Toon posts:

Hoe een tweede boiler aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:56
Mijn vraag:

Sinds augustus zijn wij van het gas af. Verwarming middels een Nefit-Bosch mono block warmtepomp (binnenunit in de kelder), warmwatervoorziening via een Ariston 100 liter warmtepompboiler (op zolder).

100 liter blijkt soms toch weinig, waardoor wij graag een 200 of 300 liter boilervat bij willen plaatsen en die aan te sluiten op de warmtepomp. Gezien de locatie van de warmtepomp (in de kelder) kan de geplande nieuwe boiler hier niet naast de huidige (op zolder), de ruimte op zolder is te klein voor een extra 200 / 300 liter boiler, aangevuld dat het huis houten vloeren heeft en deze het extra gewicht waarschijnlijk niet overleven. De nieuwe boiler moet dus in de kelder komen. Tevens het makkelijkste aansluiten op de binnenunit van de warmtepomp.

De huidige warmwaterleiding loopt vanaf de zolder, door de muur naar de keuken met een aftakking naar de badkamer. Exacte locatie is niet bekend, aannemelijk in een rechte lijn tussen de punten waar deze zichtbaar is. Ik heb al in de kruipruimte gezocht, maar geen warmwaterleiding te vinden, alleen koud.

De nieuwe boiler moet dus ergens op de warmwaterleiding aangesloten worden.
Wat is hierin het handigste (en het veiligste i.v.m. Legionella):

- De nieuwe warmtepompboiler op een willekeurige plek aansluiten op het huidige warmwater?
(hoe gaat dit dan als de oude boiler (op zolder) leeg is, houden we dan warm water? Die op zolder staat immers boven, en zwaartekracht helpt een handje), dus is de natuurlijke neiging om water van boven te leveren niet groter dan warm water doorleveren vanuit de boiler in de kelder?
- De nieuwe warmtepompboiler gebruiken als voeding voor de huidige warmtepompboiler, dus deze aansluiten op de koudwateraanvoer van de huidige warmtepompboiler op zolder. Deze wordt dan feitelijk een naverwarmer;
- De huidige warmtepompboiler aansluiten op de koudwateraanvoer van de nieuwe warmtepompboiler. De huidige wordt dan feitelijk een voorverwarmer;
- Misschien zie ik nog een optie over het hoofd (eenvoudigste is natuurlijk de huidige weg te doen en alles met de nieuwe, maar dat is zo zonde van het geld)

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Nefit Bosch monoblock met de binnenunit in de kelder
- Ariston Lydos hybrid 100 liter warmtepompboiler op de zolder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Internet kent dit probleem nog niet ... de meeste mensen denken op voorhand na over de hoeveelheid warm water

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:24
Ik ben geen installateur en heb geen warmtepompboiler thuis. Maar na dit alles te hebben gelezen vraag ik mij nog steeds af waarom je niet gewoon dat 300 litervat neerzet ipv de oude 100 litervat. Kosten gaat het niet om: je betaalt nog steeds aanschafkosten voor een 300 liter boiler en aansluitkosten van dat ding. Die aansluitkosten zullen ook nog eens hoger uitvallen omdat je een complexe situatie creëert omdat je meer leidingwerk, afsluiters, een plek etc nodig zal hebben. Je trapt hier gewoon in de sunk cost fallacy.

Misschien dat een ervaren installateur zegt dat het anders kan. Maar eigenlijk kan ik mij dat niet voorstellen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:14
kijk ze achter elkaar zetten is leuk. of je linksom of rechtsom gaat ?
welke heeft de grootste warmte capacieteit ? denk daar eens over na ?
ik zou wel voor de zekerhied/gezien de afstandt 2 inlaat combinaties plaatsen.
en zorgen dat ze beide regelmatig de legionela doodkoken. 1 a 2 keer per week.
als het goed is kan je dat gewoon instellen. bij beide boilers. op 65 graden dus.

of ik 1,5 kw 100 liter en 4 kw 200 liter achter elkaar zet of andersom wat zal dat uitmaken ?
ja niks.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:33
Een boiler bijplaatsen en ergens op de warm waterleiding aansluiten gaat niet werken. Je moet ze een serie zetten (en sowieso elk warm water toestel een eigen inlaatcombinatie) of je splitst de warm waterleidingen zodat je 1 boiler voor de badkamer hebt en 1 voor de keuken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee