Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicTurbo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10-2023
Beste Tweakers,

Ik ga mijn zolder verbouwen en deze opsplitsen in twee kamers. In beide kamers komen airco wandunits.

De buitenunit komt op een plat dak te staan naast de woning. Het plat dak is gelijk met de zoldervloer.

Dus de wand units komen zeker 2 meter boven de buiten unit te hangen.

Ik vraag me af hoe ik de leidingen het beste verwerk... De muur dikker maken gaat niet zomaar omdat deurkozijnen vaste diktes hebben.

Voor 1 kamer kan ik niet doorheen de scheidingsmuur want er zit een deur tussen.

Gezien de richting van de balken van de vloer kan ik de leidingen in de wand naar beneden laten gaan en onder de vloer tot tegen de buitenmuur laten lopen. Hier zullen ze wel terug naar boven moeten komen. Een cm of 15 max.

Kan dit een probleem geven voor de afvoer van het condenswater? De afvoer is in mijn weten steeds aflopend omdat de wandunits steeds een dikke 2m hoger hangen. De afstand onder de vloer is ongeveer 5m. En dan moettmen ze een 15cm omhoog.

En hoe zit het met de andere leidingen. Het wordt een dunne scheidingsmuur waartegen de wandunits komen te hangen, is dit mogelijk? De leidingen zouden dan een erg scherpe bocht moeten maken. Meteen de muur in en naar beneden.

Of ik ga gewoon voor opbouw in een kabelgoot tegen de muren... Mss niet een peoperste, wel het veiligste...

Grtz

[ Voor 14% gewijzigd door EpicTurbo op 04-01-2022 06:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
De leidingen hebben op zich niks met condens of een condenspompje te maken. Een condenspompje is nodig als het water omhoog moet stromen. De condensafvoer loopt meestal door de goot met de leidingen, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:32

JdM

Humbled

Lijkt me niet dat je een pomp nodig hebt in jouw geval. Je krijgt als het ware een zwanenhals/sifon waarbij er condenswater in de leiding blijft staan in de bocht, ik denk niet dat dat een probleem oplevert, maar laat me graag verbeteren als ik iets over het hoofd zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 16:31
condenswater kan de nodige bacterien bevatten. Ik gok dat je algen groei krijgt in je leiding als het water daar lang stilstaat. opzich geen probleem als je er nog bij kunt om dit de monitoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Koelleidingen maakt niet uit, condensleiding mag nooit en te nimmer ergens omhoog lopen maar moet ongehinderd overal aflopend naar buiten. Kan dit niet, dan verval je aan een pompje.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 10:21
Gieliovd520 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:17:
Koelleidingen maakt niet uit, condensleiding mag nooit en te nimmer ergens omhoog lopen maar moet ongehinderd overal aflopend naar buiten. Kan dit niet, dan verval je aan een pompje.
Volgens mij ook. En het nadeel van een pompje is dat je die moet voeden en dat ze vaak veel eerder kapot gaan dan de airco zelf.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Klopt, een toch ook wel wat geluid bij de beste pompjes. Prrrrt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Pagina: 1