Ehh... Ik ben een beetje los gegaan naar aanleiding van de vraag om specifieke informatie te geven. Sorry dat het zo'n enorm verhaal is geworden. Hopelijk willen jullie het lezen en mij helpen. Bij eventuele vragen, zal ik proberen zo snel mogelijk te reageren.
Ik zoek een?
Voor onze woonkamer zijn we op zoek naar een nieuw audio systeem voor streamen, phono en cd (en evt. een soundbar). Momenteel hebben we een Teufeul One M, maar we willen naar een beter geluid en ook beter linken aan CD en platenspeler. We zijn zeker geen audiosnobs, maar willen wel significante verbetering boven onze huidige situatie (fatsoenlijk stereogeluid en liefst ook mooier geluid).
Wat is je budget?
Ongeveer 1000 a 1500 euro (ook afhankelijk van soundbar of niet :-). Dit betekent receiver (we hebben een Cyrus 3i, maar die gaan we waarschijnlijk verkopen wat hopelijk wat extra budget kan geven), speakers en potentiele soundbar (of alleen actieve streaming speakers).
Sowieso staan we open voor tweedehands spullen om het geheel binnen budget te kunnen houden.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In principe dagelijks gebruik. Wat we erg fijn vinden van de One M zijn de vier voorkeurstoetsen waarmee je dus heel snel een radiozender aan kan zetten in de morgen. Hoewel de geluidskwaliteit voor radio prima is, willen we ook weer eens echt in stereo gaan luisteren. Ook staat de One M op 2 meter hoogte waardoor veel geluid 'over ons heen waait'.
Ook willen we de platenspeler en cd speler wat beter aansluiten, want die vereisen nu een aantal extra handelingen (receiver aan, netwerk speaker die ergens anders staat aansluiten, juiste ingang zoeken en dan op de app dit aanzetten) en we merken dat we ze daardoor nauwelijks gebruiken.
Wat heb je zelf al gevonden en welke vragen heb je nog?
In principe heb ik al redelijk wat huiswerk gedaan, en zie drie keuzes die belangrijk zijn om te maken:
Vanuit mijn huiswerk zie ik drie potentiele plaatsen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m8JsHFMgdmHaFA0ln7efNaEF.png?f=user_large)
Optie A (lichtblauw) Beide speakers aan de muur op zo'n twee meter hoogte, licht naar beneden gericht. Van wat ik begrepen heb, is het voor langwerpige ruimtes het beste om dan de speakers aan een korte kant van de kamer te zetten. Op deze manier maken we daar gebruik van. Wel nadelig is dat zo dicht tegen de muur niet echt goed voor de akoestiek zal zijn en het geluid mogelijk over je heen waait als je op de bank zi (ik zou ze ook lager kunnen hangen, maar zou dat er niet raar uit zien?
Optie A1 (donkerblauw): Beetje soorgelijke locatie voor een van de speakers, maar de andere hangt aan de andere kan van de televisie. Een beetje de klassieke indeling op hoogte. Ik vrees wel dat dit er wat dominant uit kan zien en verwacht weinig stereo effect vanaf het midden van de kamer (en weinig geluid in de keuken).
Optie B (rood): Twee speakers in het midden van de kamer aan de lange zijde. Stereogeluid zal schitterend zijn als je midden in de kamer staat te dansen, maar waarschijnlijk iets minder als je in een van de hoeken zit. Nu dansen mijn dochters vaker dan ik, dus dat zou een nadeel zijn. Voordeel is wel dat er meer geluid richting keuken wordt gestuurd.
Overigens verwacht ik sowieso dat een extra 'draadloze' speaker kan helpen in de keuken. Die zal op hoogte moeten komen of mogelijk op het aanrecht (maar daar is niet veel ruimte).
Mogelijk is de kracht en/of het type speaker ook afhankelijk van de locatie, of is het bv. voor optie B extra handig om dit 'draadloos te doen (zeker omdat we het superhandig vinden om met 1 druk op de knop de radio aan te kunnen zetten in de morgen).
Bij een dedicated streaming systeem hebben we waarschijnlijk een speciale streaming versterker nodig, afhankelijke van het systeem wat we kiezen. Meer hierover verder hieronder.
Voor beide A-opties denk ik aan 'bookshelf' achtige speakers, maar ik weet niet of er zijn die voldoende vermogen hebben hiervoor. Voor de B optie zouden kleine vloerstaanders kunnen, maar ik heb gelezen dat bookshelf vaak betere prestaties leveren bij gelijke prijs in het goedkopere segment.
Ik zie grote verschillen qua aanraders voor speakers en wil ook nog gaan luisteren, maar wat voor grootte/vermogen moeten we naar kijken. Kef Q350 of LS50 (mooi, maar overkill?) voorbij komen als een optie, Dali Oberon, Q Acoustics 3020i, Elac Debut, Focal Chora 806, Teufel Stereo M (streaming), Denon Home 250.
Maar ik heb oprecht echt de ballen verstand van speakers, dus hier hoop ik op advies zodat ik meer gericht kan luisteren (of bij mensen langs gaan in geval van tweedehands kopen).
Teufel
+ Hebben we nu en werkt prima
+ Fysieke knoppen op streaming apparaten
- Beperkte producten
HEOS(Denon/Marantz)
+ Veel producten
+ Neutrale streaming speakers met knopjes
- App is schijnbaar archaisch
Musiccast (Yamaha)
+ Veel producten
+ Mooie app
- Streaming speakers minder mooi/praktisch
Sonos
+ Beste App
+ Stabiel netwerk
- Fysieke knoppen?
Bluesound
+ Mooi geluid
+ Flex 2i heeft knoppen
- Duur
Maar goed, laten we beginnen bij het begin; de locatie van de speakers. Daarom tenslotte nog een extra foto van het zitgedeelte van de woonkamer om nog een iets beter beeld te geven, kan mogelijk helpen.
Ik zoek een?
Voor onze woonkamer zijn we op zoek naar een nieuw audio systeem voor streamen, phono en cd (en evt. een soundbar). Momenteel hebben we een Teufeul One M, maar we willen naar een beter geluid en ook beter linken aan CD en platenspeler. We zijn zeker geen audiosnobs, maar willen wel significante verbetering boven onze huidige situatie (fatsoenlijk stereogeluid en liefst ook mooier geluid).
Wat is je budget?
Ongeveer 1000 a 1500 euro (ook afhankelijk van soundbar of niet :-). Dit betekent receiver (we hebben een Cyrus 3i, maar die gaan we waarschijnlijk verkopen wat hopelijk wat extra budget kan geven), speakers en potentiele soundbar (of alleen actieve streaming speakers).
Sowieso staan we open voor tweedehands spullen om het geheel binnen budget te kunnen houden.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In principe dagelijks gebruik. Wat we erg fijn vinden van de One M zijn de vier voorkeurstoetsen waarmee je dus heel snel een radiozender aan kan zetten in de morgen. Hoewel de geluidskwaliteit voor radio prima is, willen we ook weer eens echt in stereo gaan luisteren. Ook staat de One M op 2 meter hoogte waardoor veel geluid 'over ons heen waait'.
Ook willen we de platenspeler en cd speler wat beter aansluiten, want die vereisen nu een aantal extra handelingen (receiver aan, netwerk speaker die ergens anders staat aansluiten, juiste ingang zoeken en dan op de app dit aanzetten) en we merken dat we ze daardoor nauwelijks gebruiken.
Wat heb je zelf al gevonden en welke vragen heb je nog?
In principe heb ik al redelijk wat huiswerk gedaan, en zie drie keuzes die belangrijk zijn om te maken:
Keuze 1: Locatie van de speakers
We hebben een L vormige woonkamer met eigenlijk geen 'perfecte' plek. Ons tv en audiomeubel is te klein om ook nog speakers te herbergen (1.40m) en er is slechts 10cm aan beide kanten over, dus daarnaast gaat niet lukken.Verder staat de kamer ook vrij vol aan de zijkanten en hebben we twee jonge kinderen die af en toe vrij onhandig kunnen zijn. Gezien het budget en de moeilijke locatie willen we gaan voor een stereosystem met mogelijk een soundbar voor films e.d.Vanuit mijn huiswerk zie ik drie potentiele plaatsen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m8JsHFMgdmHaFA0ln7efNaEF.png?f=user_large)
Optie A (lichtblauw) Beide speakers aan de muur op zo'n twee meter hoogte, licht naar beneden gericht. Van wat ik begrepen heb, is het voor langwerpige ruimtes het beste om dan de speakers aan een korte kant van de kamer te zetten. Op deze manier maken we daar gebruik van. Wel nadelig is dat zo dicht tegen de muur niet echt goed voor de akoestiek zal zijn en het geluid mogelijk over je heen waait als je op de bank zi (ik zou ze ook lager kunnen hangen, maar zou dat er niet raar uit zien?
Optie A1 (donkerblauw): Beetje soorgelijke locatie voor een van de speakers, maar de andere hangt aan de andere kan van de televisie. Een beetje de klassieke indeling op hoogte. Ik vrees wel dat dit er wat dominant uit kan zien en verwacht weinig stereo effect vanaf het midden van de kamer (en weinig geluid in de keuken).
Optie B (rood): Twee speakers in het midden van de kamer aan de lange zijde. Stereogeluid zal schitterend zijn als je midden in de kamer staat te dansen, maar waarschijnlijk iets minder als je in een van de hoeken zit. Nu dansen mijn dochters vaker dan ik, dus dat zou een nadeel zijn. Voordeel is wel dat er meer geluid richting keuken wordt gestuurd.
Overigens verwacht ik sowieso dat een extra 'draadloze' speaker kan helpen in de keuken. Die zal op hoogte moeten komen of mogelijk op het aanrecht (maar daar is niet veel ruimte).
Keuze 2: Type Audio (old-skool hifi vs. dedicated streaming)
We gaan zeker muziek streamen, maar zijn nog niet zeker of we een een streamer achter een Receiver willen hangen, of puur actieve speakers (waarbij we de platenspeler en de cd speler bv. in de soundbar kunnen pluggen om in 'het systeem' meegenomen te kunnen worden).Mogelijk is de kracht en/of het type speaker ook afhankelijk van de locatie, of is het bv. voor optie B extra handig om dit 'draadloos te doen (zeker omdat we het superhandig vinden om met 1 druk op de knop de radio aan te kunnen zetten in de morgen).
Keuze 3: de daadwerkelijke speakers/receive/soundbar
Versterker
Mijn hemel wat zijn er een hoop versterker en speakermerken en types. Qua versterker ben ik gecharmeerd van een Deon N10 en Yamaha N470D omdat ze klein zijn, relatief goedkooop en de CD speler hier al in zit (en we weinig CDs draaien). Echter als een 'normale' versterker beter is, kunnen we de cd speler ook gewoon houden (voordeel is dat er dan geen phono voorversterker nodig is. Wel willen we de mogelijkheid hebben om hardwarematig zonder moeilijke fratsen een radiozender aan te kunnen zetten (hetzij via de machine zelf, hetzij via een afstandsbediening).Bij een dedicated streaming systeem hebben we waarschijnlijk een speciale streaming versterker nodig, afhankelijke van het systeem wat we kiezen. Meer hierover verder hieronder.
Speaker
Het merk en grootte van de speaker hangt zeker af van de locatie, maar mogelijk is er sowieso wel wat zinnigs over te zeggen. We willen graag niet al te dominante speakers, dus less is more.Voor beide A-opties denk ik aan 'bookshelf' achtige speakers, maar ik weet niet of er zijn die voldoende vermogen hebben hiervoor. Voor de B optie zouden kleine vloerstaanders kunnen, maar ik heb gelezen dat bookshelf vaak betere prestaties leveren bij gelijke prijs in het goedkopere segment.
Ik zie grote verschillen qua aanraders voor speakers en wil ook nog gaan luisteren, maar wat voor grootte/vermogen moeten we naar kijken. Kef Q350 of LS50 (mooi, maar overkill?) voorbij komen als een optie, Dali Oberon, Q Acoustics 3020i, Elac Debut, Focal Chora 806, Teufel Stereo M (streaming), Denon Home 250.
Maar ik heb oprecht echt de ballen verstand van speakers, dus hier hoop ik op advies zodat ik meer gericht kan luisteren (of bij mensen langs gaan in geval van tweedehands kopen).
Soundbar
De soundbar is een beetje een wildcard, omdat dit sowieso een verbetering zou kunnen geven voor onze filmbeleving en niet noodzakelijkerwijs gelinkt hoeft te zijn aan het audiosysteem. Echter de Soundbar zou ook als 'hub' kunnen dienen voor de platenspeler en cd-speler en mogelijk zijn er nog andere voordelen van het linken van het systeem aan de soundbar.Streaming systeem
In principe staan we open voor de meeste streaming systemen. Enkele voor- en nadelen:Teufel
+ Hebben we nu en werkt prima
+ Fysieke knoppen op streaming apparaten
- Beperkte producten
HEOS(Denon/Marantz)
+ Veel producten
+ Neutrale streaming speakers met knopjes
- App is schijnbaar archaisch
Musiccast (Yamaha)
+ Veel producten
+ Mooie app
- Streaming speakers minder mooi/praktisch
Sonos
+ Beste App
+ Stabiel netwerk
- Fysieke knoppen?
Bluesound
+ Mooi geluid
+ Flex 2i heeft knoppen
- Duur
Maar goed, laten we beginnen bij het begin; de locatie van de speakers. Daarom tenslotte nog een extra foto van het zitgedeelte van de woonkamer om nog een iets beter beeld te geven, kan mogelijk helpen.
:strip_exif()/f/image/wYptMNLxREfnbP1dOnLAN2oB.jpg?f=fotoalbum_medium)