Toon posts:

Volgorde van diffuser sheets in een LCD scherm

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 10:41
Ik heb een lcd scherm met kapotte backlight overgenomen van een medetweaker. Ik denk dat ik deze wel kan repareren (waarschijnlijk flatcable met kabelbreuk) maar ik loop alvast tegen het volgende probleem: Ik weet niet meer hoe witte vel helemaal achterin het scherm geplaatst moet worden.

Ik dacht dat ik het complete pakket met sheets eruit had gepakt (om de volgorde te behouden) maar er zat er dus nog 1 in en dat is de achterste die tegen de backplate aan zit. Dit vel heeft een gladde kant en een iets grovere/korrelige kant. Daar kwam ik pas achter toen ik hem eruit had en niet meer wist welke kant richting de voorkant van het scherm moet. Naar mijn idee zat de gladde kant richting de voorkant van het scherm, maar misschien is het logisch dat de meer korrelige kant juist naar voren zit om zoveel mogelijk spreiding van het licht te krijgen. Beide kanten van dit witte vel hebben ongeveer dezelfde glans/reflectie dus daar kan ik het niet uit opmaken.

Iemand een idee?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet anders even het merk en model er bij.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 20:18

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n beetje alle lagen van een lcd scherm zijn om de lichtverdeling zo gelijkmatig mogelijk te maken.
Daarnaast probeert iedereen een scherm zo goedkoop mogelijk te maken.

Het zou dus onlogisch zijn om een plastic vel te produceren wat aan 1 kan het een textuur heeft en aan de andere kant glad als die textuur niet is om het scherm te verbeteren.
Het zou namelijk goedkoper zijn om een vel plastic te maken wat gewoon glad is aan beide kanten.

Ik zou dus verwachten dat de textuur naar de voorkant van het scherm moet.

Klok is stuk :(

• leecher
Jaaap schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:00:
Zet anders even het merk en model er bij.
Het gaat om een Philips P-line 279P1/00
SA007 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:04:
Het zou dus onlogisch zijn om een plastic vel te produceren wat aan 1 kan het een textuur heeft en aan de andere kant glad als die textuur niet is om het scherm te verbeteren.
Het zou namelijk goedkoper zijn om een vel plastic te maken wat gewoon glad is aan beide kanten.
Ja dat zou kunnen. Maar wat als het type plastic wat ze hebben gebruikt van zichzelf de neiging heeft om wat korrelig te zijn en het echt glad krijgen juist extra moeite kost bij de productie :P

Even proberen en het scherm weer uit elkaar halen als het niks is is niet echt een goede optie. Het geheel zit in elkaar met kwetsbare clipjes en de rest met tape, inclusief het deel met voeding etc.

[Voor 71% gewijzigd door leecher op 04-01-2022 23:07]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou ook denken aan de korrelige structuur. Ook met het idee van condens/contact wat 2 gladde delen aan elkaar zou plakken, terwijl dat met een ruw oppervlak niet of nauwelijks zal gebeuren.

• leecher
De jury heeft gesproken, korrelige kant richting de voorkant van het scherm. Ik krijg morgen een vervangende FFC kabel die hopelijk past in originele connectors. Als dat werkt dan ga ik een poging doen hem weer in elkaar te zetten. Wordt vervolgd.

-edit
het is gelukt, de backlight werkt weer en de korrelige kant richting het display is correct (of het maakt niet uit) aan het resultaat te zien.

Voor de internet archieven zal ik de reparatie hieronder laten zien. De Philips P-line 279P1/00 ziet eruit als een kwetsbaar scherm dat letterlijk met tape aan elkaar hangt. De backlight is dus aangesloten met een gammel FFC kabeltje dat (gezien de witte streepjes op de kabel) bewust wordt geknakt/gevouwen om hem in de connector en plat in de behuizing te krijgen. Ik denk dat dit exemplaar daarom niet de enige zal zijn met een backlight die vroeger dan later gaat falen.

De voorkant en achterkant zitten met clips in elkaar, niet met schroeven. Met een mes of een spudger tool kan je ze uit elkaar werken. Als je dan het scherm plat op een tafel legt kan je de buitenste plastic rand verwijderen. Dit onderdeel is het probleem:

Voor de reparatie kan je Wurth Elektronik 687606100002 gebruiken of een alternatief met pitch 0.5mm, 6 cores/traces, lengte 100mm en same-sided contacts. Omdat deze kabel niet dezelfde platte vorm heeft moet je hem met beleid op de juiste plek leggen:

Voor de zoekmachine bots:
Philips P-line 279P1 backlight problem repair
BOE MV270QUM-N20 P/N SD10W87266 FRU 5D10W33964
8SSD10W87266B1FZ08B00T2

[Voor 85% gewijzigd door leecher op 07-01-2022 18:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee