Toon posts:

Keuze voor nieuw MESH-netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gagaga
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 00:12
Mijn vraag
Ik stap per 1 februari over van Ziggo naar KPN glasvezel, daarbij krijg ik de KPN Box V12 F5358 geleverd. We krijgen 1 Gbit/s up- en downloadsnelheid. Nu wil ik in mijn gehele huis natuurlijke goede draadloze wifi, momenteel is dat geregeld met een accespoint op zolder en een powerline adapter in de keuken. Hierbij merk ik echter dat 1, de powerline adapter niet top werkt en 2, ik op een slaapkamer niet zo'n goed wifisignaal heb. Nu heb ik rond zitten kijken en denk ik dat een mesh set met 3 stations kopen het beste is, 1 in keuken, 1 in slaapkamer en 1 (bedraad) op de zolder. Belangrijk om te weten is dat er alleen op zolder een netwerkkabel ligt.

Ik heb nu een aantal vragen:
- Is een MESH-netwerk set inderdaad de beste oplossing? Zo niet, wat wel?
- Kan het KPN modem onderdeel uit maken van het MESH-netwerk? Of dient deze in de bridge modus gezet te worden?
- Welke MESH-netwerk set zouden jullie aanraden? Met Wifi 6? Met 3 frequentiebanden?

Wij zijn geen groot internetverbruikers. Ik wil ongeveer 350 euro uitgeven, heb gemerkt dat het voor deze prijs kiezen is tussen of Wifi 6 of 3 frequentiebanden.

Als ik ga voor Wifi 6 is denk ik de TP-Link Deco X60 de beste keuze en als ik ga voor Simultaneous tri-band is de TP-Link Deco M9 denk ik de beste keuze.

Ik hoor graag jullie meningen en adviezen!

Met vriendelijke groet

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20
- Is een MESH-netwerk set inderdaad de beste oplossing? Zo niet, wat wel?

Nee, je moet overal kabels heen leggen en de (wifi6) accesspoints overal bedraad aansluite

Kan dit niet dan is een mesh setje optie. Kpn superwifi is best prima voor het geld, alleen gelimiteerd tot 500mbit/wifi 5

CISSP! Drop your encryption keys!

• gagaga
Helaas is het voor ons niet mogelijk om naar de genoemde ruimtes een internet kabel te trekken.

Is de kpn superwifi beter dan de TP-Link Deco X60 of de TP-Link Deco M9?

• laurens0619
Beter voor je portemonnee
Kpn superwifi krijg je vaak gratis/28 euro per node

Een m9 is wifi 5 met dedicated backhaul (tri band) dat gaat hetzelfde doen als superwifi

Een x60 is wifi6, dat gaat wel harder maar geen dedicated backhaul.

In praktijk kost een dual band /2 snelheid
Dus:
Wifi 5 tri band: 400mbit (kpn superwifi, deco m9
Wifi 5 dual band: 200mbit (deco m4
Wifi 6 tri band: 600mbit (asus zenwifi ax)
Wifi 6 dual band: 300mbit (deco x60)

Over het algemeen dan want ligt aan het type/plaatsing. De x60 schijnt geen wifi 6 topper te zijn dus komt mogelijk nog lager uit: tip kijk op smallnetbuilder naar echte reviews en praktijksnelheden

Waar staat je modem?
Als die beneden in de meterkast staat wil je dus eigenlijk een 4e node. Dan gaat je keuken draadloos naar de meterkast en de 1e verdieping naar de zolder

Bij kpn doet de experiabox mee voor de wifi. Heb je voor 80 euro 3 nodes waarvan 1 superwifi bekabeld en de experiabox bekabeld.

Mrja heb je echt zo snel wifi/internet nodig?
Sure downloads gaan sneller maar gewoon internetten/youtube/netflix gaat net zo rap als hier op mn 50mbit verbinding. Stabiele wifi >>>>>> hoge bandbreedte

[Voor 96% gewijzigd door laurens0619 op 03-01-2022 20:12]

• gagaga
Waar staat je modem?
Als die beneden in de meterkast staat wil je dus eigenlijk een 4e node. Dan gaat je keuken draadloos naar de meterkast en de 1e verdieping naar de zolder
De modem staat inderdaad in de meterkast, is het niet mogelijk dat de KPN Box V12 onderdeel is van het mesh netwerk zonder dat ik kies voor KPN superwifi? Dus 1 v.d. 4 wifi verspreiders is van de MESH-wifi set? Of moet de modem in bridge modus? Sorry voor de vele vragen, ik heb hier weinig verstand van.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gagaga schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:30:
[...]

is het niet mogelijk dat de KPN Box V12 onderdeel is van het mesh netwerk zonder dat ik kies voor KPN superwifi? Dus 1 v.d. 4 wifi verspreiders is van de MESH-wifi set? Of moet de modem in bridge modus?
https://www.kpn.com/servi...uiten/start-installatie/1 ?

Het staat je overigens vrij (en bij voorkeur) om gewoon KPN te bellen en jouw vraag daar ook te stellen. Uiteindelijk, als het wel kan, moet je toch in de V12 inloggen om mogelijk zaken te regelen. En wie kan je beter helpen daarbij dan KPN?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gagaga
https://www.kpn.com/servi...uiten/start-installatie/1 ?

Het staat je overigens vrij (en bij voorkeur) om gewoon KPN te bellen en jouw vraag daar ook te stellen. Uiteindelijk, als het wel kan, moet je toch in de V12 inloggen om mogelijk zaken te regelen. En wie kan je beter helpen daarbij dan KPN?
Daar heb je gelijk in, ik zal er contact over op nemen met KPN.

• laurens0619
gagaga schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:30:
[...]

De modem staat inderdaad in de meterkast, is het niet mogelijk dat de KPN Box V12 onderdeel is van het mesh netwerk zonder dat ik kies voor KPN superwifi? Dus 1 v.d. 4 wifi verspreiders is van de MESH-wifi set? Of moet de modem in bridge modus? Sorry voor de vele vragen, ik heb hier weinig verstand van.
In theorie wel, in de praktijk niet. Die mesh dingen willen alleen met elkaar praten

• gagaga
In theorie wel, in de praktijk niet. Die mesh dingen willen alleen met elkaar praten
Ah oké, dus in principe is het hierdoor zo dat je 2 v.d. KPN Superwifi punten nodig zou hebben en 3 wanneer je er van een ander merk koopt?

• laurens0619
Nee 3 of 4

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 20:46
Als je een mesh systeem van een ander merk koopt, dan maak de main van dat mesh systeem een ander netwerk en is er geen communicatie mogelijk met dingen (bekabelt of via wifi ) die rechtstreeks op de KPN box aangesloten zijn en dingen die via het mesh netwerk connecten.
Voorbeeld als je een printer bedraad aansluit op dje KPN box, dan kun je niet printen vanuit een device dat met dan vreemde mesh netwerk connect.

Dus als je niet een doorgewinterde techneut bent, gewoon die KPN dingen nemen en niet gaan proberen een ander merk te gebruiken, want dat integreert niet met je KPN router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee