Vraag

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21
Hi,

Afgelopen maand heb ik mijn gebruikelijke jaarlijkse beoordeling gehad. Hierin worden 5 punten besproken waar dan volgens een "onvoldoende - matig - goed - uitstekend" schaal een bepaalde toekenning volgt.

Dit jaar, net als vorig jaar scoor ik op 4 van de 5 punten goed en op 1 punt uitstekend. Feitelijk zijn er geen verbeterpunten besproken. Nu krijg ik, conform de personeelsgids, een verhoging van 1,85%. Op zich heb ik geen hoge werkdruk, in elk geval voor mij is de werkdruk niet hoog omdat ik een veel hogere werkdruk gewend ben. Dat is dus waardoor ik dit vorig jaar wel goed vond.

Nu, met een dermate hoge inflatie, twijfel ik of ik hier akkoord mee moet gaan of dit voor moet leggen bij mijn manager. Feitelijk komt het er dan op neer dat ik jaarlijks bij een inflatie zoals het huidige er op achteruit blijf gaan.

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:11
codex schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:28:
Nu, met een dermate hoge inflatie, twijfel ik of ik hier akkoord mee moet gaan of dit voor moet leggen bij mijn manager. Feitelijk komt het er dan op neer dat ik jaarlijks bij een inflatie zoals het huidige er op achteruit blijf gaan.
Ga je dan ook akkoord met een lager salaris als er ooit sprake is van negatieve inflatie?

Maar goed, je kan sowieso het gesprek aangaan!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je het niet vraagt, krijg je sowieso niks extra.
Als je het wel vraagt, kan het zijn dat je wat extra's krijgt.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:59
is er naast de beoordeling ook nog sprake van een CAO? Zo ja dan krijg je via die route vaak ook nog een verhoging. Vaak dekt de cao verhoging de inflatie af.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
Richting de werkgever zal ik nooit met economische zaken redeneren omdat dit onlogisch is, persoonlijk is het wel degelijk logisch en kan het een reden zijn waarom je harder zou willen groeien met je salaris.

Dus wil je persoonlijk meer verdienen omdat je de noodzaak voelt door inflatie, ga met je werkgever in gesprek en leg hem uit waarom jij het verdient om meer te verdienen dan je doet. Lukt dit niet op basis van vorig jaar, dan kun je hem nu vragen wat je ervoor moet doen om dat volgend jaar wel mogelijk te maken. IMO werkt het beter om vooraf duidelijk te hebben wat de verwachtingen zijn, dan hoef je ze alleen nog maar in te vullen of kun je sneller conclusies trekken e.g. ik moet dit jaar verder gaan kijken.

[Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 04-01-2022 14:44]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En zoals bij elke onderhandeling, heb een alternatief paraat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Buiten op wat al gezegd is, zoals CAO afspraken e.d.,
Hoe waren je loonsverhogingen de afgelopen jaren? Toen was de inflatie zeer laag.

Inflatie is leuk en een grappige richtlijn, maar geen keihard gegeven. (Als je bijv zonnepanelen hebt is de impact van energie op je kosten lager. Ook als je bijv nu veel vaker thuiswerkt en je zelf brandstof van de auto moet bekostigen is dat het geval.)

Inflatie betekent niet dat jouw leven met dat percentage duurder is geworden.

Onderhandelen moet niet gaan over inflatie, maar waarom jouw compensatie niet in lijn is met de waardering (volgens jou.) Jouw kosten en inflatie zijn niet een directe reden voor loonsverhoging vanuit de werkgever.

[Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2022 14:48]

• codex
Hann1BaL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:47:
Buiten op wat al gezegd is, zoals CAO afspraken e.d.,
Hoe waren je loonsverhogingen de afgelopen jaren? Toen was de inflatie zeer laag.
We vallen niet in een CAO, maar mijn loonsverhogingen waren tussen de 5 en 10 procent in de voorgaande jaren. Moet wel bij gezegd worden, ik kwam van een loon dat niet representatief was voor mijn functie.
YakuzA schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Als je het niet vraagt, krijg je sowieso niks extra.
Als je het wel vraagt, kan het zijn dat je wat extra's krijgt.
Daar heb je zeker gelijk in, ik voel een soort van drempel omdat ik van mening ben dat de werkdruk laag is. Aan de andere kant weet ik dat er collega's zijn met dezelfde werkdruk die door betere onderhandelingen bij de start met een ruim hoger salaris dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Ik heb duidelijk niet het beste eruit gesleept bij mijn indienstreding.

Overigens, het argument voor deflatie van @President is ook terecht, daarin hebben jullie gelijk, de hoogte van inflatie is voor mijn werkgever geen reden om de salarisverhogingen aan te passen. Bedankt voor jullie feedback, ik ga bij nader inzien het hier bij laten. Naast mijn werk verdien ik als ZZP'er regelmatig bij, als de werkdruk heel hoog zou zijn zou ik daar de energie ook niet voor hebben ;)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat lijkt een wijs besluit.
Een punt die je aanhaalt is de compensatie vergeleken andere collega's. Hoewel dit altijd een lastiger punt lijkt/blijkt te zijn, is dit wel een veel meetbaarder discussiepunt. Als je vindt dat je meer en/of beter werk doet dan collega's die meer betaald krijgen, dan kun je dat best eens aansnijden.

Maar sinds je inziet dat je relatief lage werkdruk misschien wel meer waard is dan een lange discussie dan zou ik het lekker zo laten.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34

Lordy79

Fundamentalist

. Nu krijg ik, conform de personeelsgids, een verhoging van 1,85%.
Prachtig. Een cao. Een personeelsgids...allemaal om de onderkant van de markt te beschermen.
Maar als je meer waard bent leg dat dan op tafel zeker in deze tijd van schaarste.
Je bent ZZP er dus verkoop jezelf! Je bent toch goed of zijn er 13 in een dozijn die jouw werk morgen kunnen overnemen?
Ik was toen ik in loondienst was super assertief en raad dit iedereen aan. Natuurlijk niet overvragen maar in deze tijd 3 tot 5 procent erbij vragen omdat je het waard bent is helemaal niet raar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:07
Ik zit er zelf anders in, als een inflatie correctie al teveel gevraagd is dan is het tijd om iets anders te zoeken. Als die 1.8% je totale verhoging voor heel 2022 is dan is dat erg karig. Leuk dat de werkgever geen boodschap heeft aan dat alles duurder wordt maar vorig jaar ook soortgelijke situatie meegemaakt. Ik heb gewoon tegen mijn werkegever gezegd jij verwacht vooruitgang en dat heb je gekregen door de goede beoordeling dan wil ik dat ook wel terugzien. Toen het niet mogelijk was aangegeven dat ik dan genoodzaakt opzoek moet naar iets anders, niet veel later was het opeens wel mogelijk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Figo112 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:01:
Ik zit er zelf anders in, als een inflatie correctie al teveel gevraagd is dan is het tijd om iets anders te zoeken.
Eens. Maar: zeg dat dan ook tegen de werkgever zodat die desgewenst kan matchen of er overheen kan gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Hi,

Afgelopen maand heb ik mijn gebruikelijke jaarlijkse beoordeling gehad. Hierin worden 5 punten besproken waar dan volgens een "onvoldoende - matig - goed - uitstekend" schaal een bepaalde toekenning volgt.

Dit jaar, net als vorig jaar scoor ik op 4 van de 5 punten goed en op 1 punt uitstekend. Feitelijk zijn er geen verbeterpunten besproken. Nu krijg ik, conform de personeelsgids, een verhoging van 1,85%. Op zich heb ik geen hoge werkdruk, in elk geval voor mij is de werkdruk niet hoog omdat ik een veel hogere werkdruk gewend ben. Dat is dus waardoor ik dit vorig jaar wel goed vond.

Dus even advocaat van de duivel je doet je werk conform de afspraken en niet veel meer dan dat, aangezien je de werkdruk ook laag vindt.

Nu kan je wel wat vinden van maar 1,85% maar, dat is van meer factoren afhankelijk en zal dan ook met je inschaling te maken hebben en de beschikbare bandbreedte. Zit je wellicht al in de top van je banding/schaal?

Als je hoger op wil qua salaris of carrière zal je dan iets anders aan moeten pakken dan met een niet ter zake doende "maar de inflatie is hoger".

Dan zal je je moeten verdiepen in de mogelijkheden die er zijn binnen je bedrijf en functie om een groeipad naar meer complexer werk/verantwoordelijkheid of andere waarde verhogende capaciteiten te ontwikkelen of te laten zien.

Dus verdiep je daar eens in en plan een gesprek met je manager in om dat te bespreken.

Ik lees ergens in een post van een andere Tweaker dat je zzp'er bent, mag toch hopen van niet, dan stel je je wel heel afhankelijk op van je opdrachtgever.

• codex
Barrycade schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Dus even advocaat van de duivel je doet je werk conform de afspraken en niet veel meer dan dat, aangezien je de werkdruk ook laag vindt.

Nu kan je wel wat vinden van maar 1,85% maar, dat is van meer factoren afhankelijk en zal dan ook met je inschaling te maken hebben en de beschikbare bandbreedte. Zit je wellicht al in de top van je banding/schaal?

Als je hoger op wil qua salaris of carrière zal je dan iets anders aan moeten pakken dan met een niet ter zake doende "maar de inflatie is hoger".

Dan zal je je moeten verdiepen in de mogelijkheden die er zijn binnen je bedrijf en functie om een groeipad naar meer complexer werk/verantwoordelijkheid of andere waarde verhogende capaciteiten te ontwikkelen of te laten zien.

Dus verdiep je daar eens in en plan een gesprek met je manager in om dat te bespreken.

Ik lees ergens in een post van een andere Tweaker dat je zzp'er bent, mag toch hopen van niet, dan stel je je wel heel afhankelijk op van je opdrachtgever.
Inderdaad doe ik ZZP klussen ernaast, feitelijk levert dat aan extra inkomsten meer op dan ik verdien als ik bovenaan de bandbreedte van mijn functiegroep zit. Aan de andere kant zie ik er ook weinig voor om door te groeien, de enige optie is naar een leidinggevende functie en daar heb ik geen behoefte (meer) aan.

Het was feitelijk meer irritatie, zeker gezien mijn werkgever een interne (marketing) campagne heeft waarin de medewerkers als superhelden worden neergezet. Het vertaalt zich nou niet bepaald in de beloning.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

waarom ga je niet minder uren werken in loondienst en meer als ZZPer?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

codex schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:05:
We vallen niet in een CAO, maar mijn loonsverhogingen waren tussen de 5 en 10 procent in de voorgaande jaren. Moet wel bij gezegd worden, ik kwam van een loon dat niet representatief was voor mijn functie.
Heb je toen ook wel aangegeven, dat je er door de lage inflatie toen procentueel op vooruit bleef gaan?

/(bb|[^b]{2})/

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

codex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Inderdaad doe ik ZZP klussen ernaast, feitelijk levert dat aan extra inkomsten meer op dan ik verdien als ik bovenaan de bandbreedte van mijn functiegroep zit. Aan de andere kant zie ik er ook weinig voor om door te groeien, de enige optie is naar een leidinggevende functie en daar heb ik geen behoefte (meer) aan.

Het was feitelijk meer irritatie, zeker gezien mijn werkgever een interne (marketing) campagne heeft waarin de medewerkers als superhelden worden neergezet. Het vertaalt zich nou niet bepaald in de beloning.
Weet niet of je irl ook zo overkomt richting je manager/werkgever, maar je komt wat uitgeblust over.

Hoewel het kan, je meer dan volledig inzetten voor 2 werkgevers (of in dit geval je werkgever en je eigen zzp activiteiten) klinkt het een beetje of je op je normale baan uitgekeken bent en de benodigde uitdaging in je zzp schap zoekt, dan is het niet zo vreemd dat je werkgever je niet met een dikke verhoging trakteert toch?

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:07
JohnR schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Heb je toen ook wel aangegeven, dat je er door de lage inflatie toen procentueel op vooruit bleef gaan?
Sorry maar lonen in nederland zijn gewoon te laag. Zelfs klaasknot heeft al paar keer aangegeven dat de afgelopen 30 jaar de lonen achter zijn gebleven helemaal als je nog de huizenprijjzen tegenover afzet. Lonen moet omhoog. Ze moeten niet zo gierig doen, bedrijven zijn daarentegen afgelopen 30 jaar wel vooruit gegaan

• codex
Barrycade schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Weet niet of je irl ook zo overkomt richting je manager/werkgever, maar je komt wat uitgeblust over.

Hoewel het kan, je meer dan volledig inzetten voor 2 werkgevers (of in dit geval je werkgever en je eigen zzp activiteiten) klinkt het een beetje of je op je normale baan uitgekeken bent en de benodigde uitdaging in je zzp schap zoekt, dan is het niet zo vreemd dat je werkgever je niet met een dikke verhoging trakteert toch?
Nee, dat is het bijzondere. Ik vind hetzelfde, als je het alleen ziet in contrast met het gros van de andere medewerkers dan kom ik blijkbaar heel positief over.

Laat ik het zo stellen, wat ik vroeger in een week deed toen het bedrijf sterk groeide, desnoods met veel overuren, doe ik nu in twee maanden. Zo nu en dan word ik nu zelfs geremd als ik iets te snel wil opleveren, in verband met verwachting management 8)7

Ergens hebben jullie ook gelijk, ik zou mij ook volledig op ZZP moeten storten. De onzekerheid is wat mij tot dusver heeft doen besluiten in loondienst te blijven. Uit mijn ZZP opdrachten haal ik ook meer voldoening, om eerlijk te zijn.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:10
Daarom is wisselen van baan zo noodzakelijk onder afgestudeerden. Anders blijft die sterke verhoging uit.

Mijn tweakblog over de toekomst

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:09
Misschien een domme offtopic vraag, maar als er geen verbeterpunten zijn, waarom krijg je dan niet een 'uitstekend' als beoordeling?

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:59
Ik vind inflatie een argument, immers betalen zij minder waarde voor hetzelfde werk.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:41
codex schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Ergens hebben jullie ook gelijk, ik zou mij ook volledig op ZZP moeten storten. De onzekerheid is wat mij tot dusver heeft doen besluiten in loondienst te blijven. Uit mijn ZZP opdrachten haal ik ook meer voldoening, om eerlijk te zijn.
Is dit uberhaupt niet voldoende om de overstap te nemen, nog los van meer of minder verdienen? Werken is een groot deel van je leven. Als je daar op andere manier meer voldoening uit kunt halen dan zou ik dat zeker doen.

Het lijkt erop dat je sowieso een alternatief is. Dus in dat geval kun je makkelijk het gesprek aangaan en 5% vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als ze nee zeggen kun je altijd opperen om weg te gaan. Al moet je dan ook wel weggaan als ze daar niet in mee gaan ;)

• codex
Zenomyscus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Is dit uberhaupt niet voldoende om de overstap te nemen, nog los van meer of minder verdienen? Werken is een groot deel van je leven. Als je daar op andere manier meer voldoening uit kunt halen dan zou ik dat zeker doen.

Het lijkt erop dat je sowieso een alternatief is. Dus in dat geval kun je makkelijk het gesprek aangaan en 5% vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als ze nee zeggen kun je altijd opperen om weg te gaan. Al moet je dan ook wel weggaan als ze daar niet in mee gaan ;)
Zeker waar, cliché, maar geld maakt echt niet gelukkig(boven een bepaalde grens).

Allen bedankt, het heeft mij wel aan het denken gezet. Soms is het goed om geconfronteerd te worden _/-\o_

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Ik mag hopen dat je naast die 1.85% op basis van een prima beoordeling ook nog 3% inflatiecorrectie krijgt. In een jaar waarin de tarieven met 5-10% stijgen is het anders zwaar ondermaats.

Ook als het 3+1.85 is vind ik het niet overtuigend, maar ik weer niet of je in je groeifase zit of reeds hoger in de schaal.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

t_captain schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:58:
Ik mag hopen dat je naast die 1.85% op basis van een prima beoordeling ook nog 3% inflatiecorrectie krijgt. In een jaar waarin de tarieven met 5-10% stijgen is het anders zwaar ondermaats.

Ook als het 3+1.85 is vind ik het niet overtuigend, maar ik weer niet of je in je groeifase zit of reeds hoger in de schaal.
Als ie al jaar na jaar meer dan de inflatie heeft gekregen, waarom zou het in 1 jaar met meer inflatie dan ineens perse die inflatie gecorrigeerd moeten krijgen? Ik zou eerder vragen "waarom denk je dat je het afgelopen jaar meer dan 1,85% meer waard geworden bent voor het bedrijf"

/(bb|[^b]{2})/

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Zoals hierboven ook al aangegeven en door TS ook zelfs beaamd, hij heeft in het verleden grote stappen gemaakt (behorende bij zijn inzet op dat moment) maar draait nu eigenlijk op de waakvlam door.

Dus waarom zou hij dan hoger moeten krijgen dan afgesproken is in de CAO/Het loongebouw?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:54

t_captain

Moderator General Chat
JohnR schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Als ie al jaar na jaar meer dan de inflatie heeft gekregen, waarom zou het in 1 jaar met meer inflatie dan ineens perse die inflatie gecorrigeerd moeten krijgen? Ik zou eerder vragen "waarom denk je dat je het afgelopen jaar meer dan 1,85% meer waard geworden bent voor het bedrijf"
Je hebt gelijk in je stelling dat je werkgever eigenlijk geen drol te maken heeft met jouw kosten van levensonderhoud en dat je dus

Maar in een tijd waarin de uurtarieven met 5-10% stijgen is <2% (voor 2022 tov 2021 plus een extra ervaringsjaar in de functie) wel erg karig.

• codex

1,85 is all in :)

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:18
Maar voorgaande verhogingen hebben toch niets te maken met dit jaar? Misschien was TS wel aan het groeien...

Kennelijk is men dit jaar tevreden gezien de beoordeling. Dan is het toch raar dat TS erop achteruit gaat gezien de inflatie?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee