Toon posts:

Er komen zonnepanelen aan bij ons en van gas af binnenkort

Pagina: 1
Acties:
  • 840 views

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Waar ik nu 11 jaar woon, in een nieuwbouw uit 2010. Ze zijn van plan om ons van het gas af te halen. Dat gaat tussen nu en 2 jaar gebeuren. Onze buurvrouw is van de bewonerscommissie en zei neemt onze belangen op. Via haar hebben wij vanavond vernomen dat ze binnenkort gaan beginnen met zonnepanelen aan te leggen. Wij krijgen i.p.v. van gas straks ieder zijn eigen zonnepanelen. Is dat voldoende voor warm water? Nu gaat dit per gas. Ben ik dan goedkoper uit? of juist niet? Krijgen wij toch hopelijk niet een stadverwarming? Waar ik extra voor moet gaan betalen voor warm water? Ik hoor ook in sommige scenario's dat het duurder kan uitpakken als je eenmaal van gas af bent. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb geen informatie over hoe ze het gaan aanleggen of ze installeren het waarschijnlijk op de bovenste verdieping 7 hoog en ons dak is plat! Ik huur mijn woning totaal 65m2 aan oppervlakte. Ik weet niet of wij nog invloed hebben om welke type zonnepanelen het gaat en hoeveel zonnepanelen voor ons bestemd is? Hebben wij als huurder recht om dit te weten en de hoeveelheid panelen aan te geven?

Onze verbruik in 1 jaar op basis van tweepersoonshuishouden:

Meterstanden normaal 529 kWh
Meterstanden dal 681 kWh
Gas 276 M3

De nadeel is wel dat ik, straks weer een nieuwe fornuis nodig ga hebben als wij eenmaal van gas af zijn.

Het voordeel is dat wij straks bijna gratis elektriciteit via de zon hebben en extra kunnen opslaan/overschot hebben en ik kan terug verkopen aan mijn energiemaatschappij als dat straks nog bestaat. Mijn neef beweert dat dit ook binnenkort gaat stoppen.

Hele operatie gaande hier. Mochten wij toch onverhoopt stadsverwarming krijgen. Moet alles opnieuw worden geïnstalleerd en een nieuwe ketel? Nu hebben wij een Cv-ketel en deze is A+++ en gaat pas aan als warmkraan aangaat en wij stoken de hele jaar niet alles staat uit.

[Voor 13% gewijzigd door van der Berg op 03-01-2022 06:00]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Het voordeel van gas is dat er per m3 dezelfde warmte uitgehaald wordt als uit +/-8kwh elektrisch verwarmen. Zolang 1m3 gas dus niet 8x duurder is dan 1kwh stroom, is gas goedkoper.

Tenzij je gaat verwarmen met een warmtepomp. Een warmtepomp gebruikt stroom om warmte uit de buitenlucht (of aarde) te halen. Hierdoor kan er met minder stroom meer warmte verkregen worden. In veel gevallen verbruik je dan slechts 2kwh of minder, om dezelfde hoeveelheid warmte als uit 1m3 gas te verkrijgen.

Voor stromend warm water heb je dan volgens mij wel een groot voorraadvat nodig, welke gedurende de dag langzaam opgewarmd wordt. Als het vat leeg is, duurt het weer vele uren voordat je stromend warm water hebt.

Op dit moment hebben we te maken met salderen, wat betekent dat er aan het eind van je contractjaar wordt bekeken wat je hebt verbruikt en teruggelevert. Heb je meer teruggelevert dan verbruikt, dan krijg je het verschil terugbetaald tegen het kale energietarief (zeg 7 cent/kwh). Heb je minder teruggelevert dan verbruikt, dan betaal je het verschil tegen het volledige energietarief (zeg 24 cent/kwh).

Dat salderen gaat een keer verdwijnen, maar het moment waarop is al vaker uitgesteld en de manier waarop ligt volgens mij ook nog niet vast. Als salderen verdwijnt zal je teruggeleverde en verbruikte stroom niet meer tegen elkaar kunnen wegstrepen. Dat betekent dat je voor teruggelevert stroom slechts 7 cent krijgt, maar voor verbruikte stroom wel 24 cent betaald. Je zou dus 3,5 zoveel moeten terugleveren om quitte te spelen. Enkel stroom die op hetzelfde moment verbruikt wordt dan dat die opgeleverd wordt, is "gratis". Maar dat is doorgaans maar een klein percentage.

Nu staan de energieprijzen meestal voor langere tijd vast, maar dat kan ook gaan veranderen. Dat zou kunnen betekenen dat in de zomer en overdag (wanneer er zonne-energie in overvloed is) de energieprijs zeer laag ligt, maar in de winter en avond juist weer zeer hoog ligt. In de winter en avond (wanneer de meeste mensen thuis zijn en flink stroom verbruiken ivm douche, koken, tv en verwarmen èn er geen opbrengst is van je panelen) betaal je dus mogelijk een godsvermogen, terwijl je in de zomer niet weet waar je met je kwh-en heen moet.

Dat verschil in dagopbrengst kan zomaar een factor 40 zijn, waardoor je in de winter weinig hebt aan je zonnepanelen. Zelfs niet met een accu.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 21:27
Reken je vooral niet rijk met zonnepanelen. Stel dat het oppervlak van het dak net zo groot is als jouw woning en dat het volledig bruikbaar is voor panelen (wat ik niet verwacht), dan kunnen er grofweg 26 panelen op komen te liggen. Maar als je dat dan gaat verdelen over 7 woningen, dan zou je bij een gemiddelde paneelgrootte van 2,5m2 uitkomen op 3,7 paneel. Rond dat dan maar naar beneden af, dan kom je dus op 3 panelen uit. Bij een gemiddelde opbrengst van 306kWh per paneel per jaar zou je uitkomen op 918kWh.
Het voordeel is dat wij straks bijna gratis elektriciteit via de zon hebben en extra kunnen opslaan/overschot hebben en ik kan terug verkopen aan mijn energiemaatschappij als dat straks nog bestaat.
Dat lijkt mij niet, ik ga er van uit dat de verhuurder geen powerwall oid neer gaat zetten. Dus het overschot gaat naar de energieleverancier. Nu krijg je daar nog dezelfde prijs voor als wat je zelf voor stroom moet betalen, maar er zijn inderdaad plannen om het salderen af te bouwen waardoor je op den duur alleen nog de kale prijs terugkrijgt voor het overschot.
Ik weet niet of wij nog invloed hebben om welke type zonnepanelen het gaat en hoeveel zonnepanelen voor ons bestemd is? Hebben wij als huurder recht om dit te weten en de hoeveelheid panelen aan te geven?
Of je invloed hebt is niet te zeggen, in principe is de verhuurder degene die de beslissing neemt. De hoeveelheid panelen zal vermoed ik gebaseerd worden op woonoppervlak, dus elke woning krijgt in die situatie een gelijke hoeveelheid panelen, hooguit op basis van een verdeelsleutel (2 keer grotere woning = 2 keer zoveel panelen).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:10
@van der Berg Voordeel, je huurt dus je hoeft zelf niks te regelen (kookplaat zullen zij moeten vervangen) of uit te zoeken.
Nadeel, je huurt dus je hebt beperkte invloed op alles + de variabele kosten (stroom) betaal jij. De investering (zonnepanelen etc.) wordt door je huisbaas betaald.
Maar gezien de onzekerheid van wat ze gaan doen, kunnen wij hier weinig zinnigs over zeggen.

Belangrijkste advies, laat ze alles duidelijk op papier zetten en laat ze aantonen dat het jou geen extra geld gaat kosten.

ps; je post is erg lastig te lezen. En naar je neef zou ik niet veel meer luisteren want die praat echt onzin.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dit staat in het verkeerde subforum en heeft nauwelijks discussie-niveau. Daarom gaat deze op slot.

No good deed goes unpunished.

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee