Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake Plissken
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 20:09
Op mijn werk hebben we een zeer specifieke applicatie die enkel single threaded werkt maar waarvan ik uitvoeringstijd aanzienlijk wil verkorten. Op dit moment draait dit programma op een i7-4790 (non-K) in een HP ProDesk 490 minitower. Dus véél ruimte voor verbetering.

Het nieuwe systeem dat ik laten samenstellen heb is een custom built i5-12600K met een Noctua NH-D15 met 2 front NF-A14 front casefans in een Fractal Define C op een Asus PRIME Z690M-PLUS D4.
Aangezien single threaded performance belangrijkst was leek dit mij een betere keuze dan een Ryzen.

Met Intel XTU heb ik ingesteld dat bij 1 core load de multiplier 51 mag zijn en bij 2 core 50x (dus een minor 200 MHz overclock tov de 4,9 max core freq) maar stabiliteit is uiterst belangrijk en 5,2 GHz is wss al een stretch, zelfs voor 1 core.
Maar als ik bvb CineBench R23 Single CPU draai merk ik dat de meeste P cores zogezegd gebruikt worden en de snelheid niet boven de 4,7 GHz gaat (De E-cores en AVX-512 heb ik zowiezo al uitgezet).
Dus hen ik in de BIOS enkel nog 2 P-cores actief gelaten en dan effectief gaan die veel meer naar 5,0 to 5,1 GHz , alhoewel nog niet voltijds. De voltage is nog steeds Adaptive en automatisch geregeld. Core voltage zit zo ergens net onder 1,4V (1,394 of zo). Temp gaat nooit boven de 60 graden, dus dat zit wel goed.

Mijn vragen zijn de volgende:
-Als je enkel 2 cores actief laat, kiest BIOS willekeurig 2 cores uit of zijn dat automatisch de 'preffered' cores met het meest boost of overclock potentieel?
-Kan ik beter het voltage manueel instellen op een lager voltage om zo een hogere clock te halen op de cores? De clock hoger boosten zal de hitte wel concentreren op die één of 2 cores wss?

Of zijn er mensen die ervaring hebben met Alder Lake overclocking die tips hebben?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrOhH-pK2Xq4XYmYcnZcqm0X7Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJMHSvM7iIg3YMjEdx4gwKA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qr_60p2f2xpHjthwJV6t7By48ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PcQbWQQmpD6NzurJVaPrS8o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Snake Plissken op 03-01-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
je zal een beetje meer voltage nodig hebben om hogere clocks tehalen intel cpu's doen hun maximale clocks meestal halen met zo tegen 1.42/1.43v ik geloof dat dat bij alderlake zelfs een beetje meer mag/kan zijn 1.45v
als ik het niet verkeerd heb doe je enkel je door de software gekozen cores zo hoog boosten maar welicht is je bios wat uitgebreider als het mijne en kan je ook specifiek de 2 beste cores pakken, om daarachter tegeaan zou ik aan de slag met occt en large fft"s creert nog niet super veel warmte en de error detectie is 3x sneller als het outdated prime95... goodluck ik houd je in de gaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake Plissken
Thx voor je reactie. Alles boven de 1,4V lijkt mij excessief en aangezien het een bedrijfstoepassing is en stabiliteit ultra belangrijk is ga ik het niet te ver pushen voor minimum return on investment.
5,2 GHz op single core en 5,1 GHz op 2 cores lijkt geen enkel probleem. Ga juist eens moeten zien in de applicatie hoeveel dat in werkelijkheid oplevert.
Ik ben vrij zeker dat het ook geen AVX of AVX2 instructies gebruikt dus qua hitte output zit dat best wel snor op 43W en 48°C max voor de cores bij single thread OCCT met SSE instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-06 14:24
Dat is toevallig! Ik krijg vandaag een systeem binnen voor mijn werk met een 12900K die ook enkel op single core performance moet shinen. Wij draaien simulaties die niet goed overweg kunnen met parallellisatie en dus moet de cpu zo hoog mogelijk met een paar cores kunnen klokken voor dagen aan een stuk. Heb ook een NH-D15 icm een Z690 STRIX-ddr4 mdb. Ben erg benieuwd hoe we het draaiend krijgen. Gelukkig hebben we intern een overclock veteraan, @OldScarface, die mij hier hopelijk bij kan assisteren. Ik zal mijn bevindingen hier delen!

Misschien dat het uitschakelen van HT al hogere clocks toelaat...

[ Voor 6% gewijzigd door bjvdven op 04-01-2022 07:07 ]

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake Plissken
bjvdven schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:43:
Dat is toevallig! Ik krijg vandaag een systeem binnen voor mijn werk met een 12900K die ook enkel op single core performance moet shinen. Wij draaien simulaties die niet goed overweg kunnen met parallellisatie en dus moet de cpu zo hoog mogelijk met een paar cores kunnen klokken voor dagen aan een stuk. Heb ook een NH-D15 icm een Z690 STRIX-ddr4 mdb. Ben erg benieuwd hoe we het draaiend krijgen. Gelukkig hebben we intern een overclock veteraan, @OldScarface, die mij hier hopelijk bij kan assisteren. Ik zal mijn bevindingen hier delen!

Misschien dat het uitschakelen van HT al hogere clocks toelaat...
HT uitschakelen kan idd mss nog wat extra opleveren idd. Mss zet ik AVX2 ook uit want de applicatie zal die wss ook niet kunnen gebruiken. Maar laat zeker maar weten wat jullie bevindingen zijn. Ze kunnen wss zeer nuttig zijn voor mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjvdven
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-06 14:24
@Snake Plissken Ondertussen draait het systeem en kauwt het moeiteloos door de workloads heen. Vergeleken met een xeon gold systeem is de simulatietijd 2,5x korter zonder overclocks. Wat wel gek is dat de simulatie op de P-cores draait wanneer het scherm open staat. Maar wanneer we de simulatie minimaliseren schakelt ie over naar de E-cores. Hoe ervaar jij dit?

-edit-

Ik draai overigens op W10. Wellicht dat W11 anders omgaat met de workloadverdeling. Echter staat mijn werk nog niet toe dat ik overstap naar W11...

[ Voor 21% gewijzigd door bjvdven op 11-01-2022 11:31 ]

RX 7900XTX, 9800X3D, B650 TUF GAMING, 32Gb 6000c30 buildzoid timings , Arctic Freezer II 280mm ||| Galaxy S23 Ultra 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake Plissken
bjvdven schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:24:
@Snake Plissken Ondertussen draait het systeem en kauwt het moeiteloos door de workloads heen. Vergeleken met een xeon gold systeem is de simulatietijd 2,5x korter zonder overclocks. Wat wel gek is dat de simulatie op de P-cores draait wanneer het scherm open staat. Maar wanneer we de simulatie minimaliseren schakelt ie over naar de E-cores. Hoe ervaar jij dit?

-edit-

Ik draai overigens op W10. Wellicht dat W11 anders omgaat met de workloadverdeling. Echter staat mijn werk nog niet toe dat ik overstap naar W11...
Er zijn nog problemen om de software draaiende te krijgen tot nu toe (BSOD's tijdens install, licentie key problemen, etc). Dus eens die opgelost zijn kan ik beginnen performance benchmarken. E-cores zet ik zowiezo al uit want ik gebruik ook W10 (W11 is voorlopig ook niet toegelaten) en ik denk dat E-cores niks gaan opleveren. Dus eens ik het programma up and running krijg start ik mijn testen en post ik mijn bevindingen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
ik dacht dat die ecores ook effect hadden op je singlecore performance?
dat was geloof ik wel onder w11 ja..

[ Voor 21% gewijzigd door maks11223344 op 14-01-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake Plissken
Heb die vandaag kunnen draaien. Winst is veel beperkter helaas. Het programma rekent markers uit met die een bepaalde efficiëntie graad moeten halen die verschilt per marker. We lieten de oude steeds 8 min rekenen. Ik had eerst getest met 4 min op nieuwe maar ik haalde op die tijd steeds een mindere efficiëntie. Op 6 min was het voor de meeste markers iets beter. Dus ongeveer ca. 25% winst want mager is. Maar ik denk dat het voor een groot deel aan de inefficiëntie van de software zelf ligt...
Pagina: 1