Huis met natuurlijke ventilatie: advies voor WTW systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 22:29
Wij hebben een hoekhuis uit 1979 met natuurlijke ventilatie (luchtafvoer in toilet beneden en badkamer boven). Dat bevalt eigenlijk prima want geen hinderlijk geluid van ventilatoren. Op de eerste verdieping hebben we de radiatoren eigenlijk nooit aan - enkel vloerverwarming in de badkamer staat daar aan. Overdag hebben we de ramen dicht; als we gaan slapen zetten in alle slaapkamers de raampjes open. We slapen graag met de ramen open (lekker fris en vogelgeluiden 's ochtends). Er is wel wat schimmelgroei in de badkamer.

In de woonkeuken op de begane grond is het een ander verhaal want daar stoken we de cv en in de winter hebben we vaak een onaangenaam tochtgevoel. Er stroomt blijkbaar veel koude lucht naar binnen en warme lucht naar buiten. We zetten dan vaak wat roosters dicht maar dat komt de luchtkwaliteit natuurlijk niet ten goede.

Om de isolatie en het comfort te verbeteren zou ik daarom graag de natuurlijke ventilate in de woonkeuken opheffen en een WTW systeem nemen. Dat kan misschien centraal maar dat is wel erg lastig met buizenwerk icm betonnen vloeren. Bovendien bevalt de natuurlijke ventilatie op de eerste verdieping eigenlijk heel goed (zie boven). Liefst zou ik bij een mechanisch ventilatie systeem deze vraaggestuurd maken zodat deze enkel aangaat waar en wanneer het echt nodig is. Maar heeft een centraal WTW systeem dan wel zin als we elke nacht de ramen open zetten?

Misschien is het daarom gemakkelijker om een decentrale WTW unit te nemen. Ik heb daarbij wel wat vraagtekens:
1. Hoeveel geluid geeft zo'n decentrale WTW? Daar hebben we snel last van.
2. Hoeveel debiet moet het hebben? De woonkeuken is ongeveer 46m2 en liefst zou ik overcapaciteit hebben zodat de WTW minder hard hoeft te werken vanwege het geluid.
3. De wasemkap heeft een eigen ventilatiekanaal naar buiten en een max debiet van 460m3/h. Kan zo'n WTW daar wel tegenop?
4. Werkt een decentrale WTW nog goed wanneer er wind op de gevel staat?

Alle advies is van harte welkom. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een wasemkap en een WTW in het zelfde vertrek gaat niet samen...als de wasemkap dan op hoog wordt gezet voer je lucht af waar de warmte nog inzit, én daarbij krijg je drukverschil.

Een wasemkap is ook niet meer van deze tijd... een bora (of gelijkwaardig) kan samen met een WTW.
Op mijn werk van 13 nieuwbouw middenklasse woningen kiezen alle 13 toekomstige bewoners voor een bora.

Een wtw plaatsen in een bestaande woning vraagt om creatief denken en doen... is een verlaagd plafond in de keuken geen idee?, dan heb je ruimte voor de buizen, misschien wel een kleine inbouw wtw, inbouw spotjes...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
frisianstar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:27:
Een wasemkap is ook niet meer van deze tijd... een bora (of gelijkwaardig) kan samen met een WTW.
De keuken vernieuwen staat nog niet op mijn lijstje en ik vind de wasemkap (nog) niet misstaan in onze keuken. Bovendien wordt recirculatie afzuiging in de keuken tegenwoordig alweer afgeraden vanwege fijnstof bij het bakken. Of bedoel je een Bora (of wasemkap) die is aangesloten op de afzuiging van de WTW?
is een verlaagd plafond in de keuken geen idee?
Ja dat is eventueel wel een optie - mits het niet al teveel verlaagd wordt (12 cm max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier hebben we ook een wtw en die heb ik laag gezet vanwege het geluid. Vooral in de nacht is dat storend. Voldoet alleen nu niet meer aan de normen. Via de ventilatie buizen is het ook best gehorig tussen de kamers.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
@frisianstar een wasemkap niet meer van deze tijd? het is nog steeds een bewezen techniek om alle geur en andere stoffen die vrijkomen bij het koken zo snel mogelijk uit je huis te krijgen. Wat is er niet van deze tijd aan? Dat het aan de muur of plafond hangt of iets anders?

Gaat ook prima samen met een wtw, raampje op een kiertje tijdens het koken, wasemkap aan en na het koken raampje dicht wasemkap uit en de wtw gaat weer fijn verder.

Verder is er natuurlijk een decentrale wtw @RvV1979 die kan de oplossing zijn als een centraal systeem ivm buizen niet realistisch is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
peter123 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:26:
Hier hebben we ook een wtw en die heb ik laag gezet vanwege het geluid. Vooral in de nacht is dat storend. Voldoet alleen nu niet meer aan de normen. Via de ventilatie buizen is het ook best gehorig tussen de kamers.
Oei dat is precies waar ik bang voor ben. Is het een centrale WTW - en wat voor een?
No Hands schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:50:
raampje op een kiertje tijdens het koken, wasemkap aan en na het koken raampje dicht wasemkap uit en de wtw gaat weer fijn verder.
Bij ons geen raampjes in de woonkeuken. Is dat een groot probleem voor wasemkap plus wtw?

[ Voor 29% gewijzigd door RvV1979 op 03-01-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RvV1979 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:38:
[...]
Oei dat is precies waar ik bang voor ben. Is het een centrale WTW - en wat voor een?
Een centrale AWB van 10 jaar oud. Misschien dat als je alleen de kamer, keuken, wc en badkamer doet je er minder last van hebt. Die laatste 2 zou ik wel mee pakken. Misschien kun je het zelfs combineren met de afzuigkap die continue afzuigt. Heb je al gekeken waar de tocht of kou vandaan komt? Zelf wil ik mijn huis nog een keer met een warmte camera gaan inspecteren. Misschien is dit ook iets voor jou? De voordeur met brievenbus was bij mijn buurman een tochtgat.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29

[...]

Bij ons geen raampjes in de woonkeuken. Is dat een groot probleem voor wasemkap plus wtw?
Als je raampje openzet dan kan de wasemkap daar lucht aanzuigen. Probleem zal het niet geven als het niet kan.
Ons slaapkamerraam is altijd open, als ik de wasemkap aanzet dan voel ik dat er lucht onder de deur naar de bovenverdieping wordt gezogen. Dat doet de wasemkap dus.
De WTW gaat altijd iets harder draaien als ik de wasemkap aanzet.
Voor dat half uurtje op een dag maak ik me geen zorgen om de werking van de WTW voor die periode.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
peter123 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:34:
[...]
Heb je al gekeken waar de tocht of kou vandaan komt? Zelf wil ik mijn huis nog een keer met een warmte camera gaan inspecteren. Misschien is dit ook iets voor jou? De voordeur met brievenbus was bij mijn buurman een tochtgat.
Ik heb onlangs een warmtecamera kunnen lenen via het energieloket van de gemeente en dat is zeker een aanrader inderdaad. Ik heb toch wel wat onverwachte warmtelekken kunnen ontdekken op die manier. Ik wil nu ook eens CO2 gaan meten om te zien of de huidige natuurlijke ventilatie toereikend is of niet (als ik de meeste bronnen mag geloven is het onvoldoende - maar meten is weten).

Veel warmte gaat nu verloren via de spouwmuur dus die wil ik laten isoleren. En overal dubbelglas vervangen voor HR++ glas (of triple glas maar dan wordt het wel een grote klus vanwege de achterpui die dan vervangen moet worden). Dat zal ongetwijfeld helpen tegen koudeval. Maar alsnog vind ik het niet erg duurzaam dat de warme lucht uit de woonkamer 's winters door de schoorsteen naar buiten vliegt. Vandaar mijn zoektocht naar een WTW oplossing.
No Hands schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:26:
[...]
Ons slaapkamerraam is altijd open, als ik de wasemkap aanzet dan voel ik dat er lucht onder de deur naar de bovenverdieping wordt gezogen. Dat doet de wasemkap dus.
De WTW gaat altijd iets harder draaien als ik de wasemkap aanzet.
Voor dat half uurtje op een dag maak ik me geen zorgen om de werking van de WTW voor die periode.
Goed om te lezen dat WTW icm met wasemkap en open ramen geen problemen geeft. Ik lees vaak dat je huis voor een WTW perse kierdicht moet zijn. En wij zijn erg gesteld op onze open slaapkamerramen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:11

de Peer

under peer review

[...]

Hangt er vanaf. Mijn woonkamer (met open keuken) is volledig kierdicht. De afzuigkap kan dus letterlijk geen lucht naar buiten blazen. Hij zuigt de woonkamer vacuum :P

Wij moeten dus echt een raam of deur open zetten, anders wordt er 0 lucht afgezogen. Of nouja een heel klein beetje via het WTW-kanaal met ventiel erop. maar dat is veel te weinig.

Ons huis is uit 2006. Oudere huizen zijn meestal een stuk minder kierdicht.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-01-2022 13:55 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:49

MrScratch

I am rubber, you are glue

RvV1979 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Ik lees vaak dat je huis voor een WTW perse kierdicht moet zijn. En wij zijn erg gesteld op onze open slaapkamerramen.
Een huis hoeft niet kierdicht te zijn voor een WTW, maar het is juist andersom. Met een WTW is je ventilatie geregeld en kan je je huis juist enorm kierdicht maken en dus de warmtevasthoudcapaciteit van je huis vergroten. Minder warmteverlies is zuiniger verwarmen.

En er hoeft (kan wel maar hoeft niet) nooit meer een raam open. Waarom wil je dat eigenlijk precies? Open slaapkamerramen is smerigere lucht naar binnen (niet gefiltered zoals bij een WTW) en tevens lekkage van warmte naar buiten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 22:01
Is het installeren van een recirculatiekap een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgervg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:01:
[...]

En er hoeft (kan wel maar hoeft niet) nooit meer een raam open. Waarom wil je dat eigenlijk precies? Open slaapkamerramen is smerigere lucht naar binnen (niet gefiltered zoals bij een WTW) en tevens lekkage van warmte naar buiten.
Ik weet niet of het landelijk is, maar hier mag je bij nieuwbouw niet eens meer de mogelijkheid hebben een raam te kunnen openen naar de straatkant. Via WTW idd verwarmde gefilterde lucht. Geluid is afhankelijk van je installateur. Gebruik een verdeelbox met flexibele slangen afzonderlijk naar elke ruimte + dempers direct achter de woningzijde aanvoer en retour van de WTW, dan heb je het minste last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:35
Blune schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:38:
Is het installeren van een recirculatiekap een optie?
of, houd gewoon je bestaande en veel beter werkende afzuigkap :+

recirculatiekappen zijn goed voor scores in energieprestatie maar helaas slecht in de lucht voldoende afzuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Wij zijn gewend om met een raam open te slapen. Lekker fris en je hoort 's ochtends de vogels fluiten. We wonen in een stille buurt met weinig verkeer in de straat. Maar inderdaad: energiebesparend is het natuurlijk niet..
Fr33z schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:20:
[...]
of, houd gewoon je bestaande en veel beter werkende afzuigkap :+

recirculatiekappen zijn goed voor scores in energieprestatie maar helaas slecht in de lucht voldoende afzuigen....
Ja dat is ook mijn idee; afzuiging moet gewoon goed zijn boven de oven en kookplaat.
Rutgervg schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:58:
[...]
Geluid is afhankelijk van je installateur. Gebruik een verdeelbox met flexibele slangen afzonderlijk naar elke ruimte + dempers direct achter de woningzijde aanvoer en retour van de WTW, dan heb je het minste last.
Een centrale WTW zou inderdaad het mooiste zijn maar met betonnen vloeren nogal lastig te realiseren ben ik bang. Vandaar dat ik een decentraal systeem overweeg. Ik zit nu te denken aan een compacte WTW unit naast de keuken en daar de afzuigkap aan koppelen. Zehnder lijkt daar een koppelstuk voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

RvV1979 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Wij zijn gewend om met een raam open te slapen. Lekker fris en je hoort 's ochtends de vogels fluiten. We wonen in een stille buurt met weinig verkeer in de straat. Maar inderdaad: energiebesparend is het natuurlijk niet..
Met fris bedoel je dan de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
MrScratch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Met fris bedoel je dan de temperatuur?
Eigenlijk wel, ja ;)
Relatief lage temperatuur en van goede luchtkwaliteit (want direct van buiten). Kortom: wat we juist níet in de woonkamer willen (daar noem ik het "tocht") vinden we juist prettig op de slaapkamers ("frisse lucht"). Ik realiseer me dat dit isolatie- en ventilatie-technisch lastig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

RvV1979 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Eigenlijk wel, ja ;)
Relatief lage temperatuur en van goede luchtkwaliteit (want direct van buiten). Kortom: wat we juist níet in de woonkamer willen (daar noem ik het "tocht") vinden we juist prettig op de slaapkamers ("frisse lucht"). Ik realiseer me dat dit isolatie- en ventilatie-technisch lastig is...
Het hangt er een beetje vanaf waar je woont, maar eigenlijk is ongefilterde lucht van buiten toch moeilijk "van goede luchtkwaliteit" te noemen vergeleken met lucht die door een filter is gegaan? In landelijk gebied zal het misschien meevallen, maar vooral waar ik woon (in de IJmond => Tata Steel, etcetera) is je slaapkamerraam open zetten toch wel heel ongezond. Ik raak altijd erg in de war van buren die beweren dat buitenlucht gezonder is dan lucht uit de balansventilatie met WTW. Ik heb vrijwel nooit een raam open en mijn binnenklimaat is echt super.

Ik vervang elke 4 maanden de filters in mijn WTW en als je ziet wat een gorigheid daar inzit, dan wil ik dat echt niet in mijn huis hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door MrScratch op 06-01-2022 14:36 ]

Pagina: 1