I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Vraag
Alle reacties
A-Record: thuis.domeinnaam.nl -> IP
CNAME: minecraft.domeinnaam.nl -> thuis.domeinnaam.nl
CNAME: valheim.domeinnaam.nl -> thuis.domeinnaam.nl
Mocht het IP adres dan ooit veranderen, hoef je alleen het A-Record aan te passen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Je poort verhaal is een beetje onzinnig. Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken. De verschillende servers draaien al op verschillende poorten. Zou je het zo inrichten dan kun je in minecraft gewoon valheim.domein.ext invullen en dan verbindt hij toch met de minecraft server, puur omdat het domein wordt geresolved naar je ip en minecraft zelf vervolgens voor poort 25565 kiest
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
dus als ik een a record zou maken games.domainname.nl naar mijn externe ip komen alle games op de juiste plek uit vanwege de port forwarding in mijn router.Janoz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:15:
Als je meerdere dingen wilt hosten zou je een wildcard kunnen overwegen. Gewoon een * ipv een @. Alle xxxx.jedomein.ext worden dan doorgestuurd naar je ip.
Je poort verhaal is een beetje onzinnig. Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken. De verschillende servers draaien al op verschillende poorten. Zou je het zo inrichten dan kun je in minecraft gewoon valheim.domein.ext invullen en dan verbindt hij toch met de minecraft server, puur omdat het domein wordt geresolved naar je ip en minecraft zelf vervolgens voor poort 25565 kiest
Dat is nog makkelijker

Saved by the buoyancy of citrus
Dat hoeft helemaal niet en is ook nog eens inefficient qua lookups en TTL (wel minder werk bij het wijzigen van IP).synoniem schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:10:
Voor een subdomein zoals game1.voorbeeld.nl gebruik je een CNAME record.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Mwah, zo vaak gebeurt dat niet (Hier ziggo, en zolang ik hier woon al hetzelfde ip gehad). En zolang je je TTL niet al te hoog zet is dat ook zo opgelost. Ik ga er hier niet om een bedrijf kritische situatie gaat met een uptime van 99%, maar gewoon om wat vrienden die wel op discord gaan zeuren dat de boel niet werkt waarna de TS dan handmatig de boel zo even recht kan zetten.Cyphax schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:34:
Heb je op je thuisverbinding niet een IP dat af een toe verandert? Volgens mij is dat nog steeds gebruikelijk. Dan moet je wel je records steeds updaten. Is een dienst als Duck DNS niet handiger in dit geval?
Verder ziet het er leuk uit die constucie met een CNAME. Maar technisch is het niet nodig (overbodig zelf).
DNS is een vraag welk IP adres bij een domeinnaam hoort. Het antwoord is dus altijd een IP adres.
domainnaam.nl, game1.domainnaam.nl, game2.domainnaam.nl = in dit geval altijd het zelfde antwoord
Dat valt gelukkig reuze mee, vaak ben je toch wel minimaal een half jaar tot een jaar in het bezit van hetzelfde publieke IP adres.Cyphax schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:34:
Heb je op je thuisverbinding niet een IP dat af een toe verandert? Volgens mij is dat nog steeds gebruikelijk. Dan moet je wel je records steeds updaten. Is een dienst als Duck DNS niet handiger in dit geval?
Okee; ik krijg zelf wel een paar keer per jaar een nieuw IP, misschien dat het per netwerk of provider nog verschilt. Evenwel zou ik het automatiseren, geen reden om dat handmatig te moeten doen steeds (wat het in mijn geval zou zijnJanoz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Mwah, zo vaak gebeurt dat niet (Hier ziggo, en zolang ik hier woon al hetzelfde ip gehad). En zolang je je TTL niet al te hoog zet is dat ook zo opgelost. Ik ga er hier niet om een bedrijf kritische situatie gaat met een uptime van 99%, maar gewoon om wat vrienden die wel op discord gaan zeuren dat de boel niet werkt waarna de TS dan handmatig de boel zo even recht kan zetten.

DNS gaat voornamelijk over het omzetten van een domeinnaam naar een IP-adres. Poorten staan daarbuiten!maubaan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:28:
[...]
dus als ik een a record zou maken games.domainname.nl naar mijn externe ip komen alle games op de juiste plek uit vanwege de port forwarding in mijn router.
Dat is nog makkelijker
Het is dan ook niet mogelijk om minecraft1.domainname.nl en minecraft2.domainname.nl naar hetzelfde IP-adres, maar een andere poort in te stellen. minecraft1.domainname.nl en minecraft2.domainname.nl geven enkel een IP, geen poort!
Het is overigens helemaal leuk als je in je eigen lan-netwerk games.domainname.nl naar de interne IP-adressen laat verwijzen met een eigen resolver.
TransIP heeft iig een API waarmee je eventueel automatisch meuk aan kunt passen, dus dat is zeker mogelijk.Cyphax schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:42:
[...]
Okee; ik krijg zelf wel een paar keer per jaar een nieuw IP, misschien dat het per netwerk of provider nog verschilt. Evenwel zou ik het automatiseren, geen reden om dat handmatig te moeten doen steeds (wat het in mijn geval zou zijn)
Janoz schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:47:
[...]
TransIP heeft iig een API waarmee je eventueel automatisch meuk aan kunt passen, dus dat is zeker mogelijk.
Inderdaad, dat is wel nice, kan ik zelf misschien ook nog wat mee. Thanks voor de tip!
Daar kan je bijvoorbeeld naam.duckdns.org registreren.
Vervolgens stel je bij je registrar een CNAME in ipv A-record die verwijst naar naam.duckdns.org.
Een single A record volstaat; domein.com -> IP adres
Als je geinteresseerd zou zijn in het volgende; subdomeinen en domeinen die verwijzen naar hetzelfde adres vereisen uiteindelijk awareness op L7 dus in dit geval is het HTTP/HTTPS. Virtual hosts in een apache server luisteren naar de meegegeven host header. Of load-balancers/reverse proxies die op basis van host headers L7 routing doen. De protocol die jij gebruikt voor minecraft/valheim is natuurlijk geen HTTP.
[Voor 27% gewijzigd door Faifz op 04-01-2022 16:37]
Thanks voor alle tips mensen!! dit gehele topic heeft mega geholpen
Ummm nee. Een A-record vertaald een domeinnaam naar een ip-adres. Hyperlinks verwijzen naar websites.maubaan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:49:
De domain name wijst al naar een website dus dat zal hem niet worden, vandaar dat ik er game.domain.nl van ga maken
Als het antwoord van het a record is bijv.: w.x.y.z. Werkt het het. Ja want domeinnaam.nl en game.domeinnaam.nl geven het zelfde antwoord.
Als je beide servers thuis staan hebben ze voor de buitenwereld het zelfde ip-adres.
De tcp Port bepaald welke diens er gekozen word. Maar dat staat los van DNS. Dat kom je tegen bij NAT (network address translation).
[Voor 6% gewijzigd door ewoutw op 04-01-2022 18:36]