e netwerkpoort maak je eenvoudig met een adapter als deze TP-Link UE300

[Voor 53% gewijzigd door martyw op 05-01-2022 09:01]

Alle reacties

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-12-2022
moet het een nieuwe zijn, of is 2e hands ook goed?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Écht niet om te willen 'zeuren' maar wordt 't niet eens gewoon tijd om van spullen welke nog op een seriële poort aangestuurd wensen te worden áf te stappen?

Ik werk overigens dagelijks met Cisco apparatuur waarbij ik die 'Console Port' ook nog altijd als fail-safe heb en waarbij ik helaas vaak wel op locatie aanwezig moet komen omdat tegenwoordig schijnbaar niemand meer weet wat een Roll-Over UTP kabel op RJ45 kán....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CAA

Soittakaa Paranoid!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Nobby

Nuts!

Zoiets?

Fanless Industrial PC, Mini Computer, Intel Celeron 2955U, IM03, AC WiFi/BT4.0/VGA/HDMI/LAN/2COM RS232/6USB2.0

Als je zoekt op "fanless mini pc serial port" op amazon of alieexpress kom je ze wel tegen in andere configuraties en poorten.

Of bijvoorbeeld:

Fanless minicomputer Intel Core i5 4200U 4GB RAM 64GB SSD 6 RS232 COM 2USB 3.0, VGA + HDMI dubbele uitgang, 2LAN mini-pc Windows 10

[Voor 32% gewijzigd door Nobby op 05-01-2022 01:38]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:43
mauricej schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:45:

Heb me nooit zo bezig gehouden met Raspberry Pi's, maar wat ik zo snel zie zit daar ook geen seriële poort op.
Nu zijn er ook zat network appliances te vinden, maar ook daar lijken seriële poorten tegenwoordig zeldzaam te zijn.
Die heeft 6 UARTS/seriele poorten waarvan 5 uitgebroken.

https://www.raspberrypi.c...on.html#configuring-uarts

UART GPIO
0 14/15
1 14/15
2 0/1
3 4/5
4 8/9
5 12/13

Dat is uiteraard wel allemaal ttl.

Het hangt een beetje van je verwachtingen af van je seriele poort of deze bruikbaar zijn of niet.

https://www.adafruit.com/product/2324

Je hebt ook gps addons voor raspberry pi.

https://www.satsignal.eu/ntp/Raspberry-Pi-quickstart.html nog een pi ntp gps project

[Voor 16% gewijzigd door Rmg op 05-01-2022 08:27]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kijk eens naar Shuttle barebones, bv. Shuttle XPC slim DL20N of de iets krachtigere Shuttle XPC slim DL20N6.
Een 2e netwerkpoort maak je eenvoudig met een adapter als deze TP-Link UE300

[Voor 53% gewijzigd door martyw op 05-01-2022 09:01]

• mauricej
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-02 22:50
Bedankt voor alle reacties.
jorisjan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:25:
moet het een nieuwe zijn, of is 2e hands ook goed?
2e hands mag ook, als het maar werkt :)
Will_M schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:34:
Écht niet om te willen 'zeuren' maar wordt 't niet eens gewoon tijd om van spullen welke nog op een seriële poort aangestuurd wensen te worden áf te stappen?
Misschien word ik inderdaad oud ;) Maar de tijd-ontvangers die ik heb staan hebben nu eenmaal een seriële aansluiting. En de console op een seriële poort is ook handig, als je alles ervoor al hebt liggen. Scheelt weer gepruts met hdmi/usb kabels en geeft mij wat meer vrijheid in de plaatsing van de systemen voor optimale ontvangst.
dion_b schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:56:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CAA
Je hebt gelijk. Ik zag het vooral als vraag naar beschikbaar spul, maar als je het goed bekijkt is het inderdaad aankoopadvies. Dus dank voor de move.
Dank voor de tip. Deze systemen zijn wat uitgebreider dan ik in gedachten had, maar de prijs valt mee en ik denk dat dit prima voldoet voor mijn doel.

@Rmg Dank voor de info. Dit gaat wel iets meer knutsel-tijd kosten dan de andere oplossingen, nog maar eens goed over nadenken. Wel een leuke uitdaging ;)
martyw schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:46:
Kijk eens naar Shuttle barebones.
Thanks, dat komt ook aardig in de buurt.

Ik heb in ieder geval genoeg om mee verder te gaan, dus nogmaals dank allemaal voor de suggesties.
De Shuttle komt nog het dichtst in de buurt, dus die krijgt de 'beste-antwoord-award'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee