Toon posts:

Atag afzuigsysteem blijft aanstaan

Pagina: 1
Acties:

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-08-2022
Ik heb een centraal afzuigsysteem in mijn huurappartement.
Boven het fornuis hangt een afzuigkap.
Deze is van Atag en kan ik uitschuiven.
Links van het fornuis zit de schakelaar voor het centrale systeem.

Als ik de afzuigkap terugschuif en de schakelaar staat standaard op standje 1 dan zou ik niets moeten horen qua geluid.
Maar zo nu en dan blijf ik de afzuiging en een geluid horen in de wasruimte en op het toilet.
Je hoort dan echt, dat er een afzuiging plaatsvindt.

Als ik dan naar de keuken loop en de afzuiger naar voren trek en weer terug duw? En dat soms 2 of 3 keer?
Dan gaat het pas af.
Dit doet ie soms ook automatisch en ik vraag me af waarom?
Wat kan er dan mis zijn?

Op de wc en in de wasruimte hoor je echt dat het systeem bezig is.
En als je even de lade van de afzuigkap in en uit trekt dan stopt het en is het stil.
Iemand die me dit kan uitleggen?
Want heb er nul verstand van.
Dus hoor het graag.
Dank alvast.

[Voor 37% gewijzigd door NicoleB78 op 03-01-2022 10:06]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De driestanden schakelaar doet vermoeden dat je een mechanische ventilatiebox hebt die vochtige/vuile lucht afzuigt op het toilet, in de wasruimte en wellicht ook de keuken. Die hoor je normaal nooit uit te schakelen en het lijkt me dus normaal dat je die altijd hoort.

De locatie van de schakelaar naast het fornuis doet me vermoeden dat de dampkap is aangesloten op de centrale afvoer (via de ventilatiebox dus). Het in- en uitschuiven van de dampkap zou dan niets doen als die niet zijn eigen motor heeft.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 10:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Lijkt op onze oude huurwoning in Utrecht Terwijde? Daar hadden we dezelfde situatie idd. Wat ^ zegt.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 16:32
Zelfde soort systeem als hier, er vindt altijd minieme afzuiging plaats op stand 1. Nieuwbouwhuizen zijn dermate geïsoleerd dat dit aanbevolen wordt. :)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:41

TommyGun

Stik er maar in!

Admiral Freebee schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:10:
De driestanden schakelaar doet vermoeden dat je een mechanische ventilatiebox hebt die vochtige/vuile lucht afzuigt op het toilet, in de wasruimte en wellicht ook de keuken. Die hoor je normaal nooit uit te schakelen en het lijkt me dus normaal dat je die altijd hoort.

De locatie van de schakelaar naast het fornuis doet me vermoeden dat de dampkap is aangesloten op de centrale afvoer (via de ventilatiebox dus). Het in- en uitschuiven van de dampkap zou dan niets doen als die niet zijn eigen motor heeft.
Een dampkap mag toch nooit op een ventilatiesysteem (balans, WTW, ...) aangesloten worden? Zeker niet als die een eigen motortje heeft.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Een dampkap mag toch nooit op een ventilatiesysteem (balans, WTW, ...) aangesloten worden? Zeker niet als die een eigen motortje heeft.
Ik zou het nooit doen wegens vetvervuiling in het systeem en het feit dat centrale afzuiging doorgaans niet sterk genoeg is maar het gebeurt wel. Doorgaans zit er dan geen motor in de dampkap.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:58
TommyGun schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Een motorloze afzuigkap heeft een externe afzuiging nodig en wordt daarom vaak aangesloten op een mechanische ventilatie (type C). Die motorloze afzuigkappen zijn daar speciaal voor gemaakt en worden veel toegepast in appartementen. Een afzuigkap met motor mag inderdaad nooit op een ventilatiesysteem aangesloten worden.

Ik zou ze niet combineren met balansventilatie (type D).

TS heeft waarschijnlijk mechanische ventilatie met een motorloze afzuigkap. En dan is het normaal dat je altijd de ventilatie hoort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee