opstart probleem tijdens W11 installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10-2023
Tijdens de installatie van W11 op mijn systeem op een nieuwe Sata ssd en met een andere M.2 ssd waar W 10 reeds op staat word de pc tijdens de installatie bij een herstart naar W10 gebracht .Ik moet dan via de bios terug de W11 opstarten om de installatie te voltooien.
W11 word via usb stick geïnstalleerd.
Hoe dit voorkomen?
...

...

Beste antwoord (via pc bouwerke op 06-01-2022 19:52)

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Kan niet zo zijn dat je Windows 10 installatie geen EFI maar een MBR is
Schijf 0 is duidelijk een EFI installatie.

Maar schijf 1 met die 50MB partitie lijk me geen EFI.

Ik denk dat hier je probleem zit.

Vraag is wat wil Alleen Windows 11 of Windows 11 en Windows 10 geinstalleerd hebben

44

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

Dit komt omdat de boot bestanden op M.2 SSD staan

Heb je een clean installatie van Windows 11 Gedaan?

Als je een clean installatie van Windows 11 wil doen verwijder dan eerst de M.2 SSD.
en installeer dan Windows 11 via de USB stick

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pc bouwerke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:41:
Ik heb een Asus mobo (maximus VIII Ranger) met een Intel core i7 7700 en heb in de bios gaan kijken om die TPM in te schakelen maar vind dat nergens terug. Onder geavanceerd niet en het enige dat ik van security vind is om een user paswoord in te stellen. Volgens Asus zouden alle moederborden vanaf 2015 toch met die functie uitgerust zijn. Wie kan mij vertellen waar ik die instelling toch kan vinden?
Dit setje nog steeds ?

deze stappen uitgevoerd ?

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 03-01-2022 18:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Oh, ik hed de installatie reeds opnieuw gedaan en die is nu perfect verlopen op het systeem dat Hackus aangeeft.
De tpm is het probleem niet, die staat op firmware in de bios.
Het bleek ook dat de M.2 SSD in MBR ingedeeld was en de sata ssd in GPT
Heb de M.2 ook in GPT gezet met partition master.
Probleem was na de installatie dat enkel W11 opstartte. Indien ik vanuit de bios de W10 wou laten starten kreeg ik een blauw error scherm waar stond dat ik een recovery moest doen.
Met behulp van een herstelstick van Macrium heb ik het opstartprobleem kunnen verhelpen, maar nu start W10 alleen op. Wanneer ik vanuit de bios wil starten en de W11 schijf aanduid zelfs als deze als eerste staat start toch de W10 schijf!
Heeft het zin om dit via cmd met het commando bcdedit /set {bootmgr} displaybootmenu yes, en met easybcd dit trachten op te lossen door de W11 toe te voegen?
Of kan ik door de M.2 SSd nu te verwijderen nog iets verhelpen of???

Update
Ik heb de schijf met W10 uit de pc gehaald en op de Sata W11 opnieuw geïnstalleerd. W11 starte perfect (5x herstart!)
Nadien de schijf met W10 terug gestoken. Een keuze scherm in zwart en bij de keuze voor W11 opnieuw dezelfde error.Hoe moet het nu verder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxdXx-Nbi-8Laj6szJzQVViftbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUlVqcVWjRgnstzLpkA7sQUl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door pc bouwerke op 04-01-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Kan je een afbeelding plaatse van schijfbeheer

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Alstublieft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlLn9CbclwnnpO43FZEyr_vpWKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U3OvMoQivgxO72pdLyVfeVp9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
Heb je in de bios de opstart op je nieuwe ssd (met de 11) staan? - 'k heb het idee dat die nog op je oude M.2 (met de oude Win 10) staat en dat hij die laatste wil gaan 'herstellen' - wat dus niet de bedoeling is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Indien ik die schijf als eerste zet dan start W11 gewoon op zonder keuze mogelijkheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkIJs8UinMKCN0Hg3tpSdLAKJbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy9RrylCsuqUowxIyBWtMLgU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

Kan niet zo zijn dat je Windows 10 installatie geen EFI maar een MBR is
Schijf 0 is duidelijk een EFI installatie.

Maar schijf 1 met die 50MB partitie lijk me geen EFI.

Ik denk dat hier je probleem zit.

Vraag is wat wil Alleen Windows 11 of Windows 11 en Windows 10 geinstalleerd hebben

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Tot die vaststelling was ik al eerder gekomen en had de schijf met partition master kunnen omzetten naar gpt..
Met de schijf te verwijderen bij de installatie van W11 kon er dus niets aan veranderd zijn.
Allicht is dit op de één of andere manier ( terugzetten van back up?) toch teruggedraaid.
Ik had geen zin meer om verder te sukkelen en nog eens proberen met partition master en heb W10 opnieuw geïnstalleerd.
Nu werkt het zoals het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Zie nu ook een verschil in schijf beheer met je vorige afbeelding?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc bouwerke
Zeker, alleen snap ik niet waarom W10 geen extra partities heeft aangemaakt. Voor mij hoeft dat niet, aan back up geen probleem. Heb nu wel alle vorige verwijderd en hou de wijzigingen op het systeem bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVgYrFiKKKvJNx3cRbotkIFzKMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqvMPbfYFXKKcdkY4L6XlQVf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

Ja dat vind ik ook vreemd dat er geen boot en herstel partities zijn aangemaakt.
Maar als nu tevreden bent zou k het ook zo laten.

44

Pagina: 1