Toon posts:

GPU error na W1 update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-01 11:38
Omdat W11 pro uit is en ik van een schone lei wilden beginnen heb ik een cleane install gedaan van W10 naar W11. De PC draaide nu reeds 1 jaar probleemloos op W10 pro. (Desktop pc, AMD 5800x, 16Gb, 1TB 980pro, GT 1030). Ik gebruik de PC enkel via Remote desktop (RMD local user) via mijn Mac. Er draait een bepaalde software op.

Probleem
W11 stond er 1 dag op en ik merkte dat het beeld 2x per dag 2 tot 3 seconden een zwart scherm kreeg. Het begon eerst met bepaalde delen van het scherm die zwart werden (vierkante blokken zwart, 2cm op 3cm) maar nu is heel het scherm helemaal zwart voor een korte tijd.

Errors en benchmarks

- Event viewer Als dit gebeurd is dit terug te zien in de W11 event viewer log:
Warning: "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered." Event ID 4101

- BurninTest(Passmark) full system check gaf een erop op 2D graphics memory "Error setting up memory test" Alle andere tests zoals CPU en 3D GPU stress tests gingen perfect.

- GPU user benchmark error: "Direct 3D does not work over a remote session"

- Passmark 2D benchmark wert perfect en geeft een 2D graphics mark score van 600.

- Passmark 3D benchmark geeft een error: Failed to create Direct 3D environment, most likely this means that your card does not support Direct 11. This can also occur if your monitor is set to portrait mode. (Mogelijk ook hier een beperking van Remote Desktop.)

- Passmark CPU -

Reeds getest
- 2x System Ram diagnostics test bij boot = 0 errors.
- Nvidia drivers opnieuw installeren (497.29 van 20dec 2021)
- CCleaner registry fixes.
- Het internet afgezocht, ik zie niemand met gelijkaardige problemen.
- RMD getest op andere windows PC, zelfde probleem.
- HyperV manager installeren voor GPU acceleratie toe te laten via remote desktop (RMD).

Conclusie tot zover:

Het is geen verbindingsprobleem van Remote Desktop (RMD) sinds de display drivers effectief crashed. (Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.) Mogelijk is wel de RMD API van W11. Ik moet nog lokaal testen maar heb de PC niet bij de hand dus ik ga er ergens vanuit dat er iets mis is met RMD + W11. Ik ga nog verder op deze combinatie zoeken. Het lijkt er immers op dat 3D applicaties en Benchmark gewoon moeten werken in RMD.

Edit1:
Blijkbaar is GPU acceleratie op Remote Desktop nu standaard uitgeschakeld via een Windows update wegens een beveiligingslek Ik heb deze tutorial gevonden om de feature (Hyper-V manager) terug te activeren: https://knowledge.civilge...microsoft-remote-desktop/

resultaat: Burnin 2D memory geeft nog steeds de error.

Raar: 3D Graphic mark geeft nu een iets andere error: Invalid Video mode. No hardware acceleration. Error code: D3DERR_INVALIDCALL. Het rare is dat hij nu wel doorgaat met de 3D DX11 test terwijl hij voor edit 1 gewoon stopte. Op het einde krijg ik wel geen PCmark 3D score.

GPU user benchmark (Zelfde error: Direct 3D does not work over a remote session) Maar ook hier is het opmerkelijk dat de 3D test wel doorgaat met de andere GPU onderdelen (mogelijk enkel 2D zaken) want de 3D test komt erdoor als 'incomplete".

Status: niet opgelost, nagaan of bovenstaande aanpassingen de crashende display driver en het zwarte scherm oplossen.

[Voor 21% gewijzigd door Coolstart op 04-01-2022 19:58]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee