Toon posts:

Windows 10 installatie naar nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-03 19:22
Ik heb een wat verouderde desktop met Windows 10 Home, die heb ik ooit de gratis update gegeven vanaf Windows 7. Ik gebruik een 120 GB SSD die tegen zijn capaciteit aan zit, vandaar dat ik 2e hands een 500 GB SSD erbij heb besteld. Nu lijkt het me handiger om windows en de programma's te draaien vanaf die nieuwe SSD.

Ik las online dat je software hebt om de schijf te klonen en over te zetten maar dit kent soms nadelen. Ook kun je een schone nieuwe installatie doen met een soort herstel USB die je dan eerst moet aanmaken. Herkent deze dan dat ik al een licentie heb (via Windows 7) of kom ik dan in de knoop met de registratie? Of je kunt je oude installatie laten staan en daarnaast via multiboot een nieuwe installatie beginnen op de nieuwe SSD. Dat laatste spreekt me wel aan, want voordeel van een schone nieuwe installatie, maar als het niet werkt of ik wil nog iets van mn oude instellingen terug zoeken dan kan ik nog switchen naar de oude installatie. Op termijn kan ik dan de oude installatie helemaal verwijderen en die schijf gaan gebruiken als gewone opslag denk ik? Kan ik dan later het multiboot weer ongedaan maken of is dat niet nodig? Zie ik nog wat over het hoofd? Iemand een tip voor een online stappenplan?

Alle reacties

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Een schijf clonen en overzetten naar je nieuwe ssd heeft soms nadelen? euh... ja?

Uw licentie wordt normaal automatisch herkend (op eenzelfde systeem) bij (her)installatie van de 8,10 en 11

Je kan een multiboot maken met de oude 10 en de nieuwe 10 op je nieuwe ssd. (als je echter toch een systeembackup hebt, kan je gewoon de multiboot opzij laten en eventueel de systeembackup terugzetten.

Wat ik een hele tijd geleden deed: systeembackup maken, nieuwe ssd inpluggen, systeembackup op die nieuwe ssd zetten, afsluiten (volledig!), nieuwe ssd op de plaats van de oude steken en reboten. Opgelost.
(en je hebt je 'oude' windows gewoon terug)
Dan eventueel gewoon je oude ssd wissen.

• Marinos83
Thanks! Systeembackup ga ik maar eens mee beginnen, dat lijkt me sowieso een nuttige stap.
Zijn er nog significatie voordelen van een schone installatie tov de systeembackup of is dat meer iets van 10-20 jaar geleden maar bij de huidige windows versies niet echt meer relevant?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:53
Als je een Samsung SSD neemt, dan kan je hun eigen software gebruiken om je schijf te clonen.

Samsung Data Migration heet de tool: https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-03 12:21
Marinos83 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:30:
Thanks! Systeembackup ga ik maar eens mee beginnen, dat lijkt me sowieso een nuttige stap.
Zijn er nog significatie voordelen van een schone installatie tov de systeembackup of is dat meer iets van 10-20 jaar geleden maar bij de huidige windows versies niet echt meer relevant?
Ligt aan je installatie en persoonlijke voorkeur of het nuttig is. De ene wil persé exact hetzelfde terug. Bij de ander is het een goeie reden om installatie weer netjes te krijgen. Zolang je maar een back-up hebt, voordat je begint: komt het vast goed.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is al lang niet meer zo dat je computer sneller wordt door het opnieuw installeren.

Ja soms is de installatie sneller, maar dat is dan vaak doordat je de oude vergeten services en programma's op de achtergrond niet opnieuw hebt geinstalleerd.

Sinds de tijd van de SSD maakt het allemaal minder uit.
Wil je sneller klaar zijn en de installatie zo houden: Dan migreer je alle data naar je nieuwe SSD, test je die en daarna formatteer je de oude SSD.

Is het gros van de applicaties en services op de machine niet meer in gebruik, dan kun je eens schoon beginnen met Windows installatie.

• Marinos83
Dank allemaal!
Ik vind het toch wel een fijn idee om na 10 jaar (ofzo) weer eens helemaal schoon te beginnen.
Ik heb inmiddels een systeembackup gemaakt, en een Windows 10 installatie USB.
Moet ik nu nog iets doen om te zorgen dat de nieuwe SSD straks de C schijf letter meekrijgt of maakt dat allemaal niets uit? Of kan ik dat dalijk tijdens het installatieproces regelen? Of moet ik voordat ik begin zelf de huidige C schijf formatteren of er uit halen?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Marinos83 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:34:
Dank allemaal!
Ik vind het toch wel een fijn idee om na 10 jaar (ofzo) weer eens helemaal schoon te beginnen.
Ik heb inmiddels een systeembackup gemaakt, en een Windows 10 installatie USB.
Moet ik nu nog iets doen om te zorgen dat de nieuwe SSD straks de C schijf letter meekrijgt of maakt dat allemaal niets uit? Of kan ik dat dalijk tijdens het installatieproces regelen? Of moet ik voordat ik begin zelf de huidige C schijf formatteren of er uit halen?
Het handigste is letterlijk de oude SSD lostrekken en alleen de nieuwe aan te sluiten en dan de installatie te doorlopen. Dan zal de SSD de letter C meekrijgen.

• passer
  • Nu online
Hann1BaL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:45:
[...]Het handigste is letterlijk de oude SSD lostrekken en alleen de nieuwe aan te sluiten en dan de installatie te doorlopen.
dat is altijd wel het veiligst ook trouwens

• Marinos83
Fijn, bedankt allemaal!

• Marinos83
Installatie lijkt goed te werken, de nieuwe SSD heeft inderdaad C: gekregen en start normaal op.
Toen ik een nieuwe Systeembackup wou maken viel me echter iets vreemds op.
Windows denkt dat naast de SSD ook een oude HDD waar ik mn muziek op heb staan (M) een systeemschijf is en dus mee moet in de systeembackup. Ik kan geen nieuwe (systeem) files ontdekken op de M schijf, maar wellicht dat deze verborgen zijn?

Enig idee hoe het kan?
En kan het kwaad? Kan ik nog andere effecten verwachten naast dit bij de systeembackup?
Hoe maak ik het ongedaan?

Edit: ik zie nu toch een mapje SteamLibrary op de schijf, wellicht dat dit de oorzaak is. Zal eens kijken of ik dit over kan krijgen naar de C schijf. Het is maar iets van 500 kB. Ik kan in de steam instellingen niets vinden wat hier naar verwijst. De Downloads sectie verwijst alleen naar de C schijf.

[Voor 21% gewijzigd door Marinos83 op 07-01-2022 08:02]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Marinos83 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:49:
...Windows denkt dat naast de SSD ook een oude HDD waar ik mn muziek op heb staan (M) een systeemschijf is en dus mee moet in de systeembackup...
Is die oude HDD misschien de originele schijf waar de desktop ooit mee geleverd is? Dan zou het kunnen dat er een boot- of UEFI partitie op staat en die moet dan wel mee in de systembackup. Laat eens een screenshot van diskmanager zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Marinos83

Deze bedoel je? Ik neem aan dat het fout gaat omdat er bij de M schijf nu Systeem staat?

Schijf 0 is de nieuwe SSD, schijven 1 en 2 zijn HDD's. De oude SSD van 120 GB heb ik nog niet teruggeplaatst, die laat ik nog even intact tot ik zeker weet dat alles goed werkt.

[Voor 17% gewijzigd door Marinos83 op 07-01-2022 14:23]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, M: bevat systeem en actieve partities. Ik zou de inhoud van M:\ en F:\ tijdelijk kopiëren/verplaatsen naar een map op D:\

Vervolgens partities op Disk 2 verwijderen en 1 of meerdere partities opnieuw aanmaken en formatteren. (GPT)
Ik zou er ook gewoon 1 volume van maken in plaats van die losse partities.
Daarna de data van D:\ weer terugzetten naar volume(s) op schijf 2

• Marinos83
Ik heb alle bestanden overgezet, duurde nog behoorlijk lang trouwens.
Nu zie ik echter niet hoe ik de hele schijf kan formatteren?
Als ik in diskmanager rechts klik op de F schijf krijg ik die optie wel, maar bij de M schijf (die als systeem staat) niet..

Zou Windows dit blokkeren? Kan ik nog ergens uitvinden welke systeembestanden Windows dan heeft op deze schijf?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-03 22:17
Marinos83 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:57:
Ik heb alle bestanden overgezet, duurde nog behoorlijk lang trouwens.
Nu zie ik echter niet hoe ik de hele schijf kan formatteren?
Als ik in diskmanager rechts klik op de F schijf krijg ik die optie wel, maar bij de M schijf (die als systeem staat) niet..
Verwijder eerst de F schijf eens dan. Daar staat ook bij "Uitgebreide partitie" en het kan zomaar zijn dat je M pas kan verwijderen als de F schijf weg is.

Get Schwifty

• _H_G_
Vind het er toch maar vreemd uit zien :| Je hebt denk ik die HDD laten zitten tijdens installatie? Dan is die Windows installatie herkent en is die systeem partitie gebruikt. Da's niet goed (kan je ook niet verwijderen zoals je aangeeft).

Ik zou overnieuw beginnen: alle drives los -> enkel nieuwe SDD er in -> tijdens installatie de partities eerst verwijderen.

Normaal zou je drie partities op je systeemschijf moeten krijgen:
- Door systeem gereserveerd (Systeem, Actief, Primaire partitie)
- C: (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)
- Herstelpartitie

(volgorde/benaming ligt aan welke Windows versie het is en of je moederbord UEFI gebruikt, maar één enkele partitie op je SDD is niet goed. Herstelpartitie is niet persé nodig, maar zou er standaard wel op moeten komen.)

• NimRod1337
  • Laatst online: 31-03 18:49
Verwijderen van die partitie kan wel met diskpart (cmd).

• Hann1BaL

Hann1BaL

diskpart commands doen en alle partities verwijderen is inderdaad de beste manier.
Zorg wel dat je de juiste disk selecteert!!

• Marinos83
Helaas lukt het met diskpart ook niet:

Ik denk dat ik toch eerst moet uitzoeken hoe het nu kan dat deze schijf als systeemvolume staat?

Aanvulling: ik heb de sata kabel van de betreffende schijf even losgetrokken om te kijken of dat problemen geeft, maar dan wil de PC helemaal niet meer opstarten. Ik krijg de melding 'reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key'

Er staat dus toch echt iets serieus niet goed. De oude SSD is trouwens nog steeds losgekoppeld dus ik zou ook terug kunnen gaan daar heen, maar ik wil uiteraard een goede windows installatie werkend krijgen op de nieuwe SSD. Hoe nu verder? Wellicht zoals @_H_G_ aangeeft alle schijven loskoppelen behalve de nieuwe SSD en dan daarop opnieuw beginnen met behulp van de installatie USB? Hoe krijg ik dan daarna alsnog mijn andere schijven erbij?

[Voor 54% gewijzigd door Marinos83 op 10-01-2022 16:31]

• Marinos83
Ik heb de andere schijven losgekoppeld, C geformatteerd, en Win10 opnieuw geïnstalleerd in de nieuwe SSD. Het lijkt nu prima te draaien. Wat is de beste manier om nu de andere schijven weer terug te zetten? De Documents F partitie bevat nog wel gegevens die ik wil behouden, maar staat op de zelfde schijf als de M partitie die dus als systeemschijf werd aangemerkt.

• _H_G_
Het is een wat oudere PC, dus ik neem aan dat het allemaal SATA is?

SATA poorten hebben nummers en dat bepaalt in eerste instantie de opstartvolgorde. Dus als je HDD op een lager nummer komt, heb je de kans dat de HDD als eerst opstart (en het weer niet is zoals je wil).

Dan is er nog geen ramp en kan je in de bios de opstartvolgorde aanpassen. Maar als het kan de SATA volgorde aanhouden.

Als de nieuwe SDD goed als eerste opstart, kan je systeempartities van andere schijven wel aanpassen.

• Marinos83
Ik heb inmiddels alles weer aangesloten en werkt weer prima, nogmaals bedankt allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee