Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worteltjestaart
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Hoi lieve GoT-experts,

Ik wil graag de Wifi-kaart in mijn Lenovo Ideapad Pro 16ACH6 vervangen.
Probleem is dat af en toe de wifi lijkt weg te vallen - lijkt een gekend probleem te zijn met de Realtek kaartjes.

Nu is de algemene tip om de Realtek kaart te verwisselen met een Intel AX200 kaartje.
Dat is ook op de website van Lenovo een genoemd/compatibel alternatief.
En aangezien hij maar een tientje of twee kost durf ik die gok wel aan.

Alleen: er zijn (blijkbaar) 2 types... een "non-vPro" en een "vPro".

non-vPro: pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)
vPro: pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (vPro)

Op de plaatjes staan beide als 02HK705, maar Lenovo heeft het over onderdeelnummer 02HK704.

Bijvoorbeeld webshop Dustinhome heeft ze allebei, de info en onderdeelnummers zijn ook anders:

vPro
non-vPro
Moet ik nou de vPro of de non-vPro hebben - of maakt dat niet uit?

[ Voor 16% gewijzigd door Worteltjestaart op 04-01-2022 13:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lenovo maakt (of maakte iig tot recent) gebruik van nare BIOS whitelists. Dat betekent dat je *exact* datgene wilt dat Lenovo aanbeveelt als je het zonder BIOS hacking wilt kunnen installeren. Als Lenovo zegt "AX200 with vPro" dan moet je die hebben, zo niet, dan die zonder.

vPro zelf is een remote managementtechnologie voor gebruik in grote enterprises. Als thuisgebruiker volstrekt oninteressant (tenzij spelen met enterprise-grade remote management je fetish is...), maar kwaad kan het ook niet (tenzij je paranoide bent over security en vreest dat kwaadwillenden zo je apparaat gaan overnemen).

Ik heb zelf een rits AX200 en AX210 kaartjes zonder vPro, want niet nodig. Ik zou er ook niet wakker van liggen als ik een kaart had met vPro. Wederom, in geval van mogelijke BIOS whitelists, volg bovenal wat je vendor voorschrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
OK, duidelijk, dankjewel.
Dan ga ik er één mét vPro bestellen - prijsverschil is maar een paar euro gelukkig.

Denk jij dat het nog iets uitmaakt dat het nummer op de kaartjes die ik kan krijgen "02HK705" is terwijl ze bij Lenovo zelf "02HK704" genoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster34
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Ik heb exact het zelfce probleem met dezelfde laptop.
December gekocht.

Daarnaast ook andere wifi problemen. Is dit niet iets wat Lenovo zou moeten oplossen?
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Kijk bij Lenovo welke FRU je moet hebben en houd je daar exact aan. Mag niet afwijken want dan blokkeert je laptop het opstarten.

Twee weken terug mijn Realtek 1x1 AC kaartje vervangen door een Intel 2x2 AX kaartje. Moest ik bestellen bij Ali, in Nederland niet leverbaar met het juiste Lenovo FRU.

Edit: Behalve de afbeelding vermeldt pricewatch en shop geen FRU. Wie zegt dat ze specifiek dat Lenovo P/N uitleveren en niet eentje van HP of Dell?

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 15-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
Ik heb dus van de week de Realtek vervangen voor de 02HK704 (Intel AX200).
Lijkt goed te gaan, maar niet perfect - 1x nog een paar seconde een gedropte wifi gezien.

In de praktijk is het nauwelijks een probleem, want hij pikt het signaal heel snel weer op zonder interventie.
Toch nog even wat zitten puzzelen, en het lijkt er bij mij op dat het soms gebeurt als ie schakelt tussen 2.4GHz en 5GHz. Misschien zit het m daarom ergens in de bandsteering?
Beide banden hebben bij mij hetzelfde SSID en wachtwoord dus schakelen zou in theorie probleemloos en ongemerkt moeten zijn.

Ik heb voor nu het 5GHz een iets andere SSID gegeven, zodat de laptop alleen 2.4GHz gebruikt. Kijken of het nu niet meer gebeurt, zijn we dichter bij diagnose...
robster34 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:59:
Daarnaast ook andere wifi problemen. Is dit niet iets wat Lenovo zou moeten oplossen?
Wat voor andere wifiproblemen heb jij dan?
En ja, het lijkt er voorzichtig op dat het door iets dat Lenovo niet lekker heeft geconfigureerd komt.
Zolang het mij geen problemen in de praktijk oplevert, ga ik geen support zoeken bij Lenovo, heb nl geen zin om de laptop weer een tijd kwijt te zijn.

Draai jij al op W11, @robster34 ?
Ik wel, zou daar ook nog aan kunnen liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Worteltjestaart schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb voor nu het 5GHz een iets andere SSID gegeven, zodat de laptop alleen 2.4GHz gebruikt. Kijken of het nu niet meer gebeurt, zijn we dichter bij diagnose...
Waarom 2.4GHz in vredesnaam? Performance en stabiliteit is in 5GHz veel beter.

Is je 5GHz dekking niet goed genoeg, dan weet je eigenlijk al genoeg van wat het probleem is en wat er moet gebeuren om het op te lossen (AP's verplaatsen danwel bijplaatsen om te zorgen dat je overal goed 5GHz dekking hebt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robster34
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
Ik heb idd windows 11. Wat mij nu enorm opvalt is dat als ik met de laptop download, ik elders in het huis enorme verliezen heb, Zelfs zo erg, dat streamen bijna niet meer mogelijk is elders.

Ben in bezit van 100mb pakket. Daarnaast heb ik wat testen gedaan en valt enorme packetloss op.
Ben zelf niet heel kundig met computers en weet niet zeker of dit dan ook aan mijn laptop ligt maar ik heb hier niet eerder last van gehad.

Maar inderdaad soms valt de verbinding gewoon weg en moet ik de laptop opnieuw opstarten.
Zelfs wifi aan en uit zetten wilt dan niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worteltjestaart
dion_b schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:16:
Is je 5GHz dekking niet goed genoeg, dan weet je eigenlijk al genoeg van wat het probleem is en wat er moet gebeuren om het op te lossen (AP's verplaatsen danwel bijplaatsen om te zorgen dat je overal goed 5GHz dekking hebt).
Ja dat zou kunnen dat dat het probleem is, ik ben echter nog niet overtuigd dat dat in mijn geval zeker is.

Situatie: router (KPN Experiabox, toch al een oudje) hangt aan de muur in een hoek van de woonkamer want daar komt de koperkabel het huis binnen. In de woonkamer heb ik vooralsnog geen overduidelijke drop van de wifi gemerkt.

De instabiliteit van mijn wifi lijkt zich te concentreren in de keuken aan de eettafel. Dat is een meter of 8 van de router vandaan, met een muur ertussen.
Andere devices in huis hebben echter geen issues met de wifi aan de eettafel.
Dat kan wmb betekenen:
- De wifi-antenne van de Lenovo laptop is wat minder goed
- De andere devices roamen instantaan tussen de 2.4 en 5 GHz banden, terwijl de Lenovo daar een paar tellen over doet
- De wifi van de Lenovo is op een ander vlak de oorzaak

Dus tja, als 2.4GHz probleemloos is zou je denken dat de 5GHz band het issue is, mede gezien dat het probleem zich voordoet vooral als ik verder van de router af zit.
Maar aangezien andere devices geen issues hebben vind ik dat weer minder waarschijnlijk.
robster34 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:19:
Ik heb idd windows 11. Wat mij nu enorm opvalt is dat als ik met de laptop download, ik elders in het huis enorme verliezen heb, Zelfs zo erg, dat streamen bijna niet meer mogelijk is elders.

Ben in bezit van 100mb pakket. Daarnaast heb ik wat testen gedaan en valt enorme packetloss op.
Ben zelf niet heel kundig met computers en weet niet zeker of dit dan ook aan mijn laptop ligt maar ik heb hier niet eerder last van gehad.

Maar inderdaad soms valt de verbinding gewoon weg en moet ik de laptop opnieuw opstarten.
Zelfs wifi aan en uit zetten wilt dan niet helpen.
Klinkt toch ook als meer een issue bij jou thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:12:
Lenovo maakt (of maakte iig tot recent) gebruik van nare BIOS whitelists. Dat betekent dat je *exact* datgene wilt dat Lenovo aanbeveelt als je het zonder BIOS hacking wilt kunnen installeren. Als Lenovo zegt "AX200 with vPro" dan moet je die hebben, zo niet, dan die zonder.
Op de lenovo forum had ik gelezen dat Lenovo is gestopt met bios whitelist, sinds de eufi bios. Of dat echt waar is, weet ik niet. Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen dat ik 2 weken geleden het kaartje in mn yoga 530 met succes heb vervangen door een intel ax200 non vPro terwijl deze niet op de Lenovo compatibiliteitlijst stond. Er stond trouwens geen enkel ax-kaartje op.
Ook het Ram geheugen heb ik met succes vervangen door dimm die niet op de lijst stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ook dezelfde laptop met de geplaagde Realtek kaart. Regelmatig disconnects en dan gaat hij verbinden met een ander access point met zwakker signaal bijvoorbeeld. DFS kanalen gebruiken lukte al helemaal niet.

Blij om te zien dat het vervangen met de AX200 werkte bij jou. Ik ga de gok wagen met de niet vPro versie denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:35
Worteltjestaart schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:44:
router (KPN Experiabox, toch al een oudje)
Evt. bij KPN informeren of je i.c.m. contractverlenging een nieuwere kan krijgen?

Laatst op die manier een nieuw modem weten los te peuteren bij T-Mobile.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty_NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-05-2022
Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:03:
Ik heb ook dezelfde laptop met de geplaagde Realtek kaart. Regelmatig disconnects en dan gaat hij verbinden met een ander access point met zwakker signaal bijvoorbeeld. DFS kanalen gebruiken lukte al helemaal niet.

Blij om te zien dat het vervangen met de AX200 werkte bij jou. Ik ga de gok wagen met de niet vPro versie denk ik :)
Heb zelf vandaag ook de AX200 (nopro) in een Lenovo gestopt. Hij werkt gelijk geaccepteerd. No issues! Werkt 10x beter dan de Realslecht kaartje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:33
Lenovo ideapad 5 Pro-16ACH6

De Intel(R) Wi-Fi 6E AX210 160MHz (nopro) icm Windows 11 werkt perfect (wel eerst de driver downloaden).

[ Voor 8% gewijzigd door Sliderhome op 05-05-2022 22:21 . Reden: (nopro) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-06 13:36
Sliderhome schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:20:
Lenovo ideapad 5 Pro-16ACH6

De Intel(R) Wi-Fi 6E AX210 160MHz (nopro) icm Windows 11 werkt perfect (wel eerst de driver downloaden).
Op basis van deze info heb ik ook die nare RTL8852AE vervangen voor een AX210 (deze) - nonPro. Werkt prima in een Lenovo ideapad 5 Pro 16ACH6 en lijkt vooralsnog een stuk stabieler dan die RealTek
Pagina: 1