Toon posts:

Windows en Games samen op 1 SSD of apart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cpt Corpse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-01-2022
Hallo tweakers,

is het nog steeds een goed idee om Windows en games op aparte disks te zetten mbt performance in games?

Ik heb nu:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS Z170 PRO GAMING€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel Postville X25-M SSDSA2MH160G2C1 160GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung SM951 (AHCI) 256GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Momenteel staat Windows 7 op de 160GB sata SSD, en mijn games op de 256GB M2.

Nu wil ik gaan upgraden van win7 naar win10, en beide disks zitten aardig vol, dus ik heb meer ruimte nodig.

Wat is de beste optie?:
- Windows 10 op een grotere sata SSD, en games op een grotere M2
- Windows 10 en games samen op een grotere M2
- Anders...

Twee opties die ik op het oog heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesXPG SX6000 Pro 1TB€ 109,85€ 109,85
Totaal€ 164,75

Andere suggesties zijn welkom.

Beste antwoord (via Cpt Corpse op 07-01-2022 17:40)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:52
Daar is tegenwoordig geen enkel (merkbaar) verschil meer in. Zeker niet bij een moderne goede SSD. Dus, het liefst alles op één grote SSD.

Alle reacties

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou voor een paar euro meer gewoon pricewatch: Samsung 980 1TB nemen
Als je een SSD er naast neemt doe geen 500GB voor je opslag of games neem dan minimaal 1TB of meer.
Voor 26 euro meer heb je een 1TB pricewatch: Crucial BX500 1TB

Si vis pacem, para bellum

• Cpt Corpse
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-01-2022
42dpi schreef op maandag 3 januari 2022 @ 05:05:
Ik zou voor een paar euro meer gewoon pricewatch: Samsung 980 1TB nemen
Als je een SSD er naast neemt doe geen 500GB voor je opslag of games neem dan minimaal 1TB of meer.
Voor 26 euro meer heb je een 1TB pricewatch: Crucial BX500 1TB
Mijn vraag is of windows en games op 1 disk kunnen, of beter apart.

Dus welke optie is beter:
1) Windows + games samen op een 1TB M2
2) Windows op een aparte sata600 SSD, en games op de 1TB M2

Er zit maar één M2 slot op mijn mobo, dus allebei op aparte M2's is geen optie.
Games wil ik sowieso op een 1TB M2.
Windows komt dus óf samen op de M2 bij de games, óf apart op een sata600 SSD.

Een sata600 SSD lijkt me trager dan een M2, daarom is het een trade-off.

Ik denk dat windows snel zat is op een sata600, maar wil graag feedback om te checken of dat idd de beste optie is.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Cpt Corpse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 04:28:
[...]

Mijn vraag is of windows en games op 1 disk kunnen, of beter apart.

Dus welke optie is beter:
1) Windows + games samen op een 1TB M2
2) Windows op een aparte sata600 SSD, en games op de 1TB M2

Er zit maar één M2 slot op mijn mobo, dus allebei op aparte M2's is geen optie.
Games wil ik sowieso op een 1TB M2.
Windows komt dus óf samen op de M2 bij de games, óf apart op een sata600 SSD.

Een sata600 SSD lijkt me trager dan een M2, daarom is het een trade-off.

Ik denk dat windows snel zat is op een sata600, maar wil graag feedback om te checken of dat idd de beste optie is.
Je weet ook dat zo'n beetje elke game of game launcher het ondersteund waar je de game installeert?

Ik heb spellen op mijn C schijf staan M2 (heb er zelfs twee) en andere spellen op een SATA6 disk.

Dus of of is niet nodig maar gezien je beperking in aansluitingen leek mij M2 en een SATA6 SSD de beste oplossing.

Welke sneller is weet je al dat is sowieso NVMe.

Si vis pacem, para bellum

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06:16
Ik denk dat je geen enkel prestatieverschil gaat merken. Ja, nvme is veel sneller, maar dat verschil is voor zover ik weet bij games en Windows niet of nauwelijks merkbaar.

Naast mijn idee is het lood om oud ijzer.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:18
Ik heb bij een laptop wel gehad dat als ik games op de HDD zette, de HDD na het laten van een map naar idle gaat.

Echter als deze dan onverwacht iets moet inladen, hangt het spel voor ~1 sec, omdat de HDD eerst moest opspinnen.

Het was niet mogelijk om dit uit te zetten, uiteindelijk heb ik een script gevonden dat de HDD actief houdt.

Waarschijnlijk zal het bij een desktop HDD niet zo'n probleem zijn, maar houdt rekening met het risico.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 09:52
Daar is tegenwoordig geen enkel (merkbaar) verschil meer in. Zeker niet bij een moderne goede SSD. Dus, het liefst alles op één grote SSD.

• SirLenncelot
  • Laatst online: 10:41
FuaZe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:35:
Ik heb bij een laptop wel gehad dat als ik games op de HDD zette, de HDD na het laten van een map naar idle gaat.

Echter als deze dan onverwacht iets moet inladen, hangt het spel voor ~1 sec, omdat de HDD eerst moest opspinnen.

Het was niet mogelijk om dit uit te zetten, uiteindelijk heb ik een script gevonden dat de HDD actief houdt.

Waarschijnlijk zal het bij een desktop HDD niet zo'n probleem zijn, maar houdt rekening met het risico.
Gelukkig wil TS met een SSD werken. Dus bovenstaande helemaal niet van toepassing.

de m2 aansluiting is het snelst. Ik zou daar een zo groot mogelijke schijf in zetten. Misschien daarnaast nog een schijf om backups van bepaalde mappen naar toe te schrijven of dingen die je bij een noodgreep zoals het OS herinstalleren niet wil verliezen. Al zijn daar tegenwoordig betere oplossingen voor in de cloud.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee