Toon posts:

Mediaserver, TV, Fritz!Box en connectbox netwerk problemen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kostenzer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-01 19:21
Allereerst nog de beste wensen voor 2022.

Ik postte dit bericht al ergens anders. Gezien daar totaal geen reacties op mijn vraag kwamen voel ik me vrij het ook ergens anders te proberen.
Wij willen een mediaserver gaan gebruiken. Daarom installeerde ik de Universal Media Server. Die werd door de tv niet herkend. Daarna werd de Jellyfin mediaserver geïnstalleerd. Ging al wat beter, maar werd ook niet herkend door de tv. Het ip adres van de tv wordt niet herkend in het netwerk. Daarna heb ik de tv maar totaal gereset. Veel werk maar geen verbetering.
Ondertussen weet ik iets meer, maar dat helpt me niet verder. :'(
De situatie:
Ziggo connectbox op 192.168.2.1. Geen wifi, één aansluiting naar de FRITZ!Box 192.168.1.250. Daar is verder alles op aangesloten.
De TV -Android- geeft aan dat hij op het netwerk aangesloten is met de kabel......
De FRITZ!Box, denkt daar anders over. De TV staat niet bij de actieve als ongebruikte verbindingen. Ook met arp -a wordt er niets gevonden. Als ik hem er in de FRITZ!Box er bij zet op basis van MAC, -handmatig ingesteld op 192.168.1.18 - blijft het een ongebruikte verbinding. Dan haakt mijn netwerkkennis af.

Maar Youtube op de TV werkt perfect.
Inloggen met een Googleaccount lukt. Videoland er bij zetten lukt. Maar inloggen op Videoland of netflix opstarten (fout NW-2-5) gaan beide fout. Browsen op internet lukt. Alleen gaat dat niet overal goed. B.v. de internetbrowser van de tv en de internetsnelheidstest doen het met 80 en 20 Mbps, maar b.v. speedtest.net (en sommige andere sites) doen het niet.
Op de laptop 192.168.1.34 werkt dat wel allemaal.

Ik verwacht dat het komt omdat ik, zoals aangegeven, een Ziggo router heb en daarachter de FRITZ!Box. Alles is op de FRITZ!Box aangesloten. Ik verwacht dat ik daar wat moet openzetten, alleen weet ik niet wat en hoe.
Zijn er lezers die daar meer van weten of betere oplossingen hebben?

Zou er nog meer info nodig zijn, dan neem ik aan dat hierna gevraagd zal worden.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn probleem.

Beste antwoord (via kostenzer op 05-01-2022 14:40)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

kostenzer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
Beste mensen,

Ik schaam mij diep. Ik heb mezelf als jullie op het verkeerde spoor gezet.
Op de connect box zitten sinds jaar en dag 2 utp kabels. De ene naar de Fritz!box en de andere naar het Verisure alarm.
Om de een of andere reden heb ik Verisure en tv verwisseld. De TV direct op de connectbox. Die zat dus in een andere range 192.168.2.nogwat dan wat ik op de TV had ingegeven: 192.168.1.18
Dàh kén nie!

Nadat de kabels weer op hun bedoelde plek zaten waren de problemen sneller opgelost dan dat ik met mijn ogen kon knipperen.

Dus bedankt voor de tijd die jullie je genomen hebben voor mijn fout,
Een tip voor de toekomst:
Stel een DHCP reservering in op de Fritz!box ipv static IP op het apparaat. Dan heb je statische IPs maar nooit dit probleem!

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:36
Staat je connectbox in bridge mode? Begin daar eens mee. Bij gebruik van een connectbox is dubbel NAT (wat je zelf suggereert dat het probleem is) helemaal niet nodig.

Kan je in die tv zien wat de netwerk instellingen zijn? Kijk eens of de default gateway het ip van de fritzbox is of een ander ip.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom denk je dat de Fritzbox een betere router is dan de mediabox van Ziggo. Je kan ook prima de Fritzbox in AP/Switch modus zetten. Ik denk dat je het daarin moet zoeken in eerste instantie. Wat nog zou kunnen maar wel heel vreemd is een brakke netwerkkabel.

[Voor 14% gewijzigd door Frogmen op 05-01-2022 08:18]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:25
Dubbel Nat kan prima en heeft hier helemaal niets mee te maken, dus vergeet die pavlov reflex om de ZiggoConnectbox in bridge te zetten maar meteen.

Wat je beschrijft is een slechte connectie.
Heeft die tv soms wifi en connect hij naar de wifi van je Connectbox en misschien met een slecht bereik?
Dat slechte bereik verklaart de haperende resultaten en dat je Fritzbox hem niet ziet zou verklaart kunnen worden doordat hij via wifi een ip adres krijgt en dus in een ander netwerk zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:13
Ben(V) schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:55:
Dubbel Nat kan prima en heeft hier helemaal niets mee te maken, dus vergeet die pavlov reflex om de ZiggoConnectbox in bridge te zetten maar meteen.

Wat je beschrijft is een slechte connectie.
Heeft die tv soms wifi en connect hij naar de wifi van je Connectbox en misschien met een slecht bereik?
Dat slechte bereik verklaart de haperende resultaten en dat je Fritzbox hem niet ziet zou verklaart kunnen worden doordat hij via wifi een ip adres krijgt en dus in een ander netwerk zit.
U leest toch ook niet goed he. TS zegt in openingspost een ziggo connectbox zonder wifi heeft en dan begint u hier over wifi.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Hann1BaL
  • Nu online

Hann1BaL

Je zegt dat de TV aangeeft met de kabel verbonden te zijn:
Is de TV met de kabel verbonden ja of nee? Zo ja, zet de wifi uit en check of de TV gebruik kan maken van Youtube of iets dergelijks.

Dat sommige websites niet werken is niet gek. De browsers op TV's hebben meestal erge limitaties waardoor speedtest bijv niet gaat werken. Dat is op zich geen reden om te denken dat er een netwerkprobleem is.

Hoewel dubbel NAT zou moeten werken, zou ik toch altijd adviseren het op te lossen. Connectbox in bridge mode laten zetten is wel degelijk een goed idee. Doorgaans twijfelt niemand aan de betrouwbaarheid van Fritz!boxen en dat is bij de Connectbox wel anders. Zeker ook omdat je alleen wifi via de FB hebt.

Zorg dat alle bekabeling alleen aan de FB hangt en niet aan de ConnectBox.
(Enige kabel van CB moet aangesloten worden op de WAN poort van de FB)

Ik weet dat een deel van bovenstaande al het geval is, maar goed om het even op te sommen.

Daarbij: Het gaat om de mediaserver. Gebruik eens een ander apparaat om te kijken of je er bij kunt? Verifieer eerst eens dat die mediaserver werkt met andere apparaten voordat je verder gaat troubleshooten met de TV zelf.

[Voor 28% gewijzigd door Hann1BaL op 05-01-2022 10:35]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:25
Er is niets mis met de betrouwbaarheid van een Ziggo Connectbox en die pavlov reflex om hem in bridgemode te zetten is nergens op gebaseerd.
Geen van de verschijnselen die hij heeft kan te verklaren zijn doordat er dubbel NAT gebruikt wordt.

En als ik het goed lees gaat het niet specifiek om de media server maar is dat een van de verschijnselen.

@kostenzer Kun je in die tv kijken welk ipadres hij heeft gekregen?
Heeft die tv wifi en staat dat aan?
Indien wifi is uitgesloten probeer eens een andere kabel, een slechte kabel(of connector) verklaart ook veel van deze problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• kostenzer
Beste mensen,

Op de connect box zitten sinds jaar en dag 2 utp kabels. De ene naar de Fritz!box en de andere naar het Verisure alarm.
Om de een of andere reden heb ik Verisure en tv verwisseld. De TV direct op de connectbox. Die zat dus in een andere range 192.168.2.nogwat dan wat ik op de TV had ingegeven: 192.168.1.18
Dàh kén nie!

Nadat de kabels weer op hun bedoelde plek zaten waren de problemen sneller opgelost dan dat ik met mijn ogen kon knipperen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Nu online

Hann1BaL

kostenzer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
Beste mensen,

Dàh kén nie!

Een tip voor de toekomst:
Stel een DHCP reservering in op de Fritz!box ipv static IP op het apparaat. Dan heb je statische IPs maar nooit dit probleem!

• kostenzer
Klopt, doe ik normaal ook, maar hij was om genoemde reden niet te vinden op de Fritz!box

• Hann1BaL
  • Nu online

Hann1BaL

kostenzer schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:39:
Klopt, doe ik normaal ook, maar hij was om genoemde reden niet te vinden op de Fritz!box
Dat begrijp ik :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee