Toon posts:

Hulp nodig bij het kiezen van twee verschillende combinaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RetroBitPixel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 13:02
Hallo medetweakers! Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Over het algemeen speel ik enkel games op mijn PC. Ik speel veel competitief dus 1080P met een redelijk hoge en stabiele FPS is het streven.

Wat mag het systeem gaan kosten?

De prijs mag rond de 1000 euro zijn. Ik herbruik mijn huidige GPU (Asus ROG STRIX GTX 1080 8G) en twee SSDs in het nieuwe systeem. De onderdelen in het lijstje hieronder heb ik al in mijn bezit echter twijfel ik om het een en ander te retourneren/om te ruilen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Qua CPU heeft intel mijn voorkeur. Altijd gedoe gehad met AMD dus nooit meer.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Zoals eerder aangegeven heb ik de onderdelen al liggen en deze ook op advies van een goede vriend aangeschaft. Echter lees ik wat mixed verhalen wat betreft de Z690 moederborden, XMP en RAM compatibiliteit. Ik ben redelijk nieuw in de wereld van computeronderdelen en weet de meeste basis dingen maar dit gaat mijn kennis te buiten.

Wat ik vooral lees is dat de Gigabyte Z690 veel moeite heeft met het overclocken van RAM/XMP. Er is een BIOS update geweest alleen zijn de ervaringen een mixed bag. Bij de een heeft het het probleem opgelost en de ander ervaart nog steeds extreme instabiliteit. Ik lees ook dat mensen handmatig voltages hebben moeten aanpassen etc.

Nu wil ik eigenlijk zelf niet te veel aan allemaal settings zitten in de BIOS aangezien ik nog een leek ben en geen dingen wil verknallen. Door deze post hoop ik iets meer duidelijkheid/advies te krijgen van jullie. Ik wil het maximale uit het systeem halen aangezien deze weer een aantal jaren mee moet en dus ook future proof moet zijn voor upgrades.

Nu heb ik (zover ik weet met eigen research) de volgende opties:

Dit zijn de onderdelen die ik al heb liggen en eventueel dus kan retourneren. Het gaat vooral om de combinatie van RAM en moederbord. Het RAM in dit lijstje is 3.600MT/s.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenGigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)€ 212,50€ 212,50
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.080,20

Optie twee zou deze combinatie kunnen zijn. Echter lever ik dan in op RAM aangezien het moederbord max 3200MT/s aan kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 209,-€ 209,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,90

Ik weet dus niet of het verschil in RAM echt merkbaar is bij gebruik en of deze combinaties überhaupt goede combinaties zijn voor maximale prestaties. Als ik RAM aanschaf van 3600MT/s dan wil ik dit natuurlijk ook behalen. Misschien zijn er andere RAM opties met 100% XMP compatibility in combinatie met de Gigabyte Z690? De compatibility lijsten van de manufactures word ik ook niet echt wijser van. Is het dan ook niet zo dat dit dan later een bottleneck kan zijn? Of doe ik er goed aan om gewoon even te wachten op een nieuwe BIOS update? Ook vraag ik mij af of de Ripjaws wel in het systeem passen ivm de grote van de CPU koeler. Volgens mij is de maximale hoogte voor RAM in combinatie met de Noctua iets van 34mm met een speelruimte van 5mm.

Nou ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is zo en dat ik geen domme vragen stel. Mochten er vragen zijn stel ze gerust! Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik weet echt even niet meer wat ik hiermee moet |:(

In ieder geval bedankt voor het doornemen van mijn post!

Update:

Ik ben mij wat gaan verdiepen en de verschillen tussen ram etc is mij nu duidelijk. Ik ben gegaan voor optie twee. Het Gigabyte bord blijkt enorm veel te falen en niet alleen RAM gerelateerd. Nieuwe onderdelen zijn besteld en hopelijk volgende week voor het eerst een PC in elkaar zetten :F

[Voor 3% gewijzigd door RetroBitPixel op 04-01-2022 22:35]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RAM op 3600 MT/s met CL 18 presteert ongeveer gelijk aan RAM op 3200 MT/s met CL 16

• RetroBitPixel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 13:02
martyw schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:52:
RAM op 3600 MT/s met CL 18 presteert ongeveer gelijk aan RAM op 3200 MT/s met CL 16
Oh dat is goed om te weten! Dankjewel!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee