Toon posts:

Advies na aanleiding van zonnepaneel offertes

Pagina: 1
Acties:

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 18:39
Hi,

Sinds een tijdje speel ik met de gedachte om zonnepanelen te laten aanleggen. Omdat geld op de bank momenteel stil staat leek mij dit momenteel een juiste investering. Ik heb nu enkele offertes binnen en ben naar mijn mening goed geadviseerd door de potentiele leveranciers maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een extra check te laten uitvoeren door de experts van Tweakers. Vragen zijn waar ik momenteel mee loop zijn. Zijn dit correcte set-ups en vooral, kan ik door aanpassingen(meer of minder investeren, betere/andere apparatuur) een hoger rendement halen?

Dit is de eerste keer dat ik zo'n soort topic start dus als ik ergens te weinig info geef of ik meer zoekwerk had moeten verrichten dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Foto's
Foto van de gehele tuin + omgeving:

Beschikbare (dak)ruimte
De panelen komen op een plat dak van de schuur. Dak van het huis is uitgesloten ivm een beoogde toekomstige verbouwing.

Schaduw
Ik heb geen obstakels in de omgeving en dit werd bevestigd door de eventuele leverancier die zo onderstaand heeft ingetekend:

Jaarverbruik
Huidige jaarverbruik ligt rond de 3500. In de toekomst zou ik graag elektrisch gaan koken. Warmtepomp is nog geen sprake van en hoeft ook geen rekening mee gehouden te worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed het uit. Graafwerkzaamheden richting meterkast via de oprit voer ik zelf uit.
Bijhouden van data
Leuk maar niet noodzakelijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb bij 3 partijen offertes opgevraagd en alle 3 hebben ze 2 opzetten teruggestuurd. Offerte 1 en 2 zijn daadwerkelijk langs geweest. Offerte 3 is hoog over.

Offerte 1

Offerte 2

Offerte 3
Regio
Midden-Brabant

PSN: raysmook Stadia: RaijRaij XBOX: RaijRaij

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-02 19:16
Zijn de kosten inclusief of exclusief BTW? Offertes kan je het beste vergelijken qua kWp/ € ex BTW.

Ondanks dat je geen schaduw hebt, heb je toch oplossingen daarvoor die onnodige kosten met zich mee brengen als je geen schaduw hebt. Enphase of solaredge zijn financieel niet het waard.

Offerte 3 lijkt me sws te duur, omvormer is niet juist gedimensioneerd, een kleiner heeft hetzelfde rendement en opbrengst, voor minder kosten.
Een simpele serie string omvormer zou ik aanraden.

Heb je overwogen om delen zelf te doen? Op platdak zonnepanelen leggen is vrijwel adult lego niveau, kijk eens bij solar bouwmarkt/ solar outlet, winkelman, of anderen dat dit mogelijk is voor veel minder geld, met 3k ex BTW ben je er wel voor hef materiaal. Zij bieden ook een volledige installatie service of alleen het elektrisch deel.

Er lijkt nog wat ruimte te zijn, wat zijn de afmetingen van het dak? Wellicht dat het wel helemaal vol kan met wat grotere zonnepanelen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• RaijRaij
Ah, alle bedragen zijn ex btw. Qua zelf aanleggen kan ik alles leggen maar aansluiten niet, zeker niet in de meterkast maar ken wel links en rechts mensen die dat kunnen. Ik zal mijn wensen ook eens bij een partij als Winkelman uitzetten. Kende ze wel maar nooit echt overwogen als optie. Thanks.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@RaijRaij Solar Bouwmarkt en Solar Outlet willen ook alleen het omvormer en meterkast werk doen: €395 incl materiaal (excl PV verdeler indien nodig)

Winkelman doet biedt niet (en werkt niet in Brabant)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaijRaij
Na wat zoekwerk toch besloten om het volledig uit handen te geven. Daardoor een wat grotere dief van mijn portomonnee en een langere terugverdientijd maar dat neem ik voor lief. Iemand die het ook volledig heeft laten doen die iets kan zeggen over de offertes wellicht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De info is nog wat summier.

Heb je een foto van de hoogte vd gebouwen?
Het gebouw wat ervoor staat werpt geen schaduw op je platdak?

Afmetingen dak?
Ik zou bijvoorbeeld alles zo willen plaatsen / \ zodat je meer spreiding over de dag hebt.
En meer panelen kwijt kan.

Maar zonder die info is dat lastig bepalen
Heb je 1 of 3-fase?

Installateurs zijn niet vindingrijk en gaan voor de makkelijkste weg.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2022 11:16]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Plaats de panelen oost west, dan geeft meer spreiding van je opbrengst en bij geen schaduw gewoon een string omvormer nemen, Growatt, Goodwe, Sungrow (ben opeens fan van dit merk door de kwaliteit en lage opstart spanning) of een SMA.

Geen moeilijke dingen gaan doen met optimizers of micro omvormers.

• RaijRaij
Na lang nadenken, vandaar ook geen reactie, toch een offerte aangevraagd bij Solar Bouwmarkt.

Ik ben overigens uitgegaan van de verkeerde gegevens.

Mijn verbruik ligt op 4000. Daarom besloten 10x https://www.solar-bouwmar...percium.html?id=255073667 te nemen.

Qua omvormers wordt bij deze panelen de IQ7A aangegeven

Ik heb nooit schaduw op mijn dak van bijgebouwen of bomen. Ik las hierboven dat ik dan net zo goed in serie kan leggen dus dan ga ik nog uitzoeken.

Overigens staat er vrijwel het hele jaar een laag water op mijn dak, laten we het natuurlijke koeling noemen, is dat een probleem in combinatie met zonnepanelen?

• Ronald
  • Nu online
Solar bouwmarkt verkoopt heel graag Enphase. Gewoon vragen en ze passen de offerte aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Water en stekkers gaan niet samen.

Let op bij die panelen
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
In landscape achter elkaar is foute boel.
Zo niet dus.
Neem dan de "gewone" panelen

[Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2022 11:22]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

PcDealer

HP ftw \o/

RaijRaij schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:44:
Ah, alle bedragen zijn ex btw. Qua zelf aanleggen kan ik alles leggen maar aansluiten niet, zeker niet in de meterkast maar ken wel links en rechts mensen die dat kunnen. Ik zal mijn wensen ook eens bij een partij als Winkelman uitzetten. Kende ze wel maar nooit echt overwogen als optie. Thanks.
Ben je een particulier? Dan kun je de prijzen als zijnde inclusief BTW beschouwen.

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden
https://wetten.overheid.n...tukVI_Afdeling5_Artikel38

Toch mooi in de pocket! oOo

[Voor 15% gewijzigd door PcDealer op 22-01-2022 11:20]

LinkedIn WoT Cash Converter

• RaijRaij
Na lang wikken en wegen waarbij uitstel uiteindelijk richting afstel ging ben ik momenteel in de laatste fase van aanschaf van panelen. Ziet iemand in onderstaande samenstelling nog vreemde dingen?

• Ronald
  • Nu online
Je mist aarddraad voor vereffening montage materiaal, 6mm²
Ik twijfel of je genoeg Solar kabel heb. Om inductie lus te voorkomen moet 1 kabel retour langs alle panelen.

Wat zijn de afmetingen van het beschikbare dak?

[Voor 33% gewijzigd door Ronald op 12-07-2022 23:04]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:55
4mm is genoeg voor aarding.

• RaijRaij
Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:02:
Je mist aarddraad voor vereffening montage materiaal, 6mm²
Ik twijfel of je genoeg Solar kabel heb. Om inductie lus te voorkomen moet 1 kabel retour langs alle panelen.

Wat zijn de afmetingen van het beschikbare dak?
Ik koop dit als een soort pakket waarbij montage materiaal en draadwerk afgestemd zou moeten zijn op het aantal panelen. Voor de Solar kabel werd aangegeven dat ik de afstand van het paneel dat het verst van de omvormer af lag tot aan de omvormer moest nemen. Die 15 meter heb ik dan al ruim genomen maar kost ook niet zo veel.
Er vanuit gaande dat ik nergens iets geks heb toegevoegd zou de set in basis moeten kloppen. Aardedraad moet ik inderdaad toevoegen net als een werkschakelaar, thanks.

Mijn dak is 3 meter bij 10 meter met opstaande rand(veroorzaken geen schaduw). De afmetingen zijn de daadwerkelijke bruikbare meters

[Voor 12% gewijzigd door RaijRaij op 12-07-2022 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Nogmaals....

Inductie lus... https://www.zonnefabriek....0dit%20risico%20verkleind.

Van de ene kleur heb je 20m meer nodig dan de andere.

• RaijRaij
Ik was dat niet eerder tegengekomen. Ik niet dus onderstaande creëeren? Wellicht dat ik dan toch 2 strings aanleg.

Thanks voor de input.

• Ronald
  • Nu online
2 strings hoeft niet en kan zelfs ongewenst zijn. Gaat er om dat er geen/minimaal oppervlakte is tussen de kabels.

De panelen vormen dus ook een kabel.

Plaatje goed is een mogelijke correcte oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaijRaij
Ronald schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:42:
2 strings hoeft niet en kan zelfs ongewenst zijn. Gaat er om dat er geen/minimaal oppervlakte is tussen de kabels.

De panelen vormen dus ook een kabel.

Plaatje goed is een mogelijke correcte oplossing
Twijfelde sowieso al over 1 of 2 strings en de ruimte die ik heb waarbij er misschien in de ochtend een kleine schaduw door de 1e rij geworpen kan worden.

Wat betreft de lus heb ik even gebeld naar de leverancier. Ze leveren voldoende solarkabel mee zodat de terugweg via dezelfde route kan lopen en er dus geen lus ontstaat.

• RaijRaij
Even een update, de panelen liggen nu ruim een maand op het dak. Uiteindelijk via stralend groen 10x Jinko Solar Tiger Pro 410wp gekocht met een Growatt 3600 TL-XE voor iets meer dan 3000 ex btw. Het zijn 2 strings geworden omdat ik in de ochtend toch op 1 rij last had van een boom en schaduw van de panelen(minimaal). Dat ziet er uiteindelijk zo uit:

vorige maand was een mooie maand qua weer dus zeer tevreden met de opbrengst tot nu toe. Ik ben benieuwd naar het moment dat ze op volle toeren draaien.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee