Toon posts:

80W peltier genoeg voor Tbird?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

een maat van me kan me een 80W peltier bezorgen maar ik wou toch eerst ff vragen of een 80W Peltier wel voldoende is voor een Tbird 800 die momenteel op 1080MHz draait.

Verder ben ik niet onmiddelijk van plan er een watercooling op te zetten, dus wou ik ook nog vragen of m'n cooler capabel is om die peltier werkende te houden?

En ow ja, is er misschien een kansje dat ik m'n Tbird nog hoger krijg als ik de peltier installeer? (vroeger draaide hij op 1133, maar dat wil ie niet meer :( )

alvast bedankt

edit:
sorry, m'n cooler stond er blijkbaar niet bij.
't is de laatste nieuwe taisol (die met koperen bodem) en een YS-Tech 27CFM fan.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 13:56
ut is beter als nix he :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 11:55 schreef Rappie het volgende:
ut is beter als nix he :)
is ook niet waar hé, als die 80W niet voldoende is, mag ik me processor het raam uitgooien.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Nou, 't is niet beter als niks..

Een 80W peltier kan namelijk maximaal 80W aan warmte transporteren..

Een goed overgeklokte thunderbird produceert zo'n 80W aan warmte.. Bij zo'n peltier-element betekend dat dat de warme kant dezelfde temperatuur krijgt als de koude kant (delta T = 0)
Hier voegt het peltier-element alleen maar een extra warmteweerstand toe, dus de temperatuur zal stijgen!!
En dan hebben we het over de situatie dat de peltier maximaal voltage krijgt, en maximale stroom.. Als deze minder effectief wordt gebruikt, en bijv. maar 60W kan transporteren, dan zal je CPU warmer worden in plaats van kouder..

Als je een peltier wilt gebruiken in combinatie met een TBird, ga dan voor een peltier van minimaal 150W, of beter nog, 172W

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 12:02 schreef Twynn het volgende:
Nou, 't is niet beter als niks..

Een 80W peltier kan namelijk maximaal 80W aan warmte transporteren..

Een goed overgeklokte thunderbird produceert zo'n 80W aan warmte.. Bij zo'n peltier-element betekend dat dat de warme kant dezelfde temperatuur krijgt als de koude kant (delta T = 0)
Hier voegt het peltier-element alleen maar een extra warmteweerstand toe, dus de temperatuur zal stijgen!!
En dan hebben we het over de situatie dat de peltier maximaal voltage krijgt, en maximale stroom.. Als deze minder effectief wordt gebruikt, en bijv. maar 60W kan transporteren, dan zal je CPU warmer worden in plaats van kouder..

Als je een peltier wilt gebruiken in combinatie met een TBird, ga dan voor een peltier van minimaal 150W, of beter nog, 172W

Succes!
OK, thnx, dat moest ik dus weten.
172W peltier is zo geen prob om aan te geraken, nu nog een voeding die me 15A op 12VDC kan leveren...

• Mooch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Mooch

Nissan 350Z

Op woensdag 22 augustus 2001 12:03 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

OK, thnx, dat moest ik dus weten.
172W peltier is zo geen prob om aan te geraken, nu nog een voeding die me 15A op 12VDC kan leveren...
Let wel dat je een peltier van 172W onmogelijk met luchtkoeling kan koelen. Je zou dus bijvoorbeeld waterkoeling moeten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 12:05 schreef Mooch het volgende:

[..]

Let wel dat je een peltier van 172W onmogelijk met luchtkoeling kan koelen. Je zou dus bijvoorbeeld waterkoeling moeten gebruiken.
vreesde ik ook al voor.
Hmm, zou een Swiftech MC462A dat ding koel kunnen houden?

offtopic:
dammit, da overclocken kost veel te veel geld :7

• Twynn
Meest gebruikte 172W peltier (drift 08 geloof ik) werkt niet op 12V, maar op 24V.. En dat bij 11A..

Wel iets om rekening mee te houden.. :)

Overigens schijnt het zo te zijn dat ze bij de oc-shop een voeding hebben/krijgen die dit zo kan leveren!

En Nee, je kunt geen luchtkoeling gaan gebruiken.. Ik ken geen enkele koeling die 300W of meer aan warmte kan afvoeren! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 augustus 2001 12:09 schreef Twynn het volgende:
Meest gebruikte 172W peltier (drift 08 geloof ik) werkt niet op 12V, maar op 24V.. En dat bij 11A..

Overigens schijnt het zo te zijn dat ze bij de oc-shop een voeding hebben/krijgen die dit zo kan leveren!

En Nee, je kunt geen luchtkoeling gaan gebruiken.. Ik ken geen enkele koeling die 300W of meer aan warmte kan afvoeren! ;)
OK, ik kan dus beter eerst even voor een watercooling sparen als ik het goed begrijp.

bedankt voor de antwoorden, mag dicht wat mij betreft.

Verwijderd

Die OC-shop voedingen zijn niet ideaal.
Volgens mij gaven ze te weinig.
maar ik weet het niet zeker.
Zoek ff in de search, het is een topic van DaBit

• Mooch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Mooch

Nissan 350Z

[..]
Die voeding schijnt ook niet zo fantastisch te zijn:
[topic=201283/1/25]

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 12:16 schreef Mooch het volgende:

[..]

Die voeding schijnt ook niet zo fantastisch te zijn:
[topic=201283/1/25]
Kom ik net aan met die URL:
[topic=201283/1/25]

• Twynn
Jep, maar van diezelfde dabit weet ik toevallig dat ze ook een nieuwe voeding krijgen, die >300W kan leveren.. Of deze al in het assortiment zit weet ik dus niet ;)
Pagina: 1