• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-03 11:52
Medewerkers die ouderschapsverlof willen opnemen, krijgen vanaf 2 augustus 2022 de eerste 9 van de 26 weken ouderschapsverlof een uitkering van UWV. De verlofuitkering bedraagt 50% van het dagloon van de medewerker, en maximaal 50% van het maximumdagloon. Deze 9 weken betaald verlof moet de medewerker in het eerste levensjaar van zijn kind opnemen.

Mogelijk wordt de uitkering nog verhoogd naar 70% van het dagloon. De Eerste Kamer heeft namelijk een motie aanvaard waarin het kabinet wordt verzocht om het uitkeringspercentage te verhogen van 50% naar 70%. Het nieuwe kabinet moet hiermee nog instemmen.

Opname van de rest van het ouderschapsverlof van 17 weken is nog steeds mogelijk totdat het kind 8 jaar wordt. Dit verlof is onbetaald.

https://www.rijksoverheid...taald-vanaf-augustus-2022

Nu vraag ik me af of ouders ook recht hebben op deze 9 weken betaald verlof wanneer hun kindje vóór 2 augustus 2022 geboren wordt, maar op dat moment nog niet de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Daar geldt de regeling ook voor, zie: https://www.rijksoverheid...betaald-ouderschapsverlof

• jewepe
Bedankt!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 14:10
Dit vroeg ik me dus ook af.

@jewepe weet je ook of het ouderschapsverlof onafhankelijk van het partner geboorteverlof is?
Zo ja, dan kan je dus 5+1 weken binnen 6 maanden + 9 weken verlof in het eerste jaar opnemen.

https://www.rijksoverheid...oorteverlof-voor-partners

[Voor 19% gewijzigd door Bensjero op 04-01-2022 12:19]

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bensjero schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:18:
Dit vroeg ik me dus ook af.

@jewepe weet je ook of het ouderschapsverlof onafhankelijk van het partner geboorteverlof is?
Zo ja, dan kan je dus 5+1 weken binnen 6 maanden + 9 weken verlof in het eerste jaar opnemen.

https://www.rijksoverheid...oorteverlof-voor-partners
Ja dit zijn losstaande verlofregelingen.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:41
jewepe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:02:
Medewerkers die ouderschapsverlof willen opnemen, krijgen vanaf 2 augustus 2022 de eerste 9 van de 26 weken ouderschapsverlof een uitkering van UWV. De verlofuitkering bedraagt 50% van het dagloon van de medewerker, en maximaal 50% van het maximumdagloon. Deze 9 weken betaald verlof moet de medewerker in het eerste levensjaar van zijn kind opnemen.

Mogelijk wordt de uitkering nog verhoogd naar 70% van het dagloon. De Eerste Kamer heeft namelijk een motie aanvaard waarin het kabinet wordt verzocht om het uitkeringspercentage te verhogen van 50% naar 70%. Het nieuwe kabinet moet hiermee nog instemmen.

Opname van de rest van het ouderschapsverlof van 17 weken is nog steeds mogelijk totdat het kind 8 jaar wordt. Dit verlof is onbetaald.

Nu vraag ik me af of ouders ook recht hebben op deze 9 weken betaald verlof wanneer hun kindje vóór 2 augustus 2022 geboren wordt, maar op dat moment nog niet de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt?
Oei dat wordt wel heel aanlokkelijk om even twee maanden vrij te nemen dan, als het me nog maar 30% of 50% loon kost :p

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

ErikT738 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Oei dat wordt wel heel aanlokkelijk om even twee maanden vrij te nemen dan, als het me nog maar 30% of 50% loon kost :p
Klopt. Ik verwacht dus ook dat hier flink gebruik van gemaakt zal worden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• jewepe
Je zou bijna zeggen dat dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je de verlofdagen waar je recht op hebt, gewoon blijft doorwerken. Die werk je dan in feite maar voor 30 of 50% van je loon. Dat kan niet uit... :9

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat je dan ook een kind hebt waar je voor moet zorgen, er zijn dan momenten dat je naar je werk verlangt. Overigens is het, het allemaal echt waard. Grote voordeel is denk ik vooral dat het nog veel meer de ruimte geeft om het echt samen te doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:31
Zou deze wet dan net zo werken voor de ZZP-er?
Dus dat deze ook bij het UWV aan kan kloppen voor deze regeling zoals met een arbeidsongeschiktheids verzekering bij zwangerschap.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 14:06
Ik heb een aanvullende vraag. Je krijgt dus 9 weken á 45 dagen betaald verlof. Mag je deze 45 dagen ook opsplitsen in bijvoorbeeld 2 of 3 dagen in de week?

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
In het verleden kon dat altijd wel. Als ik zo snel op https://www.rijksoverheid...betaald-ouderschapsverlof kijk, lijkt de voorwaarde te zijn dat je het binnen het eerste levensjaar opneemt.

• jewepe
Klopt, je mag de verlofdagen naar eigen inzicht verdelen over het eerste levensjaar van het kind, uiteraard in overleg met de werkgever.

Deze 9 weken betaald verlof maken deel uit van de oorspronkelijke 26 weken onbetaald verlof, en eventueel niet opgenomen verlofdagen in het eerste levensjaar van het kind verdwijnen niet en kunnen nog gewoon na het eerste jaar worden opgenomen, maar dan als onbetaalde verlofdagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bassos30
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02 02:06
Nog meer die van deze regeling gebruik gaan maken? Ben wel benieuwd eigenlijk. Zeker nu de 70% regeling ingaat per 2 augustus.
Maak nu gebruik van het aanvullende geboorteverlof door een dag in de week minder te gaan werken komende halfjaar.
Je werkgever mag het ouderschapsverlof niet weigeren toch ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:50
Bassos30 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:34:
Nog meer die van deze regeling gebruik gaan maken? Ben wel benieuwd eigenlijk. Zeker nu de 70% regeling ingaat per 2 augustus.
Maak nu gebruik van het aanvullende geboorteverlof door een dag in de week minder te gaan werken komende halfjaar.
Je werkgever mag het ouderschapsverlof niet weigeren toch ?
https://www.rijksoverheid...g%20van%20de%20verlofuren.

Had je hier kunnen vinden :)

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 20:43

dbzfan

Nee.

Klinkt aanlokkelijk om je 32urige contract naar 38uur op te plussen en dan 1 dag verlof te nemen... Nadat de dagen op zijn weer je contract op 32 uur te laten zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RappeDoper
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:58
dbzfan schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:59:
Klinkt aanlokkelijk om je 32urige contract naar 38uur op te plussen en dan 1 dag verlof te nemen... Nadat de dagen op zijn weer je contract op 32 uur te laten zetten?
De boekhouder/accountant/salarisadministrateur van mijn werkgever wilde daar (bij een collega) niet aan beginnen omdat dat mogelijk tot oneigenlijk gebruik en gedoe leidt. Maar dat was wel in alle nieuwigheid.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

jewepe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:02:

Yep. Onze 2e dochter is van begin november. Wij nemen dus straks lekker begin augustus 3 weken op, en eind oktober. Paar vakantiedagen inleveren, en straks 6 weken 100% betaald vrij, heerlijk!

Professioneel Heftruck Syndroom

• W0rk3holic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-03 15:04
@jewepe Bedankt voor het starten van dit topic! Was hier niet van op de hoogte, kleine is 30 oktober geboren. 20 dagen erbij :-).

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Hmm, moet me er nog verder in verdiepen, maar klinkt wel interessant. Mijn begon er laatst ook over. Als het goed is mag ik begin juli weer vader worden (derde dochter) :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:25
NeFoRcE schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:09:
[...]

Yep. Onze 2e dochter is van begin november. Wij nemen dus straks lekker begin augustus 3 weken op, en eind oktober. Paar vakantiedagen inleveren, en straks 6 weken 100% betaald vrij, heerlijk!
Pssst, toen ik in Zweden woonde en werkte, kregen mijn vrouw en ik allebei 6 maanden vrij en 100% doorbetaald, plus nog 300 dagen totaal voor onze zoon van bijna twee en dochter van vier. Omdat wij het verlof afwisselden, waren we totaal een jaar bij onze geboren zoon én we hadden nog 300 dagen. Als je dat hebt meegemaakt, heeft het Nederlandse ouderschapsverlof nog veel te winnen.

Goed om te lezen dat het in Nederland in iedere geval beter is dan toen mijn eerste twee kinderen geboren werden, wat was het waardeloos dat ik na twee dagen weer naar mijn werk moest en geen vrije dagen had, omdat ik redelijk nieuw in de organisatie was. Zit je daar in een kantoortuin met wallen tot je ballen omdat je 50 uur wakker was…

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:09
RappeDoper schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:04:
[...]

De boekhouder/accountant/salarisadministrateur van mijn werkgever wilde daar (bij een collega) niet aan beginnen omdat dat mogelijk tot oneigenlijk gebruik en gedoe leidt. Maar dat was wel in alle nieuwigheid.
Begrijpelijk.

Ouderschapsverlof geeft je als werknemer de mogelijkheid om tijdelijk minder te werken en daarmee het recht om na afloop weer terug te gaan naar het oorspronkelijke aantal uren. Werkgever verplicht zich zo tot een 38-urig contract. Wat als werknemer na afloop op zijn strepen gaat staan en die 38 uur eist?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Mijn werkgever (Ordina) vergoed de extra 5 weken partnerverlof ook voor 100%. Mijn vrouw is 25 juli uitgerekend dus ik heb straks de hele zomer vakantie! Voelt net alsof ik weer op school zit.

Ik denk niet dat ik daarnaast ook nog ouderschapsverlof ga opnemen. Zou niet weten wat ik moet met zoveel vakantiedagen. Bovendien werk ik nog steeds 4 dagen in de week thuis dus zie ik mijn dochter en straks de baby toch lekker veel.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee