Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:30
Beste mede-tweakers,

Voor een projectje ben ik op zoek naar een manier om het RF 433 MHz signaal te versterken.
Het betreft een Growatt Shinelink X, met een omvormer in veldopstelling.
Nu is er soms wel contact maar veelal ook geen contact.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort van RF repeater om het signaal door te sturen.
Deze wil ik dan op een positie tussen de ontvanger en zender monteren.

Hebben jullie ideeën wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Via Google krijg ik allerlei Aliexpress artikelen, echter zoek ik iets met een kortere levertijd.
Zelf heb ik zitten denken om de antenne te verlengen, dit is voor binnen geen probleem maar voor buiten is dit niet zo'n strak plan i.v.m. vocht. Vandaar mijn zoektocht naar een repeater.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Duurzame energie, verwacht dat dit vrij specifiek voor Growatt moet zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:26
Heb je geen optie om de ontvanger dichterbij of hoger (vrij zicht?) te plaatsen?

Wat voor afstanden hebben we het hier over?

[ Voor 22% gewijzigd door gastje01 op 03-01-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
Bedankt voor je antwoord.

De afstand is ca. 50/60 meter.
De ontvanger dichterbij plaatsen is nagenoeg niet mogelijk, een metertje moet wel lukken. De zender aan de omvormer zijde wellicht wel met een usb verlengkabel en daarmee wat hoger plaatsen. Wellicht helpt dit wat.
Echter vanwege het feit dat het nu slecht werkt, dacht ik aan een versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:09
? een richtantenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:00
Is er een stopcontact bij de omvormer in de buurt? Is een power line dan geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
Het is een dongle die in de omvormer gestoken zit, vanwege het feit dat de omvormer in de buitenlucht hangt ben ik er wat huiverig voor om deze dongle te openen en een externe antenne aan te sluiten.

Er is geen contactdoos aanwezig, dit is misschien wel te realiseren. Ik ga even bekijken of dit een optie is.

Bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Capo1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:55:
Er is geen contactdoos aanwezig, dit is misschien wel te realiseren. Ik ga even bekijken of dit een optie is.

Bedankt tot zover.
Dit zou officieel met een onderverdeler moeten, feitelijk een mini groepenkast. Maar kan prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
Je hebt gelijk, maar de voedingskabel naar de omvormer is een 16mm2 grondkabel. Het is niet zo gemakkelijk om daar even een kastje tussen te plaatsen. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
@Capo1 16mm², dus 80A? Lijkt me dat 80A componenten geschikt moeten zijn voor 16mm²... En met 80A componenten kun je prima een PV verdeler bouwen... Alleen niet zo van de plank voorgemonteerd...

Ik heb het idee dat SanderVunderink ook nog snapt wat ze verkopen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
Klopt helemaal wat je zegt Ronald, maar dit wordt een dure oplossing voor iets simpels. Dat zoek ik eigenlijk niet😉

Ik ga eerst proberen of ik de ontvanger wat kan verplaatsen, wellicht zit er nu net wat in de lijn tussen de ontvanger/zender waardoor hij nu stoort.
Pagina: 1