Toon posts:

Advies gevraagd voor leg plan en offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• STNdus
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wij zouden graag zonnepanelen willen plaatsen maar kunnen wel wat advies gebruiken.

Situatie is als volgt:
We hebben in de tuin de beschikking over een tuinhuisje die we vol kunnen leggen, en het schuine dak (west) van het huis.

Ik heb meerdere offertes aangevraagd maar bij deze offerte had ik het juiste gevoel.
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak: ongeveer 36m2
Schuin dak (west): ongeveer 30m2 links en 30m2 recht van het huis. Dakhelling 45 graden
Schaduw
In de tuin staan 4 bomen (platanen) die in de zomer ongeveer 3 meter in de lucht groeien en rond oktober kort snoeien.
Jaarverbruik
Jaarverbruik 4254 kWh maar verwacht komend jaar een stijging i.v.m. aanschaf hybride auto.
Wie gaat het project uitvoeren
Door de leverancier van de zonnepanelen
Reeds verkregen offertes
Regio
Noord Brabant

Ik ben benieuwd naar jullie advies omtrent het leg plan en of de offerte qua prijs ook goed is.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
€1,04/Wp is voor Solaredge echt niet verkeerd.
Maar een string-omvormer systeem zou voordeliger kunnen.

Stap1: Ga goed stevig zitten. Open de site van Eneco, en vul in je 4200kWh verbruik in (2978 piek, 1266 dal)...
En geef 10000kWh opwek/teruglevering.

Raap je kin van de grond en beantwoord deze vraag: Waarom leg je het dak niet vol?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• STNdus
  • Nu online
Maar dat ligt nu rond de 9cent toch? Ik had begrepen dat de saldering over een aantal jaren vervalt.

• Ronald
Duidelijk niet de instructie opgevolgd...

Die is met de prijsidioterie mee gestegen... En staat nu op 46ct bij reputabele leveranciers zoals Eneco...

Dus terugleveren levert op het moment vele malen meer op dan saldering ooit gedaan heeft...

[Voor 24% gewijzigd door Ronald op 04-01-2022 20:59]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Ja, nu zal dat wel geen blijvertje zijn, die huidige tarieven. Maar goed, dan nog.

Salderen is nog niets over besloten. Dus of, wanneer en hoe snel weet alleen de kristallen bol. Vooralsnog verdien je die panelen dit jaar al wel half terug voordat de nieuwe regering werkelijk samengesteld is, bij wijze van spreken.

(Half is natuurlijk overdreven, maar je moest het sommetje met de huidige cijfers echt eens maken)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:15
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:58:
Duidelijk niet de instructie opgevolgd...

Die is met de prijsidioterie mee gestegen... En staat nu op 46ct bij reputabele leveranciers zoals Eneco...

Dus terugleveren levert op het moment vele malen meer op dan saldering ooit gedaan heeft...
Precies, morgen installateur bellen met de opdracht om alles vol te leggen (tuinhuis en westdak past veel meer op). Waarom ook niet het oost dak?

Sluit daarna voor 1 jaar het eneco contract af met 45 cent teruglevering.

Stel je hebt 34 panelen die 11000 kwh opwekken voor 13000 euro aan kosten. Eigen verbruik is 4200 kwh wat 65 cent/kwh bespaart = 2700 euro besparing.

Maar nu komt de klapper, er is nog 11-4.2= 6800 kwh over. Hier krijg je 45 cent/kwh voor = 3060 euro.

Besparing jaar 1 = 2700 + 3060 = 5760 euro in jaar 1!

5760/13000 = 44% al terug verdient in jaar 1. En dit allemaal door de absurde teruglever vergoeding.

Dus, ik zie super veel dak ruimte, zet dit oppervlak aan het werk en ga op een mooie vakantie volgend jaar!

Als je niet genoeg geld hebt wil ik het wel aan je lenen voor 5 % :p

• Ronald
Ik twijfel of 46ct de norm blijft... Maar terug naar 9ct is denk ik ook vergezocht... Er zijn geopolitieke redenen voor deze prijs...
(Ik roep al jaren: kan het milieu je aan je spreekwoordelijke roesten, geopolitiek is ruim voldoende reden voor verduurzaming... Maar zo duidelijk zag ik hem ook niet aankomen)

Ik kan een set op pal noord rendabel maken op zo'n 20ct... En 30% pakken in jaar 1 met deze tarieven.

@mathijshooi proxy panelen!

[Voor 24% gewijzigd door Ronald op 04-01-2022 21:39]

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:36:
Ik twijfel of 46ct de norm blijft... Maar terug naar 9ct is denk ik ook vergezocht... Er zijn geopolitieke redenen voor deze prijs...
(Ik roep al jaren: kan het milieu je aan je spreekwoordelijke roesten, geopolitiek is ruim voldoende reden voor verduurzaming... Maar zo duidelijk zag ik hem ook niet aankomen)

Ik kan een set op pal noord rendabel maken op zo'n 20ct... En 30% pakken in jaar 1 met deze tarieven.

@mathijshooi proxy panelen!
Ik denk ook cker niet dat die 45 cent de norm blijft.

Maar je kan er nu dus wel maximaal van profiteren voor 1 jaar en al bijna de helft van je installatiekosten binnen een jaar terug verdienen! De rest van de jaren zorgt wel voor de rest, ook bij 10 cent TLV.

• STNdus
  • Nu online
Bedankt voor jullie terugkoppeling. Ik heb bij de leverancier een nieuwe offerte opgevraagd.

Is het mogelijk om alleen voor het stroom een jaar contract af te sluiten en het gas te houden zoals het nu is? Ik zit toevallig bij Eneco maar ga voor het gas anders veel meer betalen.

• STNdus
  • Nu online
mathijshooi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Precies, morgen installateur bellen met de opdracht om alles vol te leggen (tuinhuis en westdak past veel meer op). Waarom ook niet het oost dak?

Sluit daarna voor 1 jaar het eneco contract af met 45 cent teruglevering.

Stel je hebt 34 panelen die 11000 kwh opwekken voor 13000 euro aan kosten. Eigen verbruik is 4200 kwh wat 65 cent/kwh bespaart = 2700 euro besparing.

Maar nu komt de klapper, er is nog 11-4.2= 6800 kwh over. Hier krijg je 45 cent/kwh voor = 3060 euro.

Besparing jaar 1 = 2700 + 3060 = 5760 euro in jaar 1!

5760/13000 = 44% al terug verdient in jaar 1. En dit allemaal door de absurde teruglever vergoeding.

Dus, ik zie super veel dak ruimte, zet dit oppervlak aan het werk en ga op een mooie vakantie volgend jaar!

Als je niet genoeg geld hebt wil ik het wel aan je lenen voor 5 % :p
Volgens de leverancier krijg je de 45cent alleen over wat je verbruikt. Wat door boven komt ligt rond de 9cent. Klopt dit?

• Ronald

• mathijshooi
STNdus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Volgens de leverancier krijg je de 45cent alleen over wat je verbruikt. Wat door boven komt ligt rond de 9cent. Klopt dit?
Het staat er zo duidelijk als maar kan. 45.845 cent voor iedere terug geleverde kwh na saldering. Leveranciers zijn niet altijd de meest slimme personen helaas. Daarom hebben we elkaar ook hier op dit forum om second opinions te vragen :p

[Voor 12% gewijzigd door mathijshooi op 05-01-2022 12:18]

• STNdus
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Het staat er zo duidelijk als maar kan. 45.845 cent voor iedere terug geleverde kwh na saldering. Leveranciers zijn niet altijd de meest slimme personen helaas. Daarom hebben we elkaar ook hier op dit forum om second opinions te vragen :p

[Afbeelding]
Bedankt! Is het mogelijk om alleen een contract voor stroom af te sluiten en het gas te laten zoals het is?

• mathijshooi
STNdus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Bedankt! Is het mogelijk om alleen een contract voor stroom af te sluiten en het gas te laten zoals het is?
Je kan apart een stroom contract afsluiten.

Of het mogelijk is om bij je huidige contract alleen het stroom gedeelte stop te zetten zou je moeten navragen.

• STNdus
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Je kan apart een stroom contract afsluiten.

Of het mogelijk is om bij je huidige contract alleen het stroom gedeelte stop te zetten zou je moeten navragen.
Ik heb op dit moment geen contract.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:35
STNdus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Compuchip87 in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Ja je kan bij een andere aanbieder een nieuw contract voor alleem stroom afsluiten. Wij zitten blijkbaar in hetzelfde schuitje en dit vroeg ik mij eerder ook af.

• mathijshooi
STNdus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Dan ben je vrij om te gaan en staan waar je maar wil.

Ik zou maar een belletje wagen met Eneco.

• STNdus
  • Nu online
mathijshooi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Dan ben je vrij om te gaan en staan waar je maar wil.

Ik zou maar een belletje wagen met Eneco.
Dankjewel. Ga ik morgen maar even doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee