Rechten na garantie tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 13:51
De lcd van mijn Philips TV is net buiten de garantie kapot gegaan. Garantie is 2 jaar. Lcd heeft het begeven naar 2 jaar en nog geen 3 maanden Verkoper heeft reparatiebedrijf tv laten ophalen nu kreeg ik een factuur van totaal 300 euro nu om lcd te laten vervangen. Uit coulance word het bedrag dat ik daadwerkelijk moet betalen 150 euro. Had op basis van consumentenrecht verwacht volledige bedrag vergoed te krijgen. Tv moet echt wel langer mee gaan dan 2 en 3 maanden toch.

Wat is jullie ervaring bij garantie die verlopen is en de vergoeding door de verkoper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik vind 150 euro reparatiekosten vrij netjes voor een apparaat van 2 jaar en 3 maanden oud.

Hoe duur was de lcd tv eigenlijk toen je het kocht?

Ik heb nog nooit gehad dat ik het volledige bedrag terug kreeg nadat een apparaat stuk ging. Werd gewoon gerepareerd. Gratis maar vaak ook met kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Plakjekaas op 03-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
Tv was 750 euro toe wij deze kochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Voor 150 euro heb je zeker geen nieuwe.

Als je verder tevreden bent met deze tv, zou ik gewoon betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Een TV van 750 euro moet wel minimaal 5 jaar meegaan dus nee 150,- is niet reëel, je moet de verkoper wijzen op je wettelijk recht op een deugdelijk product icm merk en prijs.

Philips is een bekend merk en 750,- is niet goedkoop 2 jaar geleden zeker niet, dus dan mag je daar wel een bepaalde levensduur van verwachten zonder defecten en extra kosten.

Als de verkoper spreekt van vergoeding en restwaarde dat is in zijn voordeel alleen, je hebt recht op een kosteloze reparatie zelfs een waar je het minste last van moet ondervinden.

[ Voor 21% gewijzigd door 42dpi op 03-01-2022 16:07 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy Jeff
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:56
42dpi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:04:
Een TV van 750 euro moet wel minimaal 5 jaar meegaan dus nee 150,- is niet reëel, je moet de verkoper wijzen op je wettelijk recht op een deugdelijk product icm merk en prijs.

Philips is een bekend merk en 750,- is niet goedkoop 2 jaar geleden zeker niet, dus dan mag je daar wel een bepaalde levensduur van verwachten zonder defecten en extra kosten.

Als de verkoper spreekt van vergoeding en restwaarde dat is in zijn voordeel alleen, je hebt recht op een kosteloze reparatie zelfs een waar je het minste last van moet ondervinden.
In welk opzicht heb je recht op een kosteloze reparatie. Volgens mij geldt er op dit soort Elektronica garantie van 2 jaar, correct me if I'm wrong... Dus binnen de 2 jaar kan je aanspraak maken op de garantie, ook niet in ieder geval natuurlijk. In dit geval gaat er iets kapot na 2 jaar, wat natuurlijk heel vervelend is, maar de verkoper in dit geval ook niet voor kiest.

Dus als wat ik zeg klopt, vind ik het een heel mooi aanbod als de TV je bevalt.

[ Voor 0% gewijzigd door Envy Jeff op 03-01-2022 21:42 . Reden: komma ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Envy Jeff schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:41:
[...]

In welk opzicht heb je recht op een kosteloze reparatie. Volgens mij geldt er op dit soort Elektronica garantie van 2 jaar, correct me if I'm wrong... Dus binnen de 2 jaar kan je aanspraak maken op de garantie, ook niet in ieder geval natuurlijk. In dit geval gaat er iets kapot na 2 jaar, wat natuurlijk heel vervelend is, maar de verkoper in dit geval ook niet voor kiest.

Dus als wat ik zeg klopt, vind ik het een heel mooi aanbod als de TV je bevalt.
Dat zegt het Nederlands recht
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Envy Jeff schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:41:
[...]

correct me if I'm wrong...
Alstublieft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwMf5Ggo-WpzjW6crqyHXf3V6ho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PdjBNVqaot6Ws3txEr6dyYtj.png?f=user_largePsssst Nederlandse wet zegt dus dat garantie anders hier is dan de rest van de EU wat fabrikanten en verkopers je maar wat graag doen laten denken dat het niet zo is .

[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 03-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Envy Jeff
  • Registratie: Juli 2020
Thanks, dat wist ik dus niet.

Lees nu op de site van de consumentenbond:
Hoe worden reparatiekosten verdeeld?
Winkeliers gebruiken de Uneto-VNI gebruiksduurlijst ook om te bepalen hoe de reparatiekosten verdeeld moeten worden.

Als een reparatie van een oude tv ‘levensverlengend’ is, dan is het volgens de wet redelijk dat de consument eraan meebetaalt.

Praktijkvoorbeeld
Een tv van €850 is na 3 jaar stuk. De reparatie kost €300 en is levensverlengend. Omdat er 3 van de verwachte 5 jaren zijn verstreken, rekent de winkelier als consumentenbijdrage aan de reparatie: 3/5 van €300 = €180. De overgebleven €120 betaalt de winkelier.

Let op! Als het product ondeugdelijk is, is een reparatie of vervanging gratis. Ook al wordt daarmee de levensduur verlengd.
https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-reparatie
Zou inderdaad gewoon in gesprek gaan met de verkoper.
Als jij er zeker niks aan kan doen dat hij kapot is heb je inderdaad recht op volledige vergoeding i.v.m. verkoop van ondeugdelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 22:53
Je mag dat je tv niet kapot gaat na 2 jaar. Ook dan heb je recht op gratis reparatie.

Zie hier https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-reparatie en doe hier je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:05
Envy Jeff schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Thanks, dat wist ik dus niet.

Lees nu op de site van de consumentenbond:

[...]

Zou inderdaad gewoon in gesprek gaan met de verkoper.
Als jij er zeker niks aan kan doen dat hij kapot is heb je inderdaad recht op volledige vergoeding i.v.m. verkoop van ondeugdelijk product.
En kijken we naar het quelle arrest dan heeft het hof ook gehakt gemaakt van een gebruikers vergoeding.

https://www.webwinkelkeur...ing-brengen-bij-garantie/

Uiteraard zijn er uitzondering. Maar die komen zelden tot niet voor. Zeker bij een TV niet net uit de fabriek/verkopers garantie is is Kostenloos reparatie dan wel vervanging de enige juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
Bedankt voor jullie reactie. Maar als de verkoper vasthoudt aan 2 jaar garantie wat kan ik dan als consument doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:48
brro38 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:20:
Bedankt voor jullie reactie. Maar als de verkoper vasthoudt aan 2 jaar garantie wat kan ik dan als consument doen.
Je kan zelf ook zoeken he?

https://www.consuwijzer.n...eren-of-vervangen-product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En als je het niet zelf wilt doen, dan is het handig om rechtsbijstand te hebben die dit voor je kan doen. Uiteraard mits je verzekerd bent.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Sony, maar heb dan toch maar besloten de betaling deels te doen en weer verder te leven. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen en soms is gelijk krijgen te duur.

Er is wel een aspect dat de discussie altijd moeilijk maakt: De bewijslast om aan te tonen dat het product niet deugdelijk was en daardoor defect is, ligt bij de consument en niet bij de producent. Je moet dus aantonen dat dit een ontwerpfout betreft (is wat mijn rechtsbijstand ook aangaf toendertijd) en stellen: "je mag toch verwachten dat de TV langer mee gaat" is leuk, maar doet niets.

Het is dus wel wat gecompliceerder dan: Het product dient X lang mee te gaan en zo lang heb je garantie. Hoewel waar, slijten TVs en apparaten wel degelijk. De LCD is een onderdeel dat slijt.
Minder zwart wit dan het lijkt en dat maakt het potentieel een lange strijd

[ Voor 76% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:24
Rechtsbijstand doet niets voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

boers706 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:54:
Rechtsbijstand doet niets voor dat bedrag.
Dat hangt van je verzekering af. Dus dit is niet waar.
Alstublieft: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
@brro38
Zoeken even op dit forum op garantie. Ondertussen staan er vele topics waarin alles keurig wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

In gebreken stellen aangetekende brief sturen waarbij je de eis stelt voor reparatie, zijn ze aangesloten bij een thuiswinkel keurmerk oid?

is het een fysieke winkel of alleen maar webshop? (fysiek heb je nu niks aan maar als ze weer openen mogen) Dan kun je daar langs gaan lastige klanten hebben ze liever niet in winkels waar meer klanten bijstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 22:53
Ik zal kijken of de fabrikant wat voor je kan doen.

Vaak is direct met de fabrikant sneller.
Pagina: 1