Toon posts:

Gaming laptop, Lenovo ziet er goed uit! Wie zijn SKIKK?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-03 11:27
Omdat ik recent papa geworden ben en mijn kantoor hier bij dus geofferd moest worden, niet als babykamer, maar als opslag/was/algemene-werkkamer-wanneer-baby-wakker-is kamer... Is mijn behoefte om mij mobiel door te huis te kunnen bewegen toegenomen. Hierbij wil ik weer terug stappen naar gaming laptops na zo'n 9+(?) jaar de desktop wereld te hebben betreden en er zeer van te hebben genoten (toen de prijzen nog normaal waren).
Voorheen kocht ik veelal mid-range ASUS '''gaming''' laptops omdat die veel bang-for-buck gaven. Echter lijkt de markt van laptops óók verder geëvolueerd dan ik in eerste instantie dacht (goh) en heb ik na vele uurtjes op tweakers mezelf weer een beetje bijgeleerd.
Mijn desktop heb ik om deze reden ook te koop gezet hier op Tweakers (ik zal hier in dit topic niet naar linken, weet niet of dit netjes is).

Wat ga je met je laptop doen?
Gamen, VR gamen (Oculus Rift S), videobewerking (amateur, GoPro vakantiefilmpjes) en films bekijken 'on the move'.

Wat is je budget?
1500-2500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voornamelijk door t huis, maar af en toe ook naar vrienden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo heb ik tegenwoordig positieve ervaringen mee. M'n broertje heeft een Lenovo Legion paar jaar terug (met GTX1060 6GB) voor keurige prijs op de kop weten te tikken die op geen 1 front nog heeft teleurgesteld en ik heb voor de vrouw een Lenovo IdeaPad Flex 5 vorig jaar gekocht die ik momenteel vaker gebruik dan zij zelf en ben er uiterst tevreden over (maar het heeft een Intel Iris 96eu, dus geen krachtpatser voor gaming).

Zo heb ik dus deze laptop op het oog: https://www.lenovo.com/nl...82N6CTO1WWNLNL0/customize?
Geselecteerd met een Ryzen 9 en een RTX3080 16GB(!) denk ik dat deze voorlopig aardig future proof zal zijn. En dat voor 'maar' 2300-2500 euro.

Vraag 1:
Maarrr... Toen kwam het. Opeens kwam ik een SKIKK laptop op mijn pad tegen met vrijwel identieke specs. Ik ken het merk niet, ik ken niemand die zo'n ding heeft en ik heb geen idee wat de kwaliteit is. Wel weet ik dat ten tijde van mijn "gaming laptop" jaren, er veel "verschrikkelijk" tot "net niet" merken op de markt waren (waaronder Medion. Ik blijf verrast dat dit merk het overleefd heeft) en dat iedereen altijd doorverwees naar de "kwaliteitsmerken" als Asus, Lenovo, Dell, etc.

Wie zijn SKIKK? Ik weet dat ze op dit forum lurken en zeer professioneel (en soms zelfs grappig) antwoorden. Hoe zijn de laptops? Gebruiken ze vapor chamber koeling zoals Lenovo (Legion 7)? Ik lees veel positieve ervaringen over hun service, maar veel test/performance resultaten kan ik niet vinden tegenover 'algemene' laptops.

Vraag 2-ish:
Ik heb momenteel in m'n desktop PC een RTX2070 zitten. Uiteraard wil ik niet in performance er op achteruit gaan, integendeel, ik wil met de laptop ook wat extra jaartjes er op vooruit gaan. Nu weet ik dat laptop CPU's/GPU's uiteraard wat 'langzamer' zijn dan hun desktop broertjes, maar is het in mijn situatie nodig om wellicht een RTX3080 (165W TGP) te nemen? Of is een RTX3070 (1##W TGP?) met 8GB VRAM voldoende? Is het slim voor mij om te wachten op een laptop met een RTX3070Ti die mogelijk om de hoek staan? En zal de 12e generatie intel zometeen iedereen uit het water blazen met een P en E cores? Staan ook om de hoek. Zo veel vragen...

Extra info/vraag
Ook heb ik nog een mooie 1440p/144hz gaming monitor thuis staan met een fijne toetsenbord en muis die ik niet kwijt wil, maar waar ik als extensie van m'n laptop een soort 'docking station' van wil maken wanneer ik wél weer gebruik kan maken van m'n kantoor/werkkamer. Dus ik weet niet of Thunderbolt 3, 4, etc voor mij handig zal zijn en welk dock ik hier voor het beste kan gebruiken. De informatie rondom deze producten vind ik behoorlijk schaars.

Sorry voor de tijd die het gekost heeft om dit te alles te lezen! Hopelijk weet iemand mij in de goede richting te duwen! :)

Alle reacties

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-03 22:29
Wie zijn SKIKK? Ik weet dat ze op dit forum lurken en zeer professioneel (en soms zelfs grappig) antwoorden. Hoe zijn de laptops? Gebruiken ze vapor chamber koeling zoals Lenovo (Legion 7)? Ik lees veel positieve ervaringen over hun service, maar veel test/performance resultaten kan ik niet vinden tegenover 'algemene' laptops.
Nee, geen vapor chambers hier. We werken er wel hard aan bekender te worden (ook door hier actief te zijn), maar ook door interne processen te wijzigen en externe youtubers te vragen reviews te maken en ook betere positionering te krijgen in diverse bekende benchmark lijstjes.

Uitgaande op uw vragen, denken we dat we daar wel goed aan doen.

• LongTimeAgo
SKIKK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Nee, geen vapor chambers hier. We werken er wel hard aan bekender te worden (ook door hier actief te zijn), maar ook door interne processen te wijzigen en externe youtubers te vragen reviews te maken en ook betere positionering te krijgen in diverse bekende benchmark lijstjes.

Bedankt voor het antwoord!
Jullie laptops zien er namelijk enorm aantrekkelijk uit (gewoon clean, helemaal mijn stijl) en lijken stiekem ook een beetje op Lenovo, vandaar m'n interesse en vraag.

Ik kan alleen nergens terugvinden op jullie laptop configurator welke TGP waardes aan de grafische kaarten gegeven wordt. Gezien t feit dat een hoge TGP RTX3070 beter kan presteren dan een lage TGP RTX3080 lijkt me dit toch een belangrijk dingetje... Door de ontbrekende performance statistieken (met bijv 3DMark tests, die vele youtubers of andere reviewers wel eens er aan koppelen), die je her en der wel van andere 'grote merken' terug kan vinden, ga je toch twijfelen.
Verder is de laptop configurator héérlijk. Echt heel tof. :D

• SKIKK
TGP melden wij bij (bijna) alle laptops, heeft u al gekeken op het tabblad Uitgebreide specificaties van uw specifieke model?

• LongTimeAgo
SKIKK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:29:
TGP melden wij bij (bijna) alle laptops, heeft u al gekeken op het tabblad Uitgebreide specificaties van uw specifieke model?
Oeps, ik zie het. Heb er gewoon compleet overheen gelezen. Mijn excuses!

• LongTimeAgo
SKIKK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:29:
Beste SKIKK,
Ik ben momenteel enorm geïnteresseerd in dit model: https://www.skikk.eu/laptops/lynx4-15
Naast de aanbieding, biedt het vrijwel alles wat ik zoek in een laptop en ziet die er gewoon goed uit. De 140W RTX3070 TGP is daarbij ook een heel fijn.
Wel heb ik er 1 vraag over:
Omdat ik VR speel heb ik een Oculus Rift S. De Oculus Rift S maakt gebruik van een DisplayPort om de headset mee aan te sluiten. Nu lees ik her en der online dat dit kan door USB-C DisplayPort, maarrrr, wel met 1 kanttekening: De USB-C DP mode moet direct op de grafische kaart aangesloten zitten. Zo niet, dan werkt dit niet. In veel laptops zit de USB-C port rechtstreeks op de iGPU.
Hoe zit dit bij jullie laptops?

• SKIKK
LongTimeAgo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Beste SKIKK,
Ik ben momenteel enorm geïnteresseerd in dit model: https://www.skikk.eu/laptops/lynx4-15
Naast de aanbieding, biedt het vrijwel alles wat ik zoek in een laptop en ziet die er gewoon goed uit. De 140W RTX3070 TGP is daarbij ook een heel fijn.
Wel heb ik er 1 vraag over:
Omdat ik VR speel heb ik een Oculus Rift S. De Oculus Rift S maakt gebruik van een DisplayPort om de headset mee aan te sluiten. Nu lees ik her en der online dat dit kan door USB-C DisplayPort, maarrrr, wel met 1 kanttekening: De USB-C DP mode moet direct op de grafische kaart aangesloten zitten. Zo niet, dan werkt dit niet. In veel laptops zit de USB-C port rechtstreeks op de iGPU.
Hoe zit dit bij jullie laptops?
Uit mijn hoofd, de thunderbolt = usb-c en geconnect aan de dGPU

• LongTimeAgo
SKIKK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Uit mijn hoofd, de thunderbolt = usb-c en geconnect aan de dGPU
Dan wordt de keuze toch wel steeds makkelijker.

• SKIKK
LongTimeAgo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Dan wordt de keuze toch wel steeds makkelijker.
Zal het morgen nog wel even laten verifieren als het lukt hoor.

• Fwillems
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-03 22:54
Heb je al een keuze gemaakt van laptop? Zit met identiek dezelfde situatie en ben op zoek naar een soortgelijk toestel dat je omschrijft.

Ben je voor de SKIKK gegaan? Moest dit zo zijn mag je zeker laten weten wat je bevindingen zijn!

• LongTimeAgo
Hoi @Fwillems !
Nee haha. Wat ik momenteel als keuze heb genomen is dat ik op de nieuwe laptop lijn van Lenovo wacht. De Legion 5i Pro Gen 7 lijn. Deze komen in Februari uit.
Als de eerste performance benchmarks van de nieuwe intel 12th gen binnenkomen én de RTX3070Ti ga ik m'n keuze maken.
Daarbij gaat Lenovo ook nog de mogelijkheid aanbieden om de niet-Ti versie in hun laptops te duwen.

Dus ze staan al een streepje voor in mn keuze. Het hangt dus puur van de prijs/performance af van de nieuwe Lenovo lijn.

Daarom heb ik mijn verkoop van de PC even op pauze gezet. Mocht die minder waard zijn/worden in februari, so be it. Maar gelukkig heeft t allemaal geen haast aan mijn zijde.

• Fwillems
@LongTimeAgo Top, ik ga net hetzelfde doen. Misschien komen er met de nieuwe Intel en AMD processoren ook nog mooie deals uit de vorige lijn die echt bang for buck zijn!

Moest ik iets op het oog hebben of aankopen zal ik hier even comment plaatsen.

• LongTimeAgo
Fwillems schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:41:
@LongTimeAgo Top, ik ga net hetzelfde doen. Misschien komen er met de nieuwe Intel en AMD processoren ook nog mooie deals uit de vorige lijn die echt bang for buck zijn!

Moest ik iets op het oog hebben of aankopen zal ik hier even comment plaatsen.
Graag!
De Lenovo laptops met de nieuwe AMDs komen pas in April. Denk inderdaad dat Lenovos huidige stock nog een "firesale" krijgt. Ze hebben sinds de kerst al veel aanbiedingen, maar kan nog wel wat scherper gok ik ha.

Ik "moet" trouwens Intel ivm VR icm Thunderbolt 3/4. Heb ik lang voor moeten googlen maar dat kwam er uit. Iets met dat Thunderbolt direct op de eGPU zit en de Displayport Mode van AMD niet altijd.

Daarbij heb ik de eerste 12th gen Intel benchmarks al her en der voorbij zien komen en ze geven een 20% increase boven de huidige 11th gen processoren. Áls dat waar is is het wel smullen... Maar dit zal gok ik ook per game afhangen hoe en wat, want ik gok dat veel game engines niet geschreven zijn voor "Big Little" P core en E core structuren.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:31
LongTimeAgo schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:11:
Hoi @Fwillems !
Nee haha. Wat ik momenteel als keuze heb genomen is dat ik op de nieuwe laptop lijn van Lenovo wacht. De Legion 5i Pro Gen 7 lijn. Deze komen in Februari uit.
Daar hoopte ik ook op, maar net van Alternate gehoord dat mei/juni word.

• LongTimeAgo
Diablow schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Daar hoopte ik ook op, maar net van Alternate gehoord dat mei/juni word.
Echt?

Hun 7e gen pagina staat al online: https://www.lenovo.com/nl...-inch-Intel/p/LEN101G0015

April/Mei was de verwachting voor hun nieuwe AMD modellen.
Kan het mis hebben maar volgens Lenovo zelf verwachten ze hun eerste laptops in Februari te kunnen leveren. Net als Razer trouwens, maar die laptops zijn echt achterlijk duur.

• Diablow
Ik had duidelijk aangegeven dat het me om een Intel met 12th edition core ging. Maar ik vermoed/hoop dat het een misverstand tussen Alternate en Lenovo is.

• LongTimeAgo
Diablow schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik had duidelijk aangegeven dat het me om een Intel met 12th edition core ging. Maar ik vermoed/hoop dat het een misverstand tussen Alternate en Lenovo is.
In het artikel van Tweakers staat namelijk ook dat ze pas April/Mei geleverd gaan worden. Maar overal online (Britse en Franse PC websites) lees ik toch echt Februari 2022 voor Intel processor laptops en April/Mei voor AMD processor laptops.

• Diablow
Ik zou het zelf ook vreemd vinden, aangezien de Razer al te pre-orderen is. Maar het zijn gekke tijden, dus ik kijk nergens meer van op.

• SKIKK
LongTimeAgo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:48:
[...]

In het artikel van Tweakers staat namelijk ook dat ze pas April/Mei geleverd gaan worden. Maar overal online (Britse en Franse PC websites) lees ik toch echt Februari 2022 voor Intel processor laptops en April/Mei voor AMD processor laptops.
Maart komt eerst hoor, als je geluk hebt. :)

• Fwillems
@SKIKK

Komen er promoties op de huidige laptops in jullie gamma?

Ik zie op veel websites al fikse kortingen op de current gen laptops. Dan ben ik erg geïnteresseerd sinds ik hier meer op zit te wachten dan de nieuwe gen systemen.

• SKIKK
Fwillems schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:49:
@SKIKK

Komen er promoties op de huidige laptops in jullie gamma?

Ik zie op veel websites al fikse kortingen op de current gen laptops. Dan ben ik erg geïnteresseerd sinds ik hier meer op zit te wachten dan de nieuwe gen systemen.
Wij zijn van mening dat onze prijzen gewoon altijd 'scherp' moeten zijn.

Als wij 11e gen al afprijzen, dan is dat pas medio dit jaar als er dan nog beschikbaarheid, aldaar we dan afdoende 12e gen stock hebben.

Nu hebben we nog leuke voorraad 11e gen, maar in maart/april komt de 1e zending 12e gen, maar nog niet alles, dus dat duurt tot medio dit jaar voordat alles OOK 12e gen is en dan pas zullen wij, bij beschikbaarheid, eventueel 11e gen afprijzen.

Kortom, kans is klein :)

• LongTimeAgo
SKIKK schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Wij zijn van mening dat onze prijzen gewoon altijd 'scherp' moeten zijn.

Als wij 11e gen al afprijzen, dan is dat pas medio dit jaar als er dan nog beschikbaarheid, aldaar we dan afdoende 12e gen stock hebben.

Nu hebben we nog leuke voorraad 11e gen, maar in maart/april komt de 1e zending 12e gen, maar nog niet alles, dus dat duurt tot medio dit jaar voordat alles OOK 12e gen is en dan pas zullen wij, bij beschikbaarheid, eventueel 11e gen afprijzen.

Kortom, kans is klein :)
Oeh, bedankt voor de info dat jullie stock Maart/April verwachten!
Wellicht kan ik daar ook nog even de geduld voor opbrengen... :)

• Diablow
12e gen laptops staan inmiddels wel in de Pricewatch. Allemaal wel alienwares met een nogal uitgesproken uiterlijk waar je van moet houden, of niet ;).

• SKIKK
LongTimeAgo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Oeh, bedankt voor de info dat jullie stock Maart/April verwachten!
Wellicht kan ik daar ook nog even de geduld voor opbrengen... :)
Let wel, is de 1e zending, dus 1e modellen/ranges, maar nog niet alles is dan als 12e gen beschikbaar.

• LongTimeAgo
Diablow schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:52:
12e gen laptops staan inmiddels wel in de Pricewatch. Allemaal wel alienwares met een nogal uitgesproken uiterlijk waar je van moet houden, of niet ;).
En de eerste Asus en MSI gen 12 laptops zijn op Alternate verschenen. Helaas wel met gelimiteerde TDP ranges en ook designs waar je maar net van moet houden...

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-02 22:25
SKIKK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Zonder af te willen doen op de kwaliteit is skikk toch een rebrand merk van tongfang? Jullie hebben geen eigen mobo’s? Want lenevo heeft dan toch wel sterkere behuizingen.

https://www.xnotebooks.nl/product-tag/tongfang/

[Voor 3% gewijzigd door no_way_today op 28-01-2022 15:33]

• SKIKK
no_way_today schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Zonder af te willen doen op de kwaliteit is skikk toch een rebrand merk van tongfang? Jullie hebben geen eigen mobo’s? Want lenevo heeft dan toch wel sterkere behuizingen.

https://www.xnotebooks.nl/product-tag/tongfang/
O.a. TongFang inderdaad. Maar alles komt bij ODM's vandaan, ook lenovo :)

Ps. nodig je van harte uit de magnesium modellen eens in de hand te hebben :P

[Voor 8% gewijzigd door SKIKK op 29-01-2022 22:07]

• LongTimeAgo
Nou, het is gelukt.
Bij Lenovo kwam hun "Legion 5i Pro Gen 7" pagina opeens tot leven en kon je een bestelling plaatsen!
https://www.lenovo.com/nl...-inch-Intel/p/LEN101G0015

Dus heb daar nu een laptop gekocht voor 2400+/- euro met een i7-12700H, RTX3070Ti en 32GB aan DDR5 geheugen. Met verder nog wat zelf-gekozen specs er bij.
Sorry SKIKK, jullie laptops zien er fantastisch uit, maar toch blijft Lenovo een streepje voor hebben door de ervaring die ik door de jaren met ze heb gehad.

Volgens de bestelling zal het 2 tot 3 weken duren voor die binnenkomt. Erg netjes als het zo is. Maar dat te hebben gezegd, dit kan nog enorm variëren weet ik ook uit het verleden.

Zodoende mijn ervaring.
Nu mijn huidige PC maar weer te koop zetten en er hopelijk iemand blij mee maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SKIKK
LongTimeAgo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:24:
Volgens de bestelling zal het 2 tot 3 weken duren voor die binnenkomt. Erg netjes als het zo is. Maar dat te hebben gezegd, dit kan nog enorm variëren weet ik ook uit het verleden.
De laptop zullen ze wel klaar hebben, DDR So-Dimm is het wachten op, zo ook bij ons :)

• Diablow
Zelf kon ik niet wachten, heb nu een MSI stealth, die tot nu toe erg goed bevalt.

• LongTimeAgo
Diablow schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:23:
Zelf kon ik niet wachten, heb nu een MSI stealth, die tot nu toe erg goed bevalt.
Heb ik ook naar gekeken!
Maar een aantal van die MSI modellen gebruikt helaas nog DDR4. Die jij hebt gekocht ook?
Waarschijnlijk zal het verschil momenteel nog nihil zijn met DDR5, maar vond het toch jammer.
Tevens heb ik helaas wél slechte ervaringen met MSI (geen ervaringen met laptops), dus was daar een beetje terughoudend in.

Maar hoe bevalt die? Er zijn nog zo weinig reviews en ervaringen te vinden op Tweakers over de nieuwe generatie laptops, best jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Diablow
Het scheelt dat ik hem niet zelf heb gekocht. Voor het werk bevalt hij tot nu toe prima. Nog niet heel zwaar belast, maar lijkt een stuk vlotter en stiller zelfs dan een Dell xps i9 8th gen die ik ervoor had.
Het blijft lastig geen appels met peren te vergelijken. Verder wel stevig gebouwd. Over een paar weken ben ik wel van plan een uitgebreidere review te schrijven.
DDR4 zag ik wel in de specs, maar dacht toen eerder dat het een foutje was. Maakt voor nu waarschijnlijk ook weinig uit.

Het was even zoeken, maar er zit bij mij gewoon 4800 DDR5 in (32GB).

[Voor 20% gewijzigd door Diablow op 07-03-2022 11:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LongTimeAgo
Das dan een beetje jammer @Lenovo NL , koop ik een laptop op 2 maart toen eindelijk de pagina in leven kwam om de gen 7 laptops te bestellen, een laptop samengesteld die een levertermijn van 2-3 weken had... Die eerst op 17 maart geleverd zou worden volgens de "order lookup" pagina, kort daarna op 23 maart werd gezet en sinds een paar dagen opeens naar 31 maart is gesprongen. :'(

Hopelijk blijft die hier op staan! ;)

• LongTimeAgo
En nu is er een "wordt binnenkort verzonden" op 29 maart gezet en "arriveert binnenkort" op 8 april?!
Die tracker van Lenovo is compleet loco.

Maar die "binnen 2-3 weken verzonden" is helaas niet echt een realistisch dingetje geweest op de website. Spijtig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee