Welke kleur draden voor deze situatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Normaal gesproken gebruik je bij een lamp de zwarte als schakeldraad.
Mu heb ik plafondspotjes met een voeding/omvormer die rechtstreeks op de BRUINE en BLAUWE mag worden aangesloten.

Maar nu wil ik die spotjes bedienen via een hotelschakeling, dus 2 schakelknoppen.
Normaal gaat van de ene schakelknop naar de andere 2 zwarte draden en van 1 schakelaar gaat er dan 1 naar de lamp.
Maar ik vraag me af of die 2 zwarte draden ZWART moeten blijven of moeten deze ook worden vervangen voor BRUIN aangezien ik de spotjes rechtstreeks op blauw en bruin moet aansluiten.

Bijgevoegde tekening is een voorbeeldsituatie zoals het normaal is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljLhkhCkY7VVqQkrJkFNdWgSSCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e1nCZ9NxB01ccqHLs1JsTkOI.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Peter Honda op 03-01-2022 10:58)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09

orf

Waarom wil je dat? Het is toch gewoon een schakeldraad die dus gewoon zwart moet zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09

orf

Waarom wil je dat? Het is toch gewoon een schakeldraad die dus gewoon zwart moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
Volgens de leverancier moeten ze juist op de bruine (en uiteraard blauw) worden aangesloten, dat heb ik ook met een ander merk spotje waar een losse voerding tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:28
Wat staat er precies in de handleiding ? Rechtstreeks op bruin en blauw, dan staan de spots altijd aan aangezien ze spanning krijgen. Of zijn het " slimme" spots?

Anders zoals Orf ook al aangeeft, schakeldraden zwart, zoals in je geposte afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
Meegeleverde led trafo:
Input 200-240VAC / Output 14-25VDC
Direct op 230V aan te sluiten.
Inclusief aansluitblokje/installatiedoosje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCZ7nifULRfArFpqaaJxDfDtiak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mebBDjoyNCZGQKRhoSovkwkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Er staat alleen L en N, er staan geen kleuren. Een zwarte draad is ook een L(ive). Dus gewoon zwarte draad gebruiken.
Pagina: 1