• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:33

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik split maar gewoon wat vragen van het Wat verdient de ICT'er / GoT'er? topic naar hier;
Kalentum schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Ik ben nog wel even benieuwd naar die aandelen... ik neem aan dat het hier opties betreft toch? Want anders is het voordeel wat beperkt, of je die aandelen nu via je werkgever koopt of zelf op de aandelenmarkt. Het maakt de belastingdienst niet uit, die beschouwt die 15% gewoon als loon en daar betaal je gewoon belasting over.

Werknemersopties zijn echter vrijgesteld van belasting totdat je ze uitoefent. Hoe werkt dat dan? Stel de koers is USD 500, krijg je dan een optie met een exercise prijs van 500? Of lager?
Het is "Restricted Stock Unit". Voor de komende 4 jaar staat een X bedrag vast waarin elk kwartaal dus een deel wordt verworven. Gebaseerd op de 30day avg, 5 dagen voor de verwervingsdatum. Het enige wat ik weet is dat het uitoefenen van de aandelen over box 1 gaat en daarna dan in box 3 blijven hangen. De vraag of het nu elk kwartaal per omgaande in box 1 moet komen, is mij nog niet bekend. Ik ga hiervoor komende periode eens langs een accountant.
DesiredPeanut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:58:
@Douweegbertje Werk je "gewoon" met een Nederlandse arbeidsovereenkomst?
Het bedrijf heeft inderdaad een NL'se BV. Wel is bijv. m.b.t. aandelen en wat andere details er gewoon een overeenkomt met de US based Inc. Salaris, pensioen, AOW, etc. etc. is allemaal NL based.
xFexy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Dat klinkt wel erg goed om remote(?) voor een US bedrijf te werken!

Zitten er volgens jou ook nadelen aan of kan je het iedereen wel adviseren?
En als je het adviseert, wat voor een bedrijven dan? Voornamelijk de grote internationale bedrijven of ...?
Zoals ik al eerder had aangegeven is er naar mijn inziens altijd een grote valkuil als je echt naar de cijfertjes gaat kijken. In Nederland is het 9 van de 10x een aanbieding van "je kunt 5.000 bruto p/m verdienen" - met daarnaast nog voorwaarden zoals bonus, 13e maand en vakantiegeld.

In de US is het vooral een Total Compensation Rate (TCR) waar letterlijk alles in zit. Van bruto salaris, vakantiegeld tot aan bonus/aandelen - op jaarbasis.

Naar mijn inziens kan je je als Nederlander derhalve in het begin enorm vergissen in wat je nu exact kunt verwachten. Ik had zelf gelukkig bij een interview gevraagd om met een Nederlandse collega te praten. Weliswaar niet in mijn vakgebied, maar het gaf mij wel een beter inzicht in de hoe/wat.

Onderaan de streep is financieel gezien aantrekkelijk om iets in de US te zoeken. Met de kanttekening dat je ook iets hebt waardoor blijkt dat je net iets beter bent dan het gemiddelde hier in NL. Als ik puur uit ervaring spreek (~13-14 jaar in NL) waarbij ik bij veel bedrijven en dus ook collega's heb meegekeken: het niveau ligt hier soms redelijk laag.

Als je bijvoorbeeld een Netflix pakt; die nemen puur en alleen senior software engineers of hoger aan. Dus leuk dat ze ~300-500k (TCR!!!) betalen, maar zeer grote kans dat je daar niet binnenkomt. Je hebt ook niet een manier om daar intern te groeien (again: senior senior only).

Natuurlijk zijn er genoeg andere bedrijven. Check: https://www.glassdoor.com...laries-E8868_D_KO8,25.htm Ik zie Red Hat persoonlijk als een zeer goede average. Ze betalen niet het beste, maar zeker niet het slechtste. Op moment van linken is het $102,534 (wat TCR is). Mogelijk met alles er af zit je dan op de 6 a 7k bruto p/m. Het enige verschil (IMO) is dat ze in Nederland grootste moeite hebben om mensen aan te nemen en als je 3 buzzword benoemd, je vaak wel goed zit. Ik weet (omdat ik soms wat doe met Red Hat) dat ze totaal geen moeite hebben om mensen aan te nemen. Derhalve is de selectie ook wat serieuzer. Het is vrij normaal om letterlijk honderden aanvragen voor een engineerings positie te ontvangen. Zien ze je als een serieuze kandidaat en kun je ook echt wat toevoegen dan wordt je ook netjes beloond.

Verder heb je nog het stukje cultuur. Nederlanders zijn wat directer. Dat wordt in de US absoluut niet gewaardeerd. Daarnaast verschilt het stukje "performance" erg per bedrijf. Wat sowieso een feit is, is dat als je hier in NL voor de overheid of een enterprise organisatie werkt, dat je misschien even moet wenen aan het feit dat je echt wordt geacht op te leveren. En ja, ik generaliseer hier. Geweldig als jij als medewerker in die sector dat niet zo ervaart; het is alleen wel zo. :Y)

Wat dus wel verschilt is hoe ze omgaan met performance beoordeling. Je hebt bedrijven waar 'peers' je beoordelen en dat je bijvoorbeeld aangedragen moet worden voor een andere/hogere functie. Je hebt organisaties waar een manager dat allemaal regelt en dat je om de X periode een verzoek mag doen. Dan heb je ook nog organisaties waar dat allemaal niet is en ze je naar alle redelijkheid alles geven als je niet tevreden bent. Mijn advies is om zeer goed naar de cultuur te zoeken (Reddit, glassdoor, je eigen netwerk) en te zien of dat wel bij je zou passen.

Of ik het kan adviseren of niet? Geen idee. Het enige wat ik kan doen is mijn verhaal vertellen en daar kan je zelf inspiratie in op doen (of juist niet :+). Ik was zelf namelijk helemaal niet opzoek naar een andere baan, laat staan in de US. Echter door mijn activiteit in de US (wat talks e.d.) en "bekendheid" in mijn segment, waren ze zelf naar mij toe gekomen. Dan wordt het op zich wel interessant. Het ding is dat de wat grotere bedrijven in de US een vrij koude selectie procedure hebben. 4 technical assements doen is eerder de norm dan de uitzondering.

Dus mijn tip is sowieso om een beetje te werken aan je personal branding en je netwerk uit te breiden. Ontdek bedrijven en mensen en zie wat ze doen. Vind juist de bedrijven die een link hebben met jouw passie. Naar mijn mening is Open Source en iets als de CNCF daar een mooie manier voor. Net zo goed heb je een hele clique aan de Microsoft kant met Azure en mvp's. Om maar wat op te noemen. Zo heb je misschien de deur al een beetje open gezet.
De andere optie is om domweg je CV up te daten en die eens los te schieten naar allerlei partijen om te zien wat eruit komt :+

Als laatste nog een stukje mening waar ik absoluut geen feiten of argumenten voor heb: Ik denk dat het mogelijk is om in de US veel te verdienen, maar het is een heel groot land. Wat we vaak zien zijn de absolute uitschieters met echt talent c.q. serieuze werkervaring. Daarnaast is een groot gedeelte van het salaris gebaseerd op de locatie. Ze betaalde extra omdat ze in SF of welke dure plek dan ook zaten. Die lijn wordt nu echt wel glad gestroken en daar willen ze zelf ook van af. Als je nu senior programmer bent bij Bob's Code House in brabant met 15 engineers, dan zie ik niet in waarom je een 1-2 ton salaris bij een US top bedrijf gaat krijgen. Ik denk dat je er pas wat aan hebt op het moment dat je tegen een muur aan loopt in NL waarbij je salaris alleen maar zakelijk gezien mogelijk is in bepaalde niches waar het ook te verantwoorden is voor het bedrijf zelf. Dat soort bedrijven zijn namelijk schaars terwijl het in de US veel meer voorkomt. De US kent 330mil inwoners. NL 17. Factor 19 groter. Stel je hebt hier Videoland met een marktcap van 20% huishoudens, dat is anders dan bedrijf X in de US met die 20%. Dus resume, zit je nu in het 2000-4500 bruto segment, prima je zult vast iets vinden waar je ~10% meer kan verdienen. Zit je in het 4500~6000 bruto segment, dan wordt het mogelijk al wat interessanter. Vaak ga je nu een muurtje ervaren in NL. Grote kans dat je een betere deal vindt in de US, maar belangrijker ook die muur gaat verplaatsen naar een hoger segment wat relatief schaars is in NL.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55

Yucon

*broem*

Douweegbertje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:44:
Verder heb je nog het stukje cultuur. Nederlanders zijn wat directer. Dat wordt in de US absoluut niet gewaardeerd. Daarnaast verschilt het stukje "performance" erg per bedrijf. Wat sowieso een feit is, is dat als je hier in NL voor de overheid of een enterprise organisatie werkt, dat je misschien even moet wenen aan het feit dat je echt wordt geacht op te leveren. En ja, ik generaliseer hier. Geweldig als jij als medewerker in die sector dat niet zo ervaart; het is alleen wel zo. :Y)
Mooi topic. Bij deze laatste zin raak ik je even kwijt, kun je dat wat toelichten? Ik nam in eerste instantie aan dat je in de US ook in zo'n omgeving meer moet presteren dan in NL, maar je laatste zin lijkt juist andersom te bedoelen. Hoe werkt dat precies?

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:25
@Douweegbertje RSU’s worden normaliter gewoon via de salarisstrook als belastbaar inkomen (dus geen uitbetaling) verwerkt op het moment van vesting. Dus dat zou bij jou dan ieder kwartaal zijn.

Wellicht dat een deel van je RSU’s wordt of kan worden ingehouden ter compensatie van de loonbelasting, dat is bij mij het geval en vind ik persoonlijk wel zo prettig.

Over onbeperkte vakantiedagen: de meeste US companies hebben dat vanwege de kosten en het ontbreken van verplichtingen op de balans en bij uit dienst trending; niet omdat ze nou zo vrijgevig zijn qua vrije tijd. Heb jij verder geen last van hier in NL.

[Voor 29% gewijzigd door sham27 op 04-01-2022 07:46]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Douweegbertje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:44: . Op moment van linken is het $102,534 (wat TCR is). Mogelijk met alles er af zit je dan op de 6 a 7k bruto p/m.
102534 usd is thans ca 90.700 euro.
Dat moet je delen door 1.3 en kom je op 69.800
Als je dat deelt door 12 zit je op 5816 euro bruto.

Die factor 1.3 is dus voor:
- pensioen
- vakantiegeld
- 13e maand

De factor 1.3 heb ik geleerd als netto naar managementvergoeding omrekenaar: als je een holding hebt en daaruit bijv 6.500 euro per maand management fee rekent aan een werkmaatschappij dan kun je jezelf ongeveer als DGA een salaris van 5000 (bruto) per maand geven om genoeg over te houden voor pensioen e.d.
Dat stamt overigens uit meer dan 10 jaar terug, tegenwoordig is dat misschien anders.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• xFexy
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Erg fijn om zo een startpunt te hebben!

Binnenkort ga ik ergens werken in NL waar ik (23 jaar oud) €4000 bruto p/m krijg. Dat is excl mobiliteitsbudget, vakantiegeld, bonus, pensioem etc. Voorlopig zit ik dus nog goed, maar aangezien ik nu al zoveel ga verdienen op relatief jonge leeftijd, denk ik dat ik snel tegen die muur aan zal lopen waar jij het over hebt.

Ik ga vanaf nu iig ook mijn ogen ogen openhouden voor US based bedrijven 😊!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:58
Ik las laatst een interessant artikel over total compensation van US-based employers in Nederland. N=1 enzo, maar ik werk zelf full-remote vanuit Nederland voor een US-based employer, en verdien veel meer dan ik voor een regulier Nederlands bedrijf zou kunnen verdienen. Dat neemt niet weg dat, zoals TS al vermeld heeft, het vaak heel lastig kan zijn om op hoog niveau binnen te komen bij deze werkgevers.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:13
Ik werd laatst door een FANG uitgenodigd om te solliciteren. Mijn profiel is niet super boeiend dus ik kan me voorstellen dat het een massa uitnodiging is op linkedin. Het werk lijkt me zeker interessant maar ik acht de kans klein om zonder lange voorbereiding door een strenge tech assessments heen te komen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is "Restricted Stock Unit". Voor de komende 4 jaar staat een X bedrag vast waarin elk kwartaal dus een deel wordt verworven. Gebaseerd op de 30day avg, 5 dagen voor de verwervingsdatum. Het enige wat ik weet is dat het uitoefenen van de aandelen over box 1 gaat en daarna dan in box 3 blijven hangen. De vraag of het nu elk kwartaal per omgaande in box 1 moet komen, is mij nog niet bekend. Ik ga hiervoor komende periode eens langs een accountant.
Gebruikelijker is het dat je 1keer een "grant" krijgt. (En soms later ook weer bij je beoordelingen trouwens)

Als die grant je wordt gegeven, wordt het op dat moment omgezet naar een aantal aandelen. En die komen weer per kwartaal vrij, vaak met een "cliff" van een jaar. Dus eerste jaar krijg je niks, maar dan krijg je in 1 klap alles voor het eerste jaar in 1 keer.

En zodra ze gevest worden ben jij eigenaar en moet je dan ook inkomstenbelasting erover betalen. Vaak wordt dan gewoon het percentage verkocht wat de belastingdienst wil hebben. Dat noemt men sell-to-cover. De rest ben je dan gewoon eigenaar van in de vorm van aandelen, daarmee kan je doen wat je wilt. (Houd wel rekening met trading windows zolang je in dienst bent uiteraard).

Bron: werk nu zo'n 3,5 jaar voor US-werkgevers met al dan niet een NL entiteit

[Voor 5% gewijzigd door Hooglander1 op 04-01-2022 11:22]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Als je bijvoorbeeld een Netflix pakt; die nemen puur en alleen senior software engineers of hoger aan. Dus leuk dat ze ~300-500k (TCR!!!) betalen, maar zeer grote kans dat je daar niet binnenkomt. Je hebt ook niet een manier om daar intern te groeien (again: senior senior only).
Je moet natuurlijk wel appelen met appelen vergelijken. Het niveau dat Netflix zoekt voor zijn seniors en hoger is hier bij ons sowieso dun gezaaid in zowel vraag als aanbod. Als je evenwel een gemiddeld bedrijf neemt en je kijkt dan naar de IT beginnend bij helpdesk tot aan de seniors dan ben ik van mening dat we hier bij ons echt niet onder moeten doen, in tegendeel zelfs. De ervaring bij zowel mijn vorige als mijn huidige werkgever leert mij dat we hier in Europa vaak sneller dingen gedaan krijgen en dat op een gelijkwaardig functieniveau de Europese collega's vaak breder inzetbaar zijn dan de Amerikaanse. Die laatste gaan ook heel snel vervallen in silos.

Maar ja, ervaringen verschillen natuurlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:20:
[...]

Mooi topic. Bij deze laatste zin raak ik je even kwijt, kun je dat wat toelichten? Ik nam in eerste instantie aan dat je in de US ook in zo'n omgeving meer moet presteren dan in NL, maar je laatste zin lijkt juist andersom te bedoelen. Hoe werkt dat precies?
Je eerste gedachte is correct, dus over het algemeen is de werkdruk en verwachtingspatroon wat hoger. Ik heb altijd bij wat grotere bedrijven in NL gezegd dat "als je een MKB was, was je gisteren al failiet".
retoohs schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:10:
Ik werd laatst door een FANG uitgenodigd om te solliciteren. Mijn profiel is niet super boeiend dus ik kan me voorstellen dat het een massa uitnodiging is op linkedin. Het werk lijkt me zeker interessant maar ik acht de kans klein om zonder lange voorbereiding door een strenge tech assessments heen te komen.
Let wel op dat er vaak gehele bedrijven rond lopen die mensen bij een FAANG willen plaatsen voor hun eigen gewin. Beetje shotgun schieten en hopen dat ze iets raken. Als je serieuze interesse hebt, zou ik het vooral rechtstreeks doen. Oh en, genoeg van dat soort bedrijven waarbij die medewerkers iets als "recruiter @ FAANG" hebben, maar dat helemaal niet echt intern daar zijn. :+
Blokker_1999 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Je moet natuurlijk wel appelen met appelen vergelijken. Het niveau dat Netflix zoekt voor zijn seniors en hoger is hier bij ons sowieso dun gezaaid in zowel vraag als aanbod. Als je evenwel een gemiddeld bedrijf neemt en je kijkt dan naar de IT beginnend bij helpdesk tot aan de seniors dan ben ik van mening dat we hier bij ons echt niet onder moeten doen, in tegendeel zelfs. De ervaring bij zowel mijn vorige als mijn huidige werkgever leert mij dat we hier in Europa vaak sneller dingen gedaan krijgen en dat op een gelijkwaardig functieniveau de Europese collega's vaak breder inzetbaar zijn dan de Amerikaanse. Die laatste gaan ook heel snel vervallen in silos.

Maar ja, ervaringen verschillen natuurlijk.
De reden dat ik Netflix even pakte, is om aan te geven dat het een uitschieter is, en niet als gemiddelde c.q. standaard genomen moet worden als het gaat om hoeveel ze betalen. Ik geloof best dat er goede mensen in NL zitten maar als ik echt heel objectief kijk naar het tech landschap dan zie ik vrijwel nooit een NL bedrijf noch een NL persoon daar betrokken bij zijn. Ik ken eigenlijk maar 1 Nederlander die nu heel hoog zit; Werner Vogels. Sowieso aanrader om af en toe zijn video's te checken, om vervolgens mega steenkolen engels te horen op het grote podium :+ _/-\o_ Maar goed, maakt het uit daar je weinig NLers ziet? In principe niet, het zegt niet direct iets over de kwaliteit hier. Het zegt misschien wel (indirect) iets over de betrokkenheid van NL bedrijven in tech en de ruimte die daar wordt geboden om daar aan bij te dragen. Waar ik overigens op doel zijn tech zaken die we over het algemeen veel gebruiken. Diverse tools zoals Kubernetes, Docker, maar net zo goed in de core van Go, Rust, etc.
Dit beeld is voor bijvoorbeeld Duitsers en Engelse totaal anders.

Misschien is het meer het stukje profileren wat mist en mogelijk Nederlandse bekrompenheid. :)

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:54

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Douweegbertje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:10:
Ik geloof best dat er goede mensen in NL zitten maar als ik echt heel objectief kijk naar het tech landschap dan zie ik vrijwel nooit een NL bedrijf noch een NL persoon daar betrokken bij zijn. Ik ken eigenlijk maar 1 Nederlander die nu heel hoog zit; Werner Vogels. Sowieso aanrader om af en toe zijn video's te checken, om vervolgens mega steenkolen engels te horen op het grote podium :+ _/-\o_ Maar goed, maakt het uit daar je weinig NLers ziet? In principe niet, het zegt niet direct iets over de kwaliteit hier. Het zegt misschien wel (indirect) iets over de betrokkenheid van NL bedrijven in tech en de ruimte die daar wordt geboden om daar aan bij te dragen. Waar ik overigens op doel zijn tech zaken die we over het algemeen veel gebruiken. Diverse tools zoals Kubernetes, Docker, maar net zo goed in de core van Go, Rust, etc.
Dit beeld is voor bijvoorbeeld Duitsers en Engelse totaal anders.
Guido van Rossum (python), Bram Molenaar (vim), Adyen, Booking.com zijn wat andere voorbeelden. Maar in principe heb je wel gelijk, gedeeltelijk omdat Nederlanders of Nederlandse bedrijven vaak in een vroeg stadium naar Amerika gaan om daar het grote geld te zoeken of hun uitvinding sneller/goedkoper aan de markt te brengen.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:47
Ik voel me geroepen ;)

ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Ik ben ondertussen terug in NL, heb een tijd (2,5 jaar) in de US gezeten, en daarvoor een x 2 jaar in Ierland. Werk de afgelopen ~7 jaar al voor dezelfde boekenwinkel.

Eigenlijk dezelfde situatie als jouw @Douweegbertje dus mocht je nog vragen hebben ik heb er wel wat ervaring mee ondertussen :9

[Voor 19% gewijzigd door ex87 op 04-01-2022 16:30]

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-03 10:37

pizzacabonara

It's a put on..

Amerikanen zijn competitief ingesteld, performance is daarom best belangrijk en doet zeker niet onder voor Nederlandse cultuur. Direct noem je, Nederlanders zijn direct en soms lomp. Amerikanen willen je graag helpen en zijn over het algemeen geinteresseerd in wie je bent. Er wordt minder gekeken naar verschillen en meer naar overeenkomsten, tolerant over het algemen. Amerikaanse vriendelijkheid wordt vaak door Nederlandser gekwalificeerd als niet oprecht maar dat is niet perse zo, het is een cultuurverschil.

Als je de kans krijgt om er te werken zou ik deze zeker pakken.

[Voor 30% gewijzigd door pizzacabonara op 04-01-2022 16:35]

Poah dikke Massey.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:59
Douweegbertje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Je eerste gedachte is correct, dus over het algemeen is de werkdruk en verwachtingspatroon wat hoger. Ik heb altijd bij wat grotere bedrijven in NL gezegd dat "als je een MKB was, was je gisteren al failiet".
Ik werk inmiddels voor de tweede US werkgever vanuit Nederland. Maar ervaar dit niet altijd zo. Genoeg mensen gezien die een beetje leuk meedoen en lekker blijven zitten voor een goed salaris en niet direct wat opleveren. Dat zijn echter niet de mensen die snel doorgroeien in de organisatie. Pas als een bedrijf in zwaar(der) weer komt mag je gaan oppassen voor je baan.

Veel collegas die ik zie zijn gewoon ambitieus en willen er wat van maken. Daar hoef je niet altijd aan mee te doen, tenzij je dat zelf ook wil.

Wat ik wel een verademing vind is dat er (bij mijn ervaringen met US) qua verwachtingen veel meer gekeken wordt naar wat je toevoegt voor het bedrijf en niet of je wel op tijd achter je bureau zit, of je wel x dagen op kantoor bent en je uurtjes wel maakt.
Mijn werkgever wil X bereiken, en ik doe mijn best om daaraan bij te dragen op de manier die het beste bij mij past.
Bij mijn NL werkgevers ( inmiddels wel meer dan 8 jaar geleden) leken die randzaken soms belangrijker en kregen die meer aandacht dan hoe je daadwerkelijk waarde voor het bedrijf hebt toegevoegd.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik werk nu bijna tien jaar voor USA werkgevers. Wat mij enorm bevalt (naast betere arbeidsvoorwaarden) is kijken naar ambities en kunnen. Qua eigenschappen proberen van die 8 een 9.5 te maken, en accepteren dat er ook een 5 tussen zit. Niet krampachtig allemaal zeventjes :)

• Hann1BaL
  • Laatst online: 17:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik split maar gewoon wat vragen van het Wat verdient de ICT'er / GoT'er? topic naar hier;

[...]

Met RSU's is het vrij simpel.
Het moment dat ze assigned worden doet het nog niets, zowel box 1 en box 3.
Als er aandelen vrij komen van je RSU's wordt dan bekeken op het moment van verkrijgen wat ze waard zijn en dat is belastbaar inkomen in box 1.

Na het vrijkomen is onderdeel van je vermogen en kun je er vermogensbelasting over moeten betalen. Het is eigenlijk niet heel veel anders dan geld krijgen op je rekening. Elke keer is het moment van vrijgeven en de waarde op dat moment die bepaalt hoeveel belasting het is.

Het verschil met geld is vooral de fluctuatie van de waarde en gezien het topic, de waarde van de dollar vs euro.

Mijn ervaring met Amerikaanse werkgevers is dat het meer om de euro's/dollars draait en minder om de secundaire voorwaarden. Als het bedrijf goed gaat is dat doorgaans een betere keuze, maar moet je misschien zelf wat meer denken aan je pensioen etc.. Als het slecht gaat, ben je soms beter af bij een bedrijf die er wat meer zaken omheen doet. Dit geldt uiteraard niet altijd.

Ik weet dat dat de NL bedrijven die mij recent een positie wilden aanbieden niet met salaris op konden tegen de Amerikaanse aanbiedingen

[Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2022 17:35]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het met de werk-privé balans zit. Ik vind het zelf wel prettig dat ik s avonds niet hoef te werken vanwege gezin enzo. Zijn de teams bv ook geografisch ingedeeld?

Overigens zit ik op dit moment voor NL begrippen best goed, Kalentum in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Maar als ik zonder van fysieke werkplek te veranderen meer kan verdienen, en in hoofdlijnen dezelfde kennis en vaardigheden kan inbrengen, tja , waarom dan nog blijven bij mijn huidige werkgever...

[Voor 46% gewijzigd door Kalentum op 04-01-2022 17:42]

PV Output

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:58
Kalentum schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:38:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het met de werk-privé balans zit. Ik vind het zelf wel prettig dat ik s avonds niet hoef te werken vanwege gezin enzo. Zijn de teams bv ook geografisch ingedeeld?
Ik werkte zelf eerst met een team dat in Californie zat, en dat was ontzettend slecht voor de werk-prive balans: vaak 's avonds laat meetings. Daarnaast overdag weinig aanspraak met collega's, waar je niet erg vrolijk van wordt. Als je voor een US-based werkgever wil werken, zou ik zeker uitzoeken in welke tijdszone je directe collega's zitten.

Inmiddels geswitched naar samenwerken met een team dat in Londen zit, en dat bevalt een stuk beter. Daarnaast in 2022 ook naar 80% tijd geswitched, dus qua flexibiliteit en work-life balance zit het hier wel goed nu.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 17:03

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Overigens zit ik op dit moment voor NL begrippen best goed, Kalentum in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Maar als ik zonder van fysieke werkplek te veranderen meer kan verdienen, en in hoofdlijnen dezelfde kennis en vaardigheden kan inbrengen, tja , waarom dan nog blijven bij mijn huidige werkgever...
2 antwoorden:
Dat eerste hangt ook van de mentaliteit binnen het bedrijf af. Ik voel mij vrij om late meetings te weigeren, maar ontkom er niet altijd aan. Dat betekent echter ook dat ik makkelijk de kinderen naar school kan brengen en afhalen, want zoals al eerder gezegd: het gaat niet om de prikklok en 8 uur achter het bureau zitten.

Een reden om bij de huidige werkgever te blijven: " better the devil you know." Het gras kan groener lijken, maar als het werk nu prettig is, dan kun je bijna alleen verliezen en met je huidige inkomsten word je niet gelukkiger van wat extra wat je elders misschien zou kunnen krijgen. (Er is genoeg onderzoek over geluk en compensatie en je bent lang voorbij het punt dat het bijdraagt aan je geluk.)

Als je werk maar zo-zo is, is het misschien een gok waard, maar als je werk verder fijn is, echt niet een gok nemen dat je ervaring verslechtert voor een paar knaken. Daar is het leven te kort voor.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:47

Mijn balans is vrij goed, werk vaak van 11 - 7 en doe dan soms nog een meeting hier en daar, en dan pak ik die tijd gewoon weer terug. Ligt ook wel echt aan je rol.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Hann1BaL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:51:
[...]

2 antwoorden:
Dat eerste hangt ook van de mentaliteit binnen het bedrijf af. Ik voel mij vrij om late meetings te weigeren, maar ontkom er niet altijd aan. Dat betekent echter ook dat ik makkelijk de kinderen naar school kan brengen en afhalen, want zoals al eerder gezegd: het gaat niet om de prikklok en 8 uur achter het bureau zitten.

Een reden om bij de huidige werkgever te blijven: " better the devil you know." Het gras kan groener lijken, maar als het werk nu prettig is, dan kun je bijna alleen verliezen en met je huidige inkomsten word je niet gelukkiger van wat extra wat je elders misschien zou kunnen krijgen. (Er is genoeg onderzoek over geluk en compensatie en je bent lang voorbij het punt dat het bijdraagt aan je geluk.)

Als je werk maar zo-zo is, is het misschien een gok waard, maar als je werk verder fijn is, echt niet een gok nemen dat je ervaring verslechtert voor een paar knaken. Daar is het leven te kort voor.
Ja dat is ook wel weer zo haha, ik zit inderdaad wel redelijk goed op dit moment. En de flexibiliteit heb ik nu al: het is nog nooit een probleem geweest als ik 1 of 2 uurtjes er even uit moest.

PV Output

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Hann1BaL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:51:
[...]

^

Mijn grootste factor was bijvoorbeeld ook niet het geld. De rol en functie leek namelijk specifiek voor mij geschreven. Dat de spulleboel er omheen er redelijk uit ziet is dan mooi meegenomen.

Mijn balans is er niet echt. Want zo zit ik zelf niet in elkaar :+ Ik heb nooit kunnen functioneren bij een bedrijf waar ik er rond 8 uur moest zijn. Ik heb het wel gedaan. Alleen dan heb je mij gewoon op 50%. Concreet liggen de uren inderdaad wel lastig. Het is o.a. London maar het core team waar ik in eerste instantie mee bezig ga zijn zit in california - wat inderdaad pittig ruk is qua tijdsverschil.
Wat ik wel merkte is dat we beide kanten op coulant zijn. Hun zijn bereid snachts te werken en ik ben bereid s'avonds wat te doen. In elk geval de eerste 3 maanden om toch even wat meer 1 op 1 te kunnen (in)werken.

Wat uiteindelijk de situatie gaat zijn is dat ik lekker zelf kijk wanneer ik werk maar natuurlijk wel mijn verantwoording pak. Dus, ja ik zal soms in de avond even een meeting bij wonen of even sparren. Ik zie dat als incidenteel. In de wat meer toekomst zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat ik misschien wel een team in de EU op bouw en dat we zo verder gaan :)

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:58
Ik heb de laatste 10 jaar voor een aantal Amerikaanse startups gewerkt, diverse beursgangen mogen meemaken, de hele scale up fase meegemaakt en hierdoor veel ervaring op mogen doen. Ik ben altijd met een goede recensie vertrokken. Ik vind het leuk om in een sterk internationale omgeving te werken. Ik heb een positie op de eerste rij over hoe een klein bedrijf zich ontwikkeld tot potentieel marktleider.

1 startup - chaotisch klein bedrijf waar iedereen elkaar kent
2 scaleup - hypergrowth, focus op processen (dit vind ik het leukste)
3 maturity <- hier kras ik op
4 decline

Ik lees hier ervaringen die ik soms wel en soms niet herken. Amerikaanse bedrijven komen op mij over als heel hierarchisch. Ja je maakt kans om ook op te klimmen maar nog liever vliegen ze andere (Amerikanen) over om dat soort leidinggevende functies te vervullen, zeker in de tweede fase. Alles hoger dan directieniveau zit in de USA, waar de richting wordt bepaald. Als je met een project wilt meedoen zul je late meetings moeten bijwonen. Wil je doorgroeien, dan is het beste dat je kunt doen een paar jaar in de USA te gaan werken, dichtbij de seniors een goede indruk maken, promotie maken en terugkeren. Kun je dit niet dan is het wijs om in elk geval een paar keer over te vliegen voor een werkbezoek. Dit opent deuren.

nb. Het slechtste dat je binnen een USA organisatie kunt doen (voor je carriere) is klagen over de organisatie waarvoor je werkt.
En ik voeg daar aan toe : laat je nooit op werk verleiden om over religie of politiek te praten want dat kan echt tegen je werken :)

[Voor 14% gewijzigd door FFW op 05-01-2022 15:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee