Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Onlangs een Rog Strix G15 gekocht (zie product).

Deze laptop heeft een RTX3060 videokaart met 115-130w. Met deze laptop heb ik het gamen herontdekt. Ik heb een betaalbare monitor gezocht waarmee ik naast het thuiswerken ook maximaal van mijn RTX3060 kan genieten. Dit is geworden de ASUS VG27AQZ (zie: https://tweakers.net/pric...gaming-vg27aqz-zwart.html).

Dit is een Quad HD 165hz G-sync monitor. Om de G-sync samen met ELMB sync te laten werken moet ik de monitor aansluiten over Display Port:
- de laptop heeft als video out hiervoor een Type C USB 3.2 Gen 2 aansluiting met Display Port (t/m 1.4)
- monitor heeft als video in een Display Port 1.2 aansluiting

Op de Type C USB 3.2 Gen 2 zou ik een adapter kunnen aansluiten (USB C to Display Port), maar liever nog een docking station. Dan heb ik alle oplossingen in een en heb ik meer future proof connectiviteit voor o.a. muziekproductie.

Wat mij nu opvalt, is dat ik via internet en verschillende telefoontjes langs Coolblue en Alternate alleen oplossingen vindt die tot Quad HD 60hz supporten. Ik vraag mij dan af waarom Asus met een RTX3060 115-130w voor deze uitgangen kiest. Er moet toch soep van te maken zijn?

Waar ik nu benieuwd naar ben:
1. Bestaan er i.t.t. wat ik tot nu toe heb gevonden wel USB C 3.2 Gen 2 docking stations, die Quad HD op 165 hz met G-Sync supporten via Displayport 1.2? (bij voorkeur stations met stroomadapter, usb type a en type c aansluitingen en een hoge usb power delivery via usb c om de laptop ook te kunnen laden)
2. Bestaan er adapters van usb c naar displayport 1.2 die Quad HD op 165 hz met G-Sync supporten?
3. Wat is dan wijsheid? Alles wat ik nodig heb in een keer aansluiten via USB C 3.2 Gen 2 (10 Gb/s), óf toch een apart docking station en een aparte adapter?

Thanks in advance! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Na lang zoeken zelf uitgekomen bij het volgende bedrijfje, waar ze zelf kabels inkopen en testen.

Hierbij verzekerd met deze kabel het maximale te behalen met de laptop en de monitor. Ook nog even geschakeld met Asus Service Center.

:)

Zie voor de kabel en andere oplossingen: https://www.usb-c-adapter...-displayport-1-4-3-meter/

Uitstekende service via Whatsapp! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
De Geforce kan gewoon een Displayport 1.4-signaal uitsturen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dat ook via de USB-C-poort verstuurd (zie ook: https://windowstip.com/fa...-asus-rog-strix-g15-g513/)

Er zijn op zich prima oplossingen voor docking stations voor QHD op 165 hz. Er zijn echter een hoop verschillende technieken (Thunderbolt, Alternate mode over USB-C of via Displaylink) en er is maar 1 standaard die QHD op 165 hz ondersteunt via een docking-station: Thunderbolt.

De meeste docks die werken via Alternate mode kunnen die QHD op 165hz alleen maar leveren als alle 4 de datapinnen van de connector gebruikt worden voor een Displayport-signaal. Voor die resolutie kun je Displayport 1.2 gebruiken, maar dan gebruik je meer dan de helft van de maximale bandbreedte van Displayport 1.2, wat dus betekent dat er geen USB meer over kan lopen (want je hebt alle pinnen nodig voor het videosignaal). Blijf je onder de helft van de bandbreedte van Displayport 1.2, dan hoeft de dock maar 2 pinnen te gebruiken en kan er USB 3.0 over de overige 2 gestuurd worden.

Een kabel van USB-C naar Displayport werkt dus wel gewoon (mits die alle pinnen gebruikt voor video)

Helaas heeft ook Displayport 1.4 niet genoeg bandbreedte (maximaal 25.92 Gbit/s) om de bandbreedte van QHD op 165hz (16.30 Gbit/s) te kunnen versturen op maar 2 pinnen (de maximale bandbreedte wordt gehaald over 4 pinnen, 2 pinnen geeft dus max de helft, 12,96 Gbit/s, te weinig voor 16.30). Een combi inclusief USB (een dock dus) gaat dus niet werken.

Dus 1): Het zou mogelijk kunnen zijn dat er docks zijn waar dit kan, maar de enige docks die dat kunnen zijn Thunderbolt-docks. Die hebben genoeg bandbreedte.

Displaylink docks zijn leuk voor office-zaken, niet voor snelle games, laat staan op hoge resoluties en refreshrates.

2) Ja, iedere USB-C naar Displayport 1.2-adapter zou dat moeten kunnen (er vanuitgaand dat die gewoon alle 4 de videopinnen gebruiken.

3) Ik denk toch dat je uitkomt op apart je video via USB-C en je overige USB (muis/toetsenbord/netwerk) via een andere USB-uitgang.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 05-01-2022 17:45 ]