• Tweaksmaz
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-03 03:35
Goedenavond,

Laten we zeggen dat ik voor 300.000 een nieuwbouwhuis gekocht heb en een bouwdepot voor de keuken en badkamer. Beiden 10.000

In de specificatie voor het bouwdepot staat:
Keuken 10.000
Badkamer 10.000

Nu valt de keuken echter op 20.000 en de badkamer op 15.000
Is het mogelijk een gedeelte te declareren via bouwdepot? Dus de rest word gewoon met eigen geld betaald.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Lijkt me geen probleem toch, wanneer je zelf €15k bijlapt? Het is m.i. niet zo dat je badkamer en//of keuken niet meer mag kosten dan je bouwdepot. Zou een ander verhaal zijn wanneer het totaal op €15k komt en je van de resterende €5k lekker gaat feesten of zo.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
De specificatie van het bouwdepot moet je eigenlijk zien als een stelpost. Oftewel: naar believen te spenderen zolang het maar met de (ver)bouw van je huis te maken heeft. Het bouwdepot zelf is eigenlijk een potje / reservering voor de (ver)bouwkosten. Het is dus geen probleem om boven de initiële kosten uit te gaan, behalve dan dat je ze uit eigen zak moet betalen en dat moet kunnen ophoesten.

En idd zoals @FooLsKi zegt niet van de resterende 5K gaan feesten, want de hypotheekverstrekker gaat die factuur waarschijnlijk niet accepteren :+

Join het GoT Pulse-Team!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:02
Ja, is prima mogelijk. Het komt zelden voor dat de keuken of badkamer precies net zo duur is als het bouwdepot. Dus het is niet ongebruikelijk dat je zelf een deel van de rekening betaalt als het bouwdepot voortijdig 'op' is.

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-03 21:21
Mijn ervaring is dat die facturen automatisch geaccepteerd worden als je ze declareert in het bouwdepot via de app (bij de munt en blg wonen meegemaakt).
Zou me er niet druk om maken.

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:57
Dit zou geen probleem moeten geven, je kan waarschijnlijk ook een bedrag opgeven dat uitbetaald moet worden. In mijn geval (Zonnepanelen en dakkapel) werd ook ~80% van de dakkapel-factuur uitbetaald omdat het potje leeg was.

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-03 07:15
Tweaksmaz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:06:
Goedenavond,

Laten we zeggen dat ik voor 300.000 een nieuwbouwhuis gekocht heb en een bouwdepot voor de keuken en badkamer. Beiden 10.000

Keuken 10.000
Badkamer 10.000

Is het mogelijk een gedeelte te declareren via bouwdepot? Dus de rest word gewoon met eigen geld betaald.
Kan prima, mijn keuken viel na een aantal wijzigingen 5.000 hoger uit en dit via eigen geld betaald. De rest van het depot gewoon gebruikt.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 17:04

Lordy79

Fundamentalist

Als het bouwdepot op is en er staat een huis dat ongeveer waard is wat de bedoeling was is goed.

Als het bouwdepot op is en er is nog geen keuken en badkamer heb je iets uit te leggen.... :+

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• BazzH
  • Laatst online: 14:53

BazzH

Kei-goed...

Natuurlijk, dat hebben ze zelfs het liefste.
Normaal zou ik overigens nooit een keuken of badkamer volledig financieren met geleend geld, maar met de huidige huizenmarkt is dat ten minste op wat kortere termijn niet echt een groot risico.

Think smart........ Act stupid........

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BazzH schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:00:
Natuurlijk, dat hebben ze zelfs het liefste.
Normaal zou ik overigens nooit een keuken of badkamer volledig financieren met geleend geld, maar met de huidige huizenmarkt is dat ten minste op wat kortere termijn niet echt een groot risico.
Bij nieuwbouw financier je praktisch altijd de keuken en badkamer, dat is gewoon een onderdeel van je nieuw te bouwen huis. Een vervanging van een bestaande keuken of badkamer is een ander verhaal.

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-03 14:31
Tweaksmaz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:06:
Goedenavond,

Keuken 10.000
Badkamer 10.000

Je kunt bij het betalen van een factuur via het bouwdepot doorgaans kiezen voor rechtstreeks aan leverancier of uitbetalen aan jezelf. Als je die rekening zelf hebt voorgeschoten dien je die factuur in en geef je het deel op wat je daarvan uit het depot wil gebruiken. Dat hoeft dus niet de volledige som te zijn. Zolang je het allemaal kunt onderbouwen met facturen en zo nodig bankafschriften komt het goed. Mocht de hypotheek verstrekker vragen gaan stellen.

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-03 09:57
Ik heb toendertijd voor de keuken hetzelfde gehad. Uiteindelijk het geld naar eigen rekening gestort en in 1 klap naar de keukenboer. Kreeg wel een vraag erachteraan omdat het wat onduidelijk was, maar na tonen factuur en deze uitleg was het gelijk akkoord. Kan gewoon dus ;-)

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03 08:51
Je kunt bij de bedrijven twee aparte facturen vragen, geen enkel probleem. Dit hebben wij ook gedaan omdat we onze hypotheek niet te hoog wilden laten oplopen.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Onze keuken was uiteindelijk ruim 5000 euro duurder dan de stelpost die we in het bouwdepot opgenomen hadden.
We hadden sowieso al besloten om allesboven die stelpost uit eigen zak te betalen. Dus we hebben in het declaratieformulier van de hypotheekverstrekker het bedrag van de stelpost vermeld en de hogere factuur bijgevoegd. Werd zonder probleem geaccepteerd.

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-03 11:07
Zoals eerder gezegd kun je dan zelf bijbetalen.

Je kunt ook -wel iets lastiger- stelposten aanpassen. Stel nou er zit ook 10.000 voor kozijnen in. Maar die kosten 5.000. Die 5.000 (die over is) kun je dan toevoegen aan keuken.

Leidraad is dan dat de waarde (woning na verbouwing) niet lager is. Het moet allemaal wel kloppen.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:01
Dat kan gewoon. Als er forse afwijkingen in zitten kan het zijn dat er vragen over gesteld worden, maar in de praktijk vaak niet

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 12:23
Ik zou heel goed kijken naar de voorwaarden van je hypotheek. Ik heb nog een bouwdepot voor energiebesparende maatregelen en die mogen echt alleen daar aan gespendeerd worden. Het idee daarachter is dat je wat meer mag lenen als je de vaste lasten wat omlaag kan brengen. Wel is het zo dat als je woning €X meer waard wordt, je max €X uitgekeerd krijgt voor de betreffende verbouwing. Dit moet ook worden getaxateerd. Ik denk dat je wel toestemming van de bank nodig hebt om je bouwdepot anders te spenderen dan gespecificeerd (bijvoorbeeld 20k uitgeven aan keuken, en de badkamer even laten rusten). Wel is het zo dat de waarde van je huis minstens met het besteedde bedrag omhoog moet gaan, het is voor de bank belangrijk dat het onderpand niet minder waard word dan de schuld die je hebt bij de bank.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik heb in de tijd het bedrijf dat mijn badkamer verbouwde na de koop van de woning gevraagd om een tussenfactuur dat gelijk was aan het bedrag aan mijn depot en daarna een eindrekening die op mijn eigen kosten kwam. Badkamer en keuken gaat toch in 2 delen. Deel vooraf (aanbetaling) en deel achteraf na oplevering.

• n4m3l355
  • Laatst online: 30-03 10:27
Let wel... iedere aanpassing kost altijd geld, maakt niet uit of het nou meer of minder electrische puntjes zijn, de energie die erin gaat om dat aan te passen kost gewoon geld. Kaal wil je eigenlijk zo min mogelijk de situatie dan ook aanpassen, dit is gewoon verloren geld. Je krijgt hooguit wat geld terug als ze wat tegeltjes hadden opgenomen boven het blad.

Met betrekking tot de keuken soms is het een stelpost, soms zijn die volledig uitgewerkt (vooral met grotere projecten). Het zal de aannemer eigenlijk een worst zijn wat je doet zolang het proces maar niet verstoord wordt. Let tegelijk wel op dat als je de keuken flink opleukt, je misschien meer nodig hebt qua afvoer en electra, dit kan aardig in de papieren lopen.

Als het een stelpost is, let goed op of dit een stelpost in de balans is of aan het einde van de staart. Dit betekend wanneer een aannemer een begroting maakt soms wordt een stelpost in de begroting zelf opgenomen en dan komen de opslagen hier over heen. Als deze aan het einde van de staart zit dan zijn er dus geen verdere opslagen, dit maakt zo 20% verschil in waarde/kosten uit.

[Voor 20% gewijzigd door n4m3l355 op 04-01-2022 06:49]

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:40:
Als het bouwdepot op is en er staat een huis dat ongeveer waard is wat de bedoeling was is goed.

Als het bouwdepot op is en er is nog geen keuken en badkamer heb je iets uit te leggen.... :+
Waarom heb je dan wat uit te leggen?

• Rubbergrover1
KelvinX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:01:
[...]

Waarom heb je dan wat uit te leggen?
Omdat dat bouwdepot geld was dat specifiek voor de keuken en badkamer bedoeld was. Dat mag je niet zomaar voor iets anders gebruiken.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 17:04

Lordy79

Fundamentalist

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:14:
[...]

Omdat dat bouwdepot geld was dat specifiek voor de keuken en badkamer bedoeld was. Dat mag je niet zomaar voor iets anders gebruiken.
Dank.

Het idee van een bouwdepot is natuurlijk het kip-ei verhaal. De bank kan nog geen geld geven voor een huis omdat er geen huis is. Maar het huis is er pas als er geld is.
Dus de bank vertrouwt erop dat als het depot is uitgegeven, er een huis is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:14:
[...]

Ah zo. Ik dacht, als ie duurder uitvalt maar wel is aanbetaald of een deel is betaald uit het depot.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 21:28
Lordy79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:40:

Nee hoor. Dan is het bouwdepot op, en als alle ingediende facturen bouw-gerelateerd zijn is er niets aan de hand. Je moet alleen de rest zelf betalen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:14
Bij de meeste banken dien je een factuur van de keuken te overleggen en dan wordt het geld naar jou of direct naar de keukenboer overgemaakt. Een bouwdepot bij een nieuwbouw woning blijft daarom vaak ook 1 of 2 jaar open staan omdat je in het begin nog geen factuur van de keuken en/of badkamer hebt, die krijg je pas later.

Ook de aanbetalingen kun je overleggen bij de bank en dan betaalt de bank de aanbetaling voor je. Ze betalen alle facturen voor je totdat de stelpost leeg is. Houd je aan het einde geld over bij het bouwdepot dan wordt dat niet meer bij de hypotheek opgeteld. Dit laatste komt als je alles redelijk goed hebt berekend niet snel voor. Is het hele bouwdepot op dan wordt het bouwdepot gesloten en wordt het een leningdeel van de hypotheek. Daarvoor betaal je alleen rente over hetgeen wat al is uitgegeven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• n4m3l355
  • Laatst online: 30-03 10:27
Bouwdepots blijven open staan omdat doorgaans de ontwikkelaar 5% achter de hand houdt voor 1 jaar. Ook zijn projecten vaak gefaseerd binnen 1 depot en kan het best dat jou woning/blok/complex reeds af is maar dat men nog steeds elders bezig is. Rente wordt van dag 1 berekend over hetgeen wat uitgevoerd / gefactueerd is. Dit is afhankelijk van de grote van een project, kleine projecten is het 25% per fase, grote projecten betaald de ontwikkelaar vanuit het depot de aannemer per stap binnen stabu. Dit zijn afspraken die zijn vastgelegd in de stabu namelijk.

Echter dit zijn allemaal heel specifieke situaties die je bij de verkoper van de ontwikkelaar of aannemer gewoon kunt vragen. Die hakken dagelijks met dit soort kwesties.

• Rubbergrover1
107mb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Nee hoor. Dan is het bouwdepot op, en als alle ingediende facturen bouw-gerelateerd zijn is er niets aan de hand. Je moet alleen de rest zelf betalen.
Dan moet je daar wel het geld voor hebben. Als je met een onafgebouwd huis blijft zitten, dan heb je grote kans dat de waarde van de woning lager is dan de hypotheek. Daar wordt de bank niet blij van...

De bank geeft je een bouwdepot met de gedachte dat er een woning met waarde X wordt gebouwd en er dus een onderpand met waarde X tegenover de hypotheek staat. Als je al het geld van het bouwdepot aan bouw-gerelateerde zaken uitgeeft, maar het huis is nog lang niet af, dan vindt de bank dat (en dan heb jij) dus wel degelijk een probleem.

Om er zeker van te zijn dat je dat extra geld voor de woning ook hebt (en daadwerkelijk voor de woning gebruikt) moet je in het algemeen ook eerst je eigen geld gebruiken en daarna het bouwdepot. En om er zeker van te zijn dat alles wat afgesproken is ook wordt uitgevoerd, kun je vaak niet 'zomaar' het budget van de keuken of de badkamer voor iets anders gebruiken. Het is dus veel te kort door de bocht dat zolang je facturen maar bouwgerelateerd zijn er 'niets aan de hand' is.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03 23:08
n4m3l355 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:19:
Bouwdepots blijven open staan omdat doorgaans de ontwikkelaar 5% achter de hand houdt voor 1 jaar. Ook zijn projecten vaak gefaseerd binnen 1 depot en kan het best dat jou woning/blok/complex reeds af is maar dat men nog steeds elders bezig is. Rente wordt van dag 1 berekend over hetgeen wat uitgevoerd / gefactueerd is. Dit is afhankelijk van de grote van een project, kleine projecten is het 25% per fase, grote projecten betaald de ontwikkelaar vanuit het depot de aannemer per stap binnen stabu. Dit zijn afspraken die zijn vastgelegd in de stabu namelijk.

Echter dit zijn allemaal heel specifieke situaties die je bij de verkoper van de ontwikkelaar of aannemer gewoon kunt vragen. Die hakken dagelijks met dit soort kwesties.
die 5% staat niet in je bouwdepot, maar bij de notaris.

• Yvonne88
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-03-2022
Is er iemand bekend mee om een keuken te bestellen voordat het bouwdepot beschikbaar is? Hypotheek gaat volgend jaar pas in waardoor ook dan het bouwdepot beschikbaar komt. Is het mogelijk om van te voren wel een keuken te bestellen en te betalen na ingangsdatum hypotheek?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Denk dat keukenleveranciers liever niet pas volgend jaar betaald krijgen. Maar als je er eentje weet te vinden: gaat om de factuur.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:56
Keukenboeren vragen meestal om een aanbetaling van x bedrag.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Yvonne88 ik moest direct al een groot gedeelte aanbetalen. Heb dit een beetje weten te omzeilen door een aantal keer mijn keuken te veranderen en pas na een paar maanden mijn akkoord te geven. Dit ging wel om een nieuwbouwhuis met een preferred keukenboer, weet niet of dat de normale gang van zaken is.

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 23:21
Bij mijn keuken heb ik betaald na plaatsing. Op de dag zelf kreeg ik een betaallinkje gemaild en na het plaatsen heb ik die betaald via ideal.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee