Toon posts:

Raspberry pi kan geen verbinding meer met Wifi netwerk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-02 11:40
Mijn vraag

Situatie: Raspberry pi voorzien van debian buster met daar op geinstalleerd docker en docker compose. Word headless gebruikt is verbonden via Wifi. Het probleem is dat mijn Raspberry soms zijn verbinding verliest waardoor hij onbereikbaar word. Alle docker containers blijven gewoon werken, dus hij loopt niet vast. Rebooten heeft geen zin. Wanneer ik de Raspberry aan een monitor hang en de UI opstart dan zie ik dat hij geen wifi verbinding heeft. Als ik dan het commando dhcpcd -4 uitvoer heeft hij binnen een paar seconde weer verbinding en werkt alles weer zoals het was. Vaak als de Raspberry dan weer van de stroom geweest is heeft hij weer hetzelfde probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit een probleem dat door docker veroorzaakt word?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Raspberry pi 4 8 GB
- Kingston ssd SA400s37/240G
- Startech USB 3.0 to 2,5" SATA 2 adapter
- Originele Raspberry pi USB-C 3A voeding
- Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1 zigbee adapter
- Originele Raspberry adapter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- ipv6 uitgezet
- dhcpcd -4

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

rorie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:34:
... Als ik dan het commando dhcpcd -4 uitvoer heeft hij binnen een paar seconde weer verbinding en werkt alles weer zoals het was...
Maak er een cron jobje van; misschien eerst even checken of je niet al een ip-adres hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-01 21:46
rorie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:34:
Vaak als de Raspberry dan weer van de stroom geweest is heeft hij weer hetzelfde probleem.
Statisch IP adres geven?

• rorie
NLMaca schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:55:
[...]

Statisch IP adres geven?
Klopt, herkenbaar probleem?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je via het vernieuwen van je dhcp lease weer verkeer heen en weer kan sturen, betekend dat dus dat je wifi verbinding prima werkt en daar geen probleem is. Die blijft ook gewoon verbonden.

Het probleem wat je hebt is blijkbaar dat het vernieuwen van het IP adres niet goed gaat. Dat kan meerdere oorzaken hebben en daarvoor zal je toch echt logs moeten gaan lezen. Wat is bijvoorbeeld de dhcp server? De dhcpd daemon op je Pi of een router/modem in je netwerk? Zitten die elkaar niet in de weg?

En zoals hierboven aangegeven, makkelijkste 'oplossing' is een vast adres geven. Dat doe je overigens niet door de antieke suggesties om maar iets in de dhcpd config neer te gooien, maar in /etc/network/interfaces bijvoorbeeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• rorie
Hero of Time schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:42:
Als je via het vernieuwen van je dhcp lease weer verkeer heen en weer kan sturen, betekend dat dus dat je wifi verbinding prima werkt en daar geen probleem is. Die blijft ook gewoon verbonden.

Het probleem wat je hebt is blijkbaar dat het vernieuwen van het IP adres niet goed gaat. Dat kan meerdere oorzaken hebben en daarvoor zal je toch echt logs moeten gaan lezen. Wat is bijvoorbeeld de dhcp server? De dhcpd daemon op je Pi of een router/modem in je netwerk? Zitten die elkaar niet in de weg?

En zoals hierboven aangegeven, makkelijkste 'oplossing' is een vast adres geven. Dat doe je overigens niet door de antieke suggesties om maar iets in de dhcpd config neer te gooien, maar in /etc/network/interfaces bijvoorbeeld.
Mijn Pi (Buster) heeft een vast ip adres, geconfigureerd via /etc/dhcpcd.conf

interface wlan0
static ip_address=192.168.2.108/24
static routers=192.168.2.254
static domain_name_servers=192.168.2.254

Wat zou hier niet goed aan zijn?

Wanneer ik mijn Pi aan een monitor hang dan zie ik in de UI een rood kruis door het WiFi logo en de melding "nodhcpcd", eerder ook de melding "no WiFi adapters found". Daarna via de command prompt een sudo dhcpcd -4 uitgevoerd, direct daarna had ik weer verbinding.

Het enige wat er op dat moment aangesloten is, is de SSD via USB en een muis en toetsenbord.

Het blijft een raar verhaal

[Voor 15% gewijzigd door rorie op 04-01-2022 21:41]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
Komt me vaag bekend voor, wat voor voeding heb je? hangen je USB via een hub aan je pi? Ik had een dergelijke opstelling met een pi 4 en originele voeding die ook zijn netwerk verbinding steeds verloor.

• rorie
htca schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:41:
Komt me vaag bekend voor, wat voor voeding heb je? hangen je USB via een hub aan je pi? Ik had een dergelijke opstelling met een pi 4 en originele voeding die ook zijn netwerk verbinding steeds verloor.
gebruik geen hub, is dat juist aan te raden?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:16:
interface wlan0
Even een gekke vraag van mijn kant, ik ben absoluut geen Linux kenner: die /24 hoeft toch niet achter een vast IP-adres gezet te worden? Ik dacht dat die /24 etc alleen maar nodig is voor de DHCP server/router zodat die weet wat die uit kan delen.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
rorie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:54:
[...]

gebruik geen hub, is dat juist aan te raden?
Je devices pakken wel wat stroom. Heb je het probleem ook als je zonder draait (hoewel je via een ssd waarschijnlijk draait)

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sypie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Even een gekke vraag van mijn kant, ik ben absoluut geen Linux kenner: die /24 hoeft toch niet achter een vast IP-adres gezet te worden? Ik dacht dat die /24 etc alleen maar nodig is voor de DHCP server/router zodat die weet wat die uit kan delen.
De client moet toch ook weten wat z'n netwerk adres is en wat z'n broadcast adres is? Daarom /24. Of althans: daarom die / en een getal tussen 0 en 32

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rorie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Mijn Pi (Buster) heeft een vast ip adres, geconfigureerd via /etc/dhcpcd.conf

interface wlan0
static routers=192.168.2.254
static domain_name_servers=192.168.2.254

Wat zou hier niet goed aan zijn?
Dat is dus de 'foute' methode die je bij alle oude en 'domme' tutorials terug ziet komen. Het gaat er namelijk van uit dat je Pi de DHCP server wordt in je netwerk. Dat wil je helemaal niet en in sommige gevallen kán dat niet eens omdat je de DHCP van je modem niet uit kan schakelen.

Zo heb ik op mijn beide Pi's ingesteld, deze config is van m'n Pi 4 met wifi, de Pi 2B heet logischerwijs geen wifi.
code:
1
2
3
4
5
6
auto wlan0
iface wlan0 inet static
    address 192.168.1.10
    netmask 255.255.255.0
    gateway 192.168.1.1
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

En in wpa_supplicant.conf staat dan m'n wifi informatie:
code:
1
2
3
4
network={
    ssid=netwerknaam
    psk="psk"
}

Werkt vlekkeloos.
Wanneer ik mijn Pi aan een monitor hang dan zie ik in de UI een rood kruis door het WiFi logo en de melding "nodhcpcd", eerder ook de melding "no WiFi adapters found". Daarna via de command prompt een sudo dhcpcd -4 uitgevoerd, direct daarna had ik weer verbinding.
Dat komt omdat die netwerk managers een foutieve check hebben. Ipv echt kijken naar de verbinding, wordt er gecontroleerd of er een IP adres op de interface staat. Zo niet, dan error. Als je je Pi headless gebruikt, waarom heb je er dan een GUI op staan?

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Mijn pi had gewoon een kapotte wifi module. Sluit dat ook niet uit.

Verder wat betreft statische of dynamische ip adressen. Ik heb als regel dat alle clients een IP krijgen van de centrale dhcp server en er geen configuratie op client niveau nodig zou moeten zijn. Op de router geef ik een bepaalde client dat alsnog een vast ip adres (of maw. De server geeft een bepaalde client altijd een specifiek ip adres). Dat mag de dhcp server zelf lekker bijhouden allemaal.

[Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-01-2022 13:14]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• rorie
bonzz.netninja schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:13:
Mijn pi had gewoon een kapotte wifi module. Sluit dat ook niet uit.

Verder wat betreft statische of dynamische ip adressen. Ik heb als regel dat alle clients een IP krijgen van de centrale dhcp server en er geen configuratie op client niveau nodig zou moeten zijn. Op de router geef ik een bepaalde client dat alsnog een vast ip adres (of maw. De server geeft een bepaalde client altijd een specifiek ip adres). Dat mag de dhcp server zelf lekker bijhouden allemaal.
Misschien dit maar eens proberen, gewoon een fixed ip via de unify controller geven.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:13

bonzz.netninja

Niente baffi

rorie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Misschien dit maar eens proberen, gewoon een fixed ip via de unify controller geven.
Precies dat is wat ik doe. Dat gekloot op clients is maar bewerkelijk imho.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 19:37
EDIT: Vraag niet goed begrepen

[Voor 97% gewijzigd door CappieL op 05-01-2022 16:47. Reden: vraag niet goed begrepen]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rorie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Kijk dan alsnog naar de manier waarop je Pi een IP adres ophaalt. Je kan alsnog mijn configuratie voorbeeld overnemen en ipv 'iface wlan0 static' gebruik je 'iface wlan0 dhcp' en daaronder de wpa-conf regel, meer niet.

Of regel dat specifiek in Network-Manager oid. Maar schakel voor je eigen zekerheid dhcpcd uit of verwijder het, het is niet nodig.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CappieL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:37:
Ik had in het verleden ook Wifi-problemen met mijn Pi 4, hier zat eerst mijn ConbeeII-stick direct ingeprikt.
Omdat ik ook mijn Zigbee-bereik wilde verbeteren heb ik de Conbee-stick middels een 1m USB-verlengkabel wat van de Pi af kunnen leggen. Het bereik verbeterde enorm en sindsdien ook geen problemen meer met Wifi gehad.
(Uiteindelijk toch nog een UTP-kabel getrokken door de kruipruimte :+ .)
TS heeft geen probleem dat z'n wifi signaal weg valt. Het gaat om dhcpcd die gewoon het adres niet opnieuw op de interface zet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee