Toon posts:

AMD EPYC / Unraid server build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-02 20:07
Ik zoek een?
AMD EPYC cpu voor mijn Unraid server met gaming VM

Wat is je budget?
Ongeveer 1200 euro. Maar er zit wat rek in

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD EPYC vanwege de PCIE lanes en vele cores

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Ik draai al een half jaar mijn Unraid server. Deze server draait wat dockers, en virtuele machines. De hardware is gewoon gaming hardare. X470 mobo met 3700X en een aantal extra componenten. Een paar weken geleden heb ik wat oude 2e hands hardware gekocht om mijn gaming VM op de snelle hardware te laten draaien en Unraid te verhuizen naar de oude hardware. Ik draai nu dus 2 systemen. Helaas merk ik toch dat ik nu bij de oudere moederbord tegen de limitatie aanloop dat er niet genoeg PCIE slots zijn. Ik wil eigenlijk ook liever 1 systeem hebben en niet meerdere kleine.

Kortom ik wil 1 krachtig systeem dat alles kan en doet dat ik wil. Nu had ik daarvoor in gedachten om een EPYC moederbordje te nemen met 7 PCIE slots. Maar dan vraag ik mij af wat de CPU performance gaat zijn ten opzichte van wat ik nu heb.

De server zoals deze maanden gedraaid heeft:
[list]
• Ryzen 3700X
• Asus X470-f gaming
• 64GB DDR4 3733 CL18
• 6800XT (gaming VM)
• GTX 1050 Ti (Plex Docker)
• 2X LSI 9211 SAS kaart
• Fractal Design ION+ 860W PSU
[/list]
En natuurlijk nog wat opslag in de vorm van HDD, SSD en NVME.

Dit systeem draaide wat Dockers, voor media en ook een paar gameserver Dockers. Daarnaast een VM voor het maken van backups, een VM voor gameservers die niet in Docker kunnen, een VM voor het leren coderen en testautomatisering en een VM als dagelijkse machine en gamen.

Probleem is daarmee dat het moederbord vol zit. De GTX 1050 Ti was verbonden met een PCIE 1x naar 16x riser. Dit werkt maar ik kan slechts 3 streams tegelijk transcoden. Plug ik de kaart direct in een 16x slot, dan kan ik er 5 doen. Nu heb ik recent mijn SAS expander kaart binnen en die heeft enkel stroom nodig. Dus een powered riser zou er dan voor kunnen zorgen dat ik een van mijn 16x slots terug heb. Maar aangezien ik nog meer hardware wil toevoegen, zou mijn bord meteen vol zitten.

Daarom wil ik dus een bord met meer sloten.
Dit is wat ik met de nieuwe server wil doen;
[list]
• AMD EPYC 24 cores of meer
• EPYC moederbord met 7 16x PCIE sloten
• 128GB ram (kan je normaal DDR4 op een serverbord prikken)
• 6800XT voor de gaming VM
• 1050 Ti voor Plex transcoding
• GTX 960 of hoger voor een HTPC VM (lager ondersteunen geen 4K HDR?)
• LSI sas kaart
• SAS expander
• 2x USB kaarten. 1 voor gaming VM en 1 voor HTPC VM.
[/list]

Een moederbord voor deze build kost ongeveer 600 tot 700 dollar op Ebay. Dat zou dan nog 600 tot 700 overlaten voor de CPU zelf. Nu kan ik er genoeg vinden van de eerste generatie EPYC. Waaronder de 7601. Maar die zijn niet zo snel. Wat denken jullie dat ik kan verwachten van die CPU als het gaat om gamen? Ik speel meestal op 5120*1440p met de settings op ultra. Ik heb liever een game die mooi is, dan hoge framerates. Mijn target framerate is wel 100FPS.

Denken jullie dat ik met 10 cores van een EPYC 7601 in games zoals Red dead redemption 2, de Assassins creeds, of wat racegames zoals Forza, Project cars of Grid de 100FPS moet kunnen halen? Of is die CPU echt te traag en kan ik beter wachten tot de 2e generatie ROME goedkoper is?

Er is geen haast bij deze build. Mijn huidige setup kan nog makkelijk een paar jaar mee, maar alvast onderzoek doen kan natuurlijk geen kwaad.

Beste antwoord (via workermaster op 10-01-2022 12:36)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
GT 1030 is ook een mogelijkheid i.p.v. die GTX 960. Scheelt weer stroom, warmte en een 6pin connector vanuit je voeding.

Games draaien prima op een Epyc, maar de 7601 is Zen (1). Zeg maar Ryzen 1600, 1800X, enz...
Rome is Zen2 (3600, 3700X, enz.)
Zou minimaal voor 7xx3 gaan als je het echt wil.

Kun je niet beter kijken naar Threadripper? Dan kun je ook unbuffered RAM gebruiken om de kosten te drukken.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

Alle reacties

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:29
Dat is een interessante vraag. Ik weet het antwoord niet. Er zijn niet veel game-benchmarks voor server processoren. Ik vraag me af of de workload van games goed bij dit soort cpu's past. Ik ben benieuwd naar de inbreng van andere tweakers.

Overigens: ik neem aan dat je tenminste voor ECC RAM gaat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
GT 1030 is ook een mogelijkheid i.p.v. die GTX 960. Scheelt weer stroom, warmte en een 6pin connector vanuit je voeding.

Games draaien prima op een Epyc, maar de 7601 is Zen (1). Zeg maar Ryzen 1600, 1800X, enz...

Kun je niet beter kijken naar Threadripper? Dan kun je ook unbuffered RAM gebruiken om de kosten te drukken.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• workermaster
PD2JK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:28:

Threadripper is zeker een goede CPU, maar heeft niet genoeg PCIE lanes. Ik zou dan de PRO variant moeten hebben, en helaas zijn die 2e hands duurder dan een 2e hands EPYC ROME.

Ik zal eens kijken naar de GT1030. Zolang die op 60fps een 4k HDR film kan afspelen, is het voor mij voldoende.

@ZatarraNL Ik heb eigenlijk nog niet gekeken naar de ram requirements. Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik de 64gb die ik al heb kan gebruiken. Dan hoef ik maar 64gb erbij te kopen. Ik denk dat voor mijn usecase ECC ram wat overkill is. Misschien kan ik op Ebay ook wel goedkoop ECC ram vinden, als dat echt nodig is voor de server. Maar dat zie ik dan wel.

• workermaster
PD2JK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:28:

Ik kwam er een paar dagen geleden achter dat PCIe bifurcation ook een optie voor mij kan zijn. Dan heb ik geen moederbord met 7 16x sloten nodig en kan ik ook met Threadripper uit de voeten.

Nu wachten tot de threadripper 3960X goedkoper wordt. De 1950X is niet zo snel en heeft helaas een oud socket.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:52
Wellicht een systeem op basis van een AMD Threadripper 2920x? Er staat er een voor 250 euro in de Vraag&Aanbod en een bijpassend moederbord kost ook niet de wereld er voor. Prijs technisch erg interessant denk ik. EPYC zou ik laten gaan, of te duur tegenover de Threadripper variant en vaker een stuk lager in mhz.

Hier draait een 2920x een met 128GB 3200Mhz ECC geheugen probleemloos en voldoet ook aan je andere eisen wat ik zo zie. :)

• workermaster
dylan111111 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:11:
Wellicht een systeem op basis van een AMD Threadripper 2920x? Er staat er een voor 250 euro in de Vraag&Aanbod en een bijpassend moederbord kost ook niet de wereld er voor. Prijs technisch erg interessant denk ik. EPYC zou ik laten gaan, of te duur tegenover de Threadripper variant en vaker een stuk lager in mhz.

Hier draait een 2920x een met 128GB 3200Mhz ECC geheugen probleemloos en voldoet ook aan je andere eisen wat ik zo zie. :)
Bedankt voor de suggestie, maar helaas zijn dat te weinig cores. Ik heb er minimaal 16 nodig. Nu weet ik dat de 2000X serie ook tot 32 cores gaat, dus dat is goed, maar helaas kan ik geen 16+ core model vinden voor een redelijke prijs.

Er staat een 1950X te koop voor 370 euro. Dat vindt ik al redelijk hoog. Qua moederbord zou ik dan wel voor een X399 Taichi gaan. Die heeft PCIe bifurcation op alle 16x sloten.

• dylan111111
workermaster schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar helaas zijn dat te weinig cores. Ik heb er minimaal 16 nodig. Nu weet ik dat de 2000X serie ook tot 32 cores gaat, dus dat is goed, maar helaas kan ik geen 16+ core model vinden voor een redelijke prijs.

Er staat een 1950X te koop voor 370 euro. Dat vindt ik al redelijk hoog. Qua moederbord zou ik dan wel voor een X399 Taichi gaan. Die heeft PCIe bifurcation op alle 16x sloten.
Probleem met de >16core 2xxx serie modellen is dat 2 CCX dies niet direct in verbinding staan met een geheugen kanaal. Je krijgt daardoor een soort NUMA architectuur wat een (flinke) impact heeft op gaming. De 3xxx serie heeft dat "probleem" niet.

De 1950x zou ik niet nemen, de 2920x met 4 core's minder is bijna even snel en kost flink minder. De 3960X zie ik het aankomende jaar ook nog niet in prijs gaan dalen om binnen je budget te komen.
workermaster schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:36:
[...]
maar helaas kan ik geen 16+ core model vinden voor een redelijke prijs.
Ja, je moet echt geluk hebben om er een te vinden en dan nog voor de juiste prijs. Ik zit ook te kijken naar een 2950x voor een "normale" prijs maar die ben ik helaas nog niet tegen gekomen.

[Voor 51% gewijzigd door dylan111111 op 10-01-2022 14:17]

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 11:46
Op zich interessante discussie...
Maar volgens mij moet je nog een keer een goede 'afweging' maken wat precies je requirements zijn.
Je wilt om een bepaalde reden heel veel PCIe slots.
Maar zegt niet echt goed 'waarom' je die wilt.
Wat moet er precies in die PCIe sloten, en waarom?
Bijv. Welke uitbreidingskaarten heb je nodig om welke reden?
En ik heb ook de indruk dat je USB kaartjes in er wilt stoppen voor toewijzen (van een hele USB-kaart?) aan een VM of zo?
Waarom moet het allemaal in één PC?
Je kunt ook een tweede PC ernaast zetten en daar VM's draaien die je benadert via Remote Desktop...
Waarom zou dat voor jou niet werken voor bepaalde VM's ?
Waar denk je welk budget voor beschikbaar te hebben?
etc.

• dylan111111
kh65 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:23:
Op zich interessante discussie...
Maar volgens mij moet je nog een keer een goede 'afweging' maken wat precies je requirements zijn.
Je wilt om een bepaalde reden heel veel PCIe slots.
Maar zegt niet echt goed 'waarom' je die wilt.
Wat moet er precies in die PCIe sloten, en waarom?
Bijv. Welke uitbreidingskaarten heb je nodig om welke reden?
En ik heb ook de indruk dat je USB kaartjes in er wilt stoppen voor toewijzen (van een hele USB-kaart?) aan een VM of zo?
Waarom moet het allemaal in één PC?
Je kunt ook een tweede PC ernaast zetten en daar VM's draaien die je benadert via Remote Desktop...
Waarom zou dat voor jou niet werken voor bepaalde VM's ?
Waar denk je welk budget voor beschikbaar te hebben?
etc.
Het meeste wat je vraagt staat goed beschreven in zijn eerste post.
Probleem is dat de requirements +16 core's, + voor gaming + budget niet goed te combineren zijn op dit moment.

• kh65
dylan111111 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Het meeste wat je vraagt staat goed beschreven in zijn eerste post.
Probleem is dat de requirements +16 core's, + voor gaming + budget niet goed te combineren zijn op dit moment.
Ik had de startquote best wel doorgelezen en net nog een keer, en ik zie
nog steeds niet waarom er zoveel PCIe slots nodig zijn.
Er staat bijv. alleen maar dat er een grafische kaart + 2x SAS kaarten in moeten +
'meer hardware willen toevoegen'.

Ik zou anders willen redeneren --> Welke dingen heb je waarom op diezelfde bak nodig?

Een machine kopen waar je dagelijks op werkt + allerlei eisen m.b.t. hardware uitbreiding
die niet heel concreet worden daar kan ik ook geen goed advies over geven...

Bijv. al de gerelateerde handige info: Hoeveel NVME storage is nodig? hoeveel PCIe slots?

Als je Thunderbolt zou hebben (wat ik ook heb) kan er ook nog een externe PCIe enclosure aan.
En als je geld over hebt is dat geen issue, maar heb je dat er voor over?

Ik kan prima uit de voeten met mijn Ryzen 5900X en voor echt veel Memory capaciteit
heb ik ook nog een quad CPU 64-core AMD Server bak staan met (oudere) opteron 6275 CPU's.
Ook wel redelijk veel PCIe lanes, maar niet echt geschikt voor recente games schat ik zo in.

• workermaster
kh65 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Ik had de startquote best wel doorgelezen en net nog een keer, en ik zie
nog steeds niet waarom er zoveel PCIe slots nodig zijn.
Er staat bijv. alleen maar dat er een grafische kaart + 2x SAS kaarten in moeten +
'meer hardware willen toevoegen'.

Ik zou anders willen redeneren --> Welke dingen heb je waarom op diezelfde bak nodig?

Een machine kopen waar je dagelijks op werkt + allerlei eisen m.b.t. hardware uitbreiding
die niet heel concreet worden daar kan ik ook geen goed advies over geven...

Bijv. al de gerelateerde handige info: Hoeveel NVME storage is nodig? hoeveel PCIe slots?

Als je Thunderbolt zou hebben (wat ik ook heb) kan er ook nog een externe PCIe enclosure aan.
En als je geld over hebt is dat geen issue, maar heb je dat er voor over?

Ik kan prima uit de voeten met mijn Ryzen 5900X en voor echt veel Memory capaciteit
heb ik ook nog een quad CPU 64-core AMD Server bak staan met (oudere) opteron 6275 CPU's.
Ook wel redelijk veel PCIe lanes, maar niet echt geschikt voor recente games schat ik zo in.
Een stukje daaronder staat wat ik er nu mee wil doen met de verwachte onderdelenlijst:
• AMD EPYC 24 cores of meer
• EPYC moederbord met 7 16x PCIE sloten
• 128GB ram (kan je normaal DDR4 op een serverbord prikken)
• 6800XT voor de gaming VM
• 1050 Ti voor Plex transcoding
• GTX 960 of hoger voor een HTPC VM (lager ondersteunen geen 4K HDR?)
• LSI sas kaart
• SAS expander
• 2x USB kaarten. 1 voor gaming VM en 1 voor HTPC VM.

Er zijn in dat geval 3 videokaarten met een 16x connector. Daarmee zou ieder AM4 bord vol zitten. Daar moet dan nog een 8x SAS kaart en 2 1X usb kaarten bij. Daarom heb ik zoveel PCIe sloten nodig.

Nu kwam ik er wel achter dat ik ook usb aparaten via Unraid aan een VM kan koppelen zonder de volledige kaart via passthrough toe te wijzen. Dat zou dus, met wat gepuzzel, 2 1x usb kaarten schelen.

Dan heb ik alsnog 4 16x sloten nodig. Daarvoor moet ik dus wel threadripper of EPYC hebben. Threadripper is in dit geval de beste keuze voor mij. Daarnaast heb ik liever ook wat extra sloten over zodat ik er later iets bij kan prikken. Een threadripperbord met 4 16x sloten die bifurcation ondersteund, is dus ideaal voor mij.

NVME heb ik bewust niet vermeld. Vrijwel alle moederborden ondersteunen dit en ik heb enkel 1 NVME voor de gaming vm. De rest is allemaal SATA SSD en normale HDD's.

Terugkomend op je vraag waarom ik niet gewoon 2 machines draai. Dat is wat ik op dit moment doe, maar ik geef de voorkeur aan 1 machine. Daar heb ik verschillende redenen voor, zoals lagere power consumption, minder hardware te onderhouden, minder ruimte in een kast nodig, slechts 1 ethernet kabel nodig (de router zit al vol en ik wil graag een poort vrij maken).

• kh65
Dank voor de voor mij beter leesbare requirements.

Inderdaad zou ik eerst kijken naar zaken als USB kaarten die je fysiek aan een VM wilt toewijzen.
Lijkt mij erg overdone --> Wat ga je vanuit die VM benaderen aan USB devices?

Daarnaast vraag ik me echt af waarom je 3 videokaarten in één machine nodig hebt.
Gaat die HTPC tegelijk met je gaming activiteiten een apart/ander beeldscherm aansturen?
Als je een game in een VM wilt draaien, dan vraag ik me af of je dat extra HTPC beeldscherm
niet gewoon beter kunt combineren met je main video-kaart.

En je wilt blijkbaar erg graag overal een VM voor.
Met liefst ook nog een hardware toegewezen PCIe slot per VM...
Tja, dan heb je veel PCIe x4+ slots nodig.

En blijkbaar wil je er ook nog heel veel Disks aan... Is het niet logischer om dat in een SAN te zetten?
En dan een 10Gbit netwerk verbinding van het moederbord om het aan te sturen?

Voor mij combineer je te veel, en blijkbaar zijn de kosten ook niet echt het probleem.
En dan kan dit inderdaad.
Ik denk dat je met een Threadripper dezelfde functionaliteit kunt halen zonder echt het
verschil te merken...
Zal misschien iets minder VM's zijn.

• workermaster
kh65 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:37:
Dank voor de voor mij beter leesbare requirements.

Inderdaad zou ik eerst kijken naar zaken als USB kaarten die je fysiek aan een VM wilt toewijzen.
Lijkt mij erg overdone --> Wat ga je vanuit die VM benaderen aan USB devices?

Daarnaast vraag ik me echt af waarom je 3 videokaarten in één machine nodig hebt.
Gaat die HTPC tegelijk met je gaming activiteiten een apart/ander beeldscherm aansturen?
Als je een game in een VM wilt draaien, dan vraag ik me af of je dat extra HTPC beeldscherm
niet gewoon beter kunt combineren met je main video-kaart.

En je wilt blijkbaar erg graag overal een VM voor.
Met liefst ook nog een hardware toegewezen PCIe slot per VM...
Tja, dan heb je veel PCIe x4+ slots nodig.

En blijkbaar wil je er ook nog heel veel Disks aan... Is het niet logischer om dat in een SAN te zetten?
En dan een 10Gbit netwerk verbinding van het moederbord om het aan te sturen?

Voor mij combineer je te veel, en blijkbaar zijn de kosten ook niet echt het probleem.
En dan kan dit inderdaad.
Ik denk dat je met een Threadripper dezelfde functionaliteit kunt halen zonder echt het
verschil te merken...
Zal misschien iets minder VM's zijn.
Goede punten. Ik zal proberen om mijn gedachten wat beter uit te leggen.

Ik heb een Unraid server met ongeveer 70TB aan opslag. Van een groot gedeelte van deze opslag, wil ik graag een backup hebben. Voor de veiligheid is het natuurlijk het beste dat zo weinig mogelijk systemen/apps toegang hebben tot mijn opslag. De Dockers op Unraid hebben volledige toegang tot de opslag.
De backup wordt gemaakt met Backblaze. Backblaze werkt niet op Unraid.

Met dit in gedachte houdend, kom ik op de volgende configuratie;
- VM 1. Backups. Dit is de enige machine die volledige toegang tot mijn storage heeft. Er worden geen andere zaken met deze VM gedaan. Deze heeft geen usb devices nodig. Ik bestuur die via Teamviewer of VNC viewer. Maar deze is zo ingesteld dat ik er eigenlijk nooit op hoef te zijn. Aanzetten en draaien dus. 24/7 uptime.

- VM 2. Gameserver. Geen usb of andere devices nodig. Besturing via Teamviewer en later ook voor vrienden/collega's via remote desktop. Deze is enkel in gebruik voor het hosten van games die niet in een Docker container kunnen draaien. Omdat ik ook anderen toegang wil geven tot deze server, wil ik niet hebben dat deze toegang heeft tot mijn server, of enige andere data. Deze is dus enkel voor het hosten van games en wordt verder zo ingericht dat die ook nergens anders bij kan komen. Games hosten op VM 5 gaat niet lukken omdat ik niet wil dat anderen toegang hebben tot mijn gaming systeem. 24/7 uptime.

- VM 3. Programmeren / testautomatisering. Ik ben werkzaam als Agile test engineer. Ik wil graag testautomatisering leren. Omdat je voor TA en programmeren soms redelijk wat zaken moet installeren, en ik een talent heb voor het slopen van zaken, wil ik een VM puur het voor het leren coderen en TA. Mocht het ooit fout gaan, dan is er geen man overboord. Ook deze VM wordt met Teamviewer aangestuurd. Geen USB devices nodig. Staat soms een paar uur aan.

- VM 4. HTPC. Deze is voor het aansturen van alle media. De reden dat ik deze VM wil, en niet VM 5 wil gebruiken, is omdat de videokaart van VM 5 niet genoeg outputs heeft, en dat ik graag die VM wil personaliseren voor media. Gebruik met afstandsbedieningen, big picture modus, misschien een dedicated geluidskaart. Deze VM zal ook USB nodig hebben, maar dat moet kunnen zonder extra USB kaart. Ik verwacht dat er aan deze VM een projector en een TV (mogelijk 2) komen te hangen.

VM 5. Gaming VM. Deze krijgt de meeste cores, ram, de RX6800XT, onboard USB controller en dedicated NVME. Aan de videokaart hangen 2 schermen. Daardoor heb ik niet genoeg aansluitingen over om nog een paar andere schermen aan te sturen. Hier hangen nu 2 schermen aan, met mogelijk nog een 3e in de toekomst.

Soms hang ik mijn TV aan de gaming pc. Kijk ik dan een film of serie, dan moet ik de software aanpassen. Daarmee bedoel ik het aanpassen van de audio output, Plex naar TV modus zetten.
Nu zijn dit nog kleine dingen en ik woon alleen. Dus VM 4 en 5 staan wel beide tegelijk aan, maar worden niet tegelijk gebruikt. In de toekomst kan het, met een relatie, best voorkomen dat VM 4 en VM 5 tegelijk moeten draaien.

Dit verklaart de 2 videokaarten en alle VM's. De 3e videokaart is puur voor Plex transcoden.

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
workermaster schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:51:

De backup wordt gemaakt met Backblaze. Backblaze werkt niet op Unraid.
Maar duplicati wel, te krijgen via de apps. Ik maak elke nacht een backup van m'n appdata, system en alle dockers naar Backblaze.

Ben je er al uit qua hardware? Ik zit momenteel ook te kijken naar server-oplossingen. Ik heb nu Unraid draaien op een Aorus Z390 Pro met een Intel i7-8700. Die heeft te weinig PCIE-lanes en eigenlijk ook te weinig cores.
Momenteel draai ik geen VM's op de Unraidserver, maar ik wil dit eigenlijk wel graag doen. Ik ga niet zo erg vaak en dan is die grote aparte gaming PC een beetje overkill geworden. Dan liever die dikke videokaart in de Unraidserver en een VM die ik af en toe aanslinger.
Ook recent een Asus Hyper M.2 kaart gekocht waar je 4 NVME's op kunt prikken. Had alleen even niet gezien dat mijn mobo dat helemaal niet ondersteunt... Dus die draait nu helaas met maar 1 drive erop.

Kortom: tips welkom.
Mijn eisen:
- minimaal 12 cores
- 32 GB RAM minimaal, liever 64GB
- 4x PCIE-16x sleuven, PCIE 4.0 vind ik niet perse heel boeiend maar is wel leuk.
- minimaal 4 SATA aansluiting on board.
- budget? Niet teveel >:)

• workermaster
zaphod_b schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Maar duplicati wel, te krijgen via de apps. Ik maak elke nacht een backup van m'n appdata, system en alle dockers naar Backblaze.

Ben je er al uit qua hardware? Ik zit momenteel ook te kijken naar server-oplossingen. Ik heb nu Unraid draaien op een Aorus Z390 Pro met een Intel i7-8700. Die heeft te weinig PCIE-lanes en eigenlijk ook te weinig cores.
Momenteel draai ik geen VM's op de Unraidserver, maar ik wil dit eigenlijk wel graag doen. Ik ga niet zo erg vaak en dan is die grote aparte gaming PC een beetje overkill geworden. Dan liever die dikke videokaart in de Unraidserver en een VM die ik af en toe aanslinger.
Ook recent een Asus Hyper M.2 kaart gekocht waar je 4 NVME's op kunt prikken. Had alleen even niet gezien dat mijn mobo dat helemaal niet ondersteunt... Dus die draait nu helaas met maar 1 drive erop.

Kortom: tips welkom.
Mijn eisen:
- minimaal 12 cores
- 32 GB RAM minimaal, liever 64GB
- 4x PCIE-16x sleuven, PCIE 4.0 vind ik niet perse heel boeiend maar is wel leuk.
- minimaal 4 SATA aansluiting on board.
- budget? Niet teveel >:)
Ik gebruik de een van de CA plugins voor het wekelijks maken van een backup van de appdata en flash drive.

Backblaze werkt inderdaad wel op Unraid, maar dat is Backblaze B2. Ik heb de personal versie, en die wil niet op Linux draaien.

Helaas ben ik er nog steeds niet helemaal uit. De laatste maanden draai ik 2 systemen, en hoewel dat prima werkt, ben ik steeds meer aan het kijken om het toch samen te voegen. Of de andere kant op te gaan en 3 systemen neer te zetten. Maarja de stroom is tegenwoordig ook aardig duur.

Ik houd al een aantal maanden Ebay en Tweakers in de gaten voor een goedkope Threadripper 3960x of 3970x. Helaas nog niet gevonden. Ook de moederborden voor die chips zijn steeds duurder. Ik heb toevallig vorige week besloten dat een Threadripper systeem gewoon te duur is in aanschaf. Zeker als je die na een jaar of 5 weer gaat vervangen.

Mijn huidige plan is even afwachten wat de nieuwe generatie Ryzen gaat doen. Met wat creatief zijn, kan ik uit de voeten met een 7950X. Ondertussen heb ik namelijk geen behoefte meer aan een HTPC VM. Dat heb ik opgelost met wat splitters aan de beeldkabels, en ik gebruik nu mijn gaming machine voor de media. Mocht ik alsnog ooit een HTPC willen, dan bouw ik daar wel een machine voor. Ik heb nu een serverrack thuis staan, dus daar kan genoeg hardware in.

Ik denk dat je eis voor 4 X16 sloten het probleem gaat zijn. Dat is ook waar ik hard tegenaan ben gelopen. Kan je het niet met 3 af? Dan zou je kunnen kijken naar een 2ehands 3900X.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zaphod_b
Ik zou willen dat ik daar de ruimte voor heb, een serverrack. Lijkt me erg relaxed. Dat wil je toch in een ruimte hebben waar je niet lang verblijft, zoals een opslaghok of zo. Ivm lawaai enzo.

En je hebt gelijk, de prijzen voor TR-CPU's zijn eigenlijk gewoon bezopen. En de moederborden stijgen inderdaad in prijs, ook wel vrij bizar.

Aantal PCI-E slots:
1 x min 4x slot voor m'n Coral TPU's (voor Frigate, AI herkenning van objecten). Zitten op een PCIE-NVME insteekplankje
1x min 16x slot voor m'n Asus Hyper M.2 v2 plankje voor 4 NVME-SSD's waar er helaas nu maar 1 in kan...
1x min 16x slot voor een AMD RX6900XT voor een gaming VM
1x min 8x slot voor een wat oudere AMD kaart voor VM

Die laatste is inderdaad wel optioneel.. Maar bifurcatie is geen optionele feature en er zijn helaas maar weinig moederborden voor consumenten die dit ondersteunen. Helaas is het ook geen feature die Tweakers noemt in de pricewatch.

In m'n gaming rig zit een Ryzen 5900x met een MSI MAG B550 Tomahawk moederbord. Die heeft helaas maar 2 sloten van 16x lengte en als je slot 1 en 2 beiden gebruikt zijn ze beiden ook maar 8x qua snelheid.
Ik ga eens nazoeken hoeveel PCIE-lanes die CPU eigenlijk heeft en of ik geholpen zou zijn met een ander moederbord.

Zou ergens ook wel jammer zijn als ik die gaming rig af ga breken. Wel erg tevreden met m'n wit/paarse Setup in die prachtige witte DerBauer LianLi case met paarse RGB-fans, AIO etc ;).

Lastig, al die keuzes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
houd er rekening mee dat diverse Anti-Cheat software voor games moeilijk gaan doen wanneer je een VM gebruikt.
ook qua energie verbruik gaat je meer verbruiken dan wanneer je een los staande game pc gebruikt (mits je deze dan niet 24/7 aan laat ;) ), de GPU staat namelijk altijd aan, al zou ie wat minder kunnen verbruiken als de de VM aan laat...

Ik heb een tijdje mijn desktop als VM op unRAID gedraaid (threadripper 1950x), van af gestapt omdat de amd Vega64 last heeft van de reset bug (is inmiddels een plugin voor) de 6800xt heeft hier dacht ik geen last van.

voor Threadripper/Epyc spul, houd Ebay in de gaten, staan geregeld goeie deals tussen ;)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• workermaster
geenwindows schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:22:
houd er rekening mee dat diverse Anti-Cheat software voor games moeilijk gaan doen wanneer je een VM gebruikt.
ook qua energie verbruik gaat je meer verbruiken dan wanneer je een los staande game pc gebruikt (mits je deze dan niet 24/7 aan laat ;) ), de GPU staat namelijk altijd aan, al zou ie wat minder kunnen verbruiken als de de VM aan laat...

Ik heb een tijdje mijn desktop als VM op unRAID gedraaid (threadripper 1950x), van af gestapt omdat de amd Vega64 last heeft van de reset bug (is inmiddels een plugin voor) de 6800xt heeft hier dacht ik geen last van.

voor Threadripper/Epyc spul, houd Ebay in de gaten, staan geregeld goeie deals tussen ;)
Ik hoop juist het energieverbruik omlaag te krijgen. Mijn game pc staat ongeveer 14 tot 16 uur per dag aan. Meestal wel idle, of die speelt media af. Ik hoopte dat het idle verbruik van een videokaart in de server op 24h, lager zou zijn dan het standaard verbruik van de volledige game pc op 16h. Plus als ik toch mijn server moet upgraden, en de game pc ook een upgrade kan krijgen, dan liever combineren.

Ik heb nog geen leuke deals gezien met een treadripper op Ebay. Misschien kijk ik niet vaak genoeg. Momenteel zijn er wel een paar rond de 1400 dollar, maar dat is nog aardig duur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
workermaster schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik hoop juist het energieverbruik omlaag te krijgen. Mijn game pc staat ongeveer 14 tot 16 uur per dag aan. Meestal wel idle, of die speelt media af. Ik hoopte dat het idle verbruik van een videokaart in de server op 24h, lager zou zijn dan het standaard verbruik van de volledige game pc op 16h. Plus als ik toch mijn server moet upgraden, en de game pc ook een upgrade kan krijgen, dan liever combineren.

Ik heb nog geen leuke deals gezien met een treadripper op Ebay. Misschien kijk ik niet vaak genoeg. Momenteel zijn er wel een paar rond de 1400 dollar, maar dat is nog aardig duur.
ligt er ook aan welke serie je wilt, de 3000 serie is inderdaad duur, zowel cpu als moederbord.
de 1000/2000 serie is wat goedkoper, hier op V&A staan 2 moederborden te koop voor de 1000/2000 serie.
EPYC is dan weer duurder, ook omdat die ECC ram nodig heeft...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• workermaster
geenwindows schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:28:
[...]

ligt er ook aan welke serie je wilt, de 3000 serie is inderdaad duur, zowel cpu als moederbord.
de 1000/2000 serie is wat goedkoper, hier op V&A staan 2 moederborden te koop voor de 1000/2000 serie.
EPYC is dan weer duurder, ook omdat die ECC ram nodig heeft...
Persoonlijk wil ik liever niet een generatie omlaag gaan. Ik game nu op een 3700X en die heeft het soms best zwaar. Dan kan ik wel meer cores toewijzen, maar ik heb liever ook dat ze sneller zijn. Het verschil tussen een 2000x core en 3000x core is voor mij te groot, zeker gezien het NUMA verhaal.

Jammer dat AMD zo weinig focus op nieuwe treadrippers heeft. De 5000 serie is vooralsnog enkel voor Lenovo en zen 4 komt er al aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zaphod_b
Voor zover ik weet heeft Threadripper ook ECC nodig.
*edit*: TR ondersteunt ECC, maar heeft het niet perse nodig. Niet elk moederbord dat TR ondersteunt ondersteunt ook ECC dus opletten!

En inderdaad, de 3000-serie Threadrippers hebben weinig aandacht gekregen en zijn totaal overpriced momenteel. Hopelijk gaan die prijzen snel dalen als de nieuwe series komen.

Epyc is IMHO totale overkill voor alle usecases zoals hierboven beschreven. Dat heb je wellicht nodig als je iets doet met machine learning, 3d-rendering, wetenschappelijke simulaties etc.
Threadripper is voor de meeste desktops al totaal overkill.

[Voor 12% gewijzigd door zaphod_b op 07-06-2022 08:58]

• zaphod_b
BTW, waarom een aparte VM voor HTPC? Is dat niet wat achterhaald? Elke TV heeft tegenwoordig de mogelijkheid om de Plex-app te installeren. Een docker met een plex-server voldoet dan al.
Kortom, koppel je TV niet meer rechtstreeks, maar stream via je (gigabit) netwerk :).

• workermaster
zaphod_b schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:26:
BTW, waarom een aparte VM voor HTPC? Is dat niet wat achterhaald? Elke TV heeft tegenwoordig de mogelijkheid om de Plex-app te installeren. Een docker met een plex-server voldoet dan al.
Kortom, koppel je TV niet meer rechtstreeks, maar stream via je (gigabit) netwerk :).
Docker met Plex heb ik al. De reden waarom ik graag een VM wil, is omdat mijn huidige TV steeds crasht bij gebruik van de Plex app. En daar heb ik ook nooit 5.1 geluid op gehad. Ik ben wel aan het kijken of een Nvidia shield pro iets kan zijn.

• zaphod_b
Oei. Dat is inderdaad beroerd. Ik ben zeer tevreden met de Apple TV 4K. Top beeld, plex werkt uitstekend en nooit problemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee