Toon posts:

Bakstenen schouw verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Wij hebben een oudere woning aangeschaft en in sommige ruimtes is nog een schouw aanwezig (die niet meer wordt gebruikt en waar ook geen leidingen e.d. doorlopen). Ik had deze graag verwijderd om wat ruimte te recupereren. Nu zijn de buitenmuren (gesloten bebouwing) een dubbele baksteen en gedeeld met de buren (dus niet bijster dik, of gescheiden van het huis van de buren).

Mijn plan was om met een slijpschijf parallel met de buitenmuur van boven naar beneden een sleuf te slijpen. Met een serieuze slijpschijf zou dat moeten toelaten om het grootste deel van de schouw dan zelf te verwijderen zonder de buitenmuur teveel te beschadigen. Dan blijft de vraag hoe ik de uitstekende delen dan aanpak zonder teveel 'stress' op de buitenmuur zelf te zetten? Hamer en beitel heb ik geen problemen mee, maar dat lijkt me gezien de gedeelde muur niet zo evident. Dus ik ben op zoek naar tips om dit handig aan te pakken. Ik kan de uitstekende stukken waarschijnlijk met een kleinere slijpschijf verder inkorten maar idealiter trekken we 't min of meer gelijk met de muur :). De kans is reëel dat er uiteindelijk gyproc (gipsplaten) tegen voor komen te staan dus een schoonheidswedstrijd is het niet.

'Schematisch' ziet het er ongeveer zo uit:

code:
1
2
3
4
5
-------------------------------------
----------+-------------+------------
          |             |
          |             |
          +-------------+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 13:33
je moet als het netjes wilt doen meerdere keren slijpen. en hakken.
je laat onder en boven bijv eerst 10 centimeter zitten die kan je later
netjes weghalen. dan kan je er met de slijptol er net even wat beter bij.
lang de muur wel alvast zo vlak mogenlijk. scheelt later weer gedoe.

maak je wel even een onder druk constuctie met stof afzuiginging.
en een slijptol met stof afzuiging en dito stofzuiger erachter.
en draag een sof masker. en een veiligheidsbril en oordoppen.

daarna met een betonschuurmachine de muur vlak schuren.
wel met beleid graag niet teveel druk zetten. voorzicht gebruiken.
die dingen eten bakstenen en zachter spul gewoon op.

dan nog met een muurvuller erover van de action ofzo.\
is best goed product. wil je beter dan muurglad opzoeken. en dan verven.
of je schrapt het opvullen en plaatst dan besproken voorzet wandt.

eventueel kan je ook met een slijptol wat uitsteekt inslijpen. tot de juiste diepte.
en dan weg haken met een beteil en hamer. je slijpt het van boven naar benden.
er een paar sleufjes in. en dan vanaf de zijkant met een beitel en een hamer.
en van boven naar denden en andersom. het wijst zich de weg wel vanzelf.
een een beetje globaal glad. je gaat er vervolgens toch met de beton schuurmachine er over.

hou je wel rekening met de technische constructie. kan de schoorsteen wel weg ?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt!

Die schoorsteen draagt het plafond niet. Die kan weg :).

Ik ga sowieso een model met afzuiging voorzien, zelfs kleine klusjes zonder worden binnenshuis al snel een rotjobje :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:47
Een schouw is (meestal) tegen de buitenmuur gebouwd. Dus hoogstens tref je een hele boel mortel/cement aan op de hoofdmuur, nadat je alle 3 muurtjes hebt verwijderd.
Met beitel / kapmachine eraf halen, en je zit praktisch gelijk met de muur.
Uitstekende gedeeltes (op de tekening; die plus op de kruising van de schouw en de muur) zijn er niet.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:46

MLLL

Palm Treo 650

Houd er wel rekening mee dat een asbestpijp in de schouw kan zitten.
Dat had ik laatst aan de hand.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Huis is in de late jaren 30 gebouwd dus ik denk niet dat dat het geval is, maar ik houd m'n ogen open :).

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 18:11
Dit moet je dus niet met een zaag weghalen. Je hebt het steeds over een slijpschijf, ik ga er van uit dat je een steen/betonzaag bedoelt. Maar zo dicht tegen de muur kun je niet zagen. En het is levensgevaarlijk. Een beetje schouw weegt zo 300 kilo, en die wil jij los zagen van de muur. Als dat omvalt kan het je constructie vloer beschadigen.

Ik heb dit jaar 3 schouwen verwijderd, allemaal met behulp van een sloophamer (voorhamer) en een elektrische sloophamer/beitel. Daarmee kun je de schouw van boven naar beneden in draagbare stukken opbreken.

Slopen maakt veel lawaai, daar doe je niet aan. Daar moet je je buren gewoon voor waarschuwen.

If it ain't broken, don't fix it

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Laat een constructeur er eerst even naar kijken, een schouw kan de ondersteuning voor de schoorsteen zijn. En aangezien dat ding 300-400kg weegt wil je dat niet door je dak hebben ;)

En sloop het geheel van boven naar onder, je wil niet dat 400kg aan schouw in 1x los komt.
Gewoon los tikken met een hamer + beitel of eventueel een boorhamer. Werkt prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:44
Zoals eerder aangegeven: Rustig van boven naar beneden slopen. Bij wijze van steentje voor steentje. Maar zorg wel dat je zeker weet dat er niks op steunt (!) Als een steunende schoorsteen naar beneden komt/verzakt heb je ongevraagd veel ellende. Als dat goed zit, zou ik met een (goede) boorhamer en brede beitel rustig en met beleid beginnen te werken. Dat slijpen zou ik niet aan beginnen: teveel gedoe (en het moet daarna toch in stukken gehakt worden). En ja: er zal herrie zijn, maar er is een verschil van met geweld/met beleid werken.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
BLN schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:52:
Dit moet je dus niet met een zaag weghalen. Je hebt het steeds over een slijpschijf, ik ga er van uit dat je een steen/betonzaag bedoelt. Maar zo dicht tegen de muur kun je niet zagen. En het is levensgevaarlijk. Een beetje schouw weegt zo 300 kilo, en die wil jij los zagen van de muur. Als dat omvalt kan het je constructie vloer beschadigen.
Bedankt voor de reality check :P.
Atlas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:55:
Laat een constructeur er eerst even naar kijken, een schouw kan de ondersteuning voor de schoorsteen zijn. En aangezien dat ding 300-400kg weegt wil je dat niet door je dak hebben ;)
Daar had ik nog niet aan gedacht, eerst maar es op het dak kijken voor de bovenste verdieping dan, of de schouw daar nog staat.

De schouw is op de 1e verdieping al weggehaald, het is op de tweede en het gelijkvloers dat ze nog staat.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

In een huis waarin ik gewoond heb zat ook een schoorsteen, met schouw.
Ik ben dus op het dak begonnen: daar de schoorsteen verwijderd en het dak dicht laten maken door een dakdekker.
Daarna op de 1e verdieping de schoorsteen verwijderd.
Daarna in de woonkamer de schouw verwijderd.

Hou er rekening mee dat als de schoorsteen in het verleden gebruikt is (duh) je de roetdeeltjes niet zo maar even over kan schilderen. Daar is speciale verf voor om "doorslag" te voorkomen. Ik kon het verschil wel zien tussen mijn muur en die van een vriend die ook een schouw weggehaald had... :)
(nu zie ik dat je van plan bent om met gipsplaten de boel af te werken, dus misschien is dat niet van toepassing op dit moment)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 16:17
Hier een stukje bakstenen muur weggehaald paar jaar terug.. op m'n nikes.. dat was niet zo slim.. spul is echt knetterzwaar.. opletten dus! Anders kan het een dure les worden

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:34
Wat @ID-College probeert te zeggen is dat je altijd veiligheidsschoenen aan moet doen ;)

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03
en als we het toch over veiligheidsmiddelen hebben: ik kan je een halfgelaatsmasker aanraden. ik heb ook inmiddels op 2 verdiepingen de schoorsteen uit een jaren dertig woning verwijderd en zo'n masker had ik veel eerder moeten kopen, dat is echt een verademing (pun intended :-) tov gewone stofmaskers.

Er van uitgaande dat er toch een flinke laag stuc overheen gaat of een voorzetwand hoef je echt niet zo netjes te werken hoor. ik heb alle uitstekende stenen gewoon afgebroken door er hard op te slaan. beetje inslijpen zal vast helpen om een nette breuk te krijgen.

Je gaat inderdaad vast roet tegenkomen, dat is potentieel kankerverwerkkend dus dan wil je helemaal goed beschermd zijn. Als je een voorzetwand gaat doen kun je dat ook laten zitten, bij stucwerk moet je het weghalen want anders slaat het er doorheen.

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 16:05
Ik heb begin dit jaar ook mijn schoorsteen weggehaald. Bij ons waren alle waarschuwingen die je hier leest van toepassing:
1. schoorsteen is los tegen de muur gemetseld
2. schoorsteen is gerenoveerd met astbestpijpen rond 1950
3. schoorsteen is van beneden tot boven opgemetseld, je moet dus bovenaan beginnen met verwijderen anders wordt de schoorsteen instabiel
4. de roetdelen moet je absoluut met een isolatieverf behandelen, het trekt anders in verloop van tijd door je stuucwerk en verfwerk heen.

Het voordeel is wel dat je schoorsteen ± 80 jaar oud is, als hij veel is gebruikt kan het zomaar zijn dat je de bakstenen er zo aftilt omdat het metselwerk broos is geworden. Mijn huis is uit 1896 en het metselwerk was zo zacht als as. Bij ons was de nok van de schoorsteen wel gerenoveerd (±1950, met astbestpijpen). Het metselwerk dat ze daar hebben gebruikt was zo hard dat we een 11joule breekhamer hebben moeten huren om de stenen er af te krijgen. Ik hoop dat ze niet dezelfde lijm hebben gebruikt bij jouw schoorsteen.

Geen idee natuurlijk of dit voor alle huizen opgaat natuurlijk.

Het is een flinke klus, zorg dat je voldoende containerruimte hebt. Succes!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 06:41
Je hebt er vast al aan gedacht, maar vergeet ook niet dat je een gapend gat hebt in je vloer waar je schouw stond. Je moet dus ook een nieuwe vloer leggen of een stuk bij leggen (afhankelijk type vloer)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 21:00
Ik heb net ook een schoorsteen weggehaald in een jaren dertig huis, en ik kan alle aangehaalde punten bevestigen. Asbestpijp erin, veel roet, achteraf groot gat in de vloer en het plafond.

Laat er zeker ook even een constructeur naar kijken, heb je de oude bouwtekeningen van het huis?

Is de schoorsteen echt weggehaald op de eerste verdieping, of enkel weggewerkt achter een wand of kast? Bij ons is hij niet te zien, maar enkel hij is weggewerkt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Mania-92 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:16:
Je hebt er vast al aan gedacht, maar vergeet ook niet dat je een gapend gat hebt in je vloer waar je schouw stond. Je moet dus ook een nieuwe vloer leggen of een stuk bij leggen (afhankelijk type vloer)
De hele verdieping moet uiteindelijk op de schop, dus dat is mee ingecalculeerd :).
marvel27 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:31:
Ik heb net ook een schoorsteen weggehaald in een jaren dertig huis, en ik kan alle aangehaalde punten bevestigen. Asbestpijp erin, veel roet, achteraf groot gat in de vloer en het plafond.

Laat er zeker ook even een constructeur naar kijken, heb je de oude bouwtekeningen van het huis?
Nee, zoals wel vaker bij oude huizen helaas...
Is de schoorsteen echt weggehaald op de eerste verdieping, of enkel weggewerkt achter een wand of kast? Bij ons is hij niet te zien, maar enkel hij is weggewerkt.
Die is volledig weg. De draagbalken van het plafond liggen bloot, en daar is de uitsparing van de schoorsteen duidelijk in te zien (kleine balkjes). Op de vloer hetzelfde, daar zijn planken gelegd in het gat dat de schoorsteen gelaten heeft.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee