• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:01
Beste Tweakers,

Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen op een plat dak (zuid) en schuin dak van het huis (oost). Ik heb momenteel 2 offertes opgevraagd een met optimizers een zonder optimizers. Volgensmij heb ik vrijwel geen schaduw op mijn dak dus ik weet niet of de voordelen van de optimizers mij iets gaan brengen? Graag advies over deze 2 offertes en over optimizers. Ook graag advies of eigenmerk van bijv zonneplan of toch voor een oplossing gaan met bekende merken zoals bijv solaredge?
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak van ongeveer 3,5m bij 10m.
Schuin dak van 5,1m bij 6 meter ongeveer verwacht ik.
Dak aan west kan willen we nog vrijlate voor toekomist dakkapel.

Schaduw
Op het platte dak zal er vrijwel geen schaduw zijn beide leveranciers vertelde me dat de huizen ver genoeg weg staan.
Schuine dak 2 in/uitlaten van de balansventilatie.
Jaarverbruik
2021 maart tm december 3235 kWh (vanaf november kapsalon aan huis geopend) dus in toekomst zal dit meer worden.
Warmtepomp en WTW aanwezig
Wie gaat het project uitvoerenl
Laten doen
Reeds verkregen offertes
Regio
Noord Brabant

[Voor 7% gewijzigd door xGROOVER op 04-01-2022 15:34]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
Ik zie geen schaduwfactoren, dus optimizers zijn geldverspilling.

Verder zou ik eerst het Oost en West dak vol leggen, 2x12 of misschien wel 2x15 moet lukken. Dit is een gunstiger opbrengstprofiel - meer spreiding en betere winteropbrengst, waarmee dus meer energie belasting ontweken kan worden via direct eigen verbruik na afbouw saldering.
Nog geld over? Onbedekt dak op zuid is inderdaad beter gevuld met panelen.

Teveel zonnepanelen bestaan op het moment niet. Open de site van willekeurige energieleverancier maar met enorm veel teruglevering.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• xGROOVER
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:29:
Ik zie geen schaduwfactoren, dus optimizers zijn geldverspilling.

Verder zou ik eerst het Oost en West dak vol leggen, 2x12 of misschien wel 2x15 moet lukken. Dit is een gunstiger opbrengstprofiel - meer spreiding en betere winteropbrengst, waarmee dus meer energie belasting ontweken kan worden via direct eigen verbruik na afbouw saldering.
Nog geld over? Onbedekt dak op zuid is inderdaad beter gevuld met panelen.

Teveel zonnepanelen bestaan op het moment niet. Open de site van willekeurige energieleverancier maar met enorm veel teruglevering.
Bedankt voor je reactie, het dak op west willen we nog even onbedekt laten omdat we hier een dakkapel willen in de toekomst.

• Ronald
Hoe concreet, en hoe ver in de toekomst?

Als je bij gunnen van de opdracht voor dakkapel al rekening houdt met de panelen kunnen ze verplaatst worden rond en op de dakkapel. Hiervoor kun je nu al juiste keuzes maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• xGROOVER
Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:58:
Hoe concreet, en hoe ver in de toekomst?

Als je bij gunnen van de opdracht voor dakkapel al rekening houdt met de panelen kunnen ze verplaatst worden rond en op de dakkapel. Hiervoor kun je nu al juiste keuzes maken.
Dit zal de aankomende 5 jaar nog niet gebeuren. Maar je zou eerder voor oost west gaan dan panelen op west op het platte dak?

• Ronald
Ja; het geeft op de lange duur een gunstiger opbrengstprofiel (Meer opbrengst in de avond als je kookt, WP een graadje hoger gaat etc, maakt nu weinig uit door saldering, zonder saldering scheelt het energiebelasting+import-export verschil - toch snel 20-25ct ;-))

Wat je t.z.t. niet terug kan plaatsen kun je dan op plat leggen. Ik zou het dak gewoon volgooien; over 5 jaar zijn die panelen bij de huidige tarieven dubbel en dwars terugverdient.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
Gewoon bomvol leggen zoals @Ronald aangeeft. Offerte 2 zit nu al op 88 cent per wp. Teruglevertarief van Eneco is al ruim 45 cent per kWh.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:33
Zoals de experts al aangeven. Maximaal vol leggen die oost en west kant. Als je desnoods over 5 jaar een dakkapel wilt hebben leg je de west panelen om het zuiddak. Bij de huidige terugleververgoedingen van 45 cent de kwh heb je die panelen al lang terug verdient over 5 jaar.

Speel anders ook zelf met sunnydesign of de solaredge designer. Een account aanmaken kan gewoon.

• xGROOVER
Kunnen jullie nog iets zeggen over panelen en omvormer van zonneplan? Of is het beter om voor de bekende merken te gaan?

• Ronald
'Eigen merk' van Zonneplan is gewoon Huawei, Dmecg en Tigo. Bekende merken dus.

Voornaamste 'probleem' van Zonneplan is zeer weinig ambitie in hun legplannen; er kan vaak meer bij.
Klanten vinden het meestal echter voldoende want ze zitten nog in het inmiddels verjaarde idee dat je niet meer zou moeten opwekken dan je verbruikt...

(Ik zou 600 euro kunnen vangen door een 8 tal panelen op pal noord te gooien... ouch!)

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Bravertal schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:34:
Gewoon bomvol leggen zoals @Ronald aangeeft. Offerte 2 zit nu al op 88 cent per wp. Teruglevertarief van Eneco is al ruim 45 cent per kWh.
Het teruglevertarief van Eneco is hoog, maar dat zijn de gasprijzen momenteel ook. Nu betaal ik voor een kuub gas €1,07 (Engie variabel) en met een nieuw Eneco contract zo'n €2,80! Teruglevertarief van Engie is zo'n €0,13. Dus voor mijzelf moet ik het eerst goed gaan doorberekenen voordat we gaan overstappen.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05
_Uploader_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Het teruglevertarief van Eneco is hoog, maar dat zijn de gasprijzen momenteel ook. Nu betaal ik voor een kuub gas €1,07 (Engie variabel) en met een nieuw Eneco contract zo'n €2,80! Teruglevertarief van Engie is zo'n €0,13. Dus voor mijzelf moet ik het eerst goed gaan doorberekenen voordat we gaan overstappen.
Ik heb makkelijk praten, ik ben gasloos. Volgens mij heb ik op het forum gelezen dat je stroom en gas bij verschillende aanbieders kunt afnemen. Misschien is dat iets voor jou.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Ronald
Zie het als een enorme drijfveer om 1) het dak vol te proppen 2) gasloos te worden.

Verduurzaming: prijszekerheid.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Bravertal schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Ik heb makkelijk praten, ik ben gasloos. Volgens mij heb ik op het forum gelezen dat je stroom en gas bij verschillende aanbieders kunt afnemen. Misschien is dat iets voor jou.
Dank. Ik zal het andere topic eens raadplegen. Wij zullen niet gasloos worden ivm koken, maar een warmtepomp e.d. staan hier wel op de planning.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee