Toon posts:

Intel 12400 - clickbait titel

Pagina: 1
Acties:

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Ik had al een tijdje terug gezien dat de performance van deze i5 erg competitief is, de conclusie echter dat de 5600x buitenspel stond, vond ik opmerkelijk, want deze conclusie had ik nog nergens gezien.

Wat blijkt, keiharde clickbait. @Trygve heeft inmiddels gereageerd op deze claims, maar geeft geen antwoord op waarom deze clickbait titel gerechtvaardigd is.

Titels verzinnen die een artikel aantrekkelijk maakt, dat is opzicht prima. Maar omdat een CPU sneller is op bepaalde punten, maar wel onderaan de streep een stuk duurder is, en dan zeggen dat het een ander buitenspel zet, dat zijn titels waarbij zelfs 'zustersite' nu.nl nog van zou schrikken.

En voor de duidelijkheid, dit soort indepth artikelen worden niet gelezen door de doelgroep die deze titels nodig heeft om ze er naar toe te trekken... oke niet helemaal waar, want ik had hem anders niet aangeklikt, mijn opinie lijkt me alleen er niet 1 die je wilt aantrekken op deze manier.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Mwa, zo heel gek is de titel niet, maar ik zou dan eerder aan de 12400f denken. Met een externe GPU heb je daar een aardig potente CPU aan voor 80-90 euro minder dan de 5600x

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Wat is er niet gek aan? Kost een stuk meer om in gebruik te nemen, sneller op veel punten, iets minder snel met gamen.
Maakt dat de ander buitenspel staat? Nee. Het betekent dat ze een interessante concurrent hebben vs AMD in die range.

Buitenspel betekent dat in dit geval de 5600x niet meer realistisch verkocht zou moeten worden, omdat de Intel processor gewoon op alle vlakke superieur is. Dat is gewoon absoluut niet zo.

Dit is verder gewoon erg jammer. Veel energie steken in een review steken, en dan clickbait titel.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:00

Felyrion

goodgoan!

Mee eens. Jammer dat Tweakers voor de clickbait titels bezwijkt. Ik had bij het openen van het topic echt wat anders verwacht dan de uiteindelijke conclusie. Wellicht hebben jullie een andere definitie van "buiten spel zetten" maar dit is wel teleurstellend naar mijn mening.

Ja, ik voel me beetgenomen na het artikel gelezen te hebben. Snappen jullie dat echt niet?

[Voor 14% gewijzigd door Felyrion op 05-01-2022 02:21]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• SimD
  • Laatst online: 06-02 22:47
Ik had precies hetzelfde gevoel. Mijn initiële gedachte toen ik de kop las was dat Intel de 5600x volledig uit het water zou blazen, want “buitenspel”. Qua prijs en prestatie is dit niet het geval. Dit was inderdaad clickbait van Telegraaf niveau.

Het enige positieve was dat dit gelukkig geen plus artikel was.

Beter: “Eindelijk midrange concurrentie, Intel is terug” of “i5 vs Ryzen 5”

AMD Ryzen 2600x | Macbook Pro 14 m1 | iPhone 14 Pro Max | Apple Watch gen 5

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 20:33

PcDealer

HP ftw \o/

Benjamin- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:25:

Wat blijkt, keiharde clickbait. @Trygve heeft inmiddels gereageerd op deze claims, maar geeft geen antwoord op waarom deze clickbait titel gerechtvaardigd is.
MIsschien wil @Trygre dat alsnog doen?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 5600X is geen concurrent van i5-12400F.

Ryzen 5600X is concurrent van de i5-12600K.
AMD heeft geen Ryzen 5 5600 uitgebracht, zoals voorheen met de Ryzen 3600 en 3600X(2600-2600X)
De X versie is/moet vergelijkbaar zijn met K versie van Intel. Dat de i5-12400 goed presteert, maakt het nog niet dat de 5600X het aankopen niet waard is. oa is een B450/550/A520 moederbord goedkoper dan huidige LGA1700 bordjes. Dan nog moet je het met DDR4 versies testen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:14
Toch valt, als je de conclusie van andere gerenommeerde reviewers leest de kop van Tweakers wel mee. De conclusies gaan redelijk de kant op zoals Tweakers deze ook trekt.

Neem bijvoorbeeld Igor:
Conclusion and conclusion
Even though this first benchmark run was only about pure gaming – the tendency is already really clear, just like in the previous emulation. The new Intel Core i5-12400 has what it takes to set a real scent mark in its price and performance class and to really annoy AMD’s Ryzen 5 5600X. With its 6 P-cores and HT, it’s not only virtually as fast as AMD’s Ryzen 5 5600X on paper, but it offers the better P1 values and an efficiency that’s over a third better than that of the previous front-runner Ryzen 5 5600X! That’s no small improvement either, but a whole class better. At least.
Of bijvoorbeeld Tom's Hardware, al sla ik Toms tegenwoordig lager aan dan bijv. Igor, Hardware Unboxed, Anandtech of GN (echter hebben die laatste helaas nog geen 12400(F) reviews.
There are a lot of impressive 12400 gaming stats to throw around, but some are more telling than others. For instance, the Core i5-12400 is 1.9% faster than AMD's venerable ~$299 Ryzen 5 5600X at stock settings. Overclocking both chips yields a tie, an impressive showing considering the 12400 costs ~$110 less. The Core i5-12400 is also 16.8% faster than the $250 Ryzen 5 5600G.

AMD's decision to prioritize higher-end, higher-margin chips makes good business sense, but it leaves the entire high-volume budget segment to Intel. As a result, AMD's Zen 2-powered $240 Ryzen 5 3600X and $200 Ryzen 5 3600 are the company's only price-comparable chips. They're woefully unprepared for the onslaught: The Core i5-12400 is 22.7% and 26% faster in 1080p gaming than the Ryzen 5 3600X and 3600, respectively.

Frankly, AMD doesn't have any worthy competing chips for threaded work at the 12400's price point. We see larger leads for the 12400 over the Ryzen 5 5600G, 3600X, and 3600, with the Core i5-12400 taking leads of 15.8%, 22.4%, and 23.6%, respectively.

That means the Core i5-12400 wins against the price-comparable Ryzen chips in every performance category, and even beats a few of the more expensive models. Of course, you also have to consider that you can get the graphics-less Core i5-12400F for ~$25 less. That's an excellent price point for access to this level of performance.

[Voor 51% gewijzigd door Dennism op 08-01-2022 11:05]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Dennism
SimD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 08:06:
Ik had precies hetzelfde gevoel. Mijn initiële gedachte toen ik de kop las was dat Intel de 5600x volledig uit het water zou blazen, want “buitenspel”. Qua prijs en prestatie is dit niet het geval.
Ik vraag me dan wel af wat voor jou dat dan wel zou zijn, kijk bijvoorbeeld eens naar de review van Igor,

de 12400(F) is meer dan een 3de efficiënter, even snel en dat op +-2/3de van de prijs volgens Igors tests.

https://www.igorslab.de/e...e-motherboards-part-1/12/

Dat is gewoon een klinkende overwinning kijkende naar prijs / performance van de cpu. Het enige nadeel voor de consument is dat moederbord prijzen voor de B en H Sku's nog moeten settlen omdat deze pas deze week geïntroduceerd zijn. Dat zal eventuele kopers nog wel even tegenhouden, maar dat deze cpu laat zien hoe overpriced de 5600X is momenteel en hoe pijnlijk het is voor de prijs / performance verhoudingen dat AMD het middensegment en lagere segment vrijwel niet bediend staat eigenlijk wel buiten kijf als je alle reviews even langsgaat die al beschikbaar zijn.

Al is dat laatste vrij logisch, AMD kan momenteel de chiplets beter gebruiken voor high margin spul zoals Epyc's, dat ze het lagere segment even laten voor wat het is, is vanuit de business gezien dus niet vreemd. Maar voor de consument niet altijd prettig.

[Voor 3% gewijzigd door Dennism op 08-01-2022 11:18]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:00

Felyrion

goodgoan!

Jij vindt het meevallen, dat mag. Wij dus niet. Ze mogen de prijs/prestatie kroon weer terug hebben gepakt, dat betekent niet dat de AMD ineens een slechte keus is, wat "buitenspel zetten" lijkt te impliceren.

We zullen het wel niet eens worden, maar ik haat dit soort overtrokken titels. Ik krijg er telegraaf vibes van.

In de reacties valt gelukkig te zien dat we niet de enige waren.

[Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 08-01-2022 15:41]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:00:
Toch valt, als je de conclusie van andere gerenommeerde reviewers leest de kop van Tweakers wel mee. De conclusies gaan redelijk de kant op zoals Tweakers deze ook trekt.

Neem bijvoorbeeld Igor:

[...]

Of bijvoorbeeld Tom's Hardware, al sla ik Toms tegenwoordig lager aan dan bijv. Igor, Hardware Unboxed, Anandtech of GN (echter hebben die laatste helaas nog geen 12400(F) reviews.

[...]
Het is natuurlijk prima om te zeggen dat de Intel beter presteert, en je kan natuurlijk CPU met CPU prijs vergelijken. Maar CPU's moeten een moederbord hebben, en laat die dus veel duurder te zijn.

Je kan natuurlijk zeggen: "ja maar het gaat om de vergelijking van de CPU, niet overige hardware", maar wanneer bepaalde hardware een vereiste is, dan telt het wel.

Uiteindelijk moet je kijken naar de totale prijs van een upgrade/volledige PC, en dan is de Intel PC een stuk duurder.

Heeft Intel hier een mooie CPU neergezet? Absoluut, en wie weet is het wel een betere bang for buck afhankelijk van wat je er mee doet, maar op dit moment zit de Intel setup in een duurder segment.

• Dennism
Benjamin- schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Het is natuurlijk prima om te zeggen dat de Intel beter presteert, en je kan natuurlijk CPU met CPU prijs vergelijken. Maar CPU's moeten een moederbord hebben, en laat die dus veel duurder te zijn.

Je kan natuurlijk zeggen: "ja maar het gaat om de vergelijking van de CPU, niet overige hardware", maar wanneer bepaalde hardware een vereiste is, dan telt het wel.

Uiteindelijk moet je kijken naar de totale prijs van een upgrade/volledige PC, en dan is de Intel PC een stuk duurder.

Heeft Intel hier een mooie CPU neergezet? Absoluut, en wie weet is het wel een betere bang for buck afhankelijk van wat je er mee doet, maar op dit moment zit de Intel setup in een duurder segment.
Dat ben ik deels ook zeker met je eens, voor de consument gaat het er om wat je uiteindelijk betaald en platform costs zijn daar uiteraard zeer belangrijk.

Echter in een cpu review, zeker een day 1 review zijn platform costs lastig te wegen in een eindconclusie, bijvoorbeeld omdat moederbord fabrikanten steeds vaker 'high end' eerst lanceren, waardoor budget moederborden niet op dag 1 beschikbaar zijn, waardoor je die dus niet kan meewegen, terwijl je dat juist als je het platform wil beoordelen als geheel wel moet doen, iets wat je nu ook weer ziet. Alleen de duurdere Z series borden zijn initieel beschikbaar, en afgelopen week zijn de goedkopere chipsets gelanceerd, die zullen de komende weken tot maanden beschikbaar komen op de markt, maar ook daar zeer waarschijnlijk weer de duurdere varianten eerst en daarna de meer budget georiënteerde oplossingen. Iets dat je bij de AMD X570 en B550 lanceringen van AMD bijvoorbeeld ook zag.

Waardoor je ziet dat er eigenlijk inderdaad zoals je aangeeft gewogen wordt op enkel cpu v.s. cpu. Maar dat is natuurlijk ook niets nieuws, en ook niet specifiek voor deze generatie. Dat gebeurt bij cpu reviews al jaren. En als je kijkt naar cpu v.s. cpu, dan klopt de conclusie van Tweakers prima, iets dat je, zoals ik al linkte ook bij andere reviewers terug ziet.

De goedkopere B en H bordjes staan bij enkele fabrikanten al wel op de website (voorbeeld: https://www.gigabyte.com/...660M-POWER-DDR4-rev-10#kf of bijvoorbeeld: https://www.gigabyte.com/Motherboard/H610M-S2-DDR4-rev-11#kf en zo kan je er hier nog wel meer vinden in die categorie https://www.gigabyte.com/Motherboard/Intel-B660-H610 en dat zijn alleen de gigabyte bordjes.

[Voor 4% gewijzigd door Dennism op 08-01-2022 19:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Echter in een cpu review, zeker een day 1 review zijn platform costs lastig te wegen in een eindconclusie,
Helemaal mee eens, en daarom is terughoudendheid over een andere CPU buitenspel zitten, een foute keuze.

Want zie het ook even zo, we weten niet of deze prijs gaat blijven, kan Intel de vraag aan, of gaan de prijzen heel snel omhoog omdat de vraag te hoog is. Daarnaast weten we ook niet of AMD hier gewoon op gaat reageren qua prijs. Bedoel waarom zou je de prijs omlaag gooien, als de concurrent toch niet betere bang for buck kan bieden. (dit is ook waarom deze i5 een gigantisch win voor ons allen is - want concurrentie komt ten goede van de consument)

Het is te vroeg om nog te oordelen wat uiteindelijk de beste deal gaat worden. Op het moment van schrijven was de Intel duurder dan de AMD (incl mainboard), over een maand kan de Intel set veel goedkoper zijn, maar kan de AMD ook dus gezakt zijn. Of is de Intel duurder door leveringsproblemen, en vragen de winkels meer, en boeit AMD het niets dat de Intel goedkoper was.

Ik mag hopen dat niemand zegt dat deze CPU slecht is, of een slechte prijs heeft, of dit niet een enorm goede stap is van Intel, en dat deze zeker goedkoper zou kunnen zijn dan de AMD. Maar op dit moment is dat niet te zeggen, en dan vind ik dat als tech site dat je beter je best moet doen, dan clickbait titels die op moment van schrijven sowieso onwaar is.

• Dennism
Benjamin- schreef op zondag 9 januari 2022 @ 02:15:

Het is te vroeg om nog te oordelen wat uiteindelijk de beste deal gaat worden.
Ik denk dat het daar misgaat, ik denk niet dat die titel van Tweakers gezien moet worden als een aankoop advies naar de beste deal qua platform.

Enkel dat deze i5 de R5 5600X 'buitenspel' zet in een vacuum vergelijking waarbij gekeken wordt naar prijs (MSRP) / prestatie zoals gebruikelijk is bij een dag 1 review. En dat AMD daar op dit moment een oorwassing krijgt is wel duidelijk, wanneer de +-€200 prijspunt cpu van partij A de +-€300 prijspunt van cpu partij B ruim verslaat op efficiëntie, gelijk is in performance, en ruim minder kost.

Ik zie die titel dan ook helemaal niet als indicatie dat de 5600X in combinatie met een AM4 moederbord nu niet meer relevant zou zijn, dat is deze immers nog altijd natuurlijk, zeker voor mensen die bijvoorbeeld al invested zijn in het AM4 platform. Maar ook voor nieuw kopers is het nog altijd een mooi platform, al zou ik dan denk ik, tenzij je nu perse een cpu nodig hebt, wachten op AM5 als je graag AMD wil, AM4 is immers wel een platform nu waar geen rek meer in zit, wil je dus kijken naar de toekomt dan is AM4 momenteel niet de beste optie meer.

Ik denk dat er veel te veel gezocht wordt in een titel, dan wat er daadwerkelijk achter zit. Als Tweakers echter inderdaad zou bedoelen dat een 5600X met een AM4 moederbord op dit moment niet meer relevant zou zijn, dan ben ik het trouwens met je eens, dan had er imho een andere titel gekozen moeten worden.

[Voor 10% gewijzigd door Dennism op 09-01-2022 09:31]

• Benjamin-
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Ik zie die titel dan ook helemaal niet als indicatie dat de 5600X in combinatie met een AM4 moederbord nu niet meer relevant zou zijn
Jij mag het anders interpreteren, maar letterlijk staat er gewoon dat in principe de 5600x niet meer meedoet volgens Tweakers.

Het argument dat we het niet zo moeten zien, is precies wat het probleem is. Ik moet er vanuit kunnen gaan, dat wat zij schrijven klopt, op het moment dat ik niet kan vertrouwen wat zij schrijven, dan is het clickbait onzin, de soort koppen die roddelbladen gebruiken om mensen het te laten lezen, terwijl het helemaal niet waar is.

Door onzin clickbait titels te gebruiken, verlaagt Tweakers zich naar een niveau die niet passend is bij de site, maar ook niet passend bij het publiek.
Voor de duidelijkheid, ik schrijf dit niet om Tweakers een hak te zetten, maar juist om te zeggen dat ze beter horen te zijn dan dit, dit is niet Tweakers waardig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee