Toon posts:

Audio systeem voor woonkamer (streamen, phono en cd)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:06
Ehh... Ik ben een beetje los gegaan naar aanleiding van de vraag om specifieke informatie te geven. Sorry dat het zo'n enorm verhaal is geworden. Hopelijk willen jullie het lezen en mij helpen. Bij eventuele vragen, zal ik proberen zo snel mogelijk te reageren.

Ik zoek een?

Voor onze woonkamer zijn we op zoek naar een nieuw audio systeem voor streamen, phono en cd (en evt. een soundbar). Momenteel hebben we een Teufeul One M, maar we willen naar een beter geluid en ook beter linken aan CD en platenspeler. We zijn zeker geen audiosnobs, maar willen wel significante verbetering boven onze huidige situatie (fatsoenlijk stereogeluid en liefst ook mooier geluid).

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 a 1500 euro (ook afhankelijk van soundbar of niet :-). Dit betekent receiver (we hebben een Cyrus 3i, maar die gaan we waarschijnlijk verkopen wat hopelijk wat extra budget kan geven), speakers en potentiele soundbar (of alleen actieve streaming speakers).

Sowieso staan we open voor tweedehands spullen om het geheel binnen budget te kunnen houden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In principe dagelijks gebruik. Wat we erg fijn vinden van de One M zijn de vier voorkeurstoetsen waarmee je dus heel snel een radiozender aan kan zetten in de morgen. Hoewel de geluidskwaliteit voor radio prima is, willen we ook weer eens echt in stereo gaan luisteren. Ook staat de One M op 2 meter hoogte waardoor veel geluid 'over ons heen waait'.

Ook willen we de platenspeler en cd speler wat beter aansluiten, want die vereisen nu een aantal extra handelingen (receiver aan, netwerk speaker die ergens anders staat aansluiten, juiste ingang zoeken en dan op de app dit aanzetten) en we merken dat we ze daardoor nauwelijks gebruiken.

Wat heb je zelf al gevonden en welke vragen heb je nog?

In principe heb ik al redelijk wat huiswerk gedaan, en zie drie keuzes die belangrijk zijn om te maken:

Keuze 1: Locatie van de speakers

We hebben een L vormige woonkamer met eigenlijk geen 'perfecte' plek. Ons tv en audiomeubel is te klein om ook nog speakers te herbergen (1.40m) en er is slechts 10cm aan beide kanten over, dus daarnaast gaat niet lukken.Verder staat de kamer ook vrij vol aan de zijkanten en hebben we twee jonge kinderen die af en toe vrij onhandig kunnen zijn. Gezien het budget en de moeilijke locatie willen we gaan voor een stereosystem met mogelijk een soundbar voor films e.d.

Vanuit mijn huiswerk zie ik drie potentiele plaatsen:

Optie A (lichtblauw) Beide speakers aan de muur op zo'n twee meter hoogte, licht naar beneden gericht. Van wat ik begrepen heb, is het voor langwerpige ruimtes het beste om dan de speakers aan een korte kant van de kamer te zetten. Op deze manier maken we daar gebruik van. Wel nadelig is dat zo dicht tegen de muur niet echt goed voor de akoestiek zal zijn en het geluid mogelijk over je heen waait als je op de bank zi (ik zou ze ook lager kunnen hangen, maar zou dat er niet raar uit zien?

Optie A1 (donkerblauw): Beetje soorgelijke locatie voor een van de speakers, maar de andere hangt aan de andere kan van de televisie. Een beetje de klassieke indeling op hoogte. Ik vrees wel dat dit er wat dominant uit kan zien en verwacht weinig stereo effect vanaf het midden van de kamer (en weinig geluid in de keuken).

Optie B (rood): Twee speakers in het midden van de kamer aan de lange zijde. Stereogeluid zal schitterend zijn als je midden in de kamer staat te dansen, maar waarschijnlijk iets minder als je in een van de hoeken zit. Nu dansen mijn dochters vaker dan ik, dus dat zou een nadeel zijn. Voordeel is wel dat er meer geluid richting keuken wordt gestuurd.

Overigens verwacht ik sowieso dat een extra 'draadloze' speaker kan helpen in de keuken. Die zal op hoogte moeten komen of mogelijk op het aanrecht (maar daar is niet veel ruimte).

Keuze 2: Type Audio (old-skool hifi vs. dedicated streaming)

We gaan zeker muziek streamen, maar zijn nog niet zeker of we een een streamer achter een Receiver willen hangen, of puur actieve speakers (waarbij we de platenspeler en de cd speler bv. in de soundbar kunnen pluggen om in 'het systeem' meegenomen te kunnen worden).

Mogelijk is de kracht en/of het type speaker ook afhankelijk van de locatie, of is het bv. voor optie B extra handig om dit 'draadloos te doen (zeker omdat we het superhandig vinden om met 1 druk op de knop de radio aan te kunnen zetten in de morgen).

Keuze 3: de daadwerkelijke speakers/receive/soundbar

Versterker
Mijn hemel wat zijn er een hoop versterker en speakermerken en types. Qua versterker ben ik gecharmeerd van een Deon N10 en Yamaha N470D omdat ze klein zijn, relatief goedkooop en de CD speler hier al in zit (en we weinig CDs draaien). Echter als een 'normale' versterker beter is, kunnen we de cd speler ook gewoon houden (voordeel is dat er dan geen phono voorversterker nodig is. Wel willen we de mogelijkheid hebben om hardwarematig zonder moeilijke fratsen een radiozender aan te kunnen zetten (hetzij via de machine zelf, hetzij via een afstandsbediening).

Bij een dedicated streaming systeem hebben we waarschijnlijk een speciale streaming versterker nodig, afhankelijke van het systeem wat we kiezen. Meer hierover verder hieronder.
Speaker
Het merk en grootte van de speaker hangt zeker af van de locatie, maar mogelijk is er sowieso wel wat zinnigs over te zeggen. We willen graag niet al te dominante speakers, dus less is more.

Voor beide A-opties denk ik aan 'bookshelf' achtige speakers, maar ik weet niet of er zijn die voldoende vermogen hebben hiervoor. Voor de B optie zouden kleine vloerstaanders kunnen, maar ik heb gelezen dat bookshelf vaak betere prestaties leveren bij gelijke prijs in het goedkopere segment.

Ik zie grote verschillen qua aanraders voor speakers en wil ook nog gaan luisteren, maar wat voor grootte/vermogen moeten we naar kijken. Kef Q350 of LS50 (mooi, maar overkill?) voorbij komen als een optie, Dali Oberon, Q Acoustics 3020i, Elac Debut, Focal Chora 806, Teufel Stereo M (streaming), Denon Home 250.

Maar ik heb oprecht echt de ballen verstand van speakers, dus hier hoop ik op advies zodat ik meer gericht kan luisteren (of bij mensen langs gaan in geval van tweedehands kopen).
Soundbar
De soundbar is een beetje een wildcard, omdat dit sowieso een verbetering zou kunnen geven voor onze filmbeleving en niet noodzakelijkerwijs gelinkt hoeft te zijn aan het audiosysteem. Echter de Soundbar zou ook als 'hub' kunnen dienen voor de platenspeler en cd-speler en mogelijk zijn er nog andere voordelen van het linken van het systeem aan de soundbar.
Streaming systeem
In principe staan we open voor de meeste streaming systemen. Enkele voor- en nadelen:
Teufel
+ Hebben we nu en werkt prima
+ Fysieke knoppen op streaming apparaten
- Beperkte producten

HEOS(Denon/Marantz)
+ Veel producten
+ Neutrale streaming speakers met knopjes
- App is schijnbaar archaisch

Musiccast (Yamaha)
+ Veel producten
+ Mooie app
- Streaming speakers minder mooi/praktisch

Sonos
+ Beste App
+ Stabiel netwerk
- Fysieke knoppen?

Bluesound
+ Mooi geluid
+ Flex 2i heeft knoppen
- Duur

Maar goed, laten we beginnen bij het begin; de locatie van de speakers. Daarom tenslotte nog een extra foto van het zitgedeelte van de woonkamer om nog een iets beter beeld te geven, kan mogelijk helpen.

Beste antwoord (via pascoa341 op 14-01-2022 19:54)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:07
De vraag is denk ik, hoe ga je de set gebruiken?
Als achtergrondmuziek kan je natuurlijk speakers ongeveer overal neerzetten waar het je uitkomt.

Alleen als je gewoon lekker wil zitten luisteren, dan wil je de speakers toch wel op een redelijk normale hoogte (tweeter op oorhoogte) en op je gericht hebben.

Bluesound en Sonos hebben de beste app, punt.
Voor Bluesound kan je ook bij een aantal NAD producten kijken, als je een platenspeler aan wilt sluiten kom je al gauw tekort op de bluesound en bij mijn weten ook op de Sonos producten.
En Bluesound, NAD en Sonos zijn aardig aan de prijs.

Ik zou zelf daarom meer naar bijvoorbeeld Marantz neigen, Heos platform, alle aansluitingen en toch een compacte versterker.

Bijvoorbeeld zoiets, hier zal wel weer allerlei commentaar op komen, maar iemand moet aftrappen met een idee:

https://www.elac.com/book...s/debut-reference-dbr-62/
Krijgen erg goede reviews
€ 538 per paar

https://www.marantz.com/nl-nl/product/av-receivers/nr1200
Marantx NR1200, heeft een phono-ingang voor de platenspeler, compact, HEOS streaming mogelijkheden, voldoende aansluitingen voor de TV enzovoorts.
€ 849

Eventueel een kleine sub erbij om het laag aan te vullen, en/of een losse Heos speaker in de keuken?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• RobbieT
De vraag is denk ik, hoe ga je de set gebruiken?
Als achtergrondmuziek kan je natuurlijk speakers ongeveer overal neerzetten waar het je uitkomt.

Alleen als je gewoon lekker wil zitten luisteren, dan wil je de speakers toch wel op een redelijk normale hoogte (tweeter op oorhoogte) en op je gericht hebben.

Bluesound en Sonos hebben de beste app, punt.
Voor Bluesound kan je ook bij een aantal NAD producten kijken, als je een platenspeler aan wilt sluiten kom je al gauw tekort op de bluesound en bij mijn weten ook op de Sonos producten.
En Bluesound, NAD en Sonos zijn aardig aan de prijs.

Ik zou zelf daarom meer naar bijvoorbeeld Marantz neigen, Heos platform, alle aansluitingen en toch een compacte versterker.

Bijvoorbeeld zoiets, hier zal wel weer allerlei commentaar op komen, maar iemand moet aftrappen met een idee:

https://www.elac.com/book...s/debut-reference-dbr-62/
Krijgen erg goede reviews
€ 538 per paar

https://www.marantz.com/nl-nl/product/av-receivers/nr1200
Marantx NR1200, heeft een phono-ingang voor de platenspeler, compact, HEOS streaming mogelijkheden, voldoende aansluitingen voor de TV enzovoorts.
€ 849

Eventueel een kleine sub erbij om het laag aan te vullen, en/of een losse Heos speaker in de keuken?

• pascoa341
Dank! Achergrondmuziek luisteren gaat nu al prima, maar we willen inderdaad weer wat meer gericht luisteren en ook echt genieten van de muziek. Ik had gehoopt dat wat hogere speakers meer naar beneden gericht zou kunnen werken, maar dat is dus mogelijk niet zo.

Ziet er overigens uit als mooie receiver en speakers waar ik nog eens naar zal kijken (is er een reden om voor Marantz te kiezen ipv Denon, of is het juist dit type). Qua streaming systeem neig ik momenteel enigszins naar HEOS en Musiccast vanwege het meer uitgebreide systeem en betere aansluitmogelijkheden.

[Voor 7% gewijzigd door pascoa341 op 04-01-2022 23:07]

• RobbieT
pascoa341 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:06:

Ziet er overigens uit als mooie receiver en speakers waar ik nog eens naar zal kijken (is er een reden om voor Marantz te kiezen ipv Denon, of is het juist dit type). Qua streaming systeem neig ik momenteel enigszins naar HEOS en Musiccast vanwege het meer uitgebreide systeem en betere aansluitmogelijkheden.
De reden om naar Marantz te kijken is omdat die wat compactere apparaten aanbieden.
Zoiets had bijvoorbeeld ook gekund:
https://www.denon.com/nl-nl/product/av-receivers/dra-800h
€ 550
Is wat goedkoper, verder functioneel vergelijkbaar met de Marantz, wel wat groter.
De adviesprijs scheelt maar 5 tientjes, maar in de praktijk kom je deze flink goedkoper tegen.

Als het grotere formaat geen issue is denk ik een betere koop.

[Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 04-01-2022 23:17]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 19:12
Je kunt ook gaan voor een Denon of Marantz AV receiver. AV receivers hebben een zone 2 mogelijkheid. Dan kun je bij de tv dus speakers voor de tv neerzetten en een filmpje kijken/luisteren en via zone 2 met HEOS mogelijkheden simultaan een muziekje elders in huis luisteren. Aan de andere kant, daar heb je natuurlijk niet perse een multizone receiver voor nodig om dat te bewerkstelligen.

AV receivers kosten je net zoveel als een stereo receiver, maar hebben veel meer mogelijkheden. Heb je nog eens de optie om surround te gaan.

[Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 05-01-2022 17:05]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• pascoa341
Interessant idee van de AV receiver. In principe zou een Denon AVR-X1700H dan ook voldoende kunnen zijn. Het schijnt dat de Denon DRA-800H Zwart iets moeilijker is om geluidsniveaus van de verschillende bronnen hetzelfde te houden (moet je schijnbaar handmatig instellen). Ook zou de X1700 de mogelijkheid bieden om eventueel voor een 3.1 systeem te gaan.

Tegelijkertijd wordt wel gezegd dat de DRA 800H een beest van een stereoversterker is en wat goedkoper. Maar zou je dat merken met bijvoorbeeld zo'n Elac speaker? Overigens mag ik hopen dat HEOS speakers iets anders kunnen spelen dan de versterker (dat is bij mijn Teufel in ieder geval wel het geval).

Op het ogenblik neig ik ernaar om de speakers iets lager op te hangen dan in eerste instantie aangegeven bij 1A zodat ze ook kunnen fungeren als soundbar-alternatief. (de speakers hangen dan rond de bovenkant van het tv scherm ongeveer). Zou je dan ook in de keuken nog redelijk geluid hebben (geen stereo, maar soortgelijk aan een streaming-speaker zoals de One M)?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 19:12
pascoa341 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:41:
Interessant idee van de AV receiver. In principe zou een Denon AVR-X1700H dan ook voldoende kunnen zijn.

Op het ogenblik neig ik ernaar om de speakers iets lager op te hangen dan in eerste instantie aangegeven bij 1A zodat ze ook kunnen fungeren als soundbar-alternatief. (de speakers hangen dan rond de bovenkant van het tv scherm ongeveer). Zou je dan ook in de keuken nog redelijk geluid hebben (geen stereo, maar soortgelijk aan een streaming-speaker zoals de One M)?
De X1700 is idd voldoende. Zorg ervoor dat de tweeter van speakers op oorhoogte staan/hangen.
Ik heb in de kamer en de keuken Google audio speakers (dingen kosten nog geen € 80 per stuk). Enerzijds, voor voicecontrol met lampen ed, anderzijds voor een muziekje bij het koken of als we aan de keukentafel zitten met bezoek. Voor ons meer dan genoeg. Tijdens het schoonmaken beneden laat ik beide google speakers dezelfde muziek draaien. Heb ik overal lawaai. Het hoeft niet ingewikkeld, maar ik kan die google speakers niet aansturen met m'n receiver (marantz 5010). Lijkt me ook niet handig, want ik vraag google wel wat te spelen of stream spotify.

Als ik serieus muziek wil luisteren ga ik in de kamer naar mn Focal's luisteren.

[Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 06-01-2022 12:03]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
Ga voor een receiver met zone 2

Gebruik een soundbar alleen als je (a) enkel je tv geluid wilt verbeteren of (b) je liefst alles in een zo compact mogelijke vorm wil

CD-spelers, platenspelers e.d. aansluiten op een soundbar gaat geheid problemen geven qua aantal aansluitingen. Meestal hebben ze 1 hdmi aansluiting, zelden een 2e. Spdif of rca (tulp) komt nog wel eens voor, maar phono zal een uitdaging worden. Dat kan dan via de rca maar als je die voor de cd speler gebruikt zit ie al vol.

Met een receiver voorkom je gedoe en kan je alles. Kijk ook niet naar vermogen ('een beest van een versterker') maar naar functies en aansluitingen

• pascoa341
Dank voor alle reacties. Ik begin vooruit te komen in mijn gedachten:

Keuze 1: Ik neig naar een klassieke tv-stereo setup (boxen naast tv), maar hoor het graag als in de lengterichting meerwaarde kan bieden.

Keuze 2: Waarschijnlijk een Denon X1700 (relatief goedkoop, past in mijn audiokastje, heeft veel mogelijkheden, is goed genoeg voor mij als niet audiofiel en past in een streaming system). Ik wil wel ook nog als we kunnen gaan luisteren of een Yamaha V6A ook wat is, maar vermoed dat de Denon dit gaat winnen.

Keuze 3: Deze is heel lastig. Ik ga zeker de Elac's luisteren, want de reviews zijn wel erg goed voor zo'n relatief kleine speaker. Wel ga ik ook nog eens checken of de Dali Oberon on wall zouden kunnen werken. Dit is weer net wat strakker, hoewel je deze speakers natuurlijk niet kan draaien om meer geluid de woonkamer in de sturen. Als er nog andere suggesties zijn, die zouden kunnen, hoor ik het graag.

Waarschijnlijk in de keuken een tweetal Denon Home 150 in stereopaar zodat ook daar mooi geluid vandaan komt.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Mijn aanvullende tip: regel de audiostreaming met de aanvullende draadloze speakers apart.

Ik heb zelf een Marantz receiver en het HEOS gedeelte… tja, persoonlijk vind ik het waardeloos. De app is oerlelijk en weinig intuïtief. Het lijkt 20 jaar geleden ontworpen te zijn en heeft nooit meer aandacht gekregen.

Het kost weer wat extra natuurlijk maar aanvullend op je receiver en speakers kun je een Bluesound Node of Sonos Port kopen. En van deze merken draadloze speakers door het hele huis bijplaatsen. Sonos heeft overigens ook een samenwerking met Ikea; die hebben daardoor ook best aardige streamingspeakers die in het Sonos-systeem werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee