Toon posts:

Meerverbruik Leaseauto doorbelasten aan medewerker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Microwave_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-03 10:04
Ik ben sinds september van werkgever gewisseld. Afgesproken leasebudget met de nieuwe werkgever is 1000 euro. Ik betaal geen eigen bijdrage.
Mijn auto van de vorige werkgever moest mee over. Ik rijd een leuke auto van 42.000 welke excl brandstof +/- 720 euro per maand kost in de lease.

Nu heeft werkgever een eindafrekening voor 2021 gemaakt en wat blijkt, ik heb de afgelopen 4 maanden 4112 euro besteed. (te duur getankt en de BTW privékosten voor werkgever beschouw hij ook als leasekosten). Nu wil hij de 112 euro inhouden op mijn salaris. Het bedrag is natuurlijk niet hoog, maar ik lease al best lange tijd maar ik heb nog nooit een werkgever gehad welke het leasebudget per jaar gaat beoordelen en gaat afrekenen.

Hebben meer mensen zo’n regeling? Ik probeer te achterhalen of dit een ‘normale gang van zaken’ is.

Beste antwoord (via Microwave_NL op 03-01-2022 18:43)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Begin eens met duidelijk krijgen wat het regelement is met betrekking tot leasen, wie is voor welke kosten aansprakelijk en hoe wordt dat verrekend?

Ik heb genoeg constructies gezien waarbij brandstofverbruik, kosten voor het tanken boven het normbedrag en de privé kilometers uit het leasebudget kwamen. Zuinig rijden, goedkoop tanken en weinig privé verbruik en je kreeg aan het eind van het jaar geld terug. Onzuinig rijden, langs de snelweg tanken en veel privé kilometers en je kon bijbetalen.

Echter was het daarbij wel de gewoonte dat alle zakelijke kilometers gewoon ten laste van de werkgever kwamen en in de voorcalculatie van het maandelijkse leasebedrag 10.000 privé kilometers zaten en ze rekening hielden met een realistisch verbruik en brandstofkosten. Zo wist je dus redelijk waar je aan toe was als leaserijder en kon je extra privé kilometers verdienen met goedkoop tanken en zuinig rijden zonder dat je buiten budget kwam.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 14:05

dijkmane

biertje ?

"te duur getankt" - heb je tevoren instructies gekregen waar en voor hoeveel je moest tanken dan ?
anders vind ik dit een rare post om door te belasten. Jij kunt er toch niets aan doen dat de olieprijs zo hoog is.?

"BTW privékosten voor werkgever beschouw hij ook als leasekosten" die snap ik niet helemaal..

maar 720 in de maand, excl brandstof voor 4 maanden is 2880 euro.
er is 4112 besteed, dus zou jij voor 1232 dan hebben getankt ?
tegen ongeveer 180/liter voor diesel ( je hebt tenslotte "te duur getankt") en een verbruik van 1:20 zijn dat 14000 km.
is redelijk veel, maar zou kunnen.
hier kom ik niet helemaal uit, want die 1000 euro, is dat dan incl brandstof ?

specs : wil je niet weten

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat staat er in je arbeidsvoorwaarden m.b.t. deze situatie?
Was het iets wat je vooraf had kunnen weten? Zo ja, dan kun je alleen nagaan of het bedrag juist bepaald is. Zo nee, dan heb je wellicht een punt te maken.

Overigens is dit niets unieks. Er zijn meer bedrijven die een norm verbruik hanteren, kom je daar over een jaar gezien boven dan volgt een afrekening. Als je het zelf goed bijhoudt kan het dan lonen om het tanken een keer zelf te betalen zodat je gemiddeld wat gunstiger uitvalt.

• Microwave_NL
B-Real schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:11:
Wat staat er in je arbeidsvoorwaarden m.b.t. deze situatie?
Was het iets wat je vooraf had kunnen weten? Zo ja, dan kun je alleen nagaan of het bedrag juist bepaald is. Zo nee, dan heb je wellicht een punt te maken.

Overigens is dit niets unieks. Er zijn meer bedrijven die een norm verbruik hanteren, kom je daar over een jaar gezien boven dan volgt een afrekening. Als je het zelf goed bijhoudt kan het dan lonen om het tanken een keer zelf te betalen zodat je gemiddeld wat gunstiger uitvalt.
We hebben die 1000 euro besproken, maar ik was me ook niet bewust dat verrekend zou worden. Voor dit jaar wil de werkgever het ook prima kwijtschelden (klein bedrag), maar ik hou mijn hart een beetje vast voor volgend jaar als corona voorbij is (lets hope) en ik weer gewoon 4 dagen bij klanten zit in de week. Als de brandstofprijzen dan nog steeds zo hoog zijn dan heb ik een gigantisch meerverbruik.

Dat het niet uniek is hoor ik graag! heb jij voorbeelden van dergelijke regelingen? Op internet vind ik er niks over.
dijkmane schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:03:
"te duur getankt" - heb je tevoren instructies gekregen waar en voor hoeveel je moest tanken dan ?
anders vind ik dit een rare post om door te belasten. Jij kunt er toch niets aan doen dat de olieprijs zo hoog is.?

"BTW privékosten voor werkgever beschouw hij ook als leasekosten" die snap ik niet helemaal..

maar 720 in de maand, excl brandstof voor 4 maanden is 2880 euro.
er is 4112 besteed, dus zou jij voor 1232 dan hebben getankt ?
tegen ongeveer 180/liter voor diesel ( je hebt tenslotte "te duur getankt") en een verbruik van 1:20 zijn dat 14000 km.
is redelijk veel, maar zou kunnen.
hier kom ik niet helemaal uit, want die 1000 euro, is dat dan incl brandstof ?
BTW privegebruik is een kleine kostenpost die de werkgever moet maken omdat ik hem ook prive rijd. https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

De 1000 euro is inclusief brandstof. Ik tank benzine, auto rijd 1:15. Dat ben ik eigenlijk ook altijd gewend. Daardoor wordt je gedwongen om een wat zuinigere auto te leasen. Hartstikke prima :)

[Voor 7% gewijzigd door Microwave_NL op 03-01-2022 15:21]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:36
Lijkt mij dat zakelijke kilometers sowieso door de werkgever betaald worden. Dat zou raar zijn dat jij die als werknemer moet betalen.

Soms is er een limiet op privé kilometers. Als je daar overheen gaat wordt je geacht bij te betalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-04 20:24
Bijzondere regeling. Met zo’n regeling motiveert het niet om je werk goed te doen (=klanten te bezoeken). Mogelijk om nog eens met de werkgever het gesprek aan te gaan wat de geest van deze regel is? Mogelijk kunnen jullie een afspraak maken over een index waarbij brandstofprijzen het maandbudget kunnen verhogen/verlagen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Begin eens met duidelijk krijgen wat het regelement is met betrekking tot leasen, wie is voor welke kosten aansprakelijk en hoe wordt dat verrekend?

Ik heb genoeg constructies gezien waarbij brandstofverbruik, kosten voor het tanken boven het normbedrag en de privé kilometers uit het leasebudget kwamen. Zuinig rijden, goedkoop tanken en weinig privé verbruik en je kreeg aan het eind van het jaar geld terug. Onzuinig rijden, langs de snelweg tanken en veel privé kilometers en je kon bijbetalen.

Echter was het daarbij wel de gewoonte dat alle zakelijke kilometers gewoon ten laste van de werkgever kwamen en in de voorcalculatie van het maandelijkse leasebedrag 10.000 privé kilometers zaten en ze rekening hielden met een realistisch verbruik en brandstofkosten. Zo wist je dus redelijk waar je aan toe was als leaserijder en kon je extra privé kilometers verdienen met goedkoop tanken en zuinig rijden zonder dat je buiten budget kwam.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Beetje vreemde leaseregeling als ik het zo lees. De auto kost 720 euro per maand, dus blijft er blijkbaar 280 over voor brandstof. Maar als de benzine naar 2,50 per liter gaat, of jij meer moet rijden naar klanten, moet jij dan het verschil ophoesten? Dat mag ik niet hopen. Brandstof is immers altijd variabel. De ene maand is het wellicht wat minder, de andere meer. Maar dat mag nooit ten koste gaan van de bestuurder.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voorbeelden van regelingen ("op papier") heb ik helaas niet.

Heb in de loop der jaren verschillende regelingen gehad. Eenmaal zelfs een ingewikkelde constructie voor het bepalen van het leasebudget o.b.v. salaris, minus W/W kilometers plus zakelijke kilometers (geschat) en daar een factor x overheen. Nodeloos ingewikkeld, maar voor mij wel gunstig.

Was voor mij wel reden om bij mijn laatste werkgever waar ik een lease auto had af te dwingen dat ik een no-nonsense regeling zou krijgen en qua km's gewoon kon rijden wat ik wilde. Plus dat ik ook niet aan de auto vast wilde zitten als ik uit dienst ging.

Een regeling obv een norm verbruik heeft een oud collega mij ooit eens verteld, schijnt bij (een/enkele) BIG4 kantoren zo te werken (destijds).

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bijzonder systeem. Ik ken wel werkgevers waarbij het leasebudget inclusief brandstof is, maar daarbij maken ze altijd een schatting op basis van reële getallen. Te "onzuinige" auto's mag je dan gewoon niet rijden. Maar een systeem waarbij de auto vooraf is goedgekeurd, en er achteraf centjes worden ingehouden heb ik nog nooit van gehoord.

Ik zou er ook niet voor tekenen, want als de brandstofprijs omhoog gaat, dan hang je.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Terugvorderen BTW over het privegebruik mag idd. Je ziet het echter bijna niet (ik ben het 1x tegengekomen, werd nog verrekend met de bonus ook dus netto lage of zelfs negatieve bonussen :X).
Maar kennelijk zit je nieuwe werkgever op de centen en snapt hij de term "goed werkgeverschap" niet helemaal.

Overigens snap ik wel dat er momenteel door werkgevers scherp naar meer / minderkosten gekeken wordt. Mijn auto is bijvoorbeeld voor 35k per jaar afgesproken en sinds de pandemie mag ik al blij zijn als ik er 10k per jaar maak. Die minderkm's belast de leasmij ook gewoon door aan mijn wg.

Maar onder de streep: kennelijk is je nieuwe werkgever geen goede / simme. Ik zou gewoon lekker wat anders zoeken, werk zat. Ja idd, nu al. Dit zal ongetwijfeld niet het enige zijn wat ie niet wil betalen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:56
The Eagle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:56:
Die minderkm's belast de leasmij ook gewoon door aan mijn wg.
:? Minder km's dan contract -> restwaarde hoger (dus in theorie had het leasebedrag lager kunnen zijn) -> bijbetalen :?
Dat lijkt me wel een hele rare regeling of begrijp ik je verkeerd :?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:13
Heb dat ook nog nooit gehoord. Wij leasen op een forfetair aantal kilometers. Rij je meer heeft de WG pech, rij je minder geluk. Over het hele bedrijf is dat een 0 operatie. Niemand ligt daar wakker van bij ons.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga bij directlease maar eens een berekening maken, dan zie je het. Die doen het sowieso.
Pon en onderliggende leasing ook meen ik. Minder km betekent voor hen minder door te belasten onderhoud en onderdelen, banden, etc. Als je zowel leasemaatschappij als importeur van de onderdelen bent, heb je er dus een belang bij dat er veel slijtage is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:19
The Eagle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:12:
Ga bij directlease maar eens een berekening maken, dan zie je het. Die doen het sowieso.
Pon en onderliggende leasing ook meen ik. Minder km betekent voor hen minder door te belasten onderhoud en onderdelen, banden, etc. Als je zowel leasemaatschappij als importeur van de onderdelen bent, heb je er dus een belang bij dat er veel slijtage is.
Dit lijkt me echt onzin. Een leasebedrag is obv bijvoorbeeld 25k km per jaar. Dit is inclusief onderhoud. Als ik maar tot 15k km kom dan gaan ze echt geen minder kilometers in rekening brengen. Bepaalde LMs geven een paar cent terug per minder kilometer, bij anderen krijg je niks. Maar meer betalen heb ik nog nooit gezien en lijkt me ook waanzin.

Bij Directlease krijg je ook gewoon geld terug zie ik.

[Voor 3% gewijzigd door Inspired op 03-01-2022 20:16]

• Microwave_NL
Thanks allemaal. Ik weet genoeg. Topic mag op slot :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee