• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-03 22:59
Onlangs ging ik op vakantie naar de VS. We kwamen daar in de avond aan en ik had al een hotel geboekt. Daar aangekomen bleken mijn creditcards (VISA en Mastercard) niet te werken. De reden was dat ze een pincode hebben en het betaalautomaat in het hotel kon daar niet mee overweg. Ook de creditcards van mijn vriendin werkten om die reden niet. Direct de Rabobank gebeld, die gaven aan veel telefoontjes hierover te krijgen maar niets te kunnen doen aangezien Europese regelgeving stelt dat er een pincode op een creditcard moet zitten (?). Sta je dan, midden in de nacht zonder slaapplek. Vervolgens zijn we een stuk of 5 hotels afgegaan, bij allemaal hadden we hetzelfde probleem. Pinpas was overigens ook geen optie. Uiteindelijk hebben we in een goedkoop motelletje geslapen waar ze cash accepteerden.

De rest van de vakantie zijn we op veel verschillende plekken dit probleem tegengekomen. Bij de ene winkel konden we wel de pincode invoeren en konden we dus met creditcard betalen, bij andere winkels werden ze allemaal geweigerd. Hetzelfde bij restaurants. Al met al konden we bij zeker 50% van de betalingen onze creditcard niet gebruiken.

Nu was ik al enkele jaren niet in de VS geweest maar eerder heb ik dit probleem nooit gehad (terwijl er volgens mij toch al heel lang een pincode op de creditcards zit).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd of iemand weet van een creditcard die in Nederland aan te vragen is die deze problemen niet kent. Ik zit er niet bepaald op te wachten om de volgende reis hier weer tegenaan te lopen. Ik ben heel benieuwd!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:37
Credit Card via Apple Pay laten lopen?

Overigens, ik herken je problemen niet, wellicht dat de Rabobank of Visa/Master recentelijk dingen heeft gewijzigd in hun systemen, maar het was nooit een probleem.

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:14
Drie jaar geleden had ik dit probleem niet met mijn VISA World creditcard in de VS. Daar zit ook een pincode op, maar die werd geaccepteerd in restaurants en hotels. Deze had ik direct bij VISA zelf aangevraagd en niet via een bank. Deed ik toen via ICS Cards.

• Lordy79
  • Laatst online: 12:26

Lordy79

Fundamentalist

Ik heb er ook nog nooit van gehoord en ken toch wel redelijk wat mensen die naar de VS reizen en vermoedelijk een zakelijke creditcard gebruiken.
Wel heel irritant als je dit meemaakt en gelukkig dat je nog ergens terecht kon.

Kon je wel cash uit de muur halen met je creditcard?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mobilae schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:15:
Direct de Rabobank gebeld, die gaven aan veel telefoontjes hierover te krijgen maar niets te kunnen doen aangezien Europese regelgeving stelt dat er een pincode op een creditcard moet zitten (?)
Een pincode hoeft niet persé, maar de PSD2 regelgeving vereist wel SCA, Strong Customer Authentication, bij veel betalingen. De typische manier is om dat met multi-factor authentication te doen op basis van iets dat je hebt (je pas) plus iets dat je weet (je pincode). Dus in dat verhaal zit wel een kern van waarheid :)

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:35
Ik kwam toevallig laatst deze tip tegen: https://www.reddit.com/r/...o_america_and_youre_sakes

00000 dus als zipcode/pin gebruiken

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 19:51
Vaak kunnen ze wel een pincode invoeren maar dat drukken ze door. Heb ik ook regelmatig gehad. Met name met restaurants in de VS. Als ik zelf de terminal kreeg dan werkte het ineens prima. Maar dat was wel een heisa want in de restaurants zijn ze gewend om de cc mee te nemen en later weer terug te brengen. Elke keer als ik dan zelf meeging en zelf keek wat er gebeurde bleek je ineens een pincode in te kunnen voeren. Maar ze zijn gewend om bij alle vragen op enter te drukken en dan zeggen ze deze is declined met zo’n blik erbij van die stumper heeft geen credit meer.

Voor hotels lijkt me gewoon redelijk eenvoudig te omzeilen door online te boeken.

[Voor 15% gewijzigd door DIJK op 04-01-2022 21:26]

• Mobilae
Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik het meemaakte. Ik reis veel voor werk en kwam vóór corona zeker 30 keer per jaar in de VS. Nooit problemen gehad! Nu ineens wel. Het was volgens de Rabobank in ieder geval een bekend probleem, ze wisten direct waar het om ging. Dus ik zal zeker niet de enige zijn.

Geld uit een pinautomaat bij een bank halen was geen probleem overigens. Met cash kom je natuurlijk een heel eind daar. Maar de laatste suggestie om hotels online te boeken werkt ook niet altijd. Ze wilden dan vaak alsnog een creditcard zien om een bedrag te reserveren en dat werkte dan weer niet. Heel irritant!

Misschien zit hem inderdaad in de Rabobank, voor corona had ik ICS creditcards. Misschien maar eens kijken wat er gebeurt wanneer ik daar weer een kaart aanvraag.

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:59
Amex, alleen is de acceptatie in Nederland iets minder

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Maar trokken ze m door de magneetstrip lezer of via de NFC chip? Want vaak genoeg met pincode betaald na de NFC chip uitlezing en waar om een zipcode werd gevraagd heb ik wel eens de 90210 gebruikt of mijn eigen postcode als dat werkte.

In 2019 ( helaas ) voor het laatst in de US geweest in Washington en Oregon en daar hadden ze overal gewoon moderne terminals waar je contactloos kon betalen. Beetje zoals die Sum up dingen hier.

Kon zelfs in de supermarkten met de Maestro pas betalen.

Voelde eigenlijk of ik -qua betalen dan- in Nederland was.

Restaurants willen m inderdaad vaak mee zodat je een tip kan opschrijven op de slip. Maar dat konden wij in Oregon gewoon op de terminal kiezen /ingeven.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:58
Ook net terug uit de usa. Maar totaal geen problemen gehad met mn amex. Wel paar keer pincode moeten invoeren maar dat ging probleemloos.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DIJK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:17:

Voor hotels lijkt me gewoon redelijk eenvoudig te omzeilen door online te boeken.
Dat werkt niet. Je moet namelijk ter plekke een CC laten zien, zodat ze eventuele bijkomende kosten kunnen doorberekenen (voor het geval je inhoud van de koelkast opmaakt en dan stiekem vertrekt), en veel hotels schijnen geen cash te accepteren.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 21:35
Amerikanen zitten overigens met precies hetzelfde probleem hier.
Creditcards zonder PIN worden in steeds meer Europese automaten geweigerd.

Je Europese kaart zou gewoon moeten werken. Maar de Amerikaan moet dan wel je chip gebruiken of NFC, waarna jij een PIN code moet invoeren.
Als ze je kaart door de magneetstrip lezer halen, zoals gewoonte is met Amerikaanse kaarten, dan wordt hij geweigerd.

TheS4ndm4n#1919

• Mobilae
Ik heb zelf de kaart 'gehanteerd' en alle mogelijke opties geprobeerd. Dus eerst alleen swipen, daarna contactloos en tot slot ook gewoon met de chip erin. Geen van die opties waren succesvol.

Overigens vergeten te schrijven: We kregen bij alle mislukte betalingen direct een sms van de Rabobank met daarin de boodschap dat betalingen zonder pin niet geaccepteerd zouden worden en iets in de richting van 'vraag de verkoper een betaling met pin aan te bieden'. Dat laatste heb ik gedaan, maar dan gaven ze allemaal aan die optie niet specifiek te kunnen selecteren op hun automaten.

American Express heb ik trouwens ook al aan zitten denken. Misschien ga ik het gewoon eens proberen!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:29
Sommige hotels hebben zo geen apparaat met pin code.

Bij Deutsche bank moest je laten weten wanneer je in Amerika bent. Dan werd betalen zonder pin (enkel magneet) geactiveerd voor die periode. Je eerste betaling op een terminal met pin code doen werkt ook. Als je er een vindt...

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:47
Oef dat is een goede headsup. Ik woonde/werkte tot vorige maand in de VS en mijn (vrij nieuwe) ING Mastercard deed het wel overal, via zowel Apple Pay, als gewoon de kaart.

Misschien is dit wel alleen iets van de Rabobank?

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Mr.D78 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:42:
Daar zit ook een pincode aan gekoppeld (althans aan die van mij wel)

/(bb|[^b]{2})/

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:24
Ik heb iets vergelijkbaars gehad in een ander land. Sindsdien zorg ik ervoor dat ik 500 euro cash op zak heb.

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:59
JohnR schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Daar zit ook een pincode aan gekoppeld (althans aan die van mij wel)
Tijdens gebruik in Nederland/Europa wel. In VS (anekdotisch bewijs, 2019) was zowel een swipe met de magneetstrip als gebruik van de chip mogelijk, die laatste wel met pincode.

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 20:35
Ben voor het laatst in 2019 geweest. Door California, Arizona, Nevada & Utah gereisd.
Met mijn ICS Mastercard overal kunnen betalen, swipen of met de chip dat was geen probleem.
Had nog mijn Visa als backup mee echter niet nodig gehad. Achteraf wel gelijk mijn kaartdetails gelekt, van de ICS Fraude afdeling gehoord dat dat wel vaker gebeurt. Swipen is nu eenmaal erg onveilig maarja ze lopen daar wat achter.

Dit soort problemen treden vaker op met creditcards uitgegeven door een bank, in Nederland zijn dat enkel de Rabobank en ING. Overige banken/bedrijven werken samen met ICS zoals ANWB, SNS bank, ASN bank en geven kaarten via hun uit (co-branded). Je kunt bij ICS zelf ook een kaart aanvragen:
VISA: https://www.icscards.nl/creditcard-aanvragen
Mastercard: https://www.yourmastercard.nl/creditcards/

of bij American Express. Verder zijn er geen 'echte' creditcards in Nederland.
Zie mijn post met een overzicht, deze is nog actueel: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61192490

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-03 21:54
Mijn Amex en Mastercard hebben beide een pincode, maar kon ik in november nog prima in de States gebruiken zonder pincode.

Ik vermoed dat dit komt door het hotel, niet door je kaarten. Wellicht zijn zij niet 'goedgekeurd' om charges zonder pincode te doen?

• Mobilae
Het zou kunnen, maar het ging steeds wel om grote ketens. Ook bij de restaurants. Met mijn ICS mastercard heb ik het in het verleden letterlijk nog nooit meegemaakt. Ik heb inmiddels een Amex en ICS mastercard besteld. Binnenkort vlieg ik weer naar de VS en ga ik eens wat experimenteren. Als daar nog iets interessants uit komt post ik het hier (ook al gaat het maar om anekdotisch bewijs).

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-03 16:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

J27 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:29:
Ik kwam toevallig laatst deze tip tegen: https://www.reddit.com/r/...o_america_and_youre_sakes

00000 dus als zipcode/pin gebruiken
Of naar binnen wandelen. Daar hebben ze een chip-reader en is het niet nodig om de zip in te tikken.

Bron: woon in de VS.

Vorige week ben ik overigens de eerste keer een pompstation tegengekomen wat de chip las ipv de magneetstrip. Ik moest dus mijn zip niet intikken.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-03 16:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mr.D78 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:42:
Eh, in de VS is het acceptatie ook niet goed. Het is de beste kaart voor de gebruiker, maar niet voor de verkoper.

In de businesswereld is de kaart zeer goed geaccepteerd, maar de lokale sandwich-shop neemt alleen visa en mastercard.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:36
Ook de VS is gelukkig eindelijk in transitie van de magneetstrip naar de EMV chip. Dit soort zaken gaan daar echter langzamer, vanwege het sterk versnipperde banken landschap. Mijn MasterCard / Visa kaarten werken echter ook gewoon met swipen. Zowel debit als credit betaalkaarten. Misschien heeft de Rabobank de magneetstrip uit voorzorg uitgeschakeld. Een andere reden kan ik mij niet bedenken eigenlijk. In elk hotel of restaurant swiped het personeel de kaart die ik ze meegeef, en dat gaat zonder problemen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Snake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Eh, in de VS is het acceptatie ook niet goed. Het is de beste kaart voor de gebruiker, maar niet voor de verkoper.
Ik ben echt nog nooit in de VS een plek tegengekomen waar mijn Amex niet werd geaccepteerd en ga er nu al jaren naar toe op vakantie. Ongetwijfeld zullen er plekken zijn hoor maar het is echt een uitzondering.
Bulder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:22:
Mijn Amex en Mastercard hebben beide een pincode, maar kon ik in november nog prima in de States gebruiken zonder pincode.

Ik vermoed dat dit komt door het hotel, niet door je kaarten. Wellicht zijn zij niet 'goedgekeurd' om charges zonder pincode te doen?
Ik ben in november ook in de VS geweest en het was geen enkel probleem. Hoewel ik de meeste betalingen heb gedaan met mijn Amex waren de paar keer dat ik mijn ICS-visa heb gebruikt ook geen enkel probleem. Swipen, chipbetalingen, contactloos, Apple Pay, heb alle vormen wel zo een beetje gehad. Enige wat ik cash betaald heb is benzine (want over het algemeen goedkoper, zeker als je een roadtrip van een paar duizend mile doet).

@Mobilae Wat waren dit voor hotels, ketens of kleine onafhankelijke hotels?

• PolarBear
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:43:

of bij American Express. Verder zijn er geen 'echte' creditcards in Nederland.
Nu ICS de gespreid betalen functie heeft stopgezet zijn er nog maar weinig echte creditcards in Nederland. Vrijwel allemaal moeten direct (lees binnen een maand) worden afgelost.

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:36
Mobilae schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:15:
Onlangs ging ik op vakantie naar de VS. We kwamen daar in de avond aan en ik had al een hotel geboekt. Daar aangekomen bleken mijn creditcards (VISA en Mastercard) niet te werken. De reden was dat ze een pincode hebben en het betaalautomaat in het hotel kon daar niet mee overweg. Ook de creditcards van mijn vriendin werkten om die reden niet. Direct de Rabobank gebeld, die gaven aan veel telefoontjes hierover te krijgen maar niets te kunnen doen aangezien Europese regelgeving stelt dat er een pincode op een creditcard moet zitten (?). Sta je dan, midden in de nacht zonder slaapplek. Vervolgens zijn we een stuk of 5 hotels afgegaan, bij allemaal hadden we hetzelfde probleem. Pinpas was overigens ook geen optie. Uiteindelijk hebben we in een goedkoop motelletje geslapen waar ze cash accepteerden.

De rest van de vakantie zijn we op veel verschillende plekken dit probleem tegengekomen. Bij de ene winkel konden we wel de pincode invoeren en konden we dus met creditcard betalen, bij andere winkels werden ze allemaal geweigerd. Hetzelfde bij restaurants. Al met al konden we bij zeker 50% van de betalingen onze creditcard niet gebruiken.

Nu was ik al enkele jaren niet in de VS geweest maar eerder heb ik dit probleem nooit gehad (terwijl er volgens mij toch al heel lang een pincode op de creditcards zit).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd of iemand weet van een creditcard die in Nederland aan te vragen is die deze problemen niet kent. Ik zit er niet bepaald op te wachten om de volgende reis hier weer tegenaan te lopen. Ik ben heel benieuwd!
Je moet voor overseas creditcards pincode 0000 op de automaat invoeren. Werkt in de metro van NYC. Kan je dat niet proberen?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• PolarBear
  • Niet online
stormbreaker schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Je moet voor overseas creditcards pincode 0000 op de automaat invoeren. Werkt in de metro van NYC. Kan je dat niet proberen?
Dat is geen pincode, dat is je zipcode (postcode). Is echt iets anders.

• Mobilae
PolarBear schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Ik ben echt nog nooit in de VS een plek tegengekomen waar mijn Amex niet werd geaccepteerd en ga er nu al jaren naar toe op vakantie. Ongetwijfeld zullen er plekken zijn hoor maar het is echt een uitzondering.

[...]

Ik ben in november ook in de VS geweest en het was geen enkel probleem. Hoewel ik de meeste betalingen heb gedaan met mijn Amex waren de paar keer dat ik mijn ICS-visa heb gebruikt ook geen enkel probleem. Swipen, chipbetalingen, contactloos, Apple Pay, heb alle vormen wel zo een beetje gehad. Enige wat ik cash betaald heb is benzine (want over het algemeen goedkoper, zeker als je een roadtrip van een paar duizend mile doet).

@Mobilae Wat waren dit voor hotels, ketens of kleine onafhankelijke hotels?
Van alles. Er zat een Hilton bij, een Rodeway Inn (Choice hotels), Hampton Inn (Hilton) en familiehotels. Verder onder meer Applebees, Starbucks en allerlei random restaurants. Het was echt hit or miss. Maar inmiddels lijkt het erop dat het probleem echt bij de Rabobank ligt.

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-03 20:35
PolarBear schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Nu ICS de gespreid betalen functie heeft stopgezet zijn er nog maar weinig echte creditcards in Nederland. Vrijwel allemaal moeten direct (lees binnen een maand) worden afgelost.
Desondanks blijft het een echte VISA credit of MasterCard creditcard met volledige acceptatie/functionaliteiten. Of je nu gespreid betaald of niet verandert daar niets aan ;)

Alleen kaarten die echt als prepaid zijn geregistreerd (zoals Pay2Day, Viabuy etc) worden vaker geweigerd en werken niet overal. Kan je hier checken: https://binlist.net/

Anoniem: 981489

Om meteen het verhaal van 'echte' creditcards even te verhelderen.

Er zijn 3 soorten kaarten die wij kennen en waar wij gebruik van maken
-Credit
-Debit
-Prepaid

-Creditcard is simpelweg een kaart met krediet erop, voor borg is dit de meest gunstige kaart omdat de borg gereserveerd word op je kaart en daardoor je limiet omlaag gaat. Doorgaans zit er standaard een aankoopverzekering is en als je een duurdere versie heb zitten er meer voordelen op(zoals reisverzekering, autohuur, lounges etc.)

Onder de 'Creditcards' kennen we twee betaalmanieren voor het betalen van jouw uitgaven(dit is iets wat alleen de klant weet)

*Charge Card zoals American Express het aanbied, je krijgt de rekening aan het einde van de maand en je betaalt het binnen 3/4 weken terug in een keer. Dit is de meest gunstige manier voor klanten omdat je hierdoor geen rente betaalt en ook geen schulden maakt.

*Credit Card zoals je bij ICS hebt en bij Qander, hier betaal je maandelijks een deel van je uitgaven terug (of je spreekt een vast maandbedrag af ongeacht hoe hoog je uitgaven zijn). Eigenlijk is dit een Doorlopend Krediet maar dan tegen slechtere voorwaarden omdat de uitgevende instanties maximale rente percentages doorberekenen. Dit is ook meteen een van de slechtste manieren om geld te lenen.

ING en Rabobank heb ik bewust niet opgenoemd omdat deze wel zelf kaarten uitgeven maar de kaart zowel een Charge Card als Credit Card kan zijn, sommige klanten kunnen nog wel gebruik maken van gespreid betalen en nieuwe klanten bijvoorbeeld niet (zover ik weet).

-Debitcard dit is feitelijk een pinpas alleen in het buitenland krijg je bij banken in plaats van een Maestro of VPay kaart krijg je die van Mastercard of Visa. Werkt hetzelfde als onze pinpassen, je kan uitgeven wat jouw banksaldo is. Je kan met deze kaart wel offline betalingen doen in de trein en het vliegtuig meestal is het wel beperkt tot een klein bedrag zodat mocht de bank het moeten voorschieten ze wel hun geld krijgen. Ook kan je de kaart bij de meeste autoverhuurders en hotels als borg gebruiken zolang jouw banksaldo toereikend is.

-Prepaidcard dit is misschien wel de slechts geaccepteerde kaart van allemaal, om deze kaart te gebruiken moet je eerst de kaart 'opwaarderen' om er gebruik van te kunnen maken. Je kan hier geen offline transacties mee doen en dit word niet geaccepteerd als borg optie simpelweg omdat er te veel risico's aan hangen en je vaak niet kan kijken wat het saldo op de kaart is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee