Toon posts:

Automatisch Docker containers updaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:00
Mijn vraag

De raspberry pi image met hierop pi-hole en unbound heeft zichzelf om zeep geholpen.
Nu kan ik een nieuwe image op de SD kaart zetten en alles opnieuw installeren en configureren, maar ik wil wat anders.

Ik zoek een oplossing om pi-hole en een recursive DNS server te draaien.
Deze moet automatisch updaten en makkelijk te herstellen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Hardware
Ik heb een QNAP TS-230 waarop ik docker containers kan draaien.

Verder heb ik de volgende hardware die ik kan gebruiken
  • Raspberry pi model B
  • Raspberry pi 2 model B
  • HP T620
Software
  • Pi-hole
  • Unbound
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik zou een nieuwe image op een raspberry pi kunnen zetten, de software installeren, configureren en crontab jobs aanmaken, echter dit is niet snel te herstellen.

Docker klinkt leuk alleen hoe houdt je ze up to date.
Ik voel er weinig voor om dit te draaien op mijn NAS, mogelijk kan het op de pi2.

Kubernetes installeren op de T620 (heb nog grotere een m.2 SSD liggen) en hierop de software installeren.

Voor nu gebruik ik de DNS van mijn provider, maar ik neig ernaar om raspbian op de pi te zetten en de software weer te installeren en Docker/Kubernetes voor nu te laten voor wat het is.

Hebben jullie nog tips/tricks om deze software snel en stabiel werkend te krijgen?

Alle reacties

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:31
Voor het automatisch updaten van docker containers gebruik ik watchtower;
https://github.com/containrrr/watchtower

Is dat wat je zoekt?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom voel jij er weinig voor om Docker containers te draaien op je NAS?

"You never come second by putting other people first"

• DVX73
Falcon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:44:
Waarom voel jij er weinig voor om Docker containers te draaien op je NAS?
Security en performance

• DVX73
Vegazz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:33:
Voor het automatisch updaten van docker containers gebruik ik watchtower;
https://github.com/containrrr/watchtower

Is dat wat je zoekt?
Kwam het ook al tegen, maar wat ik mij afvraag is hoe wordt de watchtower container dan geüpdate?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@DVX73 Helder. Ik denk dat je het volgende kunt doen:

1. Beslis wat je Docker host machine gaat worden, lijkt de HP te gaan worden.
2. Configureer een docker compose file met jouw configuraties van Pihole en Unbound containers. Maak gebruik van de native docker images die via dockerhub worden aangeboden. Defineer voor de versie “latest”.
3. Zorg dat je bekend raakt met Docker Swarm; https://dockerswarm.rocks/ voor de deploy na het draaien van docker compose. Deze zal zorgen dat je zero-downtine hebt van de containers.

Draai met regelmaat docker compose om te zorgen dat de laatste versie draait van pihole/unbound, dit zal een cronjob/scheduletask op de HP worden denk ik.

"You never come second by putting other people first"

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:31
DVX73 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 01:39:
[...]

Kwam het ook al tegen, maar wat ik mij afvraag is hoe wordt de watchtower container dan geüpdate?
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of deze door de watchtower container zelf wordt geupdate. Al is de laatste versie al 8 maanden uit en werkt altijd als een zonnetje.
In het ergste geval hoef je die dus sporadisch de image van Watchtower opnieuw te pullen. Je kan met bijvoorbeeld Discord meldingen laten versturen wanneer een container van een update voorzien wordt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee