API's leren koppelen: ik zie door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:26
Binnen het bedrijf waar ik werk ontstaat de laatste jaren steeds vaker de wens om systemen die API's beschikbaar hebben met elkaar te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan de data uit het CRM systeem in PowerBI uitlezen. Tot nu toe ben ik in de luxe positie geweest van dat er met wat Googlen tutorials te vinden waren die me stap voor stap vertelde hoe ik met de betreffende API kon koppelen. Echt goed begrijpen wat ik nu heb gedaan doe ik alleen dus niet helemaal.

Er ontstaan nu wensen voor andere koppelingen waar geen tutorials voor te vinden zijn. Gelukkig is mijn eigen interesse gewekt om mij op dit gebied te gaan ontwikkelen en ik wil eens een goede basis leggen om dit soort koppelingen zelf te kunnen maken.

Het gaat om koppelen met bestaande REST API's. De wens die er nu concreet ligt is om het telefoonsysteem met het CRM systeem te koppelen en dat dan 2 kanten op. Wanneer iemand belt wil ik dat direct de klantkaart in het CRM systeem wordt geopend en ik wil data uit het telefoonsysteem in PowerBI kunnen uitlezen. Alle pakketten bieden deze opties, maar nu nog leren hoe ik ze aan elkaar knoop.

Ik vind tal van trainingen / cursussen, maar helemaal duidelijk of ik er nu mee bereik wat ik er mee wil bereiken wordt het door mijn beperkte kennis op dit gebied niet.

1 van de trainingen die ik vind is: https://icttrainingen.nl/web-api-essentials

Kan iemand mij bepaalde trainingen aanraden en/of tips geven over welke onderwerpen/onderdelen ik mij het beste op kan focussen?

Beste antwoord (via lgeraeds op 04-01-2022 12:03)

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Een handige tool hiervoor is Azure Logic Apps.
Hiermee kun je zonder veel programmeerervaring bijvoorbeeld de response van een api ombouwen naar het formaat wat een andere service verwacht.

Er zijn gratis learning paths hiervoor o.a. https://docs.microsoft.co...orkflows-with-logic-apps/

[ Voor 4% gewijzigd door Masvic op 13-09-2022 23:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Een handige tool hiervoor is Azure Logic Apps.
Hiermee kun je zonder veel programmeerervaring bijvoorbeeld de response van een api ombouwen naar het formaat wat een andere service verwacht.

Er zijn gratis learning paths hiervoor o.a. https://docs.microsoft.co...orkflows-with-logic-apps/

[ Voor 4% gewijzigd door Masvic op 13-09-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-06 14:58
Logic apps is hier wel mooi voor, de vraag is natuurlijk of je dit via de cloud kan en wil laten lopen?

De uitdaging hier is uitvinden hoe de twee api's op elkaar passen.
Heb je alle informatie, welke transformaties moet je doen. Heb je defaults voor de velden die je mist?
Moet je nog iets verrijken vanuit een database? Is het push of pull?

Dit is waarschijnlijk vooral documentatie van beide kanten lezen en een ontwerpje maken.
Je hebt vaak al snel een applicatie er tussen nodig om de transformaties of verrijking te doen.

Dit lijkt me lastig te vangen in een cursus.
Voor de technische implementatie zijn die er natuurlijk wel, maar dat hangt weer samen met welke taal / frameworks bij je werkgever gebruikelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Daar heb je integratie tools voor. In een landschap waar met Visual Studio wordt gewerkt is Microsoft BizTalk bijvoorbeeld zo'n tool maar elke grote leverancier heeft er wel iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-06 00:28
Hoewel dit topic in Softwareontwikkeling staat zou ik me als eerst afvragen of er niet al standaardkoppelingen bestaan die je kunt gebruiken. Buiten het feit dat deze koppelingen onderhouden worden scheelt het ook veel tijd om een standaardkoppeling te gebruiken itt zelf een koppeling te schrijven.

Ik heb een aantal weken terug zo vrij simpel een CTI integratie tussen Voicedata (voip provider) en Salesforce
(CRM) gemaakt met de standaard meegeleverde software Coligo Connect. En as-we-speak ben ik bezig een koppeling te maken tussen AFAS (ERP) en Salesforce gebruik makend van FlexConnect van Intigris.

Mocht er niets standaards bestaan dan is Azure Logic Apps misschien interessant, maar streep Jitterbit en Mulesoft niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 11:26
Kijk dit is informatie waar ik iets mee kan! Ik denk dat ik inmiddels voldoende basis kennis heb om met Azure Logic Apps uit de voeten te kunnen, ik ga mij hier eens op oriënteren! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513622

*doe's niet*

[ Voor 65% gewijzigd door RobIII op 04-01-2022 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:31
Sorry dat ik weer "die" persoon moet zijn: Maar als je onvoldoende kennis hebt om te begrijpen wat API's doen.
Echt goed begrijpen wat ik nu heb gedaan doe ik alleen dus niet helemaal.
Ben jij dan wel "de right guy/girl/person/whatever for the job? Heel goed dat het je intersse heeft gewekt en je je op dit vlak wilt ontwikkelen, maar ik zou als baas/PO graag willen weten of de nodige kennis aanwezig is of niet. Het lijkt mij dat je meer gebaat bent bij een persoon met ervaring op dit vlak dit dit project samen met je op pakt.
Pagina: 1