Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-04 08:24
Beste tweakers,

Ik heb een paar isolatiemannetjes langs laten komen voor vloerisolatie en daarbij ging mijn gut feeling uit naar Tonzon achtige isolatie voor onder onze houten vloer. Vanmiddag hebben we weer iemand langs gehad en die was heel stellig, Tonzon folie is niet verstandig.

Ik ben van nature een beetje argwanend, iedere installateur prijst graag zijn eigen spul aan, maar zijn argumenten zetten me wel tot nadenken.

Die tonzon zakken hebben stilstaande lucht nodig om het goed te doen en de adviseur die er vandaag was stelde dat die lucht in de kruipruimte nooit helemaal stil zal staan. We gaan ook de spouw isoleren en dan worden er ook nieuwe ventilatiekanalen naar de kruipruimte aangelegd. Dat kan voor beweging zorgen in de lucht, waardoor de tonzon zakken niet mooi op hun plek blijven. Het brengt dan ook risico met zich me dat je scheurtjes krijgt, in het al dunne en kwetsbare materiaal.

Daarnaast, als je een keer in de kruipruimte moet klussen, is er door de kwetsbaarheid ook weer het risico dat je het beschadigt en je daarmee je isolatiewaarde aantast.

De adviseur zei ook iets over de garantie op tonzon. Tonzon neemt garantie over van ondernemers die installeren, als ze failliet gaan. De adviseur zei iets over dat in de praktijk ondernemers stoppen met tonzon, doorgaan met een ander materiaal en dat daarmee je garantie eigenlijk eindigt, omdat de producent in dat geval de garantie niet overneemt. Ik weet niet wat ik er van moet geloven.

Ik heb me rot gezocht naar testimonials over tonzon, of mensen ook echt problemen er mee krijgen, maar dat lijkt niet zo evident. Wel een hoop commentaar over dat het weinig marge voor fouten geeft, als het echt goed moet werken. Ik ben benieuwd naar ervaringen hier, of verhalen die je elders hebt gehoord.

Het alternatief voor tonzon is Pif folie (van die groffe noppenfolie met reflectie vellen ertussen). Is wel een stuk steviger en kan op het eerste gezicht niet zo snel iets kapot aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pif maakt ook gebruik van een spouw stilstaande lucht en is ook gevoelig voor minder goed werken bij veel doorbraken of lastige naden om te dichten ivm die spouw. Beide zijn gewoon lastig om echt goed aan te brengen en staan of vallen met goede instalatie daarin verschillen ze eigenlijk niet. uiteindelijk werkt het leuk in een gecontroleerde opstelling (lab) maar zijn de praktijk resultaten vaak een stuk minder dat verschil is bij convensionele isolatiematerialen veel minder groot. van de 2 is pif wel wat toekomstbesteniger (schade in de kruipruimte tijdens klussen)

wat beterft garantie, als een leverancier nog bestaat is hij verantwoordelijk voor de garantie, of die leverancier een bepaald product nog verkoopt maakt daarbij niets uit.

Als je bv al je kruipruimte werk uitbesteed zou ik overwegen om confencioneel isolatiemateriaal te kiezen dat weten ze doorgaans acceptabel aan te passen met tonzon en pif wordt dat een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Welkom in de wereld van de 26 varianten WC-Eend. En het is letterlijk: Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend; onafhankelijk of het de juiste oplossing is voor jouw woning.

Ben je lid van Vereniging eigen huis? Ja? Bel ze en geef aan dat je met een expert wil spreken over de vloerisolatie. Nee? 29.95 en maak het een ja...

Er zijn 3 zaken die spelen: Vochthuishouding, isolatie en tegengaan uitstraling vanuit het isolatiemateriaal.

Tonzon doet als een van de weinige vocht (zeil op de bodem is deel van het systeem). Isolatie is de stilstaande lucht in de zakken. Anti-straling is het sterke punt van dit systeem. Kwetsbaarheid zwak.

PIF is relatief dun en haalt daardoor niet een hele hoge isolatie waarde.

Maar met een houten vloer is het geloof ik oppassen dat je geen vocht opsluit... dus vraag de bouwkundige bij VEH (of wellicht weet @twain4me het)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:34:

Maar met een houten vloer is het geloof ik oppassen dat je geen vocht opsluit... dus vraag de bouwkundige bij VEH (of wellicht weet @twain4me het)
je maakt een erg goed punt, ik had over de houtenvloer heen gekeken. |:(

dat is idd niet aan te raden, als mensen nog massaal vloerdedekking zouden gebruiken was het niet eens zoon heel groot probleem, maar de meeste laminaat leggers plaatsen bv een vocht scherm en dan sluit je idd vocht op
ik heb een woning gehad waarbij het een probleem is geworden je kan niet altijd voorspellen waar vocht vandaan kan komen. maar als het erin komt moet het wel naar buiten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodnose
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
twain4me schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:31:

Als je bv al je kruipruimte werk uitbesteed zou ik overwegen om confencioneel isolatiemateriaal te kiezen dat weten ze doorgaans acceptabel aan te passen met tonzon en pif wordt dat een uitdaging.
Kun je concrete voorbeelden geven van conventionele isolatiemateriaal voor de kruipruimte (ondervloer & bodem)?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bloodnose schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:27:
[...]

Kun je concrete voorbeelden geven van conventionele isolatiemateriaal voor de kruipruimte (ondervloer & bodem)?

BVD
pir, eps,xps, steenwol glaswol etc. net wat geschikt is voor jouw toepassing en wensen. wat ik bedoelde zijn materialen waar mensen gewend zijn om mee te werken en dus een kleine aanpassing omdat er een leiding anders wordt beter worden opgelost en heb je dus niet gewoon een grote scheur in je pif eventueel dicht geplakt met een ductapje ik zie best veel kruipruimtes maar pif kom ik gewoon erg weinig tegen, dus alle loodgieters e.d. ook. busje pur om de boel aan te helen hebben ze vaak wel.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-04-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
RWVV schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:53:
Beste tweakers,

Ik heb een paar isolatiemannetjes langs laten komen voor vloerisolatie en daarbij ging mijn gut feeling uit naar Tonzon achtige isolatie voor onder onze houten vloer. Vanmiddag hebben we weer iemand langs gehad en die was heel stellig, Tonzon folie is niet verstandig.

Ik ben van nature een beetje argwanend, iedere installateur prijst graag zijn eigen spul aan, maar zijn argumenten zetten me wel tot nadenken.

Die tonzon zakken hebben stilstaande lucht nodig om het goed te doen en de adviseur die er vandaag was stelde dat die lucht in de kruipruimte nooit helemaal stil zal staan. We gaan ook de spouw isoleren en dan worden er ook nieuwe ventilatiekanalen naar de kruipruimte aangelegd. Dat kan voor beweging zorgen in de lucht, waardoor de tonzon zakken niet mooi op hun plek blijven. Het brengt dan ook risico met zich me dat je scheurtjes krijgt, in het al dunne en kwetsbare materiaal.

Daarnaast, als je een keer in de kruipruimte moet klussen, is er door de kwetsbaarheid ook weer het risico dat je het beschadigt en je daarmee je isolatiewaarde aantast.

De adviseur zei ook iets over de garantie op tonzon. Tonzon neemt garantie over van ondernemers die installeren, als ze failliet gaan. De adviseur zei iets over dat in de praktijk ondernemers stoppen met tonzon, doorgaan met een ander materiaal en dat daarmee je garantie eigenlijk eindigt, omdat de producent in dat geval de garantie niet overneemt. Ik weet niet wat ik er van moet geloven.

Ik heb me rot gezocht naar testimonials over tonzon, of mensen ook echt problemen er mee krijgen, maar dat lijkt niet zo evident. Wel een hoop commentaar over dat het weinig marge voor fouten geeft, als het echt goed moet werken. Ik ben benieuwd naar ervaringen hier, of verhalen die je elders hebt gehoord.

Het alternatief voor tonzon is Pif folie (van die groffe noppenfolie met reflectie vellen ertussen). Is wel een stuk steviger en kan op het eerste gezicht niet zo snel iets kapot aan gaan.
toon volledige bericht
Heeft die adviseur ook nog wat goeds verteld over zijn eigen materiaal of was zijn verkooppraatje gebaseerd op het afkraken van andermans materialen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-04 08:24
No Hands schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:39:
[...]

Heeft die adviseur ook nog wat goeds verteld over zijn eigen materiaal of was zijn verkooppraatje gebaseerd op het afkraken van andermans materialen?
Die adviseur had vooral grote woorden over hoe de ander z'n materiaal in de praktijk anders werkt dan de theorie. Maar goed, we hebben tonzon aan laten brengen en we zagen aan onze thermostaat dat de woonkamer een graad minder afkoelde iedere nacht dan voorheen, dus dat is al winst. Volgens grafieken van onze energieleverancier positioneerde we ook lager tussen voorbeeldsituaties dan voorheen. We hebben overigens ook de spouwmuur meteen laten doen met glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Ik kaap dit topic omdat ik gelijkwaardige vragen heb. Ook een paar mannetjes laten komen, evenveel verschillende ervaringen.

De meeste willen de kruipruimte volspuiten met pur, echter hoor ik hier ook horrorverhalen over. Zoals wat als er onverhoopt een verkeerde hechting ontstaat (geen vochtige kruipruimte). Een van de partijen vertelde mij dat 15cm pur (wat gangbaar is) eigenlijk in drie fases van 5cm gespoten moet worden omdat anders het risico bestaat dat de binnenste laag niet voldoende droogt. Maar doordat ze niet terug willen komen spuiten ze alles in één keer. Dezelfde man wilde bij mij de trifoil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ESDeutekom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Zelfde vraag! Misschien helpt dit:
- https://warmerhuis-nl.tra...&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
- https://warmerhuis-nl.tra...&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
- https://www.isolatiespeci...olatie/pif-isolatiefolie/

Trifoil en Tonzon lijken het beste te isoleren (Rd 3.8). PIF iets minder (Rd 3.52), maar lijkt wel sterker te zijn. De Trifoil die ik in mijn handen heb gekregen leek wel heel sterkt. De PIF veel robuuster. Trifoil lijkt me onhandiger als je nog kabels wilt trekken, omdat het met luchtkussens werk moet je zorgen dat die intact blijven. Ook
De Trifoil is een luchtdicht isolatiesysteem. Indien uw woning een complexe kruipruimte heeft (met bijvoorbeeld veel leidingwerk, doorvoeren en poeren) zullen wij u een andere vloerisolatie adviseren,...
. Dus dan zou je een strook moeten los schroeven (zorgen dat het dus niet geplakt wordt, maar geschroefd). De PIF is hier wat minder gevoelig voor en kan je een kruisje snijden en dichtmaken met tape. PIF daarentegen kan niet tegen vocht ofzo?
Bij een heel vochtige kruipruimte kunnen wij helaas geen PIF isolatiefolie aanbrengen.
Qua gemak en expertise lijkt PIF dus beter, als je geen vocht problemen hebt.
Trifoil neemt meer ruimte in lijkt me, omdat het met die (grote) luchtkussens werkt, en die PIF wat minder omdat het wat minder dik is.

Voor het milieu: Zit allemaal plastic in. Pur moet je van wegblijven gewoon. Is super giftig, is er bijna niet uit te krijgen als het er zit, je moet een aantal dagen weg uit je huis met de huisdieren. Als het ook nog een slecht gedaan wordt, kan je er gezondheidsklachten van krijgen. Ook kunnen mensen allergisch zijn. Dan heb je echt een probleem omdat het bijna niet weg te krijgen is.

Garantie moet je goed vragen aan de gene die het gaat leggen lijkt me. Ook navragen of ze dingen schroeven of helemaal plakken. Want dat maakt dan weer uit moet hoe makkelijk je nog erbij kunt. De meeste installateurs laten ook wat extra stroken achter (bij Trifoil) en bij PIF bijvoorbeeld plakband voor gaatjes en afdichten.

Hoop dat je/jullie hier wat aan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door ESDeutekom op 21-10-2022 13:38 ]

Pagina: 1