Toon posts:

PC werkt niet na vervangen modulaire voeding

Pagina: 1
Acties:

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 12:33
Hoi ik had de volgende vraag/issue.

Ik heb vandaag via Megekko mijn nieuwe PSU een corsair RM1000x ontvangen om mijn huidige seasonic 650 te vervangen.

ik heb aangezien de seasonic ook modulair is vrij makkelijk alle bestaande kabels kunnen herplaatsen in de corsair PSU welke veel meer aansluit mogelijkheden bezit. Echter mijn PC gaf geen krimp toen ik de voeding opnieuw aanzette. Geen licht geen geluid absoluut niets !

Uit angst dat mijn PC mogelijk bricked was heb ik direct mijn seasonic weer terug geplaats en alle kabels weer aangesloten. En vrolijk starte mijn PC weer op. Mijn vraag luidt dan ook:

Kan het zo zijn dat mijn gloed nieuwe Corsair PSU D.O.A is?

Of zou ik nog iets over het hoofd hebben gezien. Op zich waren er nu niet veel kabel opties :

zie 1ste foto van de seasonic terug in actie.

De Corsair had nog wel wat vrije slots echter dat waren merendeels 6 pin en nog een vrije 8 pin slot. Ik heb geen vrije kabels over die niet aangesloten waren (feitelijk net zoals nu bij mijn huidige seasonic PSU).

Tot nu toe (dit is pas mijn 3e keer dat ik zelf een PSU hoef te vervangen) was het altijd gewoon de bestaande kabels opnieuw inpluggen in de nieuwe PSU en gaan met de banaan. Maar dat lijkt nu niet het geval te zijn :?

De 2e foto is van de RM1000X nadat ik het weer uit mijn PC had gehaald. Ik had eigenlijk ook een foto moeten maken met de Corsair in actie maar ik overweeg om de PSU als defect op te geven en te retourneren.

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
dutchman666 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:48:

ik heb aangezien de seasonic ook modulair is vrij makkelijk alle bestaande kabels kunnen herplaatsen in de corsair PSU welke veel meer aansluit mogelijkheden bezit. Echter mijn PC gaf geen krimp toen ik de voeding opnieuw aanzette. Geen licht geen geluid absoluut niets !

Uit angst dat mijn PC mogelijk bricked was heb ik direct mijn seasonic weer terug geplaats en alle kabels weer aangesloten. En vrolijk starte mijn PC weer op. Mijn vraag luidt dan ook:

Kan het zo zijn dat mijn gloed nieuwe Corsair PSU D.O.A is?
Nee, je maakt een hele grote user error. Je kunt geen Seasonic kabels met een Corsair voeding gebruiken. De pinout aan de voedingzijde is namelijk verschillend. Op die manier maak je kortsluiting of je zet 12v op je 5v ssd met een smeltende ssd als gevolg. Trek alle Seasonic kabels uit het systeem en gebruik alleen kabels die met de Corsair meekwamen. Het staat zelfs met koeienletters op de Corsair voeding. DESIGNED FOR USE WITH GENUINE CORSAIR TYPE 4 CABLE SETS ONLY

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 04-01-2022 22:01]

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 12:33
Uszka schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Nee, je maakt een hele grote user error. Je kunt geen Seasonic kabels met een Corsair voeding gebruiken. De pinout aan de voedingzijde is namelijk verschillend. Op die manier maak je kortsluiting of je zet 12v op je 5v ssd met een smeltende ssd als gevolg. Trek alle Seasonic kabels uit het systeem en gebruik alleen kabels die met de Corsair meekwamen. Het staat zelfs met koeienletters op de Corsair voeding. DESIGNED FOR USE WITH GENUINE CORSAIR TYPE 4 CABLE SETS ONLY
Ah ok thanks!

Idd het staat vermeld ik realiseerde me onvoldoende dat het zo nauw luisterde. Terecht dus om te constateren dat ik niet een 'echte' hardware tweaker ben :F

Overigens als ik de Corsair terug zou sturen en een Seasonic 850 of 1000 PSU zou bestellen. Kan ik dan wel simpel weg de bestaande Seasonic voeding kabels hergebruiken of zit er zelfs binnen de merken nog graduaties in de type kabels?

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

• Uszka
dutchman666 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:13:

Overigens als ik de Corsair terug zou sturen en een Seasonic 850 of 1000 PSU zou bestellen. Kan ik dan wel simpel weg de bestaande Seasonic voeding kabels hergebruiken
Dat kan wel maar moet je niet doen. De Corsair is beter dan welke Seasonic dan ook. Gewoon de kabels vervangen dus.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:00
Ga er altijd van uit dat het niet met elkaar werkt tenzij het bijgeleverd is of ontworpen voor.
Zelfs binnen hetzelfde merk en serie wil het wel eens wisselen.

Ook wanneer de pinout hetzelfde is en het allemaal past kan de kwaliteit of type van de pluggen zelf zo verschillen dat het net niet goed contact maakt en tijdens gebruik opwarmt/verkoold. (vooral bij langdurig mining gebruik)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Je vraag dumpen in een random topic is niet de bedoeling. Afgesplitst.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:37
dutchman666 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:13:
Overigens als ik de Corsair terug zou sturen en een Seasonic 850 of 1000 PSU zou bestellen. Kan ik dan wel simpel weg de bestaande Seasonic voeding kabels hergebruiken of zit er zelfs binnen de merken nog graduaties in de type kabels?
Ik heb het bij een Seasonic gehad dat de voeding kapot ging en ik hetzelfde merk EN type Seasonic voeding als vervanger had besteld en de nieuwe voeding met de oude kabels niet werkte.

Kabels vervangen door de meegeleverde kabels en de nieuwe voeding werkte.

Ofwel: kabels gebruiken die meegeleverd zijn met de voeding. Geen uitzonderingen, niet zelf nadenken. :)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:05
Uszka schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Dat kan wel maar moet je niet doen. De Corsair is beter dan welke Seasonic dan ook. Gewoon de kabels vervangen dus.
Je eerdere advies klopte precies, maar dat Corsair beter is dan Seasonic niet. Seasonic is echt wel beter dan Corsair. Corsair is tegenwoordig ook een goed merk maar uit alle tests komt toch Seasonic er beter uit.

• Uszka
chrisborst schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:01:
[...]

Je eerdere advies klopte precies, maar dat Corsair beter is dan Seasonic niet. Seasonic is echt wel beter dan Corsair. Corsair is tegenwoordig ook een goed merk maar uit alle tests komt toch Seasonic er beter uit.
Echt niet. Even uitgaande van Focus Gold vs RMx.
Seasonic maakt gebruik van een analoge IC voor de fanregeling tegen een MCU in de Corsair.
Seasonic maakt gebruik van een kwalitatief minder goede fan.
Seasonic maakt gebruik van low grade 9A terminals aan de PCI-e kabels tegen 13A HCS terminals die Corsair gebruikt. Vandaar ook het advies van Seasonic om bij een videokaart van >225w (75w PCI-e slot + 150w voor een daisy chained kabel) 2 aparte kabels te gebruiken.
Seasonic maar een 40 graden rating heeft bij 100% belasting waar Corsair een 50 graden rating tegenover zet. Boven de 40 graden mag de Seasonic maar tot 80% belast worden. Blijkbaar is de kwaliteit niet zodanig dat ze 100% belasting bij 50 graden kunnen garanderen.

Naast bovenstaande maakt Seasonic aardig wat missers de laatste jaren. Het Focus Plus debakel in 2017/2018, design probleem in het Prime platform dat ervoor zorg dat de voeding uitschakeld icm sommige RTX 3080 en hoger (sommige 6900 XT ook) Dat is ook de reden dat de Corsair AX Titanium alweer EOL is omdat Seasonic de problemen niet kan/wil oplossen. En de laatste Prime Fanless heeft een probleem met de Power-ON tijd. Zorg dat alles goed voor elkaar is als je de beste wilt zijn en in geval van een issue: communiceer daarover en los het op maar steek niet je kop in het zand zoals Seasonic dat doet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee