Toon posts:

Nieuwe NUC gaat in slaapstand na oververhitting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07-2022
Ik heb een jaar geleden de NUC10i7FNH2 gekocht. Na een half jaar kreeg ik steeds het probleem dat ie uitviel door oververhitting. E.e.a. aangepast in de bios na online info over een soortgelijk probleem gevonden te hebben. Maar dat hielp niet. Opgestuurd naar de verkoper en uiteindelijk via Intel een nieuwe gekregen. En die doet nu precies hetzelfde...

De eerste NUC maakte regelmatig een hoop herrie (ventilator, alsof ie ging opstijgen), dus dat leek het probleem, maar deze nieuwe doet dat niet en toch weer dit probleem. Hij staat helemaal vrij op mijn bureau en wordt nauwelijks gebruikt. Vreemd genoeg viel hij de laatste twee keer vrijwel op precies hetzelfde moment uit (2:04 uur 's nachts, logboek).

Er zit 8 gig geheugen in, D4S 8GB 2666-18 Vengeance en een Intel SSD 512GB 660p en Windows 10.

Het enige dat er op draait, naast het besturingssysteem is Plex, maar dat doet in principe niks op het moment dat ie oververhit.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Beste antwoord (via hvorselman op 03-01-2022 14:04)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Is Plex niet toevallig thumbs en dergelijke aan het genereren vanaf 2u in de nacht?

Meestal is Plex juist heel actief in de nacht met alles optimaliseren e.d., juist omdat je dan meestal niks afspeelt.

[Voor 42% gewijzigd door DutchKel op 03-01-2022 13:28]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 20:03
Geen idee wat het kan zijn. Misschien een achtergrond proces wat in de nacht draait en voor een korte periode een cpu piek veroorzaakt. Mijn NUC8I5BEH2 werd ook vrij warm op bepaalde momenten terwijl hij vrij weinig aan het doen was. Op aanraden van forums heb ik turbo boost uitgezet. Dit loste het probleem bij mij op. Ik gebruik de NUC i.c.m. Windows 11 Pro en HyperV voor het draaien van verschillende servers.

Samsung SSD 860 EVO 500GB (SATA (SSD))
Western Digital WDC PC SN730 SDBQNTY-256G-1001
32GB RAM

• hvorselman
OK, ik zoek die turbo boost op. Zit dat in de bios?
In beide gevallen deed de pc een tijdje voordat ie uitviel iets met "background intelligent transfer service", maar dat doet ie zo te zien de hele dag wel.

• sOid
  • Niet online
Kun je ook achterhalen of er iets gebeurt rond 02.04 uur?

Zou sowieso niet per se aanraden om Windows te draaien op je NUC als je alleen Plex gebruikt, maar dat terzijde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Is Plex niet toevallig thumbs en dergelijke aan het genereren vanaf 2u in de nacht?

Meestal is Plex juist heel actief in de nacht met alles optimaliseren e.d., juist omdat je dan meestal niks afspeelt.

[Voor 42% gewijzigd door DutchKel op 03-01-2022 13:28]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• hvorselman
sOid schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:23:
Kun je ook achterhalen of er iets gebeurt rond 02.04 uur?

Zou sowieso niet per se aanraden om Windows te draaien op je NUC als je alleen Plex gebruikt, maar dat terzijde.
Ik gebruik hem nu even niet voor andere dingen omdat ik een laptop van mijn werk heb meegenomen, maar normaal is het mijn thuiswerk computer.

• hvorselman
DutchKel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:26:

Ik zal hem eens aan laten staan en Plex uitzetten. Kijken of hij dan wel een week of langer aan blijft staan.

• sOid
  • Niet online
hvorselman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik gebruik hem nu even niet voor andere dingen omdat ik een laptop van mijn werk heb meegenomen, maar normaal is het mijn thuiswerk computer.
Ah oke.

Overigens heeft Plex ook logs (weet niet of die standaard aan staan). Zou beginnen om die 's te checken, ipv plex meteen uitschakelen :)

• hvorselman
sOid schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Ah oke.

Overigens heeft Plex ook logs (weet niet of die standaard aan staan). Zou beginnen om die 's te checken, ipv plex meteen uitschakelen :)
Krijg nou wat, een hele reeks backgroundtaken start in Plex.... om 2 uur 's nachts. Dat moet het wel zijn, want het is een flinke database. Vrijwel allemaal uitgevinkt nu.

Thanks!

• falconxp
  • Laatst online: 25-03 20:03
hvorselman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:22:
OK, ik zoek die turbo boost op. Zit dat in de bios?
In beide gevallen deed de pc een tijdje voordat ie uitviel iets met "background intelligent transfer service", maar dat doet ie zo te zien de hele dag wel.
Ja, is een setting in de BIOS

Enter the BIOS setup and from the System Utilities screen, select System Configuration.

Then, navigate to BIOS/Platform Configuration (RBSU) > Performance Options > Intel (R) Turbo Boost Technology and press Enter.

Next, select any of the following setting and press Enter.

Enabled—Enables the logical processor cores on processors supporting hyperthreading technology.
Disabled —Reduces power usage and also slows down the maximum achievable performance of a system under some workloads.

Press F10 to save the changes and exit
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee