Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Hoi mensen, ik woon in Singapore en ben momenteel even in bezoek in Nederland om daarna op doorreis te gaan. Ik heb een koffer met wat kleren en een laptop van het werk van Singapore naar Nederland laten verzenden omdat ik daar niet naar terugkan (vliegen zeer gelimiteerd i.v.m. covid) en ik die laptop wel nodig had. Op het customs document heb ik €750 als waarde neergezet, omdat het een 3 jaar oude Macbook is.

Nu moet ik aan DHL €270 betalen voor invoerrechten en BTW, maar als ik fysiek gewoon zelf in het vliegtuig meehad genomen dan had ik dit nooit hoeven te betalen. Ik heb mijn woonadres in Singapore, mijn belasting betaal en daar en daarnaast is die laptop van mijn werkgever, niet van mij.

Ik vond het volgende artikel https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen, heeft iemand hier ervaring mee? Is het beter om zelf bezwaar te maken of om dat via DHL te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de laptop in Nederland gekocht? Voorzover ik weet mag je maximaal 430 euro aan goederen belastingvrij meenmen van buiten de EU. Je linkt zelf naar een internetaankoop pagina maar dat is niet relevant voor deze casus lijkt mij.

En ik zou zelf bezwaar aantekenen bij de Douane (als je een goede grond hebt) en niet een tussenpersoon er tussen hebben die zich niet perse hoeft in te spannen in jouw voordeel.

[ Voor 20% gewijzigd door PolarBear op 04-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:35
Als je laptop van je werkgever is, kun je daar niet een werkgevers verklaring voor krijgen ?

Weet niet precies hoe het zit, maar voor douane etc had ik altijd een formulier in de tas waarop beschreven werd dat het apparaat bezit was van mijn werkgever. Nooit nodig gehad, maar lijkt me handig om te hebben om juist dit soort situaties te kunnen voorkomen?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Ik link die pagina omdat er verder niets relevants te vinden valt, er zijn alleen maar artikelen voor ondernemers te vinden verder. Ik woon niet in Nederland, ik sta hier niet ingeschreven, en daarnaast voer ik naar mijn mening helemaal niets in. Iemand die op doorreis een laptop in z'n rugtas heeft is toch ook niet aan het voeren. Ik ben hier slechts voor 10 dagen.

Wel vrij irritant, nu moet ik per post bezwaar maken, mijn adres is in Singapore, dus krijg ik daar reactie van de Douane, maar ik ben daar niet fysiek om de post te openen of antwoorden verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 18:22

Secsytime

Automagisch

Bespaar je de moeite, declaar het bij je werkgever en nooit meer aan denken? Nouja, de volgende keer dus in de tas mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:46
Ik denk dat de vraag hoe lang je hier op bezoek bent, ook belangrijk is. Een bezwaarprocedure kan even duren.

Zelf zou ik het bedrag gewoon betalen (heen en weer vliegen had ook geld gekost), al was het enkel omdat ik de laptop z.s.m. in m'n handen zou willen hebben (hoe langer het elders ligt, hoe meer kans ze hebben om 't kwijt te raken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Dus je hebt een pakketje vanuit Singapore naar een Nederlands adres verstuurd. Dan is het toch logisch dat je invoerrechten moet betalen?

Tis niet anders dan een pakket met <insert andere meuk> vanuit daar naar Nederland sturen.

Als je m nodig hebt had je m in moeten checken als bagage toen je hierheen kwam. Wellicht als extra bagage en daar komen ook meestal kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:18

Nutral

gamer/hardware freak

artikel 25 voor terugkerende goederen misschien ?
https://www.belastingdien...tml#HDU-part-72-algcomp-1

Of goederen die deel uit maken van bagage
https://www.belastingdien..._uitmaken_van_bagage.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Standeman

Prutser 1e klasse

Je laptop terug krijgen zonder te betalen d.m.v. bezwaar maken is denk ik niet de makkelijkste oplossing, zeker niet omdat je hier maar 10 dagen bent. Als je een bezwaarprocedure ingaat ben je zo enkele weken verder en mogelijk wordt het nog afgewezen ook.

Persoonlijk zou ik betalen en om zo snel mogelijk die laptop terug te krijgen. Niet alleen is die laptop het waard, maar je wil ook gewoon weer aan het werk kunnen. Mogelijk kan je na het betalen alsnog in bezwaar om het geld terug te krijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

De enige optie voor mij lijkt gewoon te betalen en wanneer je het land terug verlaat opnieuw met je laptop en papieren langs de douane te passeren om je betaalde BTW terug te vorderen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Lordy79

Vastberaden

Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:29:
De enige optie voor mij lijkt gewoon te betalen en wanneer je het land terug verlaat opnieuw met je laptop en papieren langs de douane te passeren om je betaalde BTW terug te vorderen.
Vergeet t maar. Als je BTW terug wilt moet je een factuur op naam hebben van de aankoop met datum de periode dat je in Nederland was. Dat werkt niet met een eigen laptop die je hebt laten opsturen.
Wellicht kan een Nederlandse werkgever de factuur overnemen en dan iig de BTW terugvorderen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Probleem voor je is dat DHL al als importeur voor je is opgetreden, zelf kan (en mag) je geen bezwaar maken. Je zou dus met DHL contact moeten opnemen en de casus uitleggen, wellicht kunnen zij dan met Douane afstemmen dat het tijdelijke invoer betrof. Maar normaliter kun je een aangifte niet achteraf aanpassen, dus als DHL al iets gaat doen is het uit coulance jou vergoeden gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:18

DDX

Normaal gesproken kan je btw ook weer terugkrijgen als je een artikel weer terugstuurt.
Alleen moet je hem dan denk ik ook weer met dhl terugsturen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn19
Had het bedrag gelijk al betaald, heb inderdaad geen zin om op mijn laptop te moeten wachten. Ben inmiddels met DHL in contact en ga horen wat zij verder zeggen en hoop dat ik nog wat terug kan krijgen. Zou in elk geval graag de BTW terug zien aangezien dat al helemaal niet van toepassing is.

Verder m'n lesje wel geleerd om de volgende keer wel gewoon alles mee te nemen op reis (al helemaal in deze tijd waar de grenzen zomaar ineens kunnen sluiten).
Pagina: 1